بلوتوث یکی از راهکارهای ارتباطی با سیستم صوتی ماشین است که کاربرد فراوانی دارد اما در حقیقت از ابتدا یکی از اهداف بلوتوث، استفاده در سیستم پخش خودروها نبوده است. سیستم صوتی بسیاری از خودروهای درجه یک مجهز به بلوتوث است و با توجه به سادگی استفاده، کاربران نیز این راهکار را به ارتباط سیمی ترجیح می‌دهند.

گاهی مواقع گوشی یا تبلت دارای Bluetooth به سیستم صوتی ماشین‌ها متصل نمی‌شود و این روش ساده و مفید، به روشی پر از مشکلات عجیب تبدیل می‌شود. اما خوشبختانه چند راهکار ساده برای حل کردن مشکل وصل نشدن گوشی یا تبلت دارای بلوتوث به سیستم صوتی خودروها وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم Bluetooth روش خوب و ساده‌ای برای متصل کردن گوشی و تبلت و دیگر وسایل بلوتوثی به سیستم صوتی خودرو است که شما را از خطراتی مثل کشیده شدن کابل AUX و خرابی آن و همین‌طور نیاز به ثابت نگه داشتن گوشی و تبلت راحت می‌کند. می‌توانید از گوشی و تبلت استفاده کنید و ارتباط بی‌سیم بلوتوث، پخش کردن صدا را ادامه می‌دهد.

اما همیشه هم اوضاع بر وفق مراد پیش نمی‌رود و با مشکلات عجیب در اتصال وسایل بلوتوث روبرو می‌شوید که البته مختص خودرو و سیستم پخش آن نیست. ممکن است این اشکالات در اتصال گوشی و تبلت شما به اسپیکری که بلوتوث دارد یا همین‌طور هدست‌ها و هندزفری‌های بی‌سیم هم اتفاق بیافتد.

قبل از دلسرد شدن از بلوتوث و رجعت به روش استفاده از کابل AUX، به نکاتی که در ادامه طرح می‌کنیم دقت کنید و تلاش کنید که مشکل را به راحتی حل کنید:

  • ناسازگاری وسایل بلوتوث و تجهیز  وسایل به نسخه‌های قدیمی‌تر بلوتوث
  • فاصله‌ی نسبتاً زیاد بین وسایل بلوتوثی و وجود موانع ضخیم و فلزی بین آنها
  • روشن نبودن وسایل بلوتوثی یا فعال نبودن Bluetooth در ویندوز، اندروید و iOS
  • نزدیک بودن تجهیزات الکترونیکی که نویز اضافی ایجاد می‌کنند
  • خاموش و روشن کردن وسایل مجهز به بلوتوث برای حل کردن مشکلات ارتباطی

نسخه‌ی بلوتوث و سازگاری وسایل بلوتوث را چک کنید

گاهی مواقع یک گوشی یا تبلت یا هر وسیله‌ی بلوتوثی دیگری را برای اولین بار به دیگر وسایل متصل می‌کنیم و با مشکل روبرو می‌شویم. با وجود اینکه پروتکل ارتباط بی‌سیم Bluetooth یک استاندارد جهانی است، ممکن است برخی وسایل با برخی دیگر سازگار نباشند! اگر در اولین مرتبه‌ی Pair یا جفت کردن وسایل بلوتوثی با مشکل روبرو شده‌اید، این مورد را در نظر بگیرید که شاید فقط برخی وسایل چنین مشکلی دارند.

خوشبختانه در نسخه‌های جدیدتر بلوتوث، باگ‌های عجیب و غریب کمتر شده و علاوه بر این سرعت و مصرف انرژی نیز بهینه‌تر شده است. بنابراین اگر نسخه‌ی بلوتوث گوشی و تبلت و اسپیکر بلوتوثی و همین‌طور سیستم صوتی خودرو پایین باشد، احتمال تجربه کردن مشکلات عجیب بیشتر است و بهتر است از وسایلی با بلوتوث جدیدتر استفاده شود.

به این نکته هم توجه کنید که وسایل بلوتوثی جدیدتر، با وسایل قدیمی سازگار هستند اما ممکن است سرعت ارتباط بلوتوث پایین‌تر از حد نیاز باشد و به عنوان مثال نتوانید صدا را با کیفیت خوبی از طریق سیستم صوتی بشنوید.

برخی وسایل از پروتکل خاصی به اسم Bluetooth Smart استفاده می‌کنند که سازگاری پایین‌تری دارد و باید آنها را به وسایلی که از بلوتوث اسمارت پشتیبانی می‌کنند، متصل کرد.

فاصله وسایل بلوتوث را کم کنید و موانع را حذف کنید

بلوتوث از نظر فاصله‌ی آنتن‌دهی برای پوشش فاصله‌ی ۳۰ فوت یا حدود ۱۰ متر طراحی شده است که شاید در عمل این فاصله کمتر شود. به خصوص زمانی که موانع زیادی بین دو وسیله وجود دارد.

معمولاً پس از اینکه دو وسیله‌ی بلوتوثی با یکدیگر Pair شدند، می‌توان فاصله را بیشتر کرد و همچنان عملکرد عادی یا کم‌اشکال باشد اما حین جفت کردن دو ابزار بلوتوثی، فاصله‌ی زیاد یا وجود موانع ضخیم و به خصوص فلزی، مشکل‌ساز است. بهتر است ابتدا موانع و فاصله را کم کنید و پس از برقراری اتصال، فاصله را بیشتر کنید تا جایی که هر از گاهی ارتباط قطع و وصل شود و این فاصله، حداکثر فاصله‌ی مجاز در شرایط شما خواهد بود.

شارژ باتری و روشن بودن وسایل را بررسی کنید

برخی وسایل بلوتوثی و حتی برخی سیستم‌های پخش خودرو دارای باتری هستند که می‌بایست قبل از استفاده، شارژ کافی داشته باشد و همین‌طور کلید روشن و خاموش یا On و Off آن در وضعیت روشن قرار بگیرد. به همین ترتیب هدست‌های بلوتوثی که باتری داخلی دارند را باید قبل از اتصال گوشی و تبلت شارژ کرده و سپس روشن کنید. بدیهی است که اگر وسیله‌ای خاموش باشد، برقراری ارتباط بی‌سیم از طریق Bluetooth غیرممکن است.

در محصولات اندروید و همین‌طور iOS و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های امروزی هم برای کاهش مصرف باتری، حالت‌های Power Saving Mode طراحی شده که ممکن است بلوتوث و وای-فای را کاملاً خاموش و غیرفعال کند. بنابراین این مورد را نیز بررسی کنید. هیچ وسیله‌ی بلوتوثی حین برقراری ارتباط اولیه نباید خاموش باشد یا بلوتوث آن غیرفعال باشد.

دستورالعمل اتصال از طریق Bluetooth را دقیق و صحیح اجرا کنید

تنوع وسایل بلوتوثی بسیار زیاد است و به همین صورت تنوع روش‌های اتصال یا Pair کردن وسایل بلوتوثی نیز زیاد است. معمولاً باید دکمه‌ای مثل پاور را تا زمانی که چراغ LED بلوتوث چشمک‌زن شود، نگه داشت. به این ترتیب حالت آماده‌ی Pairing فعال می‌شود و وسیله‌ی بلوتوثی توسط دیگر وسایل شناسایی شده و آماده‌ی برقراری ارتباط است. به علاوه در برخی سیستم عامل‌ها و در مورد برخی وسایل، باید پین کدی تصادفی که یک وسیله تولید کرده را در وسیله‌ی بلوتوثی دیگر وارد کرد تا مسأله‌ی امنیت بررسی شده و اتصال بلوتوث برقرار شود.

بنابراین در مورد هر وسیله‌ی بلوتوثی به وب‌سایت سازنده یا به دفترچه‌ی راهنمای محصول توجه کنید و مراحل Pair‌ کردن را به دقت انجام دهید.

مشکل وجود نویز در اتصال بلوتوثی

گاهی مواقع زمانی که از بلوتوث برای شنیدن صدا از اسپیکر خودرو یا اسپیکرهای بی‌سیم و سینمای خانگی استفاده می‌کنیم، صدا گاه و بیگاه تیک می‌زند و کیفیت صدا پایین است. علاوه بر اینکه باید به نسخه‌ی بلوتوث و تنظیمات پخش توجه کرد، باید مسأله‌ی نویز انداختن وسایل الکتریکی و الکترونیکی روی هم را در نظر گرفت.

در خودروها ممکن است سیستم پخش به دلایلی مثل سیم‌کشی غیرحرفه‌ای دارای نویز باشد و این نویز چه در حالت استفاده از بلوتوث و چه در حالت‌های دیگر، کم و بیش شنیده شود. به غیر از نویزی که در سیستم پخش خودرو وجود دارد و همین‌طور ممکن است به دلایلی مثل ویروسی شدن و کند شدن گوشی، در پخش صدا از گوشی وجود داشته باشد، ممکن است صدا تحت تأثیر امواج وای-فای شبکه‌های مجاور، تیک بزند.

اتصالات وسایل جانبی مجهز به USB 3.0 هم ممکن است عامل ایجاد نویز باشد! شیلد به کار رفته برای مهار کردن تداخل الکترومغناطیسی USB 3.0 می‌بایست طراحی خوبی داشته باشد تا مشکلی در ارتباط بلوتوثی ایجاد نشود. لذا یکی از راه حل‌ها این است که لپ‌تاپ‌های مجهز به پورت USB 3.0‌ را از سیستم پخش خودرو و اسپیکر بلوتوثی دور کنید.

برخی وسایل جانبی بی‌سیم مثل موس و کیبورد هم از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای ارتباط استفاده می‌کنند که مشابه Wi-Fi و بلوتوث است! لذا این وسایل هم می‌توانند نویز اضافی ایجاد کنند و باید آنها را از سیستم پخش خودرو دور کرد.

خاموش و روشن کردن بلوتوث

اگر در اتصال وسایل بلوتوثی با مشکل روبرو شده‌اید یا پس از برقراری ارتباط، ناگهان همه‌چیز به هم ریخته است، می‌توانید راهکار ساده‌ای که اغلب کاربران استفاده می‌کنند را اجرا کنید: خاموش و روشن کردن وسایل بلوتوثی. گوشی یا تبلت یا لپ‌تاپ مجهز به Bluetooth را خاموش کرده و پس از لحظاتی روشن کنید و همین کار را در مورد سیستم صوتی یا اسپیکر بلوتوث انجام دهید. ممکن است با خاموش و روشن کردن ساده، باگ‌های موقتاً حل شود.