فعالیت در اینستاگرام، اصول خاصی دارد که با رعایت آنها می‌توانید رشد سریع‌تری داشته باشید و فروش راحت‌تری را تجربه کنید؛ اما اگر این اصول را رعایت نکنید، خواهید دید که رشد پیجتان کند خواهد بود و به آرامی به فروش بالا و موفقیت در این شبکه اجتماعی بزرگ می‌رسید. کپشن نویسی در اینستاگرام یکی از اصولی است که متأسفانه خیلی از پیج‌ها و مخصوصاً پیج‌های فروش محصول، به‌هیچ‌وجه آن را رعایت نمی‌کنند و به همین خاطر مشتری‌ها جذب کپشن‌هایی که این پیج‌ها می‌نویسند نمی‌شوند و استقبال از این مدل پست‌ها بسیار کم است. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که کپشن نویسی در اینستاگرام چه اصولی دارد و چطور می‌توانید در اینستاگرام بهترین کپشن‌ها را بنویسید تا بتوانید فروش بیشتر و بهتری داشته باشید.

همچنین به شما خواهیم گفت که اگر می‌خواهید محصولات خودتان را در اینستاگرام معرفی کنید، چطور کپشن نویسی در اینستاگرام را انجام دهید که بیشترین بازدهی را از پست معرفی محصول خودتان دریافت کنید و افراد زیادی به محصول شما علاقه‌مند شده و از شما خرید کنند. اگر در اینستاگرام به صورت جدی فعالیت می‌کنید و پیج تجاری دارید و دوست دارید کپشن نویسی پست در اینستاگرام را یاد بگیرید تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید، حتماً در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانیم به شما در کپشن نویسی کمک کنیم. بعد از مطالعه این مطلب می‌توانید کپشن‌های جذاب و اصولی برای پست‌های خود بنویسید و محبوبیت پیج اینستاگرامتان را چند برابر کنید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با پاورپوینت را که در فرادرس منشتر شده است به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

منظور از کپشن نویسی در اینستاگرام چیست؟

بسیاری از افرادی که کپشن نویسی را به‌صورت اصولی انجام ندهند، با اهمیت کپشن‌نویسی و اصول آن آشنایی کافی ندارند. به همین خاطر ابتدا نیاز است که در این مورد توضیح بدهیم تا بتوانید با کپشن نویسی آشنا شوید و بدانید که اصلاً منظور از کپشن نویسی زیر پست‌های اینستاگرام چیست. کپشن (caption) به معنی توضیحات است و کپشن اینستاگرام توضیحاتی است که ما در زیر پست‌های خودمان می‌نویسیم تا مخاطب را از ویژگی‌ها و توضیحات محصولات خود بیشتر آگاه کنیم. وقتی شما می‌خواهید پستی را در اینستاگرام منتشر کنید، بخشی در مرحله آخر وجود دارد که در آن قسمت می‌توانید توضیحات متنی مربوط به پست را قرار دهید تا مخاطب بتواند توضیحات تکمیلی پست را مطالعه کند. حالا هرچه شما کپشن‌های حرفه‌ای‌تری را بنویسید، می‌توانید مخاطبان را بیشتر به پست خودتان علاقه‌مند کنید و اعتمادسازی را افزایش دهید و کاری کنید که بیشتر از شما خرید کنند. کپشن نویسی برای پست‌های شخصی خیلی مهم نیست؛ چون معمولاً چنین پست‌هایی قصد فروش محصول ندارند؛ اما پیج‌هایی که به ‌صورت تجاری فعالیت می‌کنند و می‌خواهند محصولات خودشان را در پست‌های اینستاگرام معرفی کنند، باید بدانند که اصول کپشن نویسی چیست و چطور می‌توانند کپشن‌های حرفه‌ای‌تری را برای محصولات خودشان بنویسند.

راهنمای کپشن نویسی در اینستاگرام – چگونه بهترین کپشن را بنویسیم؟

اصول کپشن نویسی در اینستاگرام

در ادامه می‌خواهیم شما را با اصولی آشنا کنیم که با رعایت آنها در کپشن نویسی در اینستاگرام، می‌توانید کپشن‌هایی حرفه‌ای‌تر و اصولی‌تر بنویسید  و کاری کنید که کپشن پست‌های شما بیشتر خوانده شود. برای نوشتن جذاب‌ترین کپشن‌ها در اینستاگرام، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

در نوشتن خط اول کپشن خلاقیت به خرج دهید

اگر نگاهی به قسمت فید یا home اینستاگرام خودتان یعنی همان جا که پست‌های دیگران به شما نمایش داده می‌شود بیندازید، متوجه می‌شوید که خط اول کپشن به شما نمایش داده می‌شود و برای دیدن ادامه آن باید روی دکمه more کلیک کنید. همچنین در ویدئوهایی که به ‌صورت تمام صفحه‌ نمایش داده می‌شوند، چند کلمه از کپشن به شما نمایش داده می‌شود و برای دیدن ادامه باید روی سه‌نقطه‌ای که وجود دارد کلیک کنید تا بتوانید کپشن را به‌صورت کامل مطالعه کنید. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای چند کلمه اول توضیحات یا همان خط اول کپشن است. اگر چند کلمه اول کپشن ترغیب‌کننده و جذاب باشند، قطعاً مخاطب علاقه‌مند می‌شود که روی گزینه more یا سه‌نقطه کلیک کند و کپشن را به‌صورت کامل مطالعه کند. اما اگر همان چند کلمه اول خیلی جذاب نباشند و نظر مخاطب را جلب نکنند، احتمالاً مخاطب شما علاقه‌ای به دیدن ادامه کپشن نخواهد داشت و این موضوع باعث می‌شود که کپشن پست‌های شما خوانده نشود. سعی کنید در چند کلمه اول از کلمات جذاب و ترغیب‌کننده استفاده کنید که مخاطب را کنجکاو کنید ادامه کپشن را ببیند و این موضوع باعث می‌شود که واکنش بیشتری به پست شما نشان دهد.

از ایموجی استفاده کنید

بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی به صورتی کپشن نویسی می‌کنند که حس می‌کنید در حال مطالعه روزنامه هستید. این کار کاملاً اشتباه است و باعث می‌شود که مخاطب حس خوبی پیدا نکند و نتواند راحت با متن‌ها ارتباط برقرار کند. برای اینکه بتوانید متن کپشن خودتان را جذاب‌تر و خواندنی‌تر کنید، نیاز است که از ایموجی‌های مرتبط در متن استفاده کنید تا هم به خوانایی بیشتر نوشته خود کمک کنید و هم مخاطب بتواند با متن شما ارتباط بیشتری برقرار کند. البته این موضوع به این معنی نیست که تمام متن خودتان را پر از ایموجی کنید، چون ایموجی زیادی نیز باعث می‌شود مخاطب حس کند در کپشن چیز خاصی برای گفتن ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید به جا و به تعداد کافی از ایموجی‌ها استفاده کنید تا به خوانایی و جذابیت بیشتر متن کپشن کمک کنید و کاری کنید چشم مخاطب از دیدن متن‌های زیاد خسته نشود.

مختصر و مفید بنویسید

کپشن‌های خیلی طولانی معمولاً خسته‌کننده و حوصله سر بر هستند و مخاطب با دیدن آنها، ترجیح می‌دهد که سراغ مطالعه کپشن نرود و خودش را خسته نکند. به همین خاطر بهتر است که مختصر و مفید بنویسید تا فقط اطلاعاتی که مخاطب نیاز دارد را به او بدهید، نه بیشتر و نه کمتر. البته اگر داستان‌سرایی انجام دهید، می‌توانید مخاطب را ترغیب کنید که حتی کپشن‌های طولانی را نیز مطالعه کند، اما همیشه نوشتن کپشن‌های طولانی کار جالبی نیست و باعث می‌شود که کپشن‌ها کامل خوانده نشوند و اصلاً این کار برای اینستاگرام مناسب نیست.

راهنمای کپشن نویسی در اینستاگرام – چگونه بهترین کپشن را بنویسیم؟

کپشن، محتوای تکمیل‌کننده پست است

وقتی کپشنی را برای یک پست اینستاگرامی خودتان می‌نویسید، باید بدانید که بخش کپشن، برای تکمیل پست شما اضافه شده است و شما باید با استفاده از کپشن، سعی کنید توضیحات تکمیلی که در عکس یا ویدئو شما گنجانده نشده است را ارائه کنید. مثلاً اگر محصولی معرفی می‌کنید، می‌توانید در مورد جنس و مشخصات ظاهری و قیمت و... در کپشن توضیح دهید تا بتوانید به مخاطب اطلاعات بیشتری در مورد محصول بدهید. بی‌ارتباط بودن کپشن به پست شما باعث می‌شود که مخاطب آن را مطالعه نکند و اصلاً دلیل برای این کار نداشته باشد. پس دقت کنید که کپشن‌هایی که ارائه می‌دهید کاملاً با پست هماهنگی و ارتباط داشته باشند.

از هشتگ در انتهای کپشن استفاده کنید

هشتگ‌گذاری، یکی از روش‌های خیلی خوب برای دیده‌ شدن بیشتر پست‌ها است و اینکه هشتگ‌های مناسبی قرار دهید، کمک می‌کند که پست شما بیشتر و بهتر دیده شود و مخاطبان بتوانند پیج شما را پیدا کرده و فالو کنند. معمولاً بهترین بازدهی برای هشتگ‌ها زمانی است که آنها را در انتهای کپشن پست قرار دهید. البته مشکلی که وجود دارد این است که خیلی اوقات هشتگ‌ها می‌توانند ظاهر کپشن را زشت کنند و جلوه‌ای بد به آن ببخشند. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌کنیم بعد از اینکه کپشن خودتان را نوشتید، چند خط فاصله بگذارید و سپس هشتگ‌های خودتان را قرار دهید تا زیبایی کپشن همچنان حفظ شود. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که از قراردادن تعداد زیادی کپشن شدیداً خودداری کنید؛ چون این کار هم باعث می‌شود که نتیجه خوبی از هشتگ‌ها نگیرید و هم باعث ایجاد ظاهری نامناسب در پست و کپشن شما بدهد.

راهنمای کپشن نویسی در اینستاگرام – چگونه بهترین کپشن را بنویسیم؟

اصولی که پیج‌های فروشگاهی باید برای کپشن نویسی در اینستاگرام رعایت کنند!

تا به اینجا گفتیم که اصلاً کپشن نویسی چیست و چه نکاتی را باید رعایت کنید تا بتوانید کپشن‌های حرفه‌ای‌تر و اصولی‌تری را در اینستاگرام نگارش کنید. حالا می‌خواهیم به سراغ این برویم که بگوییم پیج‌های فروشگاهی که محصول یا خدماتی را ارائه می‌کنند، چه نکاتی را باید رعایت کنند تا کپشن‌هایی حرفه‌ای‌تر بنویسند.

قیمت دادن در دایرکت = ازدست ‌رفتن مشتری

یکی از اشتباهاتی که پیج‌های اینستاگرام در کپشن نویسی انجام می‌دهند، این است که قیمت را اعلام نمی‌کنند و عبارت «قیمت در دایرکت» را می‌نویسند. این کار باعث می‌شود که بخش زیادی از مشتریان خودتان را از دست بدهید و نتوانید آنها را جذب کنید. اگر محصولات شما قیمت مشخص و شفافی دارند و می‌توانید قیمت را در کپشن بگذارید، حتماً این کار را انجام دهید تا بتوانید نظر تعداد بیشتر از افراد را جلب کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. حتی اگر هرچند وقت یک‌بار به دلیل نوسانات ارز و... قیمت‌های محصولات شما تغییر می‌کند، می‌توانید به‌راحتی کپشن‌ها را به‌روزرسانی کنید و قیمت‌های جدید را جایگزین قیمت قبلی کنید تا مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.

ارائه توضیحات کامل در مورد محصول

یکی از نکاتی که باید در مورد کپشن نویسی در اینستاگرام بدانید، این است که هرچه بیشتر در مورد محصولات خودتان و مزیت‌ها و ویژگی‌ها آنها صحبت کنید، مخاطب پیش خودش ارزش بیشتری برای محصول شما قائل خواهد شد. اینکه فقط یک خط در مورد محصول توضیح دهید نشان‌دهنده این است که محصولتان ارزش خاصی ندارد، اما وقتی توضیحات کاملی در مورد آن ارائه کنید، نشان‌دهنده ارزش بالایی است که محصول برای شما دارد. پس سعی کنید که حتماً از محصولاتتان به بهترین شکل برای مخاطب صحبت کنید و کپشن‌هایی مفید و جذاب بنویسید تا مخاطب راحت‌تر به شما و محصولاتی که ارائه می‌کنید اعتماد کند.

دعوت مخاطب به اقدام کردن

در بازاریابی اینترنتی CTA یا دعوت به اقدام، نقش خیلی مهمی دارد و باعث می‌شود که شما بتوانید بازدهی بیشتری را از بازاریابی و فعالیت اینترنتی خودتان دریافت کنید. حالا شاید برایتان سؤال باشد که دعوت به اقدام چه معنا و مفهومی دارد؟ مثلاً فرض کنید شما به یک فروشگاه رفته‌اید و فروشنده به شما در مورد محصولات مختلف توضیح می‌دهد؛ اما در آخر هیچ سؤال یا درخواستی از شما ندارد و ساکت می‌ایستد. احتمال اینکه شما از چنین فروشنده‌ای خرید کنید، چقدر است؟ احتمالاً خیلی کم است. اما بیشتر فروشنده‌ها به شما مثلاً می‌گویند می‌خواهید مدل‌های دیگر را ببینید؟ یا همین لباس را انتخاب می‌کنید؟

در زمینه بازاریابی در اینستاگرام نیز ما چنین کاری را با کپشن‌های خودمان انجام می‌دهیم. یعنی باید مخاطب را برای اقدام کردن و فعالیت تشویق کنیم. مثلاً می‌توانید در کپشن بگویید برای خرید به لینک بایو مراجعه کنید یا برای خرید، نام محصول را در دایرکت ارسال کنید. چنین کاری باعث می‌شود که مخاطب راحت‌تر تشخیص دهد که قدم بعدی که باید انجام دهد چیست و چطور می‌تواند آن را انجام دهد. برخی از پیج‌ها متأسفانه قانع‌سازی و جذب مشتری را به‌خوبی انجام می‌دهند؛ اما در انتها که باید مخاطب را به یک اقدام خاص مانند خرید دعوت کنند، کاری نمی‌کنند و ساکت می‌مانند. این کار باعث می‌شود که احتمال خرید از آن پیج کاهش پیدا کند و مخاطب سردرگم شود و نداند که برای خرید محصول باید چه کاری را انجام دهد. پس حواستان باشد که برای انتخاب مدل دعوت به اقدام یا همان CTA توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید بهترین بازدهی را از پست‌های معرفی محصول خودتان دریافت کنید.

راهنمای کپشن نویسی در اینستاگرام – چگونه بهترین کپشن را بنویسیم؟

کلام آخر در مورد کپشن نویسی در اینستاگرام

در این مقاله در مورد کپشن نویسی در اینستاگرام صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً کپشن نویسی در اینستاگرام چیست و چه اصولی دارد که با رعایت آنها می‌توانید بازدهی بیشتری را از پست‌های اینستاگرامی خودتان دریافت کنید. همچنین با هم بررسی کردیم که کپشن نویسی در پیج‌های فروشگاهی یا تجاری که محصول یا خدماتی را معرفی می‌کنند چگونه است و 3 اصل را گفتیم که با رعایت آنها می‌توانید کپشن نویسی بهتری را در این پیج‌ها انجام دهید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با کپشن نویسی در اینستاگرام بیشتر آشنا شوید و در نوشتن کپشن‌های حرفه‌ای برای پست‌های تجاری خودتان، به بهترین شکل عمل کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم آموزش تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ فرادرس را تهیه کنید و اصول مهم برای کپشن نویسی در اینستاگرام را به خوبی یاد بگیرید.