همه‌ی استراتژیست‌ها برای SEO کردن و نگهداری از سایت‌هایی که وظیفه‌ی نگهداری از آن‌ها را دارند لیستی مخصوص خودشان تهیه می‌کنند. اما سوال اصلی این است که این لیست هر چند وقت یک بار به‌روز می‌شود.

حرفه‌ای‌های سئو معمولاً در یک چرخه‌ی تکراری گیر می‌کنند و خودشان را با جریان اطلاعات به‌روز نمی‌کنند. آن‌ها معتقد هستند که وفادار ماندن به روش‌هایی که قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند از آزمایش روش‌های جدید بهتر است. پس نیازی به تغییر نیست.

اما حقیقت این است که ابزارها و موتورهای جستجو تغییر می‌کنند و شما هم به ناچار باید همگام با آن‌ها روش‌های خود را عوض کنید. در ادامه‌ی مطلب به چند استراتژی اشاره می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را به لیست کارهای روزانه‌ی خودتان اضافه کنید. پس با سیاره‌ی آی‌تی همراه باشید.

آنالیز ایندکس‌گذاری

گوگل در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته روش مرور و ایندکس‌گذاری سایت‌ها را تغییر داده است. این شرکت رفته رفته سخت‌گیری بیشتری نسبت به انواع صفحات که اجازه‌ی Index شدن دارند اعمال کرده است.

حتی اگر از صفحه‌ای توسط ربات‌های گوگل بازدید شود، این به معنای آن نیست که صفحه‌ی مذکور حتماً در نتایج موتور جستجوی این شرکت ظاهر خواهد شد.

به عبارتی می‌توان گفت که گوگل با حجاری سایت‌های ما را سعی می‌کند بفهمد که بهترین روش برای استفاده از بودجه‌ی خزش یا Crawl Budget چیست، روشی که به ندرت با اهداف استراتژیست‌های سئو مطابقت دارد.

رایج‌ترین نوع صفحاتی که از این مرحله سربلند بیرون نمی‌آیند صفحات کم کیفیت زیر هستند:

  • صفحات نتیجه‌ی جستجو
  • صفحات چهریزه یا Facet
  • صفحاتی که محتوای الگویی دارند
  • صفحاتی که محتواشان کم است
  • صفحاتی که محتوای پویا دارند
  • صفحاتی که عناصر شکسته دارند
  • و صفحاتی از این دست.

اساساً هر صفحه‌ای که یک تجربه‌ی کاربری مطلوب ایجاد نکند کار سخت‌تری برای ایندکس شدن در پیش خواهد داشت.

چالش فعلی این است که شما یا مشتری‌تان چگونه باید بفهمید که اصلاً مشکلی دارید یا نه. برای تشخیص این شرایط معمولاً باید فایل‌های لاگ خود را بررسی کنید تا ببینید گوگل هر صفحه را چه زمانی مرور کرده است.

همین موضوع باعث می‌شود خیلی‌ها بترسند و سمت انجام این کار نروند، زیرا بررسی این لاگ‌ها دانش فنی زیادی می‌طلبد و هر کسی این دانش را ندارد یا نمی‌خواهد یاد بگیرد که چگونه باید این کار را انجام دهد.

بنابراین باید سوالمان را به این شکل تغییر بدهیم:

استراتژیست‌هایی که نمی‌خواهند این فرآیند زمان‌بر را پشت سر بگذارند باید چه کار کنند؟

شرکت Greenlane Marketing ابزار فوق‌العاده‌ای ساخته که به شما اجازه می‌دهد تا با یک کپی و پیست ساده وضعیت ایندکس‌گذاری صفحات سایت خود را بررسی کنید. استفاده از این ابزار برای همگان رایگان است. مالک این شرکت می‌گوید:

هدف ما این بود که به وب‌مسترها کمک کنیم تا به گوگل کمک کنند. از آن‌جایی که به طور واضح مشخص نبود که عملاً چه صفحاتی ایندکس شده‌اند، گاهی اوقات برای ما سخت بود که بفهمیم باید چه صفحه‌ای را از گوگل مسدود کنیم؛ خصوصاً در سایت‌های بزرگ. بر اساس اصول سئو، نباید بگذاریم پهنای باند گوگل دائماً به هدر برود، پس باید روی صفحات مهم‌تر سایت تاکید می‌کردیم. این ابزار کمک می‌کند تا هدر-رفت فرآیند ایندکس‌گذاری و خزش به حداقل برسد.

برای استفاده از این ابزار ابتدا باید آدرس ایمیل خود را به این برنامه بدهید، بعداً ایمیلی دریافت می‌کنید که حاوی لینک یک Google Doc است که آزمایشگر مربوطه در آن قرار دارد. پس آدرس صفحات موردنظر خود را کپی کرده و در آن‌جا پیست نمایید. با این کار می‌توانید بفهمید که چه صفحه‌ای ایندکس شده و چه صفحه‌ای نه.

برای استفاده از این ابزار به این آدرس مراجعه کنید.

آنالیز ناکارآمدی

اگر نمی‌دانید Cannibalization یا ناکارآمدی چیست باید گفت ناکارآمدی مربوط به زمانی است که در سایت خود چند صفحه با یک موضوع مشترک دارید، بنابراین سایت شما به خوبی برای آن موضوع رنک نمی‌گیرد، چون تساوی بین صفحات مختلف تقسیم می‌شود.

اگر مطمئن نیستید که مشکل ناکارآمدی دارید یا نه، یک بار دیگر سایت خود را نگاه کنید و به سوالات زیر پاسخ بدهید:

آیا چندین صفحه دارید که به یک موضوع خاص می‌پردازد؟

آیا رنک این صفحات که موضوع مشابهی دارند به سختی بالا می‌رود؟

آیا تعداد پارامترها یا صفحات چهریزه‌ای شما که قابل ایندکس شدن هستند زیاد است؟

آیا تعداد صفحات نتایج جستجوی شما که قابل ایندکس شدن باشند زیاد است؟

اگر پاسخ‌تان به هر کدام از سوالات بالا (یا همه‌ی آن‌ها) بله است، باید دقیق‌تر سایت‌تان را کاوش کنید تا ببینید در حال رقابت با خودتان هستید یا نه.

اگرچه قابل درک است که این کار چندان ساده نخواهد بود، چون همه چیز به کیفیت و دقت اطلاعات شما بستگی دارد، ولی هدف در این‌جا این است که رنکینگ صفحات خود را به دست آورید و آن‌هایی را که کلمات کلیدی مشابه دارند با هم مقایسه کنید تا ببینید که رقابت بین این صفحات وجود دارد یا نه.

مثال زیر آنالیز ناکارآمدی‌ای را نشان می‌دهد که مدتی قبل توسط شرکت ما برای یک کمپانی فروش کابل انجام شد. مشکل وبسایت کمپانی مذکور این بود که نمی‌توانست برای صفحه‌ی محصولاتش رنک بگیرد.

همان طور که می‌بینید، این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که صفحات مجزا در هر اندازه و رنگی برای هزاران محصول مختلف در سایت وجود دارد، به همین خاطر رقابت داخلی به وجود آمده است:

بسته به اطلاعاتی که می‌خواهید داشته باشید یا لازم دارید، این آنالیز می‌تواند به شما کمک کند تا صفحاتی را که فکر می‌کنید با هم رقابت دارند شناسایی نمایید، و ببینید که باید تمرکز خود را بر روی چه جنبه‌ای بیشتر متمرکز کنید.

آزمایش فناوری‌های جدید

چشم‌انداز حوزه‌ی جستجو در حال تغییر است و فناوری‌های جدید بسیاری در دنیا وجود دارد که برای بهبود تجربه‌ی کاربری سایت خود می‌توانید حداقل یک‌بار هم که شده آن‌ها را بررسی کنید.

AMP

AMP یا صفحات موبایلی سریع که در حال حاضر پذیرفته‌شده‌ترین و سوال‌برانگیزترین فناوری این لیست می‌باشد، روشی برای ساختن صفحاتی است که سرعت بارگذاری آن‌ها از طریق دستگاه‌های موبایلی بسیار بالاست چون این صفحات از قبل کش شده‌اند.

با توجه به برنامه‌ی ویژه‌ی گوگل برای موبایل‌ها و افزایش اهمیت سرعت بارگذاری، این فناوری یکی از چیزهایی است که حتماً باید آن را امتحان کنید.

معمولاً بزرگ‌ترین تردید (بهانه) کاربران این است که معتقدند AMP به درد سایت آن‌ها نمی‌خورد یا فکر می‌کنند برای استفاده از این فناوری منابع کافی ندارند.

اما نباید فراموش کرد که اگر می‌خواهید سایت خود را به سمت جلو هدایت نمایید، باید چیزهای جدید را امتحان کنید و هر طور که شده منابع لازم را برای آن‌ها به دست آورید (به تجربه‌ی من، معمولاً منابع کافی موجود است، اما به ندرت درخواستی برای استفاده از آن‌ها ارائه می‌شود).

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های زیادی وجود دارد که به طور خودکار AMP را به صفحات سایت شما اضافه می‌کند (مثل AMP for WP)، بنابراین دیگر بهانه‌ای وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، وبسایت پروژه‌ی AMP را ببینید و با آن چند صفحه بسازید تا ببینید چطور کار می‌کند.

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده‌ی وب (PWA)

هرچند اکثر مردم به دنبال فناوری‌هایی هستند که به افزایش رنک آن‌ها کمک می‌کند، اما ما از اهمیت ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاربری مناسب به خوبی آگاه هستیم، فرقی هم نمی‌کند که محتوا برای موتورهای جستجو آماده شده باشد یا نه.

اپلیکیشن‌های پیشرفته‌ی وب فناوری نسبتاً جدیدی است که خیلی از شرکت‌ها کم‌کم با آن تطابق پیدا کرده‌اند. این فناوری با هدف جستجو طراحی نشده، بلکه آمده تا تجربه‌ای شبیه اپلیکیشن‌های کاربردی را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

اگر می‌خواهید ببینید این یعنی چه، و طرفدار پوکمون هستید، وب‌سایت Pokedex را بررسی کنید.

چنان‌چه می‌خواهید ببینید این سایت بر روی موبایل چطور به نظر می‌رسد، در پایین صفحه آیکونی به شکل Bulbasaur می‌بینید که خیلی شبیه لینک یک اپلیکیشن است، اما لینک اپلیکیشن نیست.

این لینک به همان سایت بالا وصل می‌شود اما نسخه‌ی PWA آن را برای شما می‌آورد، و صرف‌نظر از وضعیت شبکه‌ی شما آن را سریع و روان بارگذاری می‌کند چون منابع آن از قبل کش شده و امکان تجربه‌ی آنی را برایتان فراهم می‌کند.

خیلی از برندهای بزرگ مثل استارباکس، اپل، مایکروسافت، لیفت، اینستاگرام و پینترست از محتواهای مجهز به PWA استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید تجربه‌ی کاربری سایت خود را ارتقا دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس بروید و خودتان ببینید که این فناوری به درد شما می‌خورد یا نه.

استفاده از اطلاعات جستجو برای اطلاع دادن به سایر بخش‌های شرکت

متاسفانه در اکثر شرکت‌ها از اطلاعات جستجو فقط برای استفاده‌ی تیم‌های جستجو و دیجیتال بهره‌برداری می‌شود.

حتی خیلی از تیم‌های سئو و اطلاعات آن‌ها هم به شکل سنتی در بخش بازاریابی آنلاین وجود دارند و معمولاً به عنوان بخشی که «داشتن آن خوب است» تلقی می‌شوند.

سازوکار کلی شرکت‌ها چنین شکلی دارد:

خیلی از شرکت‌ها فراموش می‌کنند که بقیه‌ی بخش‌های شرکت را در جریان اطلاعات جستجو قرار دهند تا آن‌ها با اطلاع از اهداف و علایق کاربران بتوانند تصمیم‌گیری‌های خود را انجام دهند. سازوکار مورد انتظار باید چنین شکلی داشته باشد:

وقتی اطلاعات جستجو را در مرکز مجموعه داده‌های خود قرار می‌دهید، یا حداقل آن را تا حد زیادی با سایر بخش‌ها درگیر می‌کنید، باعث می‌شوید که شرکت شما در همه‌ی زمینه‌ها از نام محصولات گرفته تا هدایت کاربر تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرد، تصمیم‌هایی که مطابق با نیاز مشتریان باشد.

برای مثال، محصول زیر یک نوع کباب‌پز است که Folding Chicken Roaster نام دارد.

مشکل این‌جاست که وقتی نگاه می‌کنیم که چند نفر عبارت Folding Chicken Roaster را جستجو کرده‌اند، چیزی نمی‌بینیم، بنابراین فکر می‌کنیم کسی آن را جستجو نکرده است.

اما نکته‌ی جالب این است که اگر به توضیحات محصول نگاه کنید، می‌بینید که اکثر مردم آن را با توجه به شکلش صدا می‌زنند؛ یعنی با نام beer can chicken holder یا یک قوطی نوشیدنی که می‌تواند مرغ را نگه دارد.

حالا اگر نگاه کنیم که چند نفر این عبارت را جستجو کرده‌اند، نتیجه کاملاً متفاوت است:

اگرچه beer can chicken holder اسمی نیست که اعضای شرکت از آن در مراودات داخلی خود برای اشاره به این محصول استفاده کنند، ولی نمی‌توان نادیده گرفت که خیلی از مردم در جستجوهای خود با همین نام به دنبال این محصول می‌گردند.

بنابراین اگر اطلاعات سئو با سایر بخش‌های شرکت در میان گذاشته شود، آن‌ها بهتر می‌توانند صدای مشتریان را بشنوند و همگام با سلیقه و نیاز آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

به یاد داشته باشید که آن چیزی که شما در داخل شرکت به آن اشاره می‌کنید به ندرت با آن چیزی که مردم عادی به آن اشاره می‌کنند یکسان است.

اگر نتوانم کارهای بالا را انجام بدهم، چه؟

این هم یکی از بهانه‌های رایجی است که معمولاً در مقابل چیزهای جدید یا تغییر رویه‌های قدیمی شرکت‌ها گفته می‌شود.

مردم از تغییر می‌ترسند، که البته قابل درک است، ولی اگر کارها را به همان شکلی که همیشه انجام می‌شده انجام دهید، سایت شما به رده‌های بالاتر نمی‌رسد.

تا زمانی که چیزهای بالا را امتحان نکرده‌اید نمی‌توانید در مورد آن‌ها قضاوت کنید، پس امتحانشان کنید.

بعضی از آنالیزها حاوی اطلاعات مفید زیادی هستند، اما برخی به درد شما نمی‌خورند. فناوری‌های جدید هم همین طور هستند.

تنها راهی که دارید این است که خودتان آن‌ها را امتحان کنید تا ببینید به کار شما می‌آیند یا نه، اگر پاسخ منفی بود یک چیز دیگر را امتحان کنید. اگر همواره ابزارها و روش‌های خود را بهبود ببخشید، روند رشد و پیشرفت شما ادامه خواهد یافت.