اینورترها یکی از پرکاربردترین اتوماسیون های صنعتی محسوب می شوند. چرا که در هر صنعتی به طور مستقیم یا غیر مستقیم نشانی از یک درایو صنعتی به چشم می خورد.

کاربرد های اینورتر را می توان هم به صورت کلی بررسی کرد و هم به صورت موضوعی در هر صنعتی. در این مقاله ما ابتدا کاربرد های اینورتر را به صورت کلی بیان می کنیم و سپس در صنایع گوناگون آن ها را شرح می دهیم.

پیش از مطالعه این مقاله به منظور استفاده بیشتر از مطالب آن، می توانید در رابطه با موضوعاتی نظیر اینورتر چیست و آشنایی با انواع آن مطالعه کرده و سطح اطلاعات فنی و تخصصی خود را به خوبی افزایش دهید.

گفتنی است گستردگی انواع اینورترها منجر به تنوع بالای آن ها در کاربردشان نیز شده است، پس آگاهی از عملکرد و آشنایی با اینورتر می تواند برای تشخیص بهتر کاربردهای آن ها نیز سودمند باشد.

به چه جهت از درایو صنعتی استفاده می کنند؟

استفاده از اینورترهای صنعتی دلایل مختلفی دارد. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم:

  • تبدیل جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC از اصلی ترین وظایف و کاربردهای این دستگاه صنعتی است.
  • تنظیم سرعت و دور موتور با استفاده از اینورتر متناسب با توان موتور مورد نظر، به خوبی امکان پذیر است.
  • تنظیم و تغییر فرکانس را می توان بر اساس نیاز، به کمک اینورتر ها انجام داد.
  • ایجاد گشتاور دلخواه با درایوهای صنعتی به راحتی شدنی است.
  • صرفه جویی در انرژی با اینورتر به خوبی امکان پذیر است.

پیش از ساخت اینورترها به منظور تغییر دور موتور، تغییر فرکانس و یا حتی برای نرم تر شدن استارت موتور؛ چالش هایی زیادی وجود داشت. در حالی که دستگاه اینورتر با ویژگی ها و امکانات مختلفی که دارد، دسترسی به تمام این موارد را بسیار آسان و قابل ارائه کرده است.

به منظور درک بهتر کاربردهای اینورتر صنعتی، در ادامه وجود این اتوماسیون صنعتی را در صنایع مختلف بررسی می کنیم.

اینورترها در چه صنایعی کاربرد دارند؟

پیشتر هم گفتیم در اکثر صنایع ردپایی از اینورترها به چشم می خورد. به همین دلیل نمی توان لیست کاملی از کاربردهای آن ارائه داد. با این حال از معروف ترین و شناخته شده ترین کاربردهایی که می توان در صنایع مختلف برای اینورتر نام برد، عبارت است از:

  • صنعت حمل و نقل: هنگام نقل و انتقال هر کالایی دقت در کنار سرعت عمل ضروری است. به عنوان مثال در ماشین آلات صنعتی نظیر لیفتراک چنانچه مکانیزم برقی داشته باشند، به منظور جلوگیری از شوک و داشتن حرکت دقیق تر از اینورتر استفاده می کنند.
  • نوار نقاله: نوار نقاله ها در زندگی روزمره نیز کاربرد دارند. در فروشگاه ها، خطوط حمل و نقل مواد و... . در صورتی که خاموش و روشن شدن کانوایر به صورت ناگهانی باشد، نه نتها به خود نوار نقاله بلکه به کالاهای موجود روی سطح آن نیز خسارت وارد می کند. به منظور ایجاد حرکت نرم تر و تنظیم سرعت حرکت نوار نقاله از اینورتر استفاده می شود.
  • بهبود کار پمپ ها: پمپ ها نیروی لازم برای پمپاژ سیالات را از الکتروموتورها دریافت می کنند. به طور مثال پمپ های آب خانگی به منظور کارایی بهتر یعنی: حجم مورد نیاز در هر بار پمپاژ، فشار آن و... به اینورتر نیاز دارند. اینورتر ها با تنظیم دور موتور و حرکت نرم آن، هم خروجی بهتری برای پمپ ها ایجاد می کنند و هم عمر مفید آن ها را افزایش می دهند.
  • آسانسور، بالابر و پله برقی: یکی از اجزای حیاتی در این وسایل، اینورتر ها هستند. تغییر جهت حرکت موتور، جلوگیری از تکان های ناگهانی و شوک های قوی تنها به وسیله اینورتر در این وسایل امکان پذیر است.
  • صنایع نساجی و بافندگی: حرکت ماشین آلات بافندگی نیازمند دقت بالایی است. اگر موتور الکتریکی به طور مستقیم این دستگاه ها را حرکت دهد؛ به دلیل جریان زیاد و شتاب بالا امکان سوختن و یا عدم کار صحیح دستگاه ها وجود دارد. به همین دلیل برای تنظیم دور موتور و جلوگیری از ایجاد خسارت از اینورترها در این صنعت نیز استفاده می شود.
  • صنایع غذایی: چرخش همزن ها و میکسر های مواد غذایی، ایجاد گشتاور مورد نیاز در آن ها و بالابردن دقت در هنگام حرکت در این لوازم نیز به کمک اینورتر انجام می شود.
  • ماشین آلات CNC و برش صنعتی: در این دسته از لوازم دقیق بودن حرف اول را می زند. به همین خاطر تنظیم دور خروجی موتور از اهمیت بالایی برخوردار است. با کمک درایو صنعتی متناسب با نیاز موتور و صنعت به راحتی می توان این عملیات را با بالاترین دقت انجام داد.

 

اینورترها در چه صنایعی کاربرد دارند؟

به غیر از موارد گفته شده، صنایع بسیار دیگری نیز وجود دارد که از اینورتر در آن ها استفاده می شود. اگر بخواهیم کمی کلی تر بگوییم، در هر صنعتی که حرکت ماشینی در آن نیاز به دقت و تنظیمات خاصی چون دور موتور، تنظیم سرعت و... دارد؛ یا تغییر جهت حرکت و خاموش روشن شدن های متوالی وجود دارد؛ استفاده از اینورتر بسیار می تواند کارساز باشد.

علاوه بر موارد بالا، تبدیل انرژی بادی و خورشیدی به انرژی الکتریکی نیز به کمک اینورتر صورت می گیرد. لازم به ذکر است، این نوع اینورتر تفاوت هایی به لحاظ ظاهری و ساختاری با درایو های صنعتی رایج دارد و به اینورتر خورشیدی معروف است. اما وظیفه آن ها مانند همین اینورترهای صنعتی بوده و جریان مستقیم DC را به متناوب AC تبدیل می کند. به علاوه، تنظیم ولتاژ و فرکانس نیز با کمک اینورتر به خوبی انجام می شود.

خرید و انتخاب اینورتر 

خرید و انتخاب اینورتر یا همان درایو صنعتی مناسب، یکی از مهمترین مراحل در تهیه کالای صنعتی یک مجموعه است؛ چرا که این کالا در راندمان سایر اجزای دخیل در یک خط تولید بسیار تاثیر گذار است. تنوع بالایی که در میان اینورترهای صنعتی از لحاظ سایز، توان، کاربری و… وجود دارد باعث شده تا این کالا در ابعاد، کاربری و حتی برندهای متفاوتی تولید شود.

برای استفاده از انواع اینورتر یا درایو تک فاز و سه فاز می بایست مشخصات فنی وسیله مورد نظر، نوع استفاده (سنگین – نیمه سنگین – سبک)، قدرت مورد نیاز و عوامل دیگری را مورد بررسی قرار داد. به همین جهت بررسی مشخصات و فاکتور های تاثیر گذار برای خرید اینورتر مناسب، بسیار مهم است.

دراین مطلب گستردگی کاربردهای اینورتر را دیدیم. توان و قدرت های متفاوت، منابع تغذیه مختلفی چون تکفاز و سه فاز، برندهای گوناگون، سخت افزار های متنوع و... از جمله مواردی است که باعث شده این اتوماسیون صنعتی کاربردهای بسیار وسیعی داشته باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم چنانچه قصد خرید اینورتر دارید، اطلاعات تخصصی کافی در این زمینه کسب کنید و یا از کارشناسان مرتبط مشاوره های لازم را دریافت نمایید.