یکی از ویژگی‌های مفید پیام‌رسان واتس‌اپ این است که می‌توانید در آن گروه بسازید و افراد زیادی را در یک گروه اضافه کنید تا گفت‌وگویی دسته‌جمعی ترتیب دهید. با ارسال یک پیام در گروه، همه‌ی اعضاء آن را دریافت می‌کنند درست شبیه به کانال‌های تلگرام یا دیگر پیام‌رسان‌ها. اما مشکل گروه‌ها این است که افراد عضو هم می‌توانند پیام ارسال کنند و این ممکن است موجب شلوغی شدید گروه شود.

در این مقاله می‌خواهیم به روش محدود کردن ارسال پیام در گروه‌های واتس‌اپ بپردازیم به گونه‌ای که فقط ادمین‌ها یا مدیران گروه در آن پیام ارسال کنند و دیگر اعضاء را از ارسال پیام محروم کنند. در این صورت اعضاء فقط می‌توانند پیام‌ها را بخوانند. با ما باشید.

چگونه ارسال پیام در گروه‌های WhatsApp را محدود به مدیران گروه کنیم؟

سازندگان WhatsApp ویژگی جدیدی و مفیدی را به این پیام‌رسان اضافه کرده‌اند که برای استفاده از آن، می‌بایست ابتدا اپلیکیشن واتس‌اپ را آپدیت کنید. آپدیت جدید برای اندروید و iOS منتشر شده است و پس از بروزرسانی، گزینه‌ی محدود کردن ارسال پیام در گروه‌ها را مشاهده خواهید کرد. البته اگر ادمین یا به بیان دیگر مدیر یک گروه نباشید، این گزینه در دسترس شما نخواهد بود.

و اما روش محدود کردن ارسال پیام در گروه‌ها که در نسخه‌ی آیفونی واتس‌اپ به صورت زیر است و در نسخه‌ی اندرویدی نیز روال کار مشابه است: 

ابتدا اپلیکیشن واتس‌اپ را اجرا کنید و سپس روی نام گروه موردنظر تپ کنید. در بالای صفحه‌ی چت گروهی، روی نام گروه تپ کنید تا صفحه‌ی مشخصات و جزئیات آن باز شود. در این صفحه اسکرول کنید تا به تنظیمات گروه یا Group Settings برسید و روی آن تپ کنید.

در صفحه‌ی تنظیمات گروه، روی Send Messages تپ کنید.

آموزش محدود کردن ارسال پیام در گروه‌های واتس‌اپ به ادمین‌های گروه

دو گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد:

  • All Participants به معنی تمام مشترکین که ارسال پیام توسط همه‌ی اعضاء را امکان‌پذیر می‌کند.
  • گزینه‌ی Only Admins که ارسال پیام را به اعضایی که مدیر هستند، محدود می‌کند.

با انتخاب کردن حالت دوم، تمام اعضای گروه نوتیفیکیشنی در مورد این تغییر دریافت خواهند کرد.

آموزش محدود کردن ارسال پیام در گروه‌های واتس‌اپ به ادمین‌های گروه

به این ترتیب می‌توانید گروهی ایجاد کنید که به نوعی در نقش کانال اطلاع‌رسانی عمل می‌کند و مثل کانال‌های تلگرام، اعضای معمولی نمی‌توانند در آن مرتباً پیام‌های اسپم یا نامربوط و مزاحم ارسال کنند. در عین حال می‌توانید حساب چند شخص مجاز را به ادمین گروه ارتقا دهید تا امکان ارسال پیام داشته باشند.

تاکنون WhatsApp از نظر قابلیت‌های چت گروهی و ایجاد کانال‌های اطلاع‌رسانی، به خوبی پیام‌رسان‌های محبوبی مثل تلگرام نبوده و به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان آن متوجه ضعف‌های آن شده‌اند و می‌خواهند مدیریت و کنترل کردن فعالیت‌های گروهی را پیشرفته‌تر و بهینه‌تر کنند.