تصور کنید کاربران محصولات و یا خدمات مشابه با آن چیزی را که شما ارائه میکنید در گوگل سرچ کرده اما به جای شما، سایت رقبایتان را میبیننند، وارد آن میشوند و خرید خود را تکمیل میکنند. این موضوعی است که هم اکنون در حال اتفاق افتادن است. اجازه دهید با هم صادق باشیم. اگر در سال 2025 یک کسبوکار آنلاین داشته و از تبلیغات در گوگل به عنوان یکی از گزینههای مارکتینگ برای هدفگیری مشتریان خود استفاده نمیکنید از قبل بازی را باختهاید.
چرا باید در گوگل تبلیغ کنیم؟
در یک جمله؛ طیف بزرگی از مشتریان بالقوه در شبکههای پرطرفداری مثل سرچ گوگل و یا یوتیوب، قابلیت هدفگیری دقیق افرادی که به محصولات و یا خدمات شما علاقه دارند و یا امکان پرداخت تنها در صورت دیده شده تبلیغ و کلیک توسط کاربران از جمله مهمترین دلایل برای راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی در گوگل هستند.
اما اگر به دنبال جزئیات بیشتری هستید؛ این موارد را میتوانم برای شما عنوان کنم:
گوگل ادز مقیاس پذیر است
یکی از چالش های بزرگی که پیش روی بازاریابان وجود دارد یافتن منابع مناسب جذب مشتری جدید است که مقیاس پذیر باشد.
مقیاس پذیر بودن به این معناست که برای به دست آوردن اطلاعات مشتریان جدید (لید)، به تلاش چند باره نیاز نباشد. گوگل ادز بسیار مقیاس پذیر است و به همین خاطر برخی از کسب و کارها میلیون ها دلار در سال بر روی تبلیغات آن هزینه می کنند.
اگر شما کمپینی را در گوگل ادز ایجاد کنید که بتواند با نرخ سودآوری بالا بازدید کننده را به مشتری تبدیل کند، هیچ دلیلی برای ترک آن نخواهید داشت.
در این صورت شما می توانید بودجه تبلیغات گوگل خود را افزایش دهید. در همین زمان، مشتریان جدید و سود حاصل از این مشتریان افزایش پیدا می کند. این یکی از دلایل تبلیغ در گوگل ادز بوده که برای کسب و کارهایی که نیاز به جذب مشتریان زیاد دارند و زمان کافی در اختیار ندارند یک شیوه بسیار موثر باشد.
گوگل ادز قابل اندازه گیری است
در مقایسه با سایر کانال های بازاریابی سنتی همچون تلویزیون و تبلیغ در مجلات، بازاریابی آنلاین بسیار قابل اندازه گیری است.
در این میان تبلیغ PPC گوگل ادز یکی از کانال های آنلاینی است که اندازه گیری نتایج آن بسیار قدرتمند است. اندازه گیری دقیق در فرایند سئو کمی دشوار است، زیرا همیشه نمی دانید چه فعالیتی به افزایش یا کاهش رتبه بندی سایت منجر شده است.
اندازه گیری نتایج در رسانه های اجتماعی نیز به همین مقدار دشوار است. در مقابل، نتایج تبلیغ در گوگل ادز بسیار شفاف و واضح است و معیارهای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
این معیارها به این افراد اجازه می دهد در سطح دقیق تری مواردی که کارساز بوده یا نبوده را بسنجند. شما می توانید با بررسی داده های موجود، موفقیت کمپین تبلیغاتی یا عدم موفقیت آن در بازگشت سرمایه گذاری را اندازه گیری کنید.
گوگل ادز انعطاف پذیر است
گوگل ادز گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین می توانید کمپین های خود را سفارشی سازی کنید و بر اساس نیاز خود تبلیغی را ایجاد نمایید. در این شرایط قادر خواهید بود مخاطبانی را هدف قرار دهید که دوست دارید به آن ها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال به کمک گوگل ادز می توانید به موارد زیر برسید:
- keyword match type را مشخص کنید: به عنوان مثال شما می توانید تبلیغات خود را برای افرادی نشان دهید که برای یک کلیدواژه خاص جستجو کرده اند. از سوی دیگر در فرآیند سئو نمی توانید چیزی که برایش به دنبال رتبه هستید را تعریف کنید. فقط می توانید امیدوار باشید.
- از افزونههای تبلیغات استفاده کنید: شما می توانید از افزونه هایی مانند نمایش تصویر محصولات (در کمپین های فروشگاهی که امکان ایجاد آن تنها در کشورهای خاصی وجود دارد) شماره تماس یا چندین لینک به سایت استفاده کنید. همچنین می توانید از این قابلیت برای نشان دادن موقعیت فیزیکی خود بهره ببرید. در چنین شرایطی قادر خواهید بود یک گفتگوی تلفنی را با افرادی که به جستجوی محصول یا خدمات شما هستند آغاز کنید.
- مخاطبان تبلیغات خود را محدودتر و هدفمند کنید: شما می توانید در گوگل ادز، مخاطبان خود را بر اساس موقعیت، تاریخ، زبان، مرورگر یا دستگاه استفاده شده مشخص کنید. این تنها یکی از دلایل تبلیغ در گوگل ادز است. بخش خوبی از ترافیک سئو ممکن است برای شما ارزش چندانی نداشته باشد (به عنوان مثال اگر شما تنها به مشتریان فارسی زبان نیاز داشته باشید، در سئو امکان تفکیک بازدید کنندگان را نخواهید داشت.) اما در گوگل ادز مجبور نیستید تبلیغ خود را برای افراد سرتاسر جهان نشان دهید.
- اجازه دهید تبلیغات تان بیشتر دیده شوند: شما می توانید در پلتفرمهایی همچون جیمیل، یوتیوب و سایر سایت های همکار، به شبکه عظیمی از کاربران غیر جستجو دست یابید.
- از شبکه نمایش (Display Network) گوگل استفاده کنید: که برای ایجاد آگاهی از برند گزینه خوبی است و اغلب نسبت به جستجوی گوگل، هزینه پایینتری دارد.
- با بودجه مناسب خود شروع کنید: نمیتوانیم بگوییم هزینه تبلیغات در گوگل ادز ارزان است؛ اما گران هم نیست. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که گوگل امکان راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی را با بودجههای کم نیز به شما میدهد. این یعنی این که میتوانید کار خود را با بودجه محدود شروع کرده و اگر از این پلتفرم نتیجه گرفتید؛ برای گرفتن نتایج بهتر، بودجه بیشتری برای این کانال مارکتینگ اختصاص دهید.
با تبلیغ در گوگل سریعتر از سئو به نتیجه میرسید
برای کسب و کارها و سایت های جدید، به دست آوردن نتایج دلخواه از طریق سئو به ماه ها زمان نیاز دارد. بیشتر افراد فکر می کنند که گوگل عمدا سایت های جدید را از نتایج خود حذف کرده است. یکی از مهم ترین دلایل تبلیغ در گوگل ادز به شمار میرود که توسط آن سریعا به نتیجه خواهید رسید.
مشکل اینجاست که در چنین شرایطی رقابت بالایی بر سر نتایج جستجو وجود دارد و برای اینکه سایت بتواند خود را تایید کند به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. در مقابل، گوگل ادز برای کسب و کارهای نوپا عالی خواهد بود زیرا لازم نیست برای مشاهده نتایج، مدت زمان زیادی منتظر بمانند.
در حالی که بر روی سئوی سایت خود کار می کنید، بهتر است روی تبلیغات گوگل ادز نیز سرمایه گذاری کنید و بلافاصله کلیک های مورد نیاز خود را کسب کنید.
از آنجایی که این سیستم نتایج سریعی در پی دارد می تواند یک روش خوب برای بررسی کلیدواژه ها و اثر آن باشد. شما می توانید کار خود را با هزینه اندک آغاز کنید.
گوگل ادز کنترل نتایج جستجو را به دست گرفته است
تبلیغات گوگل ادز جزو مجموعه گوگل محسوب می شود. با گذشت زمان نتایج جستجوی بیشتری به تبلیغات اختصاص داده می شود. این موضوع برای سئو و کاربران می تواند نا امید کننده باشد، اما اگر در تبلیغات گوگل شرکت داشته باشید این موضوع برای شما زیاد هم بد نخواهد بود.
شما می توانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید و پیامتان را در قسمت های بالایی نتایج سرچ که معمولا کلیک بیشتری دریافت میکنند به نمایش بگذارید. به تصویر زیر نگاه کنید:
در این تصویر میبینید که در سرچ کوئری "بیمه ماشین" ابتدا 3 تبلیغ گوگل ادز نمایش داده شده و سپس به نتایج ارگانیک میرسیم. و به من اعتماد کنید؛ کاربران در اکثر موارد لینک 1 را برای کلیک انتخاب میکنند.
تبلیغات گوگل ادز مکمل سایر کانال های بازاریابی است
تبلیغ در گوگل ادز می تواند سایر تلاش های بازاریابی شما را تکمیل کند. بازاریابی مجدد (Remarketing) یک روش قدرتمند برای استفاده از گوگل ادز است که به شما اجازه می دهد افرادی را هدف قرار دهید که به کسب و کارتان علاقه دارند.
به کمک بازاریابی مجدد در گوگل ادز، شما می توانید بازدید کنندگانی که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند را پیگیری کنید. این افراد ممکن است شما را از طریق رسانه های اجتماعی، وبلاگ؛ کلیک بر روی صفحه محصول در ایمیل یا غیره پیدا کرده باشند. تبلیغ نمایشی شما می تواند آن ها را در اینترنت دنبال کند. بنابراین می توانید برای همیشه در خاطر افراد بمانید.
شما می توانید حتی محصولاتی را در اختیار بازدید کنندگان قرار دهید که آنها به دنبالش هستند. این روش بازگشت سرمایه گذاری بیشتری نسبت به سایر کانال های بازاریابی ایجاد می کند.
رقبای شما در حال استفاده کردن از گوگل ادز هستند
حقیقت این است امروزه کسبوکارهای آنلاین از گزینههای متعددی برای هدفگیری مخاطبان خود استفاده میکنند و گوگل ادز یکی از بهترین این گزینهها است.
گزینهای که فارغ از بزرگ یا کوچک بودن کسبوکار، در بازار ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. این یعنی این که شاید همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید؛ رقبای شما در حال تبلیغ در گوگل و معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان باشند.
وقتی رقبای شما از گوگل از استفاده میکنند؛ چرا شما از مزیتهای این پلتفرم تبلیغاتی استفاده نکنید؟
چگونه در گوگل تبلیغ کنیم؟
برای تبلیغ در گوگل، نیاز به ساخت اکانت گوگل ادز و شارژ آن دارید. اما با توجه به یک سری از محدودیتهایی که برای کاربران ایرانی وجود دارد؛ کسبوکارهای داخل کشور نمیتوانند به صورت مستقیم در گوگل تبلیغ کنند.
بدین منظور شرکتهای واسطهای شکل گرفتهاند که میتوانید با آنها ارتباط گرفته و کار راهاندازی کمپینهای خود را شروع کنید.
جی ادز (g-ads.org) به عنوان پارتنر گوگل ادز در ایران فعالیت کرده و علاوه بر ساخت و شارژ اکانت گوگل ادز، خدمات مدیریت و بهینهسازی تبلیغات گوگل را در اختیار کسبوکارها قرار میدهد. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد گوگل ادز پیدا کرده و یا این کمپینهای تبلیغاتی خود را راهاندازی کنید؛ پیشنهاد میکنیم با این کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند.
سیارهی آیتی