مهاجرت کاری برای متقاضیانی که روند آن را طی می‌کنند، گاهی ممکن است خسته‌کننده باشد زیرا برای آن‌ها چشم انداز کاری و دورنمای شغلی بسیار مهم است و همین موضوع باعث می‌شود که نسبت به این نوع از مهاجرت حساسیت زیادی وجود داشته باشد و نیاز به بررسی کامل پیش از طی‌کردن پروسه مهاجرت باشد. کشورهایی که نیروی کار می‌پذیرند نیز برای مهاجرت از طریق کار، قوانین زیادی وضع کرده‌اند و در کشورهای مختلف این قوانین تفاوت‌های زیادی دارد. در این مطلب اطلاعاتی در خصوص مهاجرت از طریق کار به کشورهای آلمان و ترکیه را ارائه می‌دهیم که قطعا برای افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند، مفید خواهد بود.

مهاجرت کاری؛ یکی از روش‌های پرطرفدار مهاجرتی

مهاجرت کاری به عنوان جابجایی افراد از کشور متبوع خود به کشور دیگر به منظور اشتغال تعریف می‌شود. در بیشتر بحث‌های مهاجرت، نقطه شروع اعداد است. درک تغییرات مقیاس، روندهای نوظهور و تغییر جمعیت‌شناسی مرتبط با تحولات اجتماعی و اقتصادی جهانی، مانند مهاجرت، به ما کمک می‌کند تا دنیای در حال تغییری را که در آن زندگی می‌کنیم بهتر درک و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. برآورد جهانی کنونی حاکی از آن است که در سال 2020 حدود 281 میلیون مهاجر بین‌المللی در جهان وجود داشته که معادل 3.6 درصد از جمعیت جهان است.

مهاجرت کاری به کشورهای آلمان و ترکیه | رویای کارجویان ایرانی

قواعد کلی مهاجرت از طریق کار

اگر متقاضی مهاجرت از طریق کار هستید باید بدانید که کارکرد یک شرکت، حجم فعالیت‌های آن و میزان فعالیتی که در کشور مقصد شما دارد، در فرآیند گرفتن اقامت و تمدید آن تاثیر دارد. در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید هزینه‌های زندگی خود را در خارج با تبدیل ارز ایران به ارز کشور مورد نظر انجام دهید، هزینه‌ها بسیار زیاد و سنگین خواهد شد. از مزیت‌های مهاجرت کاری این است که وقتی کار و شغلی در کشور مورد نظر دارید می‌توانید درآمدی به ارز آن کشور داشته باشید که در هزینه‌ها کمک‌کننده است.

گاهی متقاضی، هزینه‌های اولیه برای زندگی در یک کشور دیگر را دارد اما اگر بخواهد خانه بخرد یا وام دریافت کند و یا حتی از امکاناتی دیگر استفاده کند باید یک حساب بانکی در گردش داشته باشد.

مهاجرت کاری به کشورهای آلمان و ترکیه | رویای کارجویان ایرانی

در ادامه قصد داریم توضیحاتی در مورد شرایط مهاجرت کاری به آلمان و ترکیه ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق کار

برای کار در آلمان باید دارای شرایطی کلی باشید که در این بخش از مطلب به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

آلمان از جمله کشورهایی است که کمبود نیروی کار ماهر و بسیار ماهر را گزارش کرده است. به طور مداوم به دنبال مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات، کارکنان پزشکی و سایر متخصصان واجد شرایط هستند. به منظور تشویق چنین افرادی به مهاجرت به آلمان، مقامات مهاجرت خارجی شرایط سخت‌گیرانه مهاجرت به آلمان و کار را کاهش داده‌اند. در نتیجه، یکی از محبوب‌ترین راه‌های مهاجرت به آلمان، یافتن کار در این کشور است. مراحل مهاجرت کاری به کشور آلمان به شرح زیر است:

  • یافتن کاری که اتباع خارجی را می‌پذیرد.
  • داشتن ویزای کار (استخدام) آلمان.
  • مهاجرت به آلمان و دریافت مجوز اقامت کاری.

ثابت کردن تمکن مالی

برای مهاجرت به آلمان باید ثابت کنید که قادر خواهید بود هزینه‌های زندگی در آنجا را بپردازید. در واقع باید ثابت کنید که تمکن مالی دارید. کشور آلمان یک حداقل وضعیت مالی قابل قبول را مشخص کرده است. باید در نظر داشته باشید حتی اگر ساکن آلمان هستید و آنجا مشغول به کار هستید باید بودجه اولیه داشته باشید تا زمانی که اولین حقوق خود را دریافت کنید.

داشتن بیمه سلامت

بهتر است قبل از مهاجرت کاری به آلمان جهت دریافت پوشش درمانی مناسب اقدام کنید تا مطمئن شوید که بیمه درمانی شما به عنوان یک فرد مهاجر مورد قبول است و تحت بیمه هستید.

تسلط اولیه به زبان آلمانی

برای زبان و داشتن دانش یک زبان اروپایی سه سطح وجود دارد که این درجه بندی به شکلA ، B و C است. هر یک از این سطوح 2 بخش دارند. برای کار در آلمان باید حدقل مدرک زبان سطحB1  یا  B2 را داشته باشید. برای اقامت دائم سطوح C1 و C2 نیاز است.

گرفتن ویزای آلمان

در صورتیکه در آلمان کاری پیدا کنید، می‌توانید جهت مجوز کار اقدام کنید. مراحل کار بصورت زیر است:

  • پیدا کردن کار
  • اقدام برای ویزای ورود از سفارت آلمان برای مهاجرت کاری
  • سفر به آلمان و درخواست اجازه کار و اقامت در اداره مهاجرت این کشور

نحوه مهاجرت به ترکیه از طریق کار

چنانچه یک نیروی کار خارجی هستید و توانایی انجام کاری را دارید، می‌توانید نسبت به اخذ ویزای کار در ترکیه  اقدام کنید. ورود به بازار کار ترکیه با توجه به نوع مهارت و حرفه‌ای که می‌خواهید انجام دهید، روش‌های مختلفی دارد. می‌توانید به صورت حضوری اقدام به مصاحبه کنید و یا از طریق کاریابی‌های مجاز و ارائه رزومه خود به آن‌ها، موفق به استخدام و مهاجرت کاری به این کشور شوید.

مهاجرت کاری به کشورهای آلمان و ترکیه | رویای کارجویان ایرانی

شرایط لازم جهت اخذ ویزای کار ترکیه

با استفاده از اخذ ویزا و مهاجرت کاری در کشور ترکیه ، می‌توانید کار قانونی در این کشور داشته باشید. برای ورود به بازار و اخذ ویزا در ترکیه متقاضیان مورد سنجش قرار می‌گیرند تا صلاحیت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. یکی از شرایط، داشتن پیشنهاد کار از طرف کارفرما است که در پذیرش شما موثر است.

کارفرمایان در صورتیکه که تمایل داشته باشند از یک نفر به عنوان نیروی کار استفاده کنند در خواست و دعوتنامه خود را به وزارت کار ترکیه می‌دهند. آنها در عرض ۹۰ روز کاری به این درخواست رسیدگی و رای نهایی را صادر می‌کنند.

کارفرمایان موظفند با توجه به قوانین و معیارهایی که وجود دارد به ازای پذیرش هر نیروی کار خارجی، ۵ نیروی کار داخلی را استخدام کنند. همچنین باید مشخص کنند که چقدر سرمایه برای شروع کار در نظر گرفته‌اند. از دیگر شروط اجباری برای گرفتن ویزای کاری در ترکیه تسلط به زبان رسمی آن کشور است.

مهاجرت کاری به کشورهای آلمان و ترکیه | رویای کارجویان ایرانی

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری به ترکیه

برای اخذ ویزای ترکیه ضمن ارسال درخواست به سفارت ترکیه باید مدارکی را هم ارسال کنید. در اینجا کلیه مدارکی که نیاز است ارسال نمایید، آورده شده است.

  • اسناد و مدارکی مبتنی بر مشخصات فردی همچون پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و غیره.
  • مدارک مربوط به سابقه کار
  • ارائه اسناد مالی و مدارک که نشان دهد توانایی مالی برای یک سال زندگی در ترکیه را دارید
  • ارائه گواهی معتبر از بیمه‌نامه
  • عدم سوء پیشینه
  • تکمیل تمامی فرم‌های درخواست اخذ ویزا
  • دریافت دعوتنامه شغلی و یا یک پیشنهاد کار از سوی صاحبان مشاغل در ترکیه
  • ارائه گزارشی از محل اقامت و رزرو بلیت‌های مسافرتی به ماموران مهاجرتی

مهاجرت کاری مزایای زیادی برای شما دارد

مطمئنا مهاجرت از نوع کاری در ارتقای رزومه شغلی و سطح رفاه زندگی شما بسیار موثر خواهد بود. با کار کردن در یک کشور دیگر می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید و در عین حال با فرهنگ آن کشور آشنا شوید که این مسأله باعث می‌شود به تجربیات شما اضافه شود. فرصت‌های شغلی متفاوتی سر راه شما قرار می‌گیرد که می‌توانید بر حسب علاقه و یا دستمزد آن را انتخاب کنید. هم چنین در کنار فرصت‌های شغلی جدید، از فرصت‌های آموزشی متعددی برخوردار می‌شوید و البته در نظر داشته باشید اگر در کشوری سابقه کار داشته باشید، در گرفتن اقامت موقت یا دائم نیز بسیار موثر است.

مهاجرت کاری خود را به سادگی انجام دهید

در این مطلب به بررسی شرایط مهاجرت به دو کشور محبوب و مهاجرپذیر آلمان و ترکیه پرداختیم، اگر قصد مهاجرت کاری به یکی از این دو کشور را دارید می‌توانید از طریق موسسه هرمس اپلای برای دریافت خدمات مهاجرتی کمک بگیرید. اگر پرسشی در این زمینه دارید مشاوران این موسسه آماده پاسخگویی به شما هستند.