واتساپ یکی از اپلیکیشن های بسیار محبوب در سراسر دنیا و محصول شرکت متا است. در این مدت شرکت متا بسیار تلاش کرده است که در پلتفرم های اجتماعی خود، امکانات و شرایط بازاریابی را برای صاحبین کسب و کار فراهم کند. این موضوع در آپدیت هایی که برای اینستاگرام و واتساپ اعمال می شود کاملا مشهود است. در ادامه ی این سیاست ها، شرکت متا واتساپ بیزینسی را معرفی نمود و در تلاش است با آپدیت و به روزرسانی امکانات آن، شرایط را برای صاحبین کسب و کار راحت تر کند. یکی از امکانات جذاب این نرم افزار فوق العاده، امکان اضافه کردن فروشگاه اینترنتی به آن است. البته این یک فروشگاه کامل که تمام امکانات پرداخت و ثبت سفارش را داشته باشد نیست. در واقع شما میتوانید یک کاتالوگ برای محصولات خود تشکیل دهید و توضیحات کامل را برای آن قرار دهید. سپس برای ثبت نهایی، مشتری را  به دایرکت خود و یا وبسایتتان هدایت کنید. در ادامه با کاروو وِبز همراه باشید، تا مرحله به مرحله کاتالوگ محصولات خود را در واتساپ بسازیم.

موارد موردنیاز برای راه اندازی فروشگاه در واتساپ :

اولین نکته دانلود و نصب واتساپ بیزینسی است. دقت کنید با نرم افزار واتساپ معمولی نمی توان کاتالوگ محصولات را تعریف کرد. اگر صاحب کسب و کاری هستید و قصد دارید از طریق بازاریابی اینترنتی به درآمد برسید، حتما واتساپ بیزینسی را نصب کنید و ازامکانات آن بهره ببرید. دقت کنید برای نصب واتساپ بیزینسی باید از شماره تلفنی استفاده کنید که واتساپ بر روی آن فعال نیست.

در مرحله ی دوم، بعد از اینکه واتساپ بیزینسی را نصب کردید، عکس پروفایل خود را انتخاب کنید. سپس نام برند خود را در قسمت name  بنویسید. در مرحله ی بعد در قسمت business description  توضیحات کامل کسب و کارتان را وارد کنید. همچنین در فیلد های بعدی می توانید اطلاعات بیشتری از فروشگاه و یا شرکتتان را وارد کنید. مانند آدرس کسب و کار، ساعات کاری، ایمیل و وبسایت کسب و کارتان! پیشنهاد می کنم حتما برای تکمیل این موارد وقت بگذارید و با دقت آن ها را تکمیل کنید. این موارد می تواند بر روی فروش شما تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

در مرحله ی سوم، یک کانال برای کسب و کار خود در واتساپ بیزینسی راه اندازی کنید. در این مرحله می توانید لینک کانال خودتان را با دوستان و یا مخاطبان خود در پلتفرم های دیگر به اشتراک بگذارید. همچنین تا 256 نفر را هم میتوانید به کانال بصورت دستی اضافه کنید. پیشنهاد می کنم تمام مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده اند را وارد کانال کنید.

حال همه چیز فراهم است برای آماده کردن کاتالوگ محصولات و شروع فروش! پس در ادامه با ما همراه باشید. 

ساخت فروشگاه اینترنتی با واتساپ !

ساخت کاتالوگ محصولات در واتساپ بیزینسی :

اگر از گوشی های آیفون استفاده می کنید، در پایین گوشی قسمت وسط یک گزینه ی tools  وجود دارد. اگر از نسخه ی اندروید استفاده می کنید، سه نقطه ی بالا گوشه چپ را بزنید، در منوی باز شده گزینه ی business tools  را مشاهده می کنید. وارد این قسمت شوید و گزینه ی catalog  را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید محصولات خود را وارد کنید. برای هر محصول ده عکس می توانید انتخاب کنید. سعی کنید تصاویر محصولاتتان را با دقت و کیفیت قرار دهید. سپس نام محصول را نوشته و در قسمت description  توضیحاتی از مزایا و ویژگی های محصول خود را درج کنید. در قسمت بعد می توانید قیمت را وارد کنید و در ادامه لینک وبسایت خود را قرار دهید. این کار را برای همه ی محصولات خود تکرار کنید. یکی از کارهای مفیدی که میتوانید انجام دهید، این است که محصولات مشابه را دسته بندی نمایید. حال می توانید هر کدام از این محصولات را در کانال خود با مخاطبانتان به اشتراک گذارید. حتی می توانید به طور جداگانه برای هریک از مخاطب های خود نیز بفرستید. همچنین تمام محصولات شما از طریق پروفایل شما نیز قابل دسترسی است و بعد از تعریف محصولات، بقیه ی افراد می توانند از این قسمت آن ها را مشاهده کنند.

مزایای ساخت کاتالوگ در واتساپ بیزینسی :

یکی از مزایایی که ساخت کاتالوگ در واتساپ بیزینسی دارد، صرفه جویی در زمان شماست. شما میتوانید همه ی توضیحات هر محصول را در کاتالوگ توضیح دهید و وقت زیادی برای پاسخ دادن به هر مشتری نگذارید. همچنین این کار مراحل خرید را برای مشتری های شما نیز راحت تر می کند و حس بهتری به آن ها منتقل می کند.

کسب و کارتان را حرفه ای تر کنید:

هر چقدر بتوانید مراحل خرید را برای مشتری کوتاه تر و راحت تر کنید، قطعا او تجربه ی بهتری از خرید کردن از شما خواهد داشت. تجربه ی خرید بهتر باعث وفادار سازی مشتری می شود. اگر شخصی خرید لذت بخشی را تجربه کند قطعا شما را به افراد دیگری نیز پیشنهاد می دهد و این باعث بزرگتر شدن جمعیت مشتریان شما و در نتیجه افزایش درآمد شما می شود. بنابراین سعی کنید کسب و کارتان را همراه با رشد تکنولوژی پیشرفت دهید. این موضوع باعث می شود زمان کمتری برای کارهای روتین بگذارید و در نتیجه ابعاد دیگر کب و کار خود را رشد دهید. این کار باعث حرفه ای تر شدن شما می شود و این حرفه ای بودن را مخاطبان شما تشخیص می دهند. قطعا خرید از یک کسب و کار حرفه ای، برای همه ی افراد بسیار خوشایند تر و مطمئن تر است.

یکی از کارهایی که در مسیر حرفه ای تر شدن کسب و کارتان می توانید انجام دهید، طراحی سایت است. با داشتن وبسایت می توانید بسیاری از مراحل دیگر خرید را نیز برای مشتریان خود اتوماتیک کنید. برای مثال افرادی که در اینستاگرام و یا واتساپ محصولات شما را می بینند، میتوانند برای خرید نهایی به وبسایت شما مراجعه کنند، پرداخت خود را انجام دهند و با ثبت اطلاعات آدرس و تماس خود منتظر محصول خود باشند. با اینکار شما یک مرحله ی دیگر کار خود را نیز اتوماتیک کرده اید. یعنی نیاز نیست  وقت زیادی بگذارید تا آدرس را ثبت کنید، فیش های واریزی را چک کنید و امثال این کارها را انجام دهید. در عوض می توانید بر روی رشد کسب و کار خود تمرکز بیشتری داشته باشید. از طرفی داشتن وبسایت نیز شما را حرفه ای تر جلوه داده و مخاطب بیشتر اعتماد می کند. همچنین وبسایت شما یک کانال فروش مجزا برای شماست که اگر بر روی سئو و بهینه سازی آن نیز کار کنید، می تواند روزانه مشتریان زیادی را از طریق گوگل برای شما به ارمغان آورد.

ساخت فروشگاه اینترنتی با واتساپ !

سخن آخر : 

اگر قصد دارید در فضای اینترنت رشد کنید و درآمد صعودی داشته باشید، باید به تمام کانال های فروش خود توجه کنید. این موضوع درآمد شما را بیمه می کند و هیچ گاه اجازه نمی دهد درآمد شما صفر شود. یعنی اگر صفحه ی اینستاگرام دارید و حتی فروش خوبی هم دارید، فقط به آن متکی نباشید. در کنار آن کانال تلگرام، واتساپ و بسایت خود را نیز راه اندازی کنید. همیشه مقداری از درآمدتان را صرف گسترش کسب و کارتان کنید. تمرکز و سرمایه گذاری بر روی کانال های فروش و رشد آن ها، میتواند یکی از بزرگترین سرمایه گذاری هایی باشد که در مسیر رشد کسب و کار خود انجام می دهید. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.