وکالت از شغل هاییست که علاوه بر آقایان بانوان زیادی نیز به سمت آن روی می آورند. اما معمولا عده ای این شغل را مناسب بانوان نمی دانند و معتقد هستند که شغل وکالت ممکنه برای بانوان سخت باشد.

اما در واقع بانوان موفقی در شغل وکالت وجود دارند که توانسته به جایگاه مناسبی دست یابند. البته این بدان معنا نیست که وکالت برای بانوان آسان است و سختی ندارد.

به طور کلی شغل وکالت چه برای بانوان و چه آقایان سختی هایی دارد که در ادامه قرار است سختی های مسیر بانوان در شغل وکالت را بر اساس تجربیات یکی از بانوان وکیل بررسی کنیم.

بنابراین توصیه می شود که به مطالب پیش رو توجه داشته باشید. زمانی که به انتهای این مقاله برسید می توانید تشخیص دهید که آیا شغل وکالت برای خانوم ها مناسبه یا خیر.

مسیر وکیل شدن خانوم ها با آقایان و تفاوت آن ها با یکدیگر

به طور کلی مسیر وکیل شدن چه برای بانوان و چه خانم ها مراحلی دارد که طی آن ها دستیابی به مقاوم وکیل میسر می شود. اولین قدم تحصیل در رشته حقوق می باشد. تمام افرادی که علاقه مند به شغل وکالت هستند، ابتدا لازم است که دوران کارشناسی خود را با تحصیل در رشته کارشناسی حقوق بگذرانند.

پس از آن تحصیل در مقطع ارشد در چندین رشته متفاوت امکان پذیر است. این مورد بسته به تمایل هر فرد دارد که پس از اتمام دوران کارشناسی اقدام به شرکت در ثبت نام در آزمون وکالت کند یا پس از اتمام دوران کارشناسی ارشد.

در دو حالت فرد برای اینکه وکیل دادگستری شناخته شود، لازم است که در آزمون وکالت شرکت و رتبه مناسبی در آزمون کسب کند. این مراحل چه برای بانوان و چه آقایان یکسان است. اما در ادامه درباره مهم ترین مرحله وکیل شدن یعنی شرکت در آزمون وکالت صحبت می شود که بهتر است به مطالعه آن بپردازید.

موفقیت بانوان در آزمون وکالت

بدون شرکت در آزمون وکالت وکیل شدن امکان پذیر نیست. بنابراین بانوان بعد از اتمام دوران تحصیلی در دانشگاه باید در آزمون وکالت شرکت کنند و در صورتی که در این آزمون قبول شوند، باید دوران کارآموزی را نیز به اتمام برسانند.

پس به اصطلاح میشه گفت که وکلا پوستشان کنده می شود تا به مقام یک وکیل برسند. مهم ترین موردی که بانوان وکیل در ارتباط با موفقیت در آزمون وکالت ذکر می کنند، استفاده از منابع آزمون وکالت مناسب می باشد.

مثلا یکی از بانوان وکیل معتقد است که برنامه ریزی صحیح و تهیه منابعی که با سطح اطلاعاتی داوطلب متناسب باشد، احتمال قبولی و موفقیت بانوان در آزمون وکالت را بیشتر می نماید. ایشون چون 3 سال بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه نسبت به شرکت در آزمون وکالت اقدام نمود، منابع مطالعاتی خود را بیشتر در قالب کتاب های درس محور و شرح مطالب خریداری و در آخر تست زنی را شروع کرد.

همچنین ایشون گفته که خرید کتاب حقوقی خود را از فروشگاه آنلاین تحصیلات تکمیلی که کتاب هایی بروز با آخرین تغییرات درسی را گردآوری کرده است، انجام میداد.

خرید کتاب حقوقی

معرفی چند منبع کاربردی و مناسب به منظور موفقیت بیشتر در آزمون وکالت

چند منبع مناسب و معتبری که یکی از بانوان وکیل معتقد است موفقیت خود در آزمون وکالت را با مطالعه این کتاب ها کسب کرده است را در این قسمت معرفی می کنیم تا با تجربیات آزمونی بسیاری از بانوان وکیل آشنا شوید.

مثلا کتاب حقوق مدنی دکتر بیات و کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی کاتوزیان از منابعی هستند که قوانین حقوق مدنی را به همراه نکاتی مهم شرح داده اند، از منابع مورد استفاده او بوده است.

این منابع که در فروشگاه کتاب تحصیلات تکمیلی تدوین شده است، درک قوانین حقوق مدنی را برای داوطلبان آزمون وکالت آسان تر می کند. دیگر منابع مورد استفاده این بانوی وکیل که برای مطالعه مواد دیگر آزمون وکالت از آن ها استفاده می کرد عبارت اند از:

  • کتاب قانون یار آیین دادرسی مدنی چتر دانش، ارائه هرکدام از مواد قانونی به همراه نکات مهم مربوط به هرکدام و همچنین مجموعه تست های طراحی شده در این کتاب باعث شد که او تسلط کافی بر درس آیین دادرسی مدنی پیدا کند.
  • کتاب نکته نویس قانون تجارت به مراه قانون صدور چک منبع او برای تسلط کافی بر ماده حقوق تجارت بود که از قسمت مخصوص نوشتن نکته استفاده مناسبی داشت.
  • کتاب شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی احمد غفوری به دلیل شرح واضح مواد قانون مجازات و ارائه مثال های کاربردی باعث شد که مطالعه مباحث قانون مجازات اسلامی برای او راحت تر شود.
  • از کتاب کمک حافظه آیین دادرسی کیفری شادی عظیم زاده و درسنامه و نکات طلایی مهم آن برای درک مباحث آیین دادرسی کیفری استفاده کرد. بیان واضح مولف در این منبع درک مباحث آیین دادرسی کیفری از مباحث سنگین امتحانی می باشد را برای داوطلبان راحت تر می کند.
  • او برای مطالعه اصول فقه نیز از کتاب دو جلدی کتاب اصول فقه سمیرا محمدی استفاده میکرد. درسنامه مناسب و مجموعه تست های این کتاب باعث آمدگی بیشتر این وکیل موفق در پاسخگویی به تست های اصول فقه شد.
  • اما در کنار این منابع از دو کتاب دیگری نیز برای مطالعه مباحث متون فقه و قانون اساسی استفاده کرد. این کتاب ها کتاب متون فقه وکالت دکتر محمدعلی معیرمحمدی نشر آوا و کتاب قانون یار قانون اساسی چتر دانش هستند. با استفاده از این دو منبع نیز توانست سطح دانش خود را در زمینه متون فقه و مواد قانون اساسی افزایش داده و بنیه علمی خود را تقویت کند.

حقوق مدنی دکتر بیات

مزایا و معایب وکالت برای خانوم ها

ابتدا بهتر است که مزیت های شغل وکالت برای خانوم ها را بررسی و سپس معایب این شغل را. مهم ترین مزیت های شغل وکالت برای بانوان به شرح زیر می باشد.

  • وکالت می تواند برای خانوم ها جایگاه مناسبی در اجتماع به وجود بیاورد. معمولا تمام انسان ها به دنبال داشتن شغلی خوب و به اصطلاح باکلاس هستند. وکالت یکی از این شغلا محسوب می شود. بنابراین میشه گفت که انتخاب این شغل برای بانوان مناسب است و جایگاه اجتماعی خوبی به آنان می دهد.
  • زمانی که بانوان در شغل وکالت به تجربه کافی برسند و مهارت های مورد نیاز از جمله مهارت سخنوری، عزت نفس، تحقیق و جستجو و... را به دست آورند، به درآمد مناسبی میرسند.
  • مزیت دیگه شغل وکالت برای بانوان اینه که محدود نمی شوند. زیرا بسیاری از شغلا محدودیت هایی برای بانوان به وجود می آورند. اما خب شغل وکالت اینگونه نیست.
  • شغل وکالت باعث ارتباط و تعامل اجتماعی با افراد مختلف می شود. به همین دلیلم بانوان با فعالیت در این شغل می توانند تجربه های زیادی کسب کنند.

موارد بالا مهم ترین مزایای شغل وکالت برای بانوان محسوب می شوند که بر اساس اظهارات یکی از بانوان وکیل شرح داده شد. حالا به معایب شغل وکالت برای بانوان نیز در ادامه توجه کنید. زیرا این معایب نیز با توجه به تجربیات همان وکیل خانوم ذکر می شود:

  • مهم ترین معایبی که ایشون در ارتباط با شغل وکالت ذکر کردند، تاثیرات منفی بر روحیه است. ایشون معتقد هستند که سر و کار داشتن با افراد مختلف در دادگاه که ممکنه دزد و خلافکار هم بین آ ن ها وجود داشته باشد، باعث انتقال استرس و اضطراب به وکیل شود.
  • علاوه بر مورد قبلی با اینکه وکالت درآمد خوبی دارد، اما رسیدن به این درآمد به زمان تقریبا زیادی احتیاج دارد. یعنی یک وکیل پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و سپس کارآموزی تازه به مرحله درآمد میرسد که البته در سالیان اول فعالیت خود ممکنه پرونده های زیادی به او سپرده نشود.
  • سومین مورد تاثیر شغل وکالت بر زندگی خانوادگی بانوان است. زمانی که تجربه وکیل زیاد شود، مطمئنا پرونده های حقوقی زیادی را دریافت می کند. در این شرایط ممکن است که نتواند زمان زیادی را در کنار خانواده خود باشد. به همین دلیل ممکنه که او در زندگی شخصی خود دچار مشکل شود.

بازار کار شغل وکالت برای بانوان و سختی های این راه

بیشتر بانوانی که اکنون در جایگاه یک وکیل در جامعه فعالیت می کنند، معتقد هستند که رشته وکالت بازار کار خوبی دارد. البته در صورتی که به مواردی توجه شود.

زیرا افراد زیادی هستند که پس از تحصیل در رشته های حقوقی به هیچ جایگاهی نرسیده اند. اما در صورتی که دانشجوی حقوق با علاقه دوران تحصیلی خود را بگذراند و پس از تلاش و مطالعه و استفاده از منابع مناسب در آزمون وکالت قبول شود، بازار کار خوبی پیش روی او قرار دارد.

در هر صورت می توان گفت که موفقیت در شغل وکالت قبل از هر موردی به انگیزه و همچنین تلاش های او وابسته است. بنابراین در صورتی که بانوان با در نظر گرفتن تمام شرایط شغل وکالت و همچنین تلاش در این راه قدم بردارند، مطمئنا بازار کار خوبی در استقبالشان خواهد بود.

در مورد سختی های این شغل نیز در قسمت معایب کامل صحبت شد. با توجه به موارد گفته شده این نتیجه دریافت می شود که مهم ترین سختی های شغل وکالت برای بانوان درگیری با افراد نامناسب و خلافکار و همچنین مشکلات شخصی و خانوادگی آنان به دلیل فعالیت در شغل وکالت است.

مورد دیگری که در بخش معایب ذکر شد، تاثیر منفی بر روحیه است. بسیاری از پرونده های حقوقی ممکن است که ناخوشایند باشند و مسیر حل چنین پرونده هایی سختی ها و فراز و نشیب زیادی داشته باشد. مثلا یکی از بانوان وکیل به دلیل فشار و استرسی که در طول حل پرونده و اختلافات موکلین خود داشته است پس از مدتی به افسردگی مبتلا شده است.

او می گوید که پس از چندین جلسه مشاوره با تراپیست و درمان نیز همچنان آثار منفی پرونده ای که داشته است را حس می کند و به طور کلی عصبی شده است.

اما علاوه بر این مورد وکالت شغلی است که معمولا چندین سال اول درآمد آنچنانی نخواهد داشت. در ابتدا که وکلا دوران کارآموزی را می گذرانند که در این دوران درآمد آنچنانی نخواهند داشت.

بعد از اتمام دوران کارآموزی هم زمانی که دفتر وکالت خود را افتتاح کنند به دلیل نداشتن تجربه زیاد ممکنه پرونده های زیادی دریافت نکنند. پس مدت زمانی طول می کشد تا یک وکیل خانوم به درآمد مناسبی برسد. این مورد برای بسیاری از بانوان از سختی های کار وکالت است.

بنابراین به بانوان توصیه می شود که قبل از قدم گذاشتن در مسیر وکالت ابتدا تمام سختی های کار را بررسی و به یک جمع بندی نهایی برسند. سپس با اطمینان خاطر و محک زدن تمام شرایط در مسیر وکالت قدم گذارند.

در کنار مواردی که توضیح داده شد، مشکل دیگری که یکی از بانوان وکیل به دلیل انتخاب کردن شغل وکالت با آن مواجه شد بهم خوردن زندگی مشترکش بوده است. وکالت باعث شد که زندگی خانوادگی این بانوی وکیل مشکل پیدا کند و در نهایت مجبور به طلاق شود.

به دلیل اینکه او مدت زمان زیادی درگیر پرونده های حقوقی شده بود و دیگر وقتی برای بودن در کنار خانواده خود نداشت، در زندگی مشترک خود مشکل پیدا کرد و در نهایت مجبور به طلاق شد.

البته بسیاری از وکلای خانم نیز هستند که در کنار شغل وکالت زندگی مشترک خوبی نیز دارند. اما در مواردی نیز مشاهده شده که وکیلانی مشکلاتی پیدا کرده اند. در هر صورت بهتر است که هر خانومی قبل از ورود به شغل وکالت این مورد را نیز در نظر گیرد.

قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی کاتوزیان

ویژگی هایی که لازم است بانوان وکیل داشته باشند

بیشتر بانوان وکیلی که در شغل خود موفق شده اند از چند ویژگی برخوردار بوده اند. بسیاری از وکیلان موفق جامعه از جمله وکیلی که تجربیات او را در این مطلب شرح داده شد، این ویژگی ها را برای تبدیل شدن به یک وکیل موفق ضروری می دانند. در ادامه به این ویژگی ها توجه داشته باشید:

  • یک بانوی وکیل قبل از هر موردی باید به شغل خود علاقه داشته باشد و پرونده های حقوقی دریافتی خود را با انگیزه و اشتیاق حل و فصل نماید. به علاوه او باید خوش رو باشد و با موکلین خود با لطوفت و مهربانی برخورد کند. بدین گونه است که موکلان می توانند به او اعتماد کنند.
  • یک وکیل باید برخورد اجتماعی خوبی داشته باشد و توانایی صحبت کردن و همچنین گوش کردن داشته باشد. مهم ترین موردی که باعث موفقیت تما وکیلان می شود همین توانایی صحبت کردن است.
  • داشتن صبر از مهم ترین ویژگی های یک وکیل خوب است. به همین دلیل معمولا بانوانی که از صبر کافی برخوردار باشند می توانند به وکیلی موفق تبدیل شوند.
  • یک بانوی وکیل باید نکته بین و همچنین ریزبین باشد تا بتواند به اصطلاح مو را از ماست بیرون کشیده و پرونده های حقوقی را به درستی حل و اختمال رخداد حوادث احتمالی را پیش بینی کند. همین ویژگی نکته بینی است که در نهایت باعث می شود یک وکیل قضاوت درستی داشته باشد.

منابع آزمون قضاوت

موقعیت های شغلی دیگر برای بانوان وکیلی که تمایلی به رفت و آمد در دادگاه را ندارند

تحصیل در رشته های حقوقی تنها بدین معنا نیست که فرد حتما باید وکیل شود. بانوان زیادی بوده اند که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و حتی شرکت در آزمون وکالت تصمیم می گیرند که به هر دلیلی به عنوان یک وکیل در دادگاه فعالیت نداشته باشند.

مثلا امکان دارد که شرایط روحی آنان با دادگاه سازگار نباشد و حوادث دادگاه باعث افسردگی آن ها شود. خوشبختانه گرایش های دیگری نیز وجود دارند که وکلا می توانند فعالیت خود را در یکی از این گرایش ها شروع کنند.

شغل سردفتر اسناد رسمی

یکی از گرایش هایی که وکلا در صورت عدم تمایل به فعالیت در شغل وکالت می توانند آن را انتخاب کنند، سردفتر اسناد رسمی است. همانطور که از اسم این شغل مشخص است، سردفتر اسناد رسمی فردی است که در دفاتر اسناد رسمی یا حتی دفاتر ازدواج فعالیت می کند. فعالیت او به عنوان مسئول دفتر می باشد.

اداره کننده دفتر اسناد رسمی این شخص است و حل و فصل تمامی موارد دفتر اسناد رسمی به عهده او قرار دارد. سردفتر اسناد رسمی یکی از گرایش های مناسب برای بانوان محسوب می شود که بانوانی پس از گذارندن دوره کارآموزی تصمیم به تغییر گرایش می گیرند، می توانند به عنوان سردفتر اسناد رسمی فعالیت خود را آغاز کنند.

شغل کارشناس امور قراردادها

گرایش دومی که وکلا می توانند انتخاب و به جای شغل وکالت در آن زمینه فعالیت کنند، شغل کارشناس امور قراردادها می باشد. کارشناس امور قراردادها تنظیم قراردادهای حقوقی را انجام می دهد و می تواند در دفاتر اسناد رسمی فعالیت کند. بسیاری از بانوان وکیل زمانی که قصد تغییر گرایش خود را دارند، یکی از انتخاب های آنان کارشناس امور قراردادها می باشد.

شغل دستیار حقوقی

دیگر گرایش و رشته ای که وکلا می توانند آن را به عنوان شغل خود انتخاب کنند، شغل دستیار حقوقی می باشد. دستیار حقوقی به عنوان دستیار یک وکیل شروع به فعالیت می کند و اموری مانند سازماندهی و منظم سازی پرونده های حقوقی وکیل را انجام می دهد. علاوه بر این مورد در مواردی که وکیل پرونده های زیادی را در دست دارد و سر او شلوغ است، ملاقات با مراجعه کنندگان را به عهده دستیار حقوقی می گذارد. به طور کلی دستیار حقوقی در هر زمینه ای به جز حضور در دادگاه فعالیت دارد و به عنوان کمک دست وکلا شناخته می شود.

شغل کارشناس حقوقی قضایی

کارشناس حقوقی قضایی نسبت به دیگر گرایش ها طرفداران بیشتری دارد. دلیل این مورد این است که دانشجویان حقوقی برای فعالیت در این زمینه احتیاجی به شرکت در هیچ کدام یک از آزمون های حقوقی ندارند و می توانند پس از فارغ التحصیلی در این زمینه مشغول به کار شوند.

یک کارشناس حقوقی قضایی به عنوان راهنمای فردی که قصد بستن یک قرارداد حقوقی را دارد عمل می کند و او را در این مسیر همراهی می نماید. بسیاری از وکلا نیز به این فعالیت در این زمینه علاقه مند هستند و در صورتی که قصد تغییر گرایش خود را داشته باشند، در این زمینه شروع به فعالیت می کنند.

نکته: با اینکه منابع آزمون قضاوت اشتراکات بسیار زیادی با منابع آزمون وکالت دارد اما آزمون قضاوت فقط مخصوص آقایان می باشد و  فقط آقایان می توانند به شغل قضاوت بپردازند. به همین دلیل صحبت درمورد آزمون قضاوت خارج از بحث این مقاله بود و به آن نپرداختیم.

جمع بندی

هر شغلی سختی های خود را دارد و هیچ شغلی کاملا راحت نیست. اما از اونجایی که شغل وکالت برای بانوان با انتقادات زیادی همراه است، در این مقاله به بررسی این شغل و چگونگی هموار نمودن مسیر تحصیلی رسیدن برای رسیدن به شغل وکالت پرداخته شد.

تمام وکیلان فعال و توانا با روش های مطالعاتی صحیح و استفاده از منابع مناسب از فروشگاهی معتبر و دارای جدیدترین منابع آزمونی توانسته اند آزمون وکالت را پشت سر بگذرانند. بنابراین برای وکیل شدن چه بانوان و چه آقایان لازم است که این مورد را در نظر داشته باشند.

برای آشنایی اطلاع از اخرین بروزرسانی منابع وارد سایت تحصیلات تکمیلی بشوید