نرم‌افزار اکسل مایکروسافت قابلیت پر کردن خودکار لیست‌ها با عبارت‌هایی که بخش عددی دارند و همین‌طور اعدادی که نظم خاصی دارند را به صورت پیش‌فرض ارایه می‌کند اما در حال حاضر قابلیت Autofill روی حروف عمل نمی‌کند. در این صورت می‌توانید از تابعی به اسم CHAR استفاده کنید و حروف پشت‌سر‌هم را با این تابع تولید کنید.

در ادامه به روش تایپ کردن سریع حروف الفبا با استفاده از تابع CHAR‌ می‌پردازیم. برای استفاده‌ی حرفه‌ای‌تر از Excel سیاره‌ی آی‌تی را دنبال کنید.

قبلاً با ویژگی‌های مفید Autofill‌ و Flashfill که سرعت پر کردن سلول‌ها را بسیار زیاد می‌کند، آشنا شدیم. هر دو ویژگی پیاده‌سازی شده در نرم‌افزار Microsoft Excel بسیار کاربردی هستند و کاربران حرفه‌ای به وفور از هر دو مورد استفاده می‌کنند:

قابلیت پر کردن خودکار سلول‌های اکسل، در مواقعی که با اعداد یا تاریخ‌ها و ساعت‌ها و همین‌طور برخی انواع دیگر داده کار می‌کنید، مفید است اما اگر بخواهید حروف الفبای انگلیسی را پشت‌سرهم یا با فواصل منظم در سلول‌های مجاور بچینید، مفید واقع نمی‌شود. در این مواقع می‌توانید از یک رابطه‌ی ساده و تابع CHAR استفاده کنید.

پر کردن سلول‌های اکسل با حروف A الی Z یا a الی Z

ابتدا در اولین سلول از ناحیه‌ی موردنظر که می‌تواند بخشی از یک ستون یا بخشی از یک ردیف باشد، اولین حرف را تایپ کنید. به عنوان مثال حرف A را در سلولی تایپ می‌کنیم. برای سلول سمت راست یا چپ یا پایین و یا بالا، از رابطه‌ی زیر استفاده کنید و به جای F3 که سلول در ردیف سوم و ستون F است، ردیف و ستون سلول موردنظر را قرار دهید.

=CHAR(CODE(F3) + 1)

با فشار دادن Enter، نتیجه‌ی تابع CHAR محاسبه می‌شود و حرف پس از A در سلولی که رابطه را در آن تایپ کرده‌اید، قرار می‌گیرد.

چگونه در اکسل حروف پیاپی A الی Z را به سرعت در سلول‌ها تایپ کنیم؟

ما از سلول زیر سلول F3‌ استفاده کردیم و قرار است در ستون F سلول‌ها را با حروف پیاپی پر کنیم. برای کپی کردن تابع در سلول‌های پایین‌تر، ابتدا موس را روی مربع کوچکی که در گوشه‌ی سمت چپ و پایین سلول F4 دیده می‌شود قرار دهید تا نشانگر موس به آیکون + تبدیل شود و حال کلیک کرده و موس را به پایین حرکت دهید و در نهایت کلید چپ موس را رها کنید.

چگونه در اکسل حروف پیاپی A الی Z را به سرعت در سلول‌ها تایپ کنیم؟

به این ترتیب حروف بعدی در سلول‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد.

توجه کنید که اگر از حرف A بزرگ شروع کنید، حروف A الی Z و سپس چند کاراکتر خاص در سلول‌ها قرار می‌گیرد و اگر ادامه دهید، حروف کوچک و باز هم تعدادی کاراکتر خاص و در نهایت حروف فارسی در سلول‌ها تایپ می‌شود.

چگونه حروف را با شروع از حرف دلخواه و افزایش ۲ یا ۳ واحد در سلول‌های اکسل تایپ کنیم؟

رابطه‌ای که در مثال قبلی استفاده کردیم، هر بار یک شماره به کد حروف اضافه می‌کند و حرف معادل آن را در سلول‌ها قرار می‌دهد. برای افزایش ۲ یا ۳ واحدی، می‌توانید از روابط مشابه استفاده کنید:

=CHAR(CODE(F3) + 2)

=CHAR(CODE(F3) + 3)

در مورد اولین حرف می‌توانید به جای حرف A که در مثال قبلی ذکر شد، حرف دیگری را قرار دهید و حتی از حروف فارسی شروع کنید. البته حروف فارسی پشت‌سر‌هم نیستند و برخی حروف خاص مثل حروف همزه‌دار نیز بین حروف اصلی موجود است. به همین علت این روش برای تایپ کردن حروف فارسی پیاپی مناسب نیست.

چگونه در اکسل حروف پیاپی A الی Z را به سرعت در سلول‌ها تایپ کنیم؟