با توسعه صنعت ارزهای دیجیتال، صرافی‌های متعددی از نوع متمرکز، غیرمتمرکز و یا ترکیبی در نقاط مخالف دنیا در راستای ارائه بستری امن و مناسب برای معاملات سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال راه اندازی شده‌اند. صرافی کوکوین (KuCoin)، یک صرافی بزرگ ارز دیجیتال است که در جمهوری سیشل در قاره آفریقا واقع شده‌است. این کشور با جزایر بی‌شمار خود جزو معدود کشورهای قاره آفریقا با شاخص توسعه انسانی (HDI) بالا است. قوانین و مقررات خاص و انعطاف‌پذیر سیشل این کشور را به بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده‌است.

صرافی کوکوین از ابتدای فعالیت خود در سال ۲۰۱۷، به یکی از صرافی‌های بزرگ دنیا تبدیل شده‌ و امکان خرید، فروش و تجارت ارزهای دیجیتال را برای کاربران اکثر دنیا فراهم می‌کند. این پلتفرم علاوه بر گزینه‌های معاملاتی ساده، اهرمی، معاملات آتی و معاملات همتا به همتا (P2P) را ارائه می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند برای به کسب سود، ارز دیجیتال خود را سپرده گذاری یا استیک کرده، یا آن را در پلتفرم‌های وام‌دهی سرمایه‌گذاری کنند. در مقایسه با برخی از رقبا، کوکوین کارمزدهای معاملاتی پایینی دارد و همین خصوصیت  آن را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

صرافی کوکوین برای کدام کشور است؟

تاریخچه صرافی کوکوین

صرافی کوکوین در ابتدا به عنوان یک صرافی متمرکز راه‌اندازی شد. معماری اولیه طراحی کوکوین در سال ۲۰۱۳ و راه اندازی آن در سال ۲۰۱۷ انجام شد. با این حال عملیات کامل آن در سال ۲۰۲۰ آغاز شده و بنیانگذاران این صرافی، «اریک دان و مایکل گان» هستند. تامین سرمایه این صرافی طی یک عرضه اولیه (ICO) بین آگوست و سپتامبر صورت گرفت. که در آن حدود ۲۰ میلیون دلار بیت‌کوین در ازای ۱۰۰ میلیون توکن بومی کوکوین، (KCS) به صورت سرمایه‌گذاری جذب شد. کوکوین پس از راه اندازی کامل خود را به عنوان یک صرافی ترکیبی توصیف می‌کند، که ویژگی‌های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را به صورت یکپارچه ارائه می‌دهد. با این حال هدف بلندمدت تیم، انتقال صرافی به یک مدل صرافی کاملاً غیرمتمرکز است. توکن‌های بومی کوکوین نیز نقش مهمی در نحوه عملکرد این پلتفرم دارند. از توکن کوکوین برای تامین پاداش کاربران، تخفیف معاملات، تبلیغات و اهداف دیگر در پلتفرم استفاده می‌شود.

قوانین صرافی کوکوین

انتخاب صرافی معتبر، و به تبع آن اطلاع از قوانین صرافی ارز دیجیتال قبلا از پیوستن به اپلیکیشن یا وبسایت آن، از ضروریات اساسی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است، برای اطلاع از قوانین صرافی کوکوین می‌توان به صفحه شرایط استفاده از صرافی کوکوین (Terms of Use) مراجعه کرد، هر چند در شرایط استفاده از کوکوین محدودیت استفاده برای اتباع کشور خاصی ذکر نشده باشد، اما در بند اول الزامات قانونی تاکید کرده است که ممکن است کوکوین خدمات خود را برای مناطق خاصی از جهان محدود و ممنوع کند و بلافاصله در بند دوم به کشورهایی که مشمول قوانین محدودیت مالی ارگان‌های بین المللی هستند اشاره شده است.

صرافی کوکوین برای کدام کشور است؟

مزایای صرافی کوکوین

امکان کسب سود از ارزهای دیجیتال: کاربران کوکوین، می‌توانند با استیک کردن دارایی‌های خاص یا قرض‌دادن آن‌ها به دیگران از ارزهای خود سود دریافت کنند.

دامنه گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال: برخلاف برخی از صرافی‌ها که از تعداد کمی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، کوکوین دارای بیش از 7۰۰ ارز دیجیتال می‌باشد.

کارمزدهای پایین: در مقایسه با سایر صرافی‌های بزرگ، کوکوین کارمزدهای معاملاتی نسبتاً پایینی دارد.

معایب صرافی کوکوین

 محدودیت برای برخی از مناطق دنیا: آمریکا، کوبا، ایالت کبک کانادا، سنگاپور، سوریه، ایران، کره شمالی و سودان، در واقع کشورهای مشمول قوانین تحریم و قوانین افک (OFAC) مجوز فعالیت در این صرافی را ندارند.

نظرات ضعیف کاربران: هرچند نظرات منفی در صرافی‌های رمزنگاری رایج است، نظرات کاربران کوکوین به صورت بسیار ویژه ضعیف گزارش شده‌است. کاربران مشکلات مربوط به برداشت، خدمات مشتری و مشکلات دستکاری بازار را از ویژگی های منفی این صرافی می‌دانند.

محدودیت معاملات: تنوع رمز‌ارزهای موجود در کوکوین می‌تواند دلیل‌های مختلف را برای سرمایه گذاری، برای مثال در ارزهای متاورسی یا بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت را فراهم کند، اما محدودیت حجم معاملات به عنوان نقطه ضعف بزرگ بازدارنده کوکوین محسوب می‌شود.

نحوه دسترسی به خدمات کوکوین

کاربران کوکوین می‌توانند از طریق یک پورتال آنلاین یا برنامه‌های تلفن همراه که برای اندروید و iOS طراحی شده‌است به خدمات کوکوین دسترسی داشته باشند. همچنین اپلیکیشن دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایل آن نیز، دارای ویژگی‌ها و ابزارهای فراوانی هستند.

ویژگی‌ها و عملکردهای کلیدی صرافی کوکوین

کوکوین، یک صرافی رمزنگاری بسیار محبوب است. این صرافی از پراستفاده‌ترین صرافی‌های رمزنگاری در جهان است که در حال حاضر  با امتیاز صرافی ۷.۳ و حجم معاملات ۲۴ ساعته ۱ میلیارد دلاری در رده ۵ رتبه‌بندی کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد. این پلتفرم همچنین از بیش ۷۱۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و لازم به ذکر است که تراکنش تجمیعی کوکوین 920 میلیون تراکنش با ارزش 1 تریلیون 157 میلیارد دلار است.

معاملات آتی

 معاملات آتی، هم اکنون به یکی از گونه‌‎های مرسوم معاملات ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌است. کوکوین فیوچر (KuCoin Futures) بورس خاص معاملات آتی کوکوین است که در سال ۲۰۱۹ در سنگاپور و با تمرکز کامل بر معاملات شاخص‌ها راه‌اندازی شد. از آن‌جایی که فعالیت این پلتفرم مستقل است، کاربران می‌توانند با کلیک بر روی قراردادها از وب سایت کوکوین به آن دسترسی داشته باشند. مبتدیان نیز برای معاملات آتی می‌توانند از پلتفرم مختص مبتدیان (KuCoin Futures Lite)، استفاده نموده و همچنین معامله‌گران با‌تجربه نیز می‌توانند از گزینه پرو معاملات آتی (KuCoin Futures Pro)، استفاده کنند.

معاملات اهرمی (Margin)

معاملات مارجین، نیز که در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. معاملاتی است که در آن از طریق استقراض وجوه سرمایه مالی را می‌توان برای معاملات چندین برابر کرد. صرافی رمزارز کوکوین در سال ۲۰۱۹ معاملات حاشیه‌ای خود برای چندین ارز دیجیتال، از جمله بیت کوین، اتریوم، توکن کوکوین و لایت‌کوین را با اهرم ۱۰ راه‌اندازی کرد.

لانچ پد کوکوین (IEO)

صرافی کوکوین، همچنین دارای یک لانچ‌پد عرضه اولیه صرافی است که از طریق آن کاربران می‌توانند در پروژه‌های ارزهای دیجیتال جدید که توسط تیم کوکوین بررسی شده سرمایه گذاری کنند. پروژه‌هایی که در کانون توجه قرار می‌گیرند معمولا سودآور هستند.

معاملات فوری کوکوین: معاملات فوری کوکوین قابلیتی است که از طریق آن کاربران می‌توانند بیت کوین، بیت کوین‌کش، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین را با تتر بدون پرداخت هیچ کارمزدی مبادله کنند.

همانطور که احتمالا در اخبار مختلف شنیده اید صرافی کوکوین به تازگی احراز هویت را برای کاربران خود اجباری کرده است و این ممکن به چالشی بزرگ برای کاربران ایرانی تبدیل شود. شما میتوانید در آموزش احراز هویت در کوکوین با تغییرات این سایت آشنا شوید.

سخن پایانی

صرافی کوکوین، یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز دنیا است، که در جزایر سیشل واقع شده‌است. این صرافی دارای مزایایی همچون کارمزد مناسب، امکانات ویژه، تنوع بالای رمز ارزها و معایبی همچون محدودیت فعالیت برخی از کشورها، بازخورد ضعیف کاربران و حجم محدود معاملات است. هر چند کاربران ایرانی بسیاری پس از اعمال قوانین سخت صرافی بایننس در اکتبر سال 2021، این صرافی را به عنوان جایگزین انتخاب کرده‌اند، اما از آن‌جایی که جزایر سیشل نیز از قوانین مالی و بین المللی تبعیت می‌کند، فعالیت در این صرافی برای کاربران ایرانی با محدودیت‌های جدی روبروست و تبعات زیان‌باری به دنبال خواهد داشت.