با افزایش رقابت در عرصه کسبوکارها، استفاده از رپورتاژ آگهی بهعنوان یک روش مؤثر برای جذب مشتریان جدید، افزایش آگاهی از برند (Brand awareness) و بهبود سئوی خارجی مورد توجه قرار گرفته است. رپورتاژ که در گذشته بیشتر شامل انتشار مقالات تبلیغاتی در نشریات مکتوب مانند مجلات و روزنامهها بود، اکنون به سمت رسانههای دیجیتال مانند وبسایتهای خبری بزرگ و پلتفرمهای آنلاین گسترش یافته است.
این تغییر مدیوم از رسانههای سنتی به دیجیتال، امکان دسترسی سریعتر و گستردهتر به مخاطبان را فراهم آورده و به کسبوکارها اجازه میدهد تا تأثیر بهسزایی در بازارهای هدف خود ایجاد کنند.
رپورتاژ آگهی چیست؟ رپورتاژ به چه معناست؟
رپورتاژ آگهی (Reportage) به معنای انتشار محتوایی تبلیغاتی اما کاربردی در سایتها و رسانهها با هدف اطلاع رسانی، رفع نیاز کاربران، معرفی محصول یا خدمات و همچنین دریافت لینک دائمی است که باعث افزایش آگاهی از برند و بهبود رتبههای سایتتان میشود. رپورتاژ آگهی درواقع از زبان فرانسوی گرفته شده و به معنای گزارش تبلیغاتی است. این کلمه در زبان انگلیسی با عنوان (Advertorial) نیز شناخته میشود.
در این محتوا شما باید خدماتی که برندتان ارائه میدهد را به بهترین شکل برجسته کنید تا در کاربر احساس نیاز برای دریافت این خدمات ایجاد شود؛ با قراردادن لینک در محتوای ریپورتاژ میتوانید کاربران زیادی را به سمت سایت خود روانه و از دید گوگل نیز به اعتبار بیشتری دست پیدا کنید. با یک مثال شروع میکنیم: شما مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید که به تازگی فعالیتتان را در بستر وب آغاز کردهاید و قصد دارید تا در حوزه کاری خودتان به رتبههای برتر گوگل برسید. بدین منظور رپورتاژ خبری خودتان را در یک سایت با اعتبار دامنه بالا منتشر میکنید.
گوگل از فاکتورهای مختلفی برای رتبهبندی صفحه نتایج (SERP) استفاده میکند؛ یکی از این فاکتورها که اهمیت زیادی دارد اعتبار دامنه سایت است. حال شما از یک سایت با اعتبار دامنه بالا لینک گرفتهاید. این لینک به واسطه درج رپورتاژ شما در آن سایت دریافت شده است. این موضوع به گوگل میگوید که یک سایت با اعتبار دامنه بالا شما را تایید کرده و به سایتتان لینک داده است؛ بنابراین از نظر گوگل سایتتان یکی از فاکتورهای مهم را دارد و در نتیجه وبسایت شما به رتبههای برتر گوگل خواهد رسید.
نظم در انتشار محتوا و دریافت لینکهای قدرتمند از رسانههای معتبر منجربه افزایش اعتبار دامنه سایت میشود. بهترین روش برای دریافت لینک به صورت طبیعی از سایتهای مختلف خرید رپورتاژ آگهی است. پس از دریافت لینک از رسانههای مختلف، گوگل به این نتیجه میرسد که سایتتان در زمینه مدنظر میتواند مرجع مطمئنی باشد و به همین دلیل رتبه شما را در صفحه نتایج بهبود میبخشد.
بهطور کلی، خرید و انتشار رپورتاژ آگهی (Advertorial) برای کسبوکارها مزایایی فراوانی همچون افزایش آگاهی از برند (Brand awareness)، افزایش فروش و افزایش ترافیک برای وبسایت هدف را دارد؛ علاوهبراین، انتشار رپرتاژ در رسانههای معتبر منجربه بهبود رتبهبندی سایت سفارشدهنده در نتایج موتورهای جستجو میشود.
تاریخچه ریپورتاژ آگهی
آغاز استفاده از رپرتاژ آگهی در سال 1700 است. اولین آگهی روزنامه در سال 1704 در ایالات متحده منتشر شد. سپس در اوایل دهه 1800 بیلبوردها بهوجود آمدند و برندها شروع به استفاده از آنها برای بیان ارزشهای پیشنهادی خود کردند. سالهای 1900 تا 2000 دوران طلایی رپورتاژ بود. زمانی که ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی وارد بازی شدند، تبلیغات چرخشی کاملا جدید پیدا کرد و در آغاز قرن بیستم بیش از 30 درصد از جمعیت جهان از آنها استفاده کردند.
تبلیغات رادیویی در سال 1922 راهاندازی شد که موفقیت بزرگی داشت و به کسبوکارها این امکان را میداد تا پیشنهادات ویژه خود را مستقیما به مصرفکنندگان منتقل کنند. سپس تبلیغات رادیویی با تبلیغات تلویزیونی همراه شد و اولین تبلیغات تلویزیونی در سال 1941 روی کار آمدند.
شرکت Bulova Watch اولین آگهی تلویزیونی را پخش کرد که مدت زمان آن ده ثانیه بود و توسط 4000 نفر در نیویورک دیده شد. با وجود محبوبیت گسترده تلویزیون و رادیو، تبلیغکنندگان همچنان از تبلیغات آفلاین در روزنامهها و بیلبوردها استفاده میکردند. سپس اینترنت آمد و راههای بیشتری برای اجرای استراتژیهای تبلیغاتی ارائه داد. اولین تبلیغ آنلاین در سال 1994 ایجاد شد؛ زمانی که تبلیغکنندگان یک آگهی بنری ساختند تا مشتریان را به صفحات فرود وبسایت هدایت کنند.
مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
مزایای رپورتاژ آگهی جنبههای مختلفی از کسبوکار را تحتالشعاع قرار میدهد؛ از آگاهیرسانی تا جذب مشتری و امکان درآمدزایی. بهطور دقیق این مزایا شامل:
- ایجاد آگاهی از برند
- قیمت مناسب نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی
- بهبود رتبههای سایت
- بهبود و افزایش نرخ تبدیل
- امکان کسب درآمد برای سایتهای ناشر
- دائمی بودن این نوع از تبلیغات
همانطور که اشاره شد، انتشار رپرتاژ آگهی هم برای ناشر و هم برای سفارشدهنده، مزیتهای قابل توجهی دارد. در ادامه، هر یک از این مزایا را به تفصیل مورد بررسی قرار میدهیم.
مزیت برتر رپورتاژ آگهی، آگاهی از برند
Brand Awareness اولین مزیت رپرتاژ آگهی است. رپرتاژ در قالب یک مقاله یا محتوای تصویری، برند شما را به مخاطبان معرفی میکند. با تداوم این کار و انتشار چندین رپورتاژ در یک یا چند رسانه، برندتان را به مخاطبان یادآور میشوید و به این شکل خودتان را در ذهن آنها ماندگار میکنید. همچنین رپورتاژ آگهی توسط برجسته کردن مزایای محصولات و خدمات، اعتبار برند را در ذهن مخاطبان برجسته میسازد.
مزیت رقابتی رپورتاژ خبری؛ قیمت پایین
انتشار رپرتاژ در وبسایتها هزینه بسیار کمتری نسبت به تبلیغات بیلبورد و آگهی در رادیو و تلویزیون دارد. هزینه انتشار رپرتاژ آگهی تنها شامل نوشتن متن یا ساخت تصاویر و دستمزد رسانه میشود که به مراتب هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی بهدنبال دارد.
بهبود رتبه سایت
انتشار ریپورتاژ منجربه بهبود رتبه کلمات کلیدی در گوگل میشود. اگر متن رپورتاژتان مفید باشد و نکات سئو محتوا را در آن رعایت کنید بهسرعت مخاطبان زیادی به سمت سایتتان سرازیر میشوند. همچنین از آنجاییکه از یک سایت معتبر و پر بازدید لینک گرفتهاید رتبه سایتتان نیز افزایش مییابد؛ زیرا گوگل به سایتهایی که مخاطبان زیادی دارند اعتبار بیشتری میدهد. رسانه موردنظر با درج لینک سایتتان به گوگل میگوید که سایتتان نیز اعتبار بالایی دارد.
نرخ تبدیل بالا
زمانی که شما محتوای وبسایتتان را در قالب آگهی در یک سایت خبری منتشر میکنید، چنانچه متن خوب و مفیدی نوشته باشید، احتمال تبدیل شدن کاربران سایت میزبان به مشتریان دائمی کسبوکار شما بهشدت بالا است. همچنین این کار مزیتهای دیگری همچون ایجاد حس اعتماد، احتمال بالای خرید کاربران و آشنایی بیشتر آنان با جزئیات خدمات و محصولات را به دنبال دارد.
امکان درآمدزایی
پس از آنکه سایتتان بر سر زبانها افتاد و اعتبار آن نزد گوگل بالا رفت میتوانید با درج ریپورتاژ و ارائه بکلینک درآمد داشته باشید. معمولا سایتهای پرمخاطب و معتبر از طریق انتشار رپورتاژ و درج بکلینک درآمدهای بسیاری کسب میکنند. علاوهبر این موضوع، با انتشار رپورتاژ آگهی و افزایش آگاهی از برند، کاربران جدیدی را جذب کسبوکار خود میکنید که بسیاری از آنها به مخاطبین وفادار شما تبدیل خواهند شد.
ماندگاری دائمی
رپورتاژ شما در هر سایتی که منتشر شود بهطور دائم در آن باقی میماند. این موضوع میتواند به نفع شما باشد؛ زیرا مخاطبان پلتفرم بهصورت دائمی به محتوای شما دسترسی دارند. همچنین میتوانید در آینده کاربران دیگر را به رپورتاژتان ارجاع دهید و از این طریق آمار بازدیدش را بالا ببرید. بنابراین هر کسبوکار آنلاین میتواند بهصورت دائم از لینک دریافتی بهره ببرد.
انواع مختلف رپورتاژ
رپرتاژ در تلویزیون و رادیو همچنان محبوب است؛ با این حال امروزه کسبوکارهای آنلاین مایلند آگاهی از برندشان را از طریق تبلیغات آنلاین به ثمر برسانند. رشد فزاینده کاربران اینترنت در سالهای اخیر بسیاری از صاحبان کسبوکارها را مجاب به استفاده از انواع مختلف رپرتاژ آگهی ساخته است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
رپرتاژ متنی
متداولترین شیوه تبلیغات و رپورتاژ نویسی، نوع متنی است که از دیرباز در روزنامهها و مجلات یافت میشد. با گسترش اینترنت رپرتاژ متنی جزو گزینههای ارزان و متنوع به شمار رفت و در سالهای اخیر تعداد رپورتاژهای متنی بیش از انواع دیگر ریپورتاژ آگهی بوده است.
رپرتاژ تصویری
این نوع ریپورتاژ از یک تصویر که شامل متن و المانهای تصویری است تشکیل میشود. معمولا گرافیستها و یا تیمهای تصویربرداری، ریپورتاژ تصویری را میسازند و از تصاویر ثابت (عکس) یا تصاویر متحرک (ویدیو) استفاده میکنند. انتشار رپرتاژ ویدیویی در تلویزیون یکی از شیوههای رایج است؛ اما نشر همین رپورتاژ در رسانههای آنلاین نیز طرفداران بسیاری دارد. رپرتاژ تصویری بهطور همزمان به ارائه اطلاعات مفید و تبلیغ برند میپردازد.
ریپورتاژ اینترنتی
رپرتاژ اینترنتی از نوع متنی یا تصویری یا تلفیقی از هر دو است که در رسانههای اینترنتی مختلف منتشر میشود. این شکل دارای دو مزیت است؛ اول آنکه سازنده رپورتاژ آگهی میتواند به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کند؛ مزیت دوم برای صاحب سایت است که با انتشار یک محتوای مفید به افزایش آگاهی مخاطبان خود کمک و از تبلیغکننده نیز هزینه دریافت کرده است.
بهترین نوع ریپورتاژ آگهی
در میان انواع رپورتاژ تصویری، ویدیویی و متنی، نوع متنی یکی از بهترین ریپورتاژها است. چنانچه استراتژی درست را با توجه به اهداف کسبوکارتان بچینید میتوانید به بیشترین بازده از انتشار رپورتاژ دست یابید. این نوع بهترین انتخاب برای معرفی محصولات و خدمات است؛ بهویژه محصولات و خدمات گران و آنهایی که پیچیدگیهای زیادی دارند.
نوشتن رپورتاژ را از کجا شروع کنیم؟
رپورتاژ نویسی نیازمند تسلط بر سئو محتوا و شیوههای بازاریابی است. همچنین باید نسبتبه موضوع مدنظرتان شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید مفیدترین و کاربردیترین محتوا را بنویسید. بنابراین نقطه شروع نوشتن رپرتاژ تسلط بر موضوع، سئو محتوا و بازاریابی است. هدف از نوشتن رپورتاژ این است که مخاطبان خودمان را آگاه کنیم. حال این آگاهسازی چگونه انجام میشود؟
طبیعتا اولین و بهترین راه، درک چالشها و نیازهای آنان است. پس از شناسایی چالشهای افراد باید راهحل مناسب را پیشنهاد و تیتر رپرتاژتان را به آن اختصاص دهید. این کار اطمینان میدهد که مخاطبان زیادی روی مقاله کلیک خواهند کرد. حال باید از خودتان بپرسید که نتیجه این راهحل چیست؟ قطعا بهدنبال ارائه ارزش و فروش از طریق محصولات و خدماتتان هستید؛ بنابراین باید متن را به سمت معرفی محصولات و خدمات سوق دهید؛ اما روی مزیتها تمرکز کنید نه ویژگیها. مزیت درواقع دستاوردها و نتایجی است که مخاطب با استفاده از خدمات شما به دست خواهد آورد. پس از طیکردن این مراحل نوبت به تبلیغ میرسد.
موسسه CXL پیشنهاد میکند که 70% رپورتاژ را محتوای آموزنده و 30% آن را تبلیغات تشکیل دهد. البته این توزیع بسته به هدف تبلیغدهنده متفاوت است؛ بهطور مثال اگر هدف او آگاهیرسانی باشد، متن رپورتاژ خبری باید روی جنبه آموزندهبودن تمرکز کند و چنانچه هدفش تبلیغ و ایجاد سرنخ باشد، درصد بیشتر رپورتاژ آگهی را باید تبلیغات محصول یا خدمات تشکیل دهد. در طول این فرآیند باید مراقب یکسان بودن لحن رپرتاژ با لحن رسانه باشید. در انتها از کاربر بخواهید اقدامی را انجام دهد و به اصطلاح از CTA استفاده کنید. CTA یا Call To Action بهتر است بهصورت مستقیم کاربر را به انجام اقدامی دعوت کند؛ مثلا «برای خرید کلیک کنید» میتواند یک CTA کوتاه و مستقیم باشد.
رپورتاژ آگهی در چه پلتفرمهایی منتشر میشود؟
روشهای توزیع محتوای رپورتاژ بسته به نوع آن مشخص میشود؛ بنابراین میتوان پلتفرمهای متفاوتی را برای انتشار رپرتاژ آگهی در نظر گرفت. اگر ریپورتاژ شما از نوع متنی و خبری است، رسانههای اینترنتی که رپورتاژ منتشر میکنند، میتوانند میزبان مقاله شما باشند. اگر رپرتاژ از نوع تصویری و ویدیویی است، رسانههای صوتی و تصویری (رادیو و تلویزیون) بهترین پلتفرم انتشاردهنده هستند.
راهنمای خرید رپورتاژ آگهی
برای خرید رپورتاژ آگهی باید برخی فاکتورها را مدنظر قرار دهید. از جمله آنها میتوان به اعتبار دامنه رسانه منتشرکننده، ارتباط موضوعی رسانه با کسبوکار شما، بررسی اسپم اسکور و عمر دامنه اشاره کرد. اعتبار دامنه و اعتبار صفحه دو فاکتور مهم هستند که از طرف MOZ معرفی شدند؛ هرچه اعتبار دامنه بالاتر باشد تاثیر رپرتاژ بیشتر شده و در نتیجه جذب مخاطب بالا خواهد رفت.
همچنین یکی دیگر از فاکتورهای مهم که همچنان توسط MOZ ارائه شد، اسپم اسکور (Spam Score) است. امتیاز اسپم بودن دامنه، به میزان خطاهای یک سایت در زمینه سئو اشاره دارد. هرچه این مقدار کمتر باشد اعتبار سایت بیشتر است.
برای خرید رپورتاژ فاکتور مهم دیگری که باید مدنظر قرار دهید حوزه کاری رسانه است. حوزه کاری رسانه منتشرکننده آگهی باید با حوزه کاری شما یکسان یا حداقل به آن نزدیک باشد. از اینرو اعتبار لینک نزد گوگل بالاتر خواهد رفت که این موضوع منجر به افزایش رتبه سایتتان در این موتور جستوجو خواهد شد. عمر دامنه فاکتور مهم دیگر جهت خرید رپرتاژ است که هرچه عدد بیشتری داشته باشد، نشان میدهد که رسانه مورد نظر برای درج رپورتاژ مناسبتر است. معمولا عمر دامنه یکی از فاکتورهای مهم سئو نزد گوگل محسوب میشود و نشاندهنده میزان فعالیت سایت است.
چقدر لازم است تا برای رپورتاژ هزینه کنیم؟
ریپورتاژ آگهی یکی از مهمترین روشهای تبلیغاتی است که در حال حاضر از تاثیر فراوانی نیز برخوردار است. تاثیرگذاری رپرتاژ آگهی در مقایسه با سایر روشهای تبلیغاتی و همینطور هزینه مناسب آن در قیاس با این روشها، میتواند ثبت رپورتاژ آگهی را بهعنوان یکی از بهترین تکنیکهای تبلیغات و جذب مخاطب قرار دهد.
البته توجه داشته باشید که برخی از سایتها و کمپینها وجود دارند که اقدام به درج رپورتاژ آگهی رایگان میکنند. شما میتوانید از این خدمات هم استفاده کنید. اگر واقعا به دنبال رشد کسبوکار یا خدمات خود هستید، حتما باید بودجه مناسبی را به رپرتاژ آگهی اختصاص دهید.
درنظرگرفتن بودجه برای رپورتاژ کاملا بستگی به سختی و پررقابت بودن حوزه موردنظر شما و میزان هزینهای که میتوانید صرف کنید، دارد. با داشتن یک استراتژی سئو خارجی درست میتوانید با هزینه بهینه بهترین نتیجه را از کمپین لینک سازی خود بگیرید.
با تسمینو کمپین رپرتاژ آگهی رویاییتان را خلق کنید!
در این مطلب، تلاش کردیم پاسخ کاملی برای پرسش رپورتاژ آگهی چیست را خدمت شما همراهان گرامی ارائه دهیم. پیشنهاد میکنیم برای به دست آوردن رشد بهتر در فضای وب و دستیابی به مشتریان و سود بیشتر، خرید ریپورتاژ آگهی به روش درست را در اولویت کارتان قرار دهید. همچنین تسمینو با ارائه رسانههای حرفهای معتبر جهت انتشار رپورتاژ خبری در خدمت شما است، اگر به فکر راهاندازی یک کمپین موثر و کارآمد رپورتاژ جهت رسیدن به نتایج عالی در سایتتان هستید، روی کمک تسمینو جهت خریداری بهترین ریپورتاژها حساب باز کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
منبع: تسمینو
سیارهی آیتی