گاهی اوقات تنظیمات اکانت‌ها در ویندوز با مشکل روبرو می‌شود و وارد شدن یه یوزر ادمین در ویندوز 7 یا ویندوزهای جدیدتر، امکان‌پذیر نیست. در این شرایط اگر ساخت اکانت ادمین امکان‌پذیر باشد، می‌توانید اکانت ادمین جدید بسازید و اگر امکان‌پذیر نیست، می‌توانید اکانت ادمین پیش‌فرض را فعال کنید.

در این مقاله به نحوه فعال سازی administrator در ویندوز 10 و ویندوز 11 و البته ویندوزهای قدیمی‌تر می‌پردازیم که با اجرا کردن دستورات cmd امکان‌پذیر است.

ویندوز به صورت پیشفرض اکانت ادمین به اسم Administrator که فعال نیست. اگر با نحوه فعال کردن و وارد شدن به این اکانت مفید آشنا نیستید، بهتر است آموزش وارد شدن به administrator ویندوز 8 و سایر نسخه‌های ویندوز را یاد بگیرید تا در مواقع خرابی نرم‌افزاری و به هم ریختن اکانت‌ها، بتوانید مشکل را از طریق این اکانت حل کنید.

نحوه فعال سازی یوزر ادمین مخفی قبل از بوت شدن ویندوز

شاید سیستم شما مشکل جدی پیدا کرده و ویندوز به درستی بوت نمی‌شود. برای رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 یا سایر ویندوزها، معمولاً اکانت ادمین ضروری است. می‌توانید قبل از بوت شدن ویندوز می‌توانید cmd را اجرا کنید و روش فعال سازی یوزر ادمین را پیاده‌سازی کنید.

اما روش کار: ابتدا کامپیوتر یا لپ تاپ را خاموش و سپس روشن کنید. قبل از بالا آمدن ویندوز، یکی از کلیدهای ردیف F نظیر F8 را پشت سر هم فشار دهید تا محیط ریکاوری ویندوز 10 که یک صفحه آبی رنگ است، ظاهر شود. اینکه باید چه کلیدی را فشار داد، بسته به مدل مادربورد یا لپ تاپ فرق می‌کند و نیاز به جستجو دارد.

در صفحه Windows Recovery Environment، ابتدا گزینه‌ی Troubleshoot را انتخاب کنید.

فعال سازی یوزر ادمین مخفی ویندوز از طریق رجیستری ادیتور

سپس روی Advanced options و در نهایت روی Command Prompt کلیک کنید.

فعال سازی یوزر ادمین مخفی ویندوز از طریق رجیستری ادیتور

اکنون دستور اجرا کردن رجیستری ادیتور را وارد کنید که به صورت زیر است و کلید Enter‌ را بزنید:

regedit

در پنجره‌ی رجیستری ادیتور، روی HKEY_LOCAL_MACHINE key کلیک کنید.

فعال سازی یوزر ادمین مخفی ویندوز از طریق رجیستری ادیتور

از منوی File گزینه‌ی Load Hive را انتخاب کنید. صبر کنید تا پنجره‌ی فایل اکسپلورر ظاهر شود. مسیر زیر را باز کنید:

C:\Windows\System32\config

در این آدرس، فایلی به اسم SAM موجود است. آن را انتخاب کرده و روی Open کلیک کنید.

فعال سازی یوزر ادمین مخفی ویندوز از طریق رجیستری ادیتور

حال در ستون کناری رجیستری ادیتور، مسیر زیر را طی کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\REM_SAM\SAM\Domains\Account\Users\000001F4

در این مسیر روی مقداری به اسم F که در سمت راست صفحه دیده می‌شود، دبل کلیک کنید یا راست کلیک کرده و Modify را انتخاب کنید.

فعال سازی یوزر ادمین مخفی ویندوز از طریق رجیستری ادیتور

در پنجره‌ی ظاهر شده، در ستون Value data مقداری به اسم 00000038 را پیدا کنید. سپس عدد 11 روبروی آن را به 10 تغییر دهید. با این تغییر، اکانت Administrator مخفی ویندوز، فعال می‌شود.

فعال سازی یوزر ادمین مخفی ویندوز از طریق رجیستری ادیتور

روی OK کلیک کنید و رجیستری ادیتور را ببندید و سیستم را ری‌استارت کنید. اگر مشکل سیستم شما با رفع محدودیت ادمین در ویندوز 10 یا رفع محدودیت ادمین در ویندوز 7 حل شدنی باشد، می‌توانید از اکانت Administrator که فعال شده، استفاده کنید و مشکل را حل کنید. اما اگر مشکل جدی‌تر است و با وارد شدن به اکانت ادمین در ویندوز 10 نمی‌توان آن را حل کرد، می‌بایست سیستم را به وضعیت سالم قبلی برگردانید که طبعاً نیاز به بکاپ یا ریستور پوینت دارد.