کسب‌وکارهای امروزی بیشتر از هر زمان دیگری به محاسبات رایانه‌ای وابسته شده‌اند. یک سازمان که خدماتش را در وب سایت یا نرم‌افزار اختصاصی خودش ارائه می‌دهد یا یک شرکت خدماتی که درخواست‌ها را از طریق اپلیکیشن موبایل دریافت می‌کند، نمونه‌هایی از این وابستگی به اینترنت و رایانش هستند. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این شبکه‌ی ارتباطی و محاسباتی، سرور است. فرقی نمی‌کند اندازه‌ی کسب‌وکار چقدر باشد، وجود یک سرور برای اجرا و مدیریت درست وظایف ضروری است.

تأمین سرور به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. در گذشته که بسترهای ارتباطی به پیشرفتگی امروز نبود، سرور در محل به عنوان راهکار کارآمد شناخته می‌شد. با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و افزایش سرعت و پایداری، امکان بهره‌مندی از سرورهای راه دور هم فراهم شد. به عنوان مهم‌ترین راهکارهای جدید می‌توان از سرور مجازی، سرور اختصاصی و سرور ابری نام برد که هرکدام برای کاربری خاصی مناسب هستند. در این مقاله قصد داریم به سرور مجازی و اختصاصی به عنوان راهکارهای کارآمد و مفید برای سازمان‌ها بپردازیم.

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟ کدام برای یک سازمان مناسب است؟

سرور در محل، راهکاری پرهزینه و به خاطر نیاز به نگهداری و مدیریت فنی، با ریسک بالا است. هزینه‌های زیاد و البته نیاز به نیروی متخصص تمام وقت برای مدیریت و نگهداری از آن، باعث شده تا سازمان‌های کوچک و متوسط به استفاده از راهکارهای مدرن‌تر و کم هزینه‌تر روی بیاورند. راهکارهای جدید مبتنی بر استفاده از سرور راه دور هستند که بر اساس این سبک جدید، چند سرویس وجود دارد. سرور مجازی و سرور اختصاصی هر دو راهکارهای مبتنی بر سرور راه دور هستند که هرکدام برای بار کاری و وظایف خاصی مناسب هستند.

سرور مجازی به عنوان یک راهکار مدرن، امکان در اختیار گرفتن یک سرور مجازی را که در دیتا سنتر ارائه دهنده قرار دارد، به سازمان می‌دهد. در این روش، کاربر سازمانی می‌تواند به یک سرور که با ماشین مجازی ایجاد شده دسترسی داشته باشد و از تمام مزیت‌های یک سرور قدرتمند بهره‌مند شود. در سرور مجازی، سازمان به بخشی از منابع یک سرور فیزیکی دسترسی پیدا می‌کند. در راهکار سرور اختصاصی، سازمان به یک سرور فیزیکی نصب شده در دیتاسنتر دسترسی خواهد داشت. این راهکار به دلیل ارائه‌ی تمام سخت‌افزار سرور فیزیکی به صورت اختصاصی، امکان بهره‌مندی از تمام قدرت آن را فراهم می‌کند.

اگر یک کسب‌وکار بخواهد از یکی از این دو راهکار استفاده کند، باید مواردی را مد نظر قرار دهد. تصمیم‌گیری برای این که کدام یکی از این راهکارها برای یک سازمان مناسب است، بستگی به موارد زیر دارد:

  • بودجه‌ی تخصیص داده شده برای استفاده از خدمات سرور
  • مقیاس کار سازمان
  • امنیت مورد نیاز
  • بودجه

با در نظر گرفتن عوامل بالا، می‌توان نوع سرور مناسب را تعیین کرد. به عنوان مثال اگر بودجه‌ی کسب‌وکار محدود است، سرور مجازی گزینه‌ی بهتری به حساب می‌آید.

کاربرد‌های مهم خرید سرور ایران برای شرکت‌ها چیست؟

سرور نقش کلیدی در زیرساخت محاسباتی یک کسب‌وکار دارد. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، وجود یک سرور برای راه‌اندازی درست و اصولی شبکه‌ی تبادل داده‌ها، استقرار نرم‌افزارهای یکپارچه و البته سیستم‌های ذخیره‌سازی، ضروری است. با در نظر گرفتن نقش مهمی که سرور در زیرساخت رایانشی یک سازمان دارد، مهم‌ترین کاربردهای خرید سرور عبارت‌اند از:

  • میزبانی وب سایت یا ایمیل اختصاصی سازمان
  • میزبانی نرم‌افزار مدیریت سرویس VoIP
  • ایجاد یک فضای ذخیره‌سازی قابل دستیابی در همه‌ی شبکه
  • راه‌اندازی یک شبکه مجازی خصوصی در سازمان
  • مدیریت و نگهداری شبکه‌ی داخلی سازمان
  • راه‌اندازی سیستم‌های یکپارچه مدیریتی
  • تجارت الکترونیک

کاربردهایی که نام برده شدند، همگی به یک سرور نیاز دارند. به عنوان مثال یک سازمان پس از خرید سرویس VoIP به یک سرور برای راه‌اندازی و مدیریت مرکز تماس دارد. این نیازمندی می‌تواند از طریق خرید سرور در محل با هزینه‌ی بسیار زیاد تأمین شود یا همان‌طور که توضیح دادیم از طریق روش‌های مبتنی بر اینترنت و سرور مجازی یا اختصاصی.

سرور مجازی و اختصاصی برای سازمان و شرکت باید چه مشخصه‌ای داشته باشد؟

فاکتورهای مهم برای خرید سرور مجازی برای اجرای نرم‌افزارهای سازمانی

وقتی صحبت از به‌کارگیری سرور مجازی برای اجرای نرم‌افزارهای سازمانی می‌شود، باید یک راهنمای جامع برای خرید آن را هم ارائه داد. پیش از این که یک سازمان اقدام به اجاره یا خرید سرور مجازی کند، باید به مجموعه‌ای از عوامل توجه کند. مهم‌ترین فاکتورها برای خرید سرور مجازی برای اجرای نرم‌افزارهای سازمانی عبارت‌اند از:

  • نیازهای محاسباتی: پیش از خرید سرور مجازی باید به اهداف سازمان توجه کرد. به عنوان مثال اگر یک کسب‌وکار قصد دارد برای تحویل سریع‌تر خدمات خود به مشتریان اقدام به خرید سرور مجازی کند، باید به دسترسی آن توجه داشته باشد.
  • موقعیت جغرافیایی: دسترسی پذیری و میزان تأخیر برقراری ارتباط و دریافت پاسخ از سرور مجازی وابستگی زیاد به موقعیت جغرافیایی دیتا سنتر دارد. این مورد برای کسب‌وکارهای بین‌المللی اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال خرید سرور اختصاصی ایران برای کسب‌وکاری که مشتریان داخلی دارد، بهترین گزینه خواهد بود.
  • هزینه: بودجه اختصاص یافته برای خرید سرور، نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب ارائه‌دهنده و خرید سرور مجازی برای یک کسب‌وکار دارد.
  • ارائه خدمات نرم‌افزاری و API: هر کدام از ارائه‌دهندگان سرور مجازی، مجموعه‌ای از خدمات نرم‌افزاری و API را ارائه می‌دهند که بر اساس نیاز سازمان، باید به این فاکتور هم توجه شود.
  • سیستم ذخیره‌سازی: هنگام خرید سرور مجازی برای سازمان باید به قابلیت‌های ذخیره‌سازی آن هم توجه کرد. بعضی از ارائه‌دهندگان قابلیت‌های جانبی ذخیره‌سازی را هم ارائه می‌دهند.
  • پشتیبانی فنی: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده در خرید سرور مجازی، نوع پشتیبانی آن است. پشتیبانی فنی دائمی برای یک سازمان که از سرور مجازی استفاده می‌کند، اهمیت بسیار بالایی دارد.

سرور اختصاصی و مجازی تک نت، راهکار به‌صرفه و مقیاس پذیر

استفاده از خدمات سرور اختصاصی و مجازی به جای سرور در محل، راهکاری به‌صرفه و بهینه برای کسب‌وکارهای بی‌شماری به حساب می‌آید. تک نت با تکیه بر زیرساخت به‌روز و پیشرفته‌ی خود، این راهکارهای سازمانی را با بهترین کیفیت در اختیار کسب‌وکارها در هر ابعاد و مقیاس فعالیتی قرار می‌دهد. سرور اختصاصی تک نت به عنوان راهکاری پیشرفته به کمک سازمان‌ها می‌آید تا بدون دردسرهای نگهداری و مدیریت فیزیکی سرور، از نهایت قدرت سخت‌افزاری آن بهره‌برداری کنند.

سازمان‌های کوچک و متوسط می‌توانند با خریداری سرور مجازی تک نت، به یک راهکار محاسباتی پیشرفته، مقیاس پذیر و منعطف دست پیدا کنند که بیشترین ارزش در مقابل رقم پرداختی را محقق می‌کند. سرور مجازی تک نت با بهره‌مندی از به‌روزترین سخت‌افزار محاسباتی در بهترین دیتاسنترهای ایران، امکان ارائه خدمات رایانش از راه دور را با کیفیت و پایداری عالی فراهم کرده است. در کنار این مزایا، امکان پرداخت متنوع و مقیاس‌پذیری آنی هم از دیگر مزیت‌های این سرویس تک نت است. برای بهره‌مندی از خدمات سرور مجازی و اختصاصی تک نت همین امروز اقدام کنید.