اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی است اما آنچه روی دیوایس‌های اندرویدی نصب شده، اندروید خام نیست بلکه اندروید با پوسته‌ی سفارشی است که سازندگان گوشی و تبلت طراحی می‌کنند. اندروید خام مخصوص برخی محصولات گوگل و شرکا است و برخی رام‌های کاستوم نیز شباهت زیادی به اندروید خام گوگل دارند.

در این مقاله به مفهوم اندروید خام و مزایایی آن نسبت به رام‌های سفارشی‌شده اندروید می‌پردازیم.

اندروید خام چیست؟

اندروید خام یا به زبان دیگر Stock Android که با نام اندروید خالص یا Pure Android نیز شناخته می‌شود، سیستم عاملی است که گوگل آن را توسعه داده و منتشر می‌کند. به عبارت دیگر سازندگان محصولات اندرویدی که به نوعی شریک گوگل محسوب می‌شوند، تغییر و دستکاری در آن نکرده‌اند.

اما آنچه در دیوایس‌های اندرویدی می‌بینیم، حاصل اضافه شدن اپلیکیشن‌های اختصاصی سازندگان گوشی و تبلت به همراه پوسته‌ای سفارشی است و به همین جهت ممکن است سازنده حتی نام سیستم عامل را متفاوت از اندروید انتخاب کند. به عنوان مثال سامسونگ سیستم عامل گلکسی نوت ۱۰ را با نام One UI معرفی می‌کند، هوآوی از EMUI و شیائومی از عنوان MIUI و وان‌پلاس از نام OxygenOS استفاده می‌کند. همه‌ی این سیستم عامل‌ها اساساً اندروید هستند اما درایور قطعات سخت‌افزاری، اپ‌های اختصاصی، لانچر و تغییراتی دیگر در آن اعمال شده است.

اما خوشبختانه در گذر زمان تعداد برندهایی که دیوایس اندرویدی را با سیستم عاملی شبیه به اندروید خام روانه‌ی بازار می‌کنند، بیشتر شده است. محصولات سری Android One نیز یکی از این موارد هستند. برخی رام‌های کاستوم شباهت زیادی به اندروید خام دارند اما همه‌ی کاربران به رام کاستوم علاقه نشان نمی‌دهند.

اندروید خام یا خالص چیست و چه مزایایی نسبت به رام سفارشی دارد؟

اندروید خام یا خالص چیست و چه مزایایی نسبت به رام سفارشی دارد؟

مزایای اندروید خام نسبت به رام‌های سفارشی

در این مقاله به بررسی ۵ مزیت و برتری اندروید خام نسبت به رام‌های سفارشی اندروید می‌پردازیم اما توجه کنید که رام سفارشی هم مزایایی نسبت به اندروید خام دارد. به عنوان مثال:

  • ممکن است کاربر از برخی اپ‌های سامسونگ، هوآوی، شیائومی و غیره بیش از اپ‌های گوگل استفاده کند و یا به استفاده از آن اپ‌ها عادت کرده باشد.
  • ممکن است صفحه‌ی Settings یک رام سفارشی که چیدمان متفاوتی دارد، برای برخی کاربران جالب و کاربردی‌تر باشد.
  • لانچر نیز موضوع مهمی است و شاید کاربری بسته به نیاز و سلیقه، از برخی لانچر‌ها بیش از لانچر اندروید خام استقبال کند.

اما مزایای اندروید خام نسبت به رام‌های سفارشی:

امنیت بیشتر با انتشار منظم آپدیت‌های امنیتی

یکی از مشکلات اندروید این است که با توجه به دستکاری سازندگان گوشی و تبلت در اندروید خام، انتشار همه‌ی آپدیت‌ها برای تمام محصولات امکان‌پذیر نیست. لذا پس از اینکه گوگل با انتشار یک بروزرسانی امنیتی نسبتاً کوچک، برخی حفره‌های امنیتی که اخیراً‌ شناسایی شده را برطرف کرد، کاربران محصولات اندرویدی می‌بایست کمی صبر کنند تا بروزرسانی مخصوص دیوایس ایشان توسط سازنده منتشر شود.

در واقع محصولاتی که گوگل با همکاری شرکا تولید کرده و می‌فروشد، سریعاً بروزرسانی‌های کوچک و بزرگ اندروید را دریافت می‌کنند اما سایر محصولات با تأخیر بروزرسانی را دریافت می‌کنند. به علاوه بسیاری از محصولات قدیمی به کلی از دریافت آپدیت‌ها محروم می‌شوند!

استفاده از جدیدترین ورژن اندروید و اپ‌های گوگل

اگر نسخه‌ی جدیدی از اندروید توسط گوگل منتشر شود، طبعاً محصولات مجهز به اندروید خام به سرعت آن را دریافت می‌کنند اما سایر محصولات می‌بایست در صف انتظار بمانند تا سازنده تمام تغییرات لازم را در اندروید اعمال کند و در واقع اندروید خام را با اضافه کردن اپ‌ها و درایورهای لازم، با هر یک از محصولات خویش سازگار کند و سپس بروزرسانی را پس از مدتی تست و بررسی، منتشر کند. این مراحل ممکن است چند ماه و حتی بیش از ۱ سال به طول بیانجامد!

در نسخه‌های جدیدتر اندروید خام، نسخه‌ی جدید و بروز از اپلیکیشن‌های گوگل نظیر دستیار صوتی Google Assistant و Gmail و Google Chrome و غیره نصب شده که طبعاً امکانات بهتر و جدیدتری دارند. به علاوه بهبود عملکرد در توسعه‌ی نسخه‌های جدیدتر، موردتوجه است و لذا ممکن است سرعت عمل دیوایس با ارتقا دادن اندروید بیشتر شود.

اپ‌های کمتر و کاربردی‌تر

در رام‌های سفارشی اندروید ممکن است اپ‌های متعددی وجود داشته باشد که کاربر استفاده نمی‌کند. این اپ‌ها در کنار اپلیکیشن‌های اصلی گوگل نصب شده‌اند که طبعاً حافظه را اشغال می‌کنند و حتی ممکن است موجب افت سرعت و افزایش مصرف باتری و ترافیک اینترنت شوند. از همه مهم‌تر اینکه کاربرد برخی اپ‌ها یکسان است! 

به عنوان مثال ممکن است در کنار مرورگر اینترنت اصلی اندروید که Google Chrome است، یک مرورگر اینترنت دیگر نیز وجود داشته باشد یا در کنار Gmail که اپ اصلی مدیریت ایمیل در اندروید است، اپ دومی برای مدیریت ایمیل در کار باشد. طبعاً یک اپ برای هر امری کافی است و نباید اپ اضافی با کارایی تکراری نصب کرد.

اندروید خام یا خالص چیست و چه مزایایی نسبت به رام سفارشی دارد؟

عملکرد بهتر و حافظه‌ی خالی بیشتر

همان‌طور که اشاره کردیم در اندروید خام تعداد اپ‌ها کمتر از رام‌های سفارشی است و این موجب کاهش مصرف باتری و بهبود عملکرد می‌شود. البته همیشه هم اینگونه نیست اما معمولاً اندروید خام سبک‌تر و سریع‌تر است.

در واقع در برخی رام‌های سفارشی، تعداد پردازش‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، با روشی محدود شده است و همین محدودیت ممکن است موجب بهبود عمر باتری و افزایش سرعت شود، حتی نسبت به اندروید خام. اما اشکال این محدودسازی، عملکرد ناقص برخی اپ‌ها است. به عنوان مثال ممکن است ایمیلی دریافت کنید اما به دلیل محدودیت پردازش‌های پس‌زمینه، همان لحظه نوتیفیکیشن دریافت ایمیل جدید ظاهر نشود! بلکه ساعاتی بعد متوجه شوید.

گوگل نیز برای محدود کردن پردازش‌های پس‌زمینه و بهبود سرعت گوشی و همین‌طور افزایش عمر باتری تلاش می‌کند و در هر ورژن جدید اندروید، تغییراتی در این راستا دیده می‌شود. اما بهینه‌سازی‌های گوگل اصولی‌تر است و آثار منفی کمتری به دنبال دارد.

اندروید خام معمولاً کم‌حجم‌تر از رام‌های سفارشی است و این به معنی اشغال حجم کمتری از حافظه‌ی داخلی و همین‌طور رم یا Memory است. البته شرکای گوگل بعضاً گوشی‌ها و تبلت‌هایی تولید می‌کنند که حافظه‌ی رم ۸ گیگابایت و بیشتر دارند! شاید در این محصولات، کمبود حافظه‌ی رم کمتر اتفاق بیافتد.

دست کاربر برای انتخاب اپ‌ها بازتر است

در رام‌های سفارشی اگر کاربر از Launcher اصلی راضی نباشد، می‌تواند یک لانچر دیگر نصب کند. اگر از اپ مدیریت فایل خوشش نیاید، می‌تواند اپ دیگری برای این مهم نصب کند و به همین ترتیب در هر موضوعی می‌تواند اپ جدیدی نصب کند اما مشکل اینجاست که هم اپلیکیشن‌های اصلی گوگل و هم اپ‌های سازنده‌ی گوشی یا تبلت، پیشاپیش نصب شده است. نصب کردن موارد جدید باعث افزایش تعداد بیش از پیش تعداد اپ‌ها می‌شود که ایده‌ی خوبی نیست.

بنابراین اگر کاربر به دنبال استفاده از اپ‌های خاصی باشد، اندروید خام بهتر از رام‌های سفارشی‌شده است. البته در این زمینه بهترین گزینه این است که از رام‌های کاستوم استفاده کنید چرا که حتی می‌توانید اپ‌های گوگل را نیز نصب نکنید!

کدام محصولات اندرویدی از اندروید خام بهره می‌برند؟

محصولاتی که گوگل با همکاری شرکا تولید می‌کند، از اندروید خام بهره می‌برند و در واقع گوگل رسماً آپدیت‌هایشان را منتشر می‌کند. به عبارت دیگر خانواده‌ی قدیمی Nexus و خانواده‌ی جدید Pixel، محصولاتی هستند که از اندروید خام بهره می‌برند.

دسته‌ی بعدی محصولاتی است که طی پروژه‌ای به اسم Android One تولید می‌شوند. این محصولات رام سفارشی دارند که کاملاً شبیه به اندروید خام است و کمترین تغییر و دستکاری در آن دیده می‌شود. در واقع سازنده طی قراردادی که با گوگل منعقد کرده، از دستکاری سیستم عامل خودداری می‌کند.

اندروید خام یا خالص چیست و چه مزایایی نسبت به رام سفارشی دارد؟

برندهای تولیدکننده‌ی محصولات Android One شامل موارد زیر می‌شود اما تنوع دیوایس‌ها کم است:

  • HMD Global با گوشی‌های Nokia
  • کمپانی Lenovo با گوشی‌ها Motorola Razr و Motorola One
  • شیائومی با گوشی‌هایی مثل Mi A1 و Mi A2 و ...
  • ال‌جی با گوشی LG G7 One

تعداد دیوایس‌های اندروید وان بیشتر می‌شود. لذا در انتخاب گوشی یا تبلت بعدی اگر به اندروید خام علاقه‌مند هستید، بهتر است کمی سرچ و بررسی کنید که چه محصولات جدیدی منتشر شده است.