یکی از بهترین راهکارها برای افزایش امنیت داده‌ها و جلوگیری از هک شدن در پلتفرم‌های مختلف، استفاده از احراز هویت دو عاملی است که به‌عنوان 2FA نیز شناخته می‌شود. این روش به‌ویژه برای فضاهایی که به امنیت بسیار زیادی نیاز دارند، مانند اکانت شبکه‌های اجتماعی، حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال و مواردی از این قبیل به‌کاربرده می‌شود. در مطالب پیش‌رو درباره این روش احراز هویت و اینکه چطور امنیت را افزایش می‌دهد، توضیحات کاملی را ارائه داده‌ایم.

احراز هویت دو عاملی چیست؟

2FA مخفف Two Factor Authentication است و در زیرمجموعه روش‌های احراز هویت چندعاملی Multi Factor Authentication (MFA) قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، در روش‌های احراز هویت چند عاملی جهت تأیید هویت کاربر و دسترسی به داده‌ها، چند فاکتور در نظر گرفته می‌شود؛ برای مثال، کاربر برای دسترسی به داده‌ها باید اطلاعاتی ازجمله نام کاربری، رمز عبور و یا برنامه‌ای مبتنی بر تأیید درخواست احراز هویت را در اختیار داشته باشد.

در روش 2FA یا همان احراز هویت دو عاملی، فرآیند امنیتی به این صورت است که کاربران برای دسترسی به این سرویس، حساب کاربری یا یک سیستم، باید از دو عامل احراز هویت متفاوت استفاده کنند. یعنی علاوه بر رمز عبور، باید فاکتورهای دیگری برای ورود به‌ حساب تعیین شود که کاربر آن را تعیین می‌کند و از این طریق می‌تواند ورود و خروج کاربران دیگر را به‌ حساب خود کنترل یا تأیید کند.

مزیت روش احراز هویت 2FA

روش امنیتی 2FA در جلوگیری از حملات فیشینگ و حملات Brute-Force بسیار مؤثر است و همچنین از اطلاعات و حساب‌های کاربری دیگر در بسیاری از سرویس‌ها محافظت می‌کند. در این روش ورود به حساب‌های کاربری با امنیت بیشتری انجام می‌شود؛ به‌این‌ترتیب، احتمال ورود هکرها یا افراد دیگر را به‌حساب کاربری افراد به حداقل می‌رساند.

افزایش امنیت از طریق احراز هویت دو مرحله ای

بارزترین ویژگی روش دسترسی به اطلاعات از طریق احراز هویت دو عاملی این است که هیچ کاربر دیگری بدون داشتن تأییدیه نمی‌تواند از حساب کاربری شخص دیگری استفاده کند. برای مثال، اگر شما برای حساب اینستاگرامی خود، روش امنیتی تایید دو مرحله‌ ای را فعال کنید و فرد دیگر با تلفن همراه یا کامپیوتر دیگری قصد ورود به اکانت شما را داشته باشد، حتی در صورت وارد کردن رمز عبور، تا زمانی که تأییدیه مرحله دوم را وارد نکند، امکان دسترسی به‌حساب شما را نخواهد داشت. بدین ترتیب می‌بینیم که روش امنیتی 2FA چطور امنیت را افزایش می‌دهد.

احراز هویت دو عاملی

لازم به ذکر است که در صورت فعال کردن روش امنیتی احراز هویت دو مرحله ای، ورود خود شما هم به حساب‌ها و سرویس‌هایی که دارید، اندکی سخت می‌شود؛ به این معنی که باید یک مرحله بیشتر را برای دسترسی به حسابتان طی کنید. اما این کار ارزش جلوگیری از هک شدن و دسترسی فرصت‌طلبان به حساب‌هایتان را دارد. فرآیند امنیتی احراز هویت دو عاملی برای حساب‌های کاربری مهم و حساس مانند کیف پول ارز دیجیتال، بسیار سودمند است.

روش‌های احراز هویت دو عاملی

روش‌های زیادی برای ارسال کد احراز هویت دوم ورود به حساب‌های کاربری وجود دارد. شما می‌توانید در هنگام فعال‌سازی تایید دو مرحله‌ ای روش ارسال کد را مشخص کنید. در ادامه فرآیند فعال‌سازی این روش امنیتی را شرح داده‌ایم:

قبل از هر چیز باید به بخش تنظیمات امنیتی سرویس موردنظرتان بروید و بررسی کنید که آیا از این نوع احراز هویت پشتیبانی می‌کند یا خیر. سپس باید یک روش برای دریافت کد دوم انتخاب نمایید.

  • روش استفاده از نرم‌افزار google Authenticator: در این روش باید نرم‌افزار را نصب کنید و سپس کد موقتی که این نرم‌افزار برای شماره تلفن همراه شما ارسال می‌کند را ظرف 20 ثانیه در بخش احراز هویت سرویس موردنظر وارد کنید. این روش برای هر نوع دستگاه و تلفن همراهی کاربرد دارد.
  • روش ارسال پیامک و تماس صوتی: این یک روش ساده و سریع است که البته فقط محدود به تلفن همراهی است که سیم‌کارت موردنظر روی آن فعال است و همچنین در صورت تعویض یا گم شدن سیم‌کارت دسترسی خودتان را هم به‌حساب محدود می‌کند.

آموزش فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ ای

برای فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی برای پلتفرم‌های مختلف، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی یا حساب کیف پول ارز دیجیتال باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد نرم‌افزار یا سایت موردنظر شوید و گزینه Two factor authentication را از بخش تنظیمات پیدا کنید.
  • در بخش Two factor authentication، روش دلخواه خود را که یکی از روش‌های ارسال پیامک یا authentication app است انتخاب کنید.
  • در صورت انتخاب گزینه authentication app، این نرم‌افزار را روی تلفن همراه خود نصب کنید و اگر انتخاب شما روش ارسال پیامک است، حتماً سیم‌کارت موردنظرتان روشن باشد.
  • در صورت انتخاب گزینه Authentication باید، کلیدواژه یا کد QR را در نرم‌افزار اسکن کنید.
  • کد دریافت شده از طریق نرم‌افزار یا پیامک را در محل مشخص‌شده در حسابتان وارد کنید.
  • احراز هویت دو عاملی برایتان فعال می‌شود.

کدام پلتفرم‌ها از احراز هویت 2FA پشتیبانی می‌کنند؟

همان‌طوری که بیان کردیم، برای استفاده از تایید دو مرحله‌ ای، حتماً باید پلتفرم موردنظر از این روش امنیتی پشتیبانی کند. در حال حاضر، اکثر نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی به‌منظور افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن اطلاعات از این روش استفاده می‌کنند.

ازجمله نرم‌افزارها و سایت‌هایی که از روش احراز هویت دو مرحله‌ ای پشتیبانی می‌کنند، می‌توانیم به جیمیل، اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، ردیت، تلگرام، گوشی‌های شرکت آیفون، صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی و کیف پول‌های ارز دیجیتال اشاره کنیم. درصورتی‌که پلتفرمی از این روش پشتیبانی می‌کند، حتماً برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات خود آن را فعال کنید.

احراز هویت دو عاملی

احراز هویت دو عاملی و اهمیت آن

محافظت از داده‌ها و امنیت آنلاین از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های دنیای فناوری است. یکی از راهکارها برای جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس به حساب‌های کاربری، فعال‌سازی روش احراز هویت 2FA است. در این روش برای ورود به حساب‌های کاربری در سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف باید علاوه بر رمز عبور، تأییدیه دیگری که از طریق نرم‌افزار یا پیامک ارسال می‌شود را در اختیار داشته باشید. در حال حاضر استفاده از این روش امنیتی، بهترین روش محافظت از اطلاعات و دارایی‌های افراد به‌ویژه برای کیف‌پول‌های ارز دیجیتال است.