یکی از بزرگ‌ترین رازهای موفقیت سازمان‌های بزرگ، کار تیمی است که می‌تواند به راحتی هر شرکت و کسب‌وکاری را به موفقیت‌های بسیار بزرگ برساند. متأسفانه در کشور عزیزمان ایران، ما از کودکی کارها را به صورت انفرادی انجام می‌دهیم و این موضوع باعث می‌شود که ندانیم اصول کار تیمی چیست و نتوانیم در بزرگ‌سالی، به صورت اصولی کار تیمی را در محیط کار انجام دهیم. عدم آشنایی با اصول کار تیمی باعث می‌شود که با افراد مختلفی که در سازمان هستند به مشکل بخوریم و نتوانیم به خوبی وظایف خود را انجام دهیم و اصلاً نتوانیم هماهنگی مناسبی را بین افراد سازمان ایجاد کنیم.

خوشبختانه ما می‌توانیم اصول کار تیمی را یاد بگیریم و به افراد سازمان خود آموزش دهیم تا بتوانند به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر کار کنند و تفاوت‌های یکدیگر را درک کرده و بتوانند به شیوه‌ای مناسب با هم هماهنگ شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که اصول کار تیمی چیست و چطور می‌توان با آموزش سازمانی به کارکنان یک شرکت، اصول کار تیمی را به آنها آموخت تا بتوانند به بهترین شکل ممکن در کنار هم فعالیت کنند و نتایج فوق‌العاده‌ای را برای خودشان و سازمان ایجاد کنند. اگر مدیر یک سازمان یا مسئول منابع انسانی هستید و می‌خواهید در مورد اصول کار تیمی بیشتر بدانید و ببینید چطور می‌توانید کار تیمی را بیشتر در سازمان خودتان رواج دهید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اصول این کار را به شما بگوییم و بگوییم که چطور می‌توانید با آموزش سازمانی به راحتی کارکنان خودتان را به افرادی همکار و همدل تبدیل کنید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش موفقیت در کار تیمی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی زیر کلیک کنید:

چرا کار تیمی مهم است؟

قبل از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله یعنی اصول کار تیمی چیست برویم، می‌خواهیم ببینیم که اصلاً چرا کار تیمی مهم است و در موفقیت سازمان یا شرکت نقش اساسی و مهمی دارد. خیلی از سازمان‌های برجسته دنیا به این صورت کار می‌کنند که انجام کار تیمی را سرلوحه اصلی خود قرار می‌دهند و به همین خاطر توانسته‌اند بهترین دستاوردها و نتایج را داشته باشند. کار تیمی باعث می‌شود که کارکنان بتوانند در کنار یکدیگر و برای یک هدف مشترک تلاش کنند؛ اما زمانی که کار تیمی وجود نداشته باشد، هرکسی برای خودش کار می‌کند و به همین خاطر هرگز هماهنگی لازم بین کارکنان وجود نخواهد داشت و افراد نمی‌توانند بازدهی و نتیجه مناسبی را برای سازمان داشته باشند. برای موفقیت در سازمان خود، شما می‌توانید این اصول را به کارکنان خودتان بیاموزید تا بتوانید کار تیمی را بین آنها رواج دهید و سازمانی موفق‌تر و فعال‌تر داشته باشید.

اصول کار تیمی چیست – چگونه کار تیمی را یاد بگیریم + فیلم آموزش کار تیمی

اصول کار تیمی چیست؟

در ادامه می‌خواهیم چند مورد از مهم‌ترین اصول کار تیمی را به شما بگوییم که کمک می‌کنند بتوانید کار تیمی را بهتر انجام دهید و به نتایج عالی در سازمان خود برسید.

انعطاف‌پذیری بالا

هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم با افراد غیرمنطقی که فقط حرف خودشان را قبول دارند و دوست دارند خودشان تصمیمات را بگیرند کار کنیم. به همین خاطر است که یک از اصول مهم کار تیمی، انعطاف‌پذیری افراد است. افراد یک تیم باید بتوانند به خوبی با سایر افراد سازگار شوند و نظرات دیگران را با ذهنی باز بشنوند و سپس قبول یا رد کرده و نظر خودشان را بیان کنند. این موضوع باعث می‌شود که مشکلی بین افراد سازمان ایجاد نشود و با هم دچار تنش نشوند. همچنین داشتن انعطاف پذیری، باعث می‌شود که افراد بتوانند با هرکسی کار کنند و عقاید و نظرات متفاوت دیگران آنها را اذیت نکنند و این موضوع کمک می‌کند که رضایت شغلی بیشتری داشته و از همکاران خودشان راضی‌تر باشند.

ایجاد روحیه همکاری بین اعضا

همان‌طور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم، اکثر افراد از کودکی و در مدرسه یاد گرفته‌اند که به صورت انفرادی کار کنند و این موضوع برای کار تیمی بسیار مضر است. افراد یک تیم باید بتوانند روحیه همکاری مناسبی داشته باشند و در کنار هم برای یک هدف مشخص تلاش کنند. اینکه هرکسی در یک تیم بخواهد برای خودش کار کند و بخواهد خودش را مطرح کند، باعث می‌شود که مفهوم گروه بودن از بین برود و هرکدام از افراد سازمان به صورت انفرادی کار کنند. بنابراین به جای اینکه یک فرد در تیم برجسته شده و افراد دیگر کمرنگ شوند، باید در سازمان فرهنگی ایجاد شود که افراد به صورت تیمی مورد تشویق قرار بگیرند؛ زیرا این موضوع شدیداً باعث دلسردی سایر اعضای تیم خواهد شد و روحیه همکاری بین آنها را از بین می‌برد. بنابراین باید سعی کنید که از طریق آموزش سازمانی و ایجاد فرهنگ سازمانی درست، بین افراد تیم روحیه همکاری ایجاد کنید و کاری کنید که تک تک افراد تیم مهم باشند و احساس سهیم بودن در پروژه‌ها و چالش‌ها را داشته باشند، نه اینکه خودشان را بی‌فایده بدانند.

برقراری ارتباط مناسب بین اعضای تیم

سومین مورد از اصول کار تیمی، ارتباط مناسب اعضای تیم با یکدیگر است. وقتی قرار است افرادی در یک تیم و در کنار هم کار کنند، باید با هم ارتباط مناسبی برقرار کرده و به خوبی با یکدیگر آشنا شوند تا بتوانند در حین کار باهم ارتباط داشته باشند. اینکه افراد یک تیم همدیگر را به خوبی نشناسند و نتوانند ارتباط مناسبی باهم قرار کنند، باعث می‌شود که در حین کار با هم احساس راحتی نداشته باشند و در نتیجه نتوانند به خوبی هدف تیم را محقق کنند. بنابراین ارتباط بین اعضا اصل دیگری است که باعث می‌شود یک تیم بتواند به خوبی کار خود را انجام داده و بهترین نتیجه ممکن را برای سازمان ایجاد کنند.

اصول کار تیمی چیست – چگونه کار تیمی را یاد بگیریم + فیلم آموزش کار تیمی

نظم داشتن افراد تیم

در یک تیم، تک تک افراد مهم هستند و جزو مهره‌های کلیدی محسوب می‌شوند و به همین خاطر نباید بی‌نظمی در تیم حاکم باشد. اگر افراد گروه نظم مناسبی نداشته باشند و نتوانند در زمان مقرر وظایف خود را انجام دهند یا در جلسات تیمی حاضر شوند، شدیداً دیگر اعضا را ناراحت می‌کنند و این موضوع ارتباطات بین اعضای تیم را دچار مشکل می‌کند. به همین خاطر خیلی مهم است که تک تک افراد تیم بتوانند نظم و انضباط را سرلوحه کار خود قرار دهند و با مدیریت درست زمان، پروژه‌ها را در زمان مقرر به پایان برسانند تا تیم به هدف اصلی خود برسد. البته این موضوع نیز می‌تواند با آموزش سازمانی به کارکنان، به راحتی حل شود و اعضای سازمان، با یادگیری تکنیک‌های انضباط فردی و مدیریت زمان، عملکرد بهتری را در تیم از خود نشان دهند.

مشخص بودن وظایف اعضا

یکی از آفت‌های کار تیمی، این است که اعضای تیم وظایف مشخصی نداشته باشند و کارها به صورت هیئتی انجام شود! در تیم‌های کاری سازمان‌های مختلف، باید هرکسی وظایف خود را بداند و برای آن وظایف مسئول باشد تا اهداف تیم به خوبی محقق شود. اینکه وظایف بین اعضای تیم مخصوصاً تیم‌هایی که فضایی دوستانه دارند پخش شود و شخص خاصی مسئول انجام کار نباشد، باعث می‌شود بی‌نظمی شدیدی در تیم حاکم شده و اهداف محقق نشوند و در نهایت نمی‌توان فرد خاصی را برای این کار مسئول دانست. بنابراین در تیم‌های کاری باید وظیفه هرکدام از اعضا مشخص باشد تا این وظایف قابل پیگیری شود و سرپرست تیم بتواند وظایف موردنظر را بررسی کرده و از فرد موردنظر نتایج موردنیاز را تحویل بگیرد.

بخشندگی و گذشت

بودن یک تیم مانند بودن در یک خانواده یا یک جمع دوستانه است. ممکن است در تیم‌های کاری تنش و مشکل ایجاد شود و حتی اعضا با یکدیگر دچار مشکل شوند، اما مهم این است که بخشندگی و از خود گذشتگی بین اعضا وجود داشته باشد و افراد تیم بتوانند مجدداً با یکدیگر همراه شده و مشکلات را کنار بگذارند. بنابراین این اصل را نیز باید در اصول کار تیمی جدی بگیرید تا بتوانید فرهنگی را بین اعضای تیم ایجاد کنید که به راحتی کنار یکدیگر کار کرده و کدورت‌ها را کنار بگذارند و بتوانند در فضایی دوستانه در کنار یکدیگر برای اهداف تیمی تلاش کنند.

پیگیر بودن

همه ما خوب می‌دانیم که وقتی کاری را پیگیری نکنیم، به‌خوبی انجام نمی‌شود و افراد دیگر ممکن است به راحتی آن کار را رها کرده و سراغ کارهای دیگری بروند. به همین خاطر خیلی مهم است که تک تک اعضای تیم پیگیر یکدیگر باشند تا بتوانند یکدیگر را هل داده و به سمت اهداف تیم حرکت کنند. مثلا اگر یکی از اعضای تیم کند است و در زمان مقرر وظایف خود را انجام نمی‌دهد، اعضای دیگر باید با مدیریت کردن آن فرد و پیگیری کارها کاری کنند که احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد و به موقع کارها را تحویل دهد تا مشکلی برای پروژه‌های تیم ایجاد نشود. این موضوع کمک می‌کند که یک تیم بتواند بهترین نتایج ممکن را کسب کند و هیچ‌گونه مشکل و مانعی باعث نشود که از اهداف خود باز بماند.

اصول کار تیمی چیست – چگونه کار تیمی را یاد بگیریم + فیلم آموزش کار تیمی

چگونه اصول کار تیمی را در سازمان رواج دهیم؟

حالا که دانستیم اصول کار تیمی چیست و با تک تک این اصول مهم آشنا شدیم، احتمالاً برایتان سؤال است که چطور باید آنها را در سازمان یا شرکت خودتان ترویج دهید و اعضای خودتان را به کار تیمی دعوت کنید تا بتوانید نتایج بهتری را کسب کنید. در ادامه با هم برخی از مهم‌ترین کارها برای ترویج اصول کار تیمی را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با انجام آنها، کار تیمی را راحت‌تر در سازمان خودتان انجام دهید.

آموزش سازمانی به افراد تیم

اولین و بهترین راهکار برای اینکه بتوانید به کارکنان یک سازمان بگویید اصول کار تیمی چیست و چطور باید از آنها استفاده کنند این است که در آموزش‌های سازمانی اعضا، اصول کار تیمی را نیز بگنجانید. آموزش سازمانی بیشتری تأثیرگذاری را دارد و باعث می‌شود که افراد به راحتی چنین اصولی را یاد گرفته و با هم به اشتراک بگذارند و بتوانند در زمینه کار تیمی بهتر عمل کنند و بازدهی خود را بالاتر ببرند. همچنین آموزش سازمانی باعث می‌شود که افراد در مورد آموزش‌ها تبادل نظر داشته باشند و همین موضوع می‌تواند زمینه ساز ارتباطات تیمی باشد و کمک کند که افراد یک سازمان به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

معرفی آموزش سازمانی فرادرس

اگر می‌خواهید آموزش‌های عمومی و تخصصی را بهتر در اختیار کارمندان خود قرار دهید و تیمی قدرتمند و حرفه‌ای داشته باشید، از طرح آموزش سازمانی فرادرس استفاده کنید تا بتوانید در مدت زمان کوتاه، مهارت‌ها و دانش افراد داخل سازمان خود را افزایش دهید. برای اطلاع از شرایط استفاده از طرح آموزش سازمانی فرادرس، روی لینک زیر کلیک کرده و شرایط استفاده از آموزش سازمانی فرادرس را مطالعه کنید:

ایجاد فرهنگ کار تیمی در سازمان

هرچقدر که کارکنان یک سازمان آموزش ببینند و از اصول کار تیمی باخبر باشند، تا زمانی که در سازمان فرهنگ کار تیمی وجود نداشته باشد، از این اصول نیز استفاده ای نخواهد شد. بنابراین نیاز است که در سازمان فرهنگ خودتان را از فردگرایی به تیم‌گرایی تغییر دهید و بیشتر به تیم‌ها اهمیت دهید تا افراد سازمان نیز تشویق شوند به صورت تیمی فعالیت کنند و دست از فعالیت‌های فردی بردارند و به این طریق بتوانید بستر بهتری را برای کارهای تیمی فراهم کنید.

ایجاد فضایی دوستانه در سازمان

وجود فضایی خشک در یک سازمان، باعث می‌شود که افراد سازمان نتوانند با یکدیگر ارتباط صمیمی برقرار کنند و در نتیجه همکاری تیمی بین آنها وجود نداشته باشد. به همین خاطر یکی دیگر از اصول مهم برای پیاده‌سازی اصول کار تیمی در یک شرکت، این است که فضایی دوستانه فراهم کنید. مثلا می‌توانید ماهانه یک برنامه خاص برای آشنایی بیشتر افراد سازمان با یکدیگر و شبکه‌سازی داشته باشید تا کارکنان بهتر یکدیگر را بشناسند و با هم آشنا شوند و به این طریق بتوانند زمینه را برای کارهای تیمی ایجاد کنند.

اصول کار تیمی چیست – چگونه کار تیمی را یاد بگیریم + فیلم آموزش کار تیمی

کلام آخر در مورد اصول کار تیمی چیست

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که اصول کار تیمی چیست و با هم اصول مهمی که برای کار تیمی وجود دارند را بررسی کردیم تا بتوانید به خوبی با آنها آشنا شوید و با ترویج این اصول در سازمان خودتان، نتایج بهتری را دریافت کنید. همچنین با هم در مورد این صحبت کردیم که چطور می‌توانید اصول کار تیمی را در سازمان خودتان ایجاد کنید و گفتیم که آموزش سازمانی یکی از مهمترین و بهترین روش‌ها برای انجام این کار است که باعث می‌شود افراد سازمان بتوانند راحت‌تر در کنار یکدیگر کار کنند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد بدانید اصول کار تیمی چیست و چطور می‌توانید با کار تیمی، نتایج بهتری را برای سازمان خودتان خلق کنید و دستاورهای بسیار بیشتری نسبت به رقبا داشته باشید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید متشکریم.