کنتراست یا تضاد یکی از مهم‌ترین مفاهیم در بیان مشخصات تلویزیون، مانیتور، صفحه نمایش گوشی‌ها و همین‌طور در نرم‌افزار ویرایش عکس مثل ادوبی فتوشاپ است. در واقع یکی از تنظیمات نمایشگرها و همین‌طور یکی از ابزارهای ویرایشی در نرم‌افزارهای ویرایش عکس، Contrast است که اگر بیش از حد بالا یا پایین باشد، کیفیت تصویر یا عکس پایین می‌آید.

تنظیم کردن کنتراست در حد بهینه، یکی از عواملی است که باعث می‌شود که عکس باکیفیت و تصویر تلویزیون و نمایشگر عالی به نظر برسد. در ادامه با توضیحات بیشتر در مورد مفهوم کنتراست، مقدار تضاد بهینه که عکس از مناظر را زیبا و خیره‌کننده می‌کند را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

کنتراست نمایشگرها و کنتراست عکس‌ها

کنتراست یا تضاد به معنی نسبت روشنایی نقاط روشن و تاریک عکس یا تصویر نمایشگر است. هر چقدر اختلاف بین سفیدترین نقاط و سیاه‌ترین نقاط بیشتر باشد، کنتراست بالاتر است.

موضوع این مقاله تنظیم Contrast در تلویزیون‌ها یا مانیتورها نیست اما توجه کنید که تنظیم صحیح و دقیق کنتراست نمایش تصویر، به شما در ارزیابی کیفیت واقعی عکس‌ها کمک می‌کند. در واقع اگر کنتراست مانیتور شما بسیار بالا باشد، ممکن است عکسی با کنتراست کم را خوب و عالی تشخیص دهید در حالی که در سایر مانیتورها و صفحه نمایش گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها، نمایش آن به شکل دیگری است و نیاز به افزایش کنتراست وجود دارد. به همین ترتیب کنتراست پایین نمایشگر هم مضر است و شما را به اشتباه می‌اندازد. بنابراین قبل از تصمیم گرفتن در مورد کیفیت عکس‌ها، مراقب باشید که تنظیمات مانیتور یا تلویزیون شما استاندارد و بهینه باشد.

اما صرف‌نظر از تنظیم صحیح کنتراست در تلویزیون یا مانیتور، می‌توانید حین عکاسی و همین‌طور پس از عکاسی، کنتراست را تنظیم و بهینه کنید. انتخاب کردن بهترین کنتراست حین عکاسی در شرایط مختلف و از سوژه‌های مختلف، کار ساده‌ای نیست و نیازی به تجربه دارد اما به خاطر داشته باشید که کنتراست اثر عجیبی روی کیفیت عکس‌ها دارد، به خصوص اگر موضوع عکاسی، مناظر و طبیعت باشد. به علاوه همیشه می‌توانید پس از عکاسی نیز عکس را به کمک نرم‌افزارهایی مثل Photoshop و حتی نرم‌افزارهای سبک و ساده، بهینه کنید. تغییر دادن روشنایی و کنتراست، یکی از امکانات پایه در اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر است و حتی اپ‌های ساده هم این گزینه را دارند.

در کنار اپلیکیشن‌های خوبی که برای ویرایش عکس در گوشی‌ها و تبلت‌ها طراحی شده، می‌توانید از اپ‌های عکاسی حرفه‌ای نیز استفاده کنید:

در ادامه به نمونه‌هایی از کنتراست پایین یا بالا اشاره می‌کنیم تا حین عکاسی یا ویرایش عکس، تصمیم بهتری در مورد Contrast بگیرید.

کنتراست پایین، مزایا و معایب آن و شیوه‌های افزایش تضاد

گاهی مواقع منظره‌ای که می‌خواهیم از آن عکاسی کنیم، به دلیل وجود مه یا گردوغبار، کنتراست بالایی ندارد. در واقع گردوخاک یا مه و همین‌طور عدم وجود منبع نور بسیار روشن، موجب می‌شود که در تمام نقاط محیط روبروی دوربین، کم و بیش مقداری روشنایی وجود داشته باشد. به این ترتیب حتی اگر خورشید را در وسط تصویر قرار بدهید هم ممکن است نقاط کاملاً تاریک و سیاه در عکس نادر باشد.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

اما اگر کنتراست محیط پیش‌ روی دوربین کم باشد، لزوماً باید آن را بیشتر کرد؟

پاسخ منفی است. همه چیز به سوژه، اهداف و سلیقه‌ی هنری شما بستگی دارد.

گاهی مواقع برای بارزتر و کوبنده‌تر نشان دادن نقاط نورانی مثل خورشید، لازم است کنتراست نسبتاً کم محیط را بیشتر کنید. به عنوان مثال با تغییر در ترکیب‌بندی عکس و نشانه رفتن دوربین به سمت خورشید و استفاده از تنظیمات دوربین، می‌توانید کنتراست را بیشتر کنید.

به عنوان مثال اگر در روزهایی که آسمان ابری است، عکاسی کنید، علی‌رغم اینکه مشکل کنتراست بالا در محیط کمتر دیده می‌شود، ممکن است یکنواختی روشنایی و رنگ‌ها عکس را بی‌روح جلوه دهد. می‌توانید با اندکی پردازش تصویر به کمک فتوشاپ و دیگر اپ‌ها و نرم‌افزارها، به راحتی این مشکل را حل کنید. در فتوشاپ برای این مهم می‌توان از منحنی یا Curve استفاده کرد و بخش‌های سیاه و سفید عکس را بارزتر کرد.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

در عکاسی در روزهای ابری، بد نیست استفاده از فیلترهای کاهنده‌ی نور تدریجی یا به اختصار Graduated ND Filter را آزمایش کنید. استفاده از این فیلترها ممکن است آبی آسمان را زنده‌تر و زیباتر نشان دهد و البته بهترین گزینه این است که از روش پس‌پردازش یا به بیان دیگر پردازش و بهینه‌سازی عکس پس از عکاسی به کمک فتوشاپ یا سایر برنامه‌ها، استفاده کنید.

کنتراست بالا و مزایا و معایب آن

و گاهی وضعیت برعکس است، می‌خواهید منظره‌ای که کنتراست آن معمولی است را به گونه‌ای نشان دهید که به نظر مه‌آلود و وهم‌انگیز برسد. در این صورت باید نقاط نورانی و به خصوص خورشید را کم و بیش از کادر خارج کنید و یا منابع نور را پشت سوژه‌ها پنهان کنید و همین‌طور یا در ساعت‌هایی مثل صبح یا غروب عکاسی کنید که روشنایی محیط یکنواخت‌تر است و در نهایت از ترفندهای مختلف برای کاهش کنتراست استفاده کنید.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

زمانی که کنتراست محیط زیاد است، رنگ‌ها کمتر نمود پیدا می‌کند و این از معایب محیطی با کنتراست بالا است. یکی از کارهایی که عکاسان حرفه‌ای برای بهبود رنگ‌ها و در واقع افزایش غلظت رنگ‌ها انجام می‌دهند، این است که از پلاریزر استفاده می‌کنند. پلاریزر با کاهش نسبتاً شدید بازتاب نور از درختان و گیاهان، رنگ‌ها را تندتر و زیباتر می‌کند.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

معمولاً مقابله با مشکل بالا بودن کنتراست هنگام عکاسی، ساده‌تر از حل کردن مشکل کم بودن کنتراست است. ممکن است فیلتر کاهنده‌ی نوری که گرایش تدریجی شفافیت از معمولی به کم دارد، به خوبی روشنایی آسمان و ناحیه‌ی زیر خط افق را متعادل کند.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

در واقع فیلتر‌های کاهنده‌ی نور تدریجی یا به زبان دیگر Graduated ND Filter، روشنایی برخی بخش‌ها را بهتر و برخی نقاط را بدتر منتقل می‌کنند. ممکن است این تغییر در شفافیت، تدریجی یا حتی پله‌ای باشد. در حالت پله‌ای، می‌توانید بخش تاریک فیلتر را روبروی آسمان و بخش شفاف‌تر را روبروی اجسام تاریک قرار دهید. به این ترتیب تعادل خوبی برقرار می‌شود.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

یک روش پیشرفته و امروزی برای حل کردن مشکل کنتراست بالا، استفاده از عکاسی HDR است. در این نوع عکاسی، دوربین به صورت خودکار و سریع، ۲ یا چند عکس می‌گیرد و بخش‌های تاریک عکس‌های نورانی را با بخش‌های روشن عکس‌های تیره در یک عکس ترکیب می‌کند. به این ترتیب روشنایی نقاط مختلف، تا حدی متعادل می‌شود.

کنتراست یا تضاد چیست؟ چگونه کنتراست عکس‌ها را حین عکاسی یا پس از آن بهینه کنیم؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد مفهوم فناوری HDR و روش کار آن، به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه‌ی سیاره‌ی آی‌تی مراجعه کنید.

توجه کنید که عکاسان حرفه‌ای ممکن است از HDR اپلیکیشن عکاسی یا قابلیت عکاسی HDR دوربین DSLR استفاده نکنند و ترجیح بدهند که برای بهتر کردن کیفیت، به صورت دستی عکس‌ها را ترکیب کنند. برای این کار می‌توانید از فتوشاپ یا نرم‌افزارهای ساده‌تر مثل Lightroom کمپانی ادوبی استفاده کنید.