چکیده : دوربین مدار بسته یکی از اجزای ثابت زندگی این روزهای بشریت به حساب می آید و نیاز به حضورش بر هیچ کس پوشیده نیست تا جایی که سیستم های نظارتی به هیچ گونه تعریفی نیاز ندارند و همگان می دانند که موارد مصرف آنها چیست و در چه مکان های حضورشان ضروری است.

دوربین مدار بسته یکی از اجزای ثابت زندگی این روزهای بشریت به حساب می آید و نیاز به حضورش بر هیچ کس پوشیده نیست تا جایی که سیستم های نظارتی به هیچ گونه تعریفی نیاز ندارند و همگان می دانند که موارد مصرف آنها چیست و در چه مکان های حضورشان ضروری است. صرف نظر از اینکه شما چه جایگاه اجتماعی ای دارید در طول روز حتما کارتان به دوربین مدار بسته می افتد. اجازه دهید موضوع را برایتان با ذکر یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید صاحب یک شرکتی هستید که بنا به اقتضای شغلتان مجبورید ساعات زیادی را خارج از شرکت در جلسات کاری سپری کنید. بی شک سیستم های نظارتی به شما کمک میکنند تا نظارتی بیشتری بر حسن انجام کار کارمندان خود داشته باشید و از واقیع و اتفاقات سازمان خود به موقع مطلع شوید. دوربین مدار بسته در شرایط دیگر هم کاربرد خاص خود را دارد. مثلا اگر منزل شما مورد سرقت واقع شود به کمک دوربین ها می توانید پیگیری های بعدی را انجام داده و به سادگی سارق منزلتان را پیدا کنید. اما بنظر شما صنعت دوربین مدار بسته چقدر متنوع است؟ منظورم این است که آیا تمام دوربین ها شبیه به هم هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر بسته به نیازی که یک کاربر به دوربین دارد، محیطی که میخواد تحت پوشش قرار دهد میزان هزینه ای که میخواهد بکند و صدها آیتم دیگر دوربین مدار بسته انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح و بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

دوربین مدار بسته

انواع دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته بر اساس ویژگی ها و موارد گوناگونی دسته بندی می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • انواع دوربین بر اساس برند تولید کننده
  • انواع دوربین بر اساس شکل ظاهری
  • انواع دوربین مدار بسته بر اساس لنز
  • انواع دوربین بر اساس نوع انتقال داده
  • و...

انواع دوربین مدار بسته بر اساس برند تولید کننده

برندهای داخلی و خارجی معتبر و متفرقه ی زیادی اقدام به تولید دوربین مدار بسته با امکانات، ویژگی ها و قیمت های متنوع ای به بازار می کنند. در این بین مطرح ترین انواع برندهای موجود در بازار ایران عبارتند از:

برند داهوا

دوربین مدار بسته داهوا یکی از محبوب ترین برند های موجود در بازار است. این برند با بهره گیری از تکنیک های روز دنیا با کیفیت ترین تجهیزات نظارتی را تولید میکنند. دوربین داهوا از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و قیمت نسبتا مناسبی دارند.

هایک ویژن

هلدینگ هایک ویژن تولید و تامین کننده انواع تجهیزات نظارتی از جمله دوربین های مداربسته و … است. این شرکت در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده است و در طی سالیان طولانی به علت تولید محصولات با کیفیت، خدمات رسانی خوب و تنوع بالا، به سرعت رشد کرده است. دوربین مداربسته هایک ویژن از بهترین برند های موجود در ایران می باشد.

برند هایلوک

برند هایلوک نیز یکی از برندهای جدید دوربین مدار بسته است که زیر مجموعه ای از برند هایکویژن است. دوربین هایلوک در سال ۲۰۱۸ وارد بازار سیستم های نظارتی شده است و بزرگترین شاخصه ای که موجب محبوبیت آن شده است این است که، نسبت به قابلیت هایی که دارد قیمت بسیار پایین تری دارد. در واقع هایلوک برند اقتصادی برند هایک ویژن می باشد.

از نقاط قوت هایلوک میتوان به:

قیمت بسیار پایین این دوربین ها و پشتیبانی شرکت مادر هایک ویژن اشاره نمود.

برند رستر

شرکت رستر RASTER با بیش از ده سال سابقه، درسال ۲۰۰۰ تحت لیسانس انگلستان تاسیس و تولیدات خود را در چین شروع کرد. این شرکت تولید کننده سیستمهای نظارت تصویری اعم از دوربین های مداربسته ، DVR ، NVR ، دستگاه های هیبرید و تکنولوژی های جدید است.

سونی یک برند قوی ژاپنی هست که بیشتر تولید کننده دوربین های تحت شبکه می باشد و در حال حاضر دوربین های آنالوگ را از چرخه تولید خود حذف کرده است.

بررسی دوربین مداربسته برند آیمو

ایمو نیز در زمینه تولید تجهیزات امنیتی توانسته است تا محصولات هوشمنید به کاربران خود ارائه دهد. این شرکت با شعار از زندگی هوشمند خود لذت ببرید دوربین های بیبی کم و خانگی هوشمند تولید میکند.

مزایای دوربین های ایمو

  • بزرگترین محاسن محصولات دوربین مداربسته آیمو میتوان به قیمت مقرون به صرفه آنها اشاره نمود؛ چرا که با در نظر گرفتن تمامی امکاناتی که به کاربر ارائه می دهند، قیمت بسیار مناسبی دارند.
  • از دیگر نقاط قوت این دوربین ها میتوان به راه اندازی و نصب بسیار ساده آنها اشاره نمود که در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود.
  • یکی دیگر از نقاط قوت محصولات آیمو این است که تمام اجزای مورد نیاز برای نصب دوربین ها در پکیج دوربینی که خریداری می کنید، در اختیار شما قرار می گیرد و با استفاده از دفترچه راهنما یا مشاوره شرکت نظارت گستر ایمن می توانید به سادگی و بدون نیاز به نصاب دوربین مدار بسته دوربین خود را نصب کنید.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

۱- دوربین دام

دوربین دام

 دوربین مدار بسته دام گنبدی شکل و تقریبا نیم دایره ای است و مناسب برای کنج دیوار و یا سقف می باشد.

۲- دوربین اسپیددام

 این دوربین نوع پیشرفته تری از دوربین دام است که ابعاد نسبتا بزرگتری داشته و قابلیت چرخش به ۳۶۰ درجه در موازات افق و ۹۰ درجه عمودی را دارد.

۳- دوربین بولت

 این دوربین مداربسته استوانه ای شکل است که نام آن نیز که به معنای گلوله است، الهام گرفته از شکل ظاهری آن است.
۴- دوربین مداربسته صنعتی

 این دوربین که عموما لنزهای آن قابل تغییر اند، جعبه ای شکل بوده و مناسب استفاده در کارخانه ها و محیط های صنعتی است.

۵- دوربین کیوب

 این دوربین مدار بسته عموما پایه دار بوده و مناسب استفاده بر روی میز ها هستند، البته به واسطه همان پایه می توان دوربین را به دیوار نیز وصل کرد. برترین مدل های دوربین کیوب توسط برند پرطرفدار دوربین مداربسته ایمو که زیرمجموعه ای از هلدینگ داهوا است، تولید میشوند. کیوب بیشتر به منظور پاسخگویی به نیازهای کاربران خانگی تولید می شود.

۶- دوربین لامپی

 دوربین لامپی یکی از محبوب ترین و پرتقاضا ترین انواع سیستم های نظارتی است که شباهت زیادی به یک لامپ معمولی دارد. این دوربین به سرپیچ لامپ های معمولی وصل شده و برای نصب و راه اندازی به دستگاه Dvr نیاز ندارد.

تعمیر دوربین مداربسته

تعمیر دوربین مدار بسته این روزها به یکی از پر سرچ ترین عبارات در بخش سیستم های نظارتی و دوربین مدار بسته تبدیل شده است و صرف نظر از اینکه برند دوربین شما داهوا ، های لوک و… باشد، تقریبا افراد زیادی به دنبال یافتن واحد تعمیرات دوربین مداربسته قابل اعتماد برای دوربین های خراب خود هستند. اما به نظر شما تعمیر دوربین مدار بسته چگونه صورت می گیرد و چه وقت دوربین شما نیاز به تعمیر دارد؟ دوربین مداربسته هم، همانند تمامی وسایل الکترونیک، دچار خرابی می شوند. درست است که با انجام کارهایی میتوانید طول عمر دوربین خود را افزایش دهید، اما به هرحال هر وسیله ی برقی اگر مدام سرویس نشود، عملکردش پایین آمده و دچار خرابی میشود و شما نیاز به تعمیر دوربین مدار بسته خود پیدا می کنید.