برای استفاده از اینترنت به منظور چت و گفت‌وگوی اینترنتی، در گذشته نرم‌افزارهای پیام‌رسان و مسنجر و همین‌طور ثبت‌نام و تأیید شماره تلفن و ایمیل لازم بوده اما اکنون بدون استفاده از هیچ اپلیکیشن و نرم‌افزاری و فقط با یک مرورگر اینترنت ساده، می‌توانید گفت‌وگو را آغاز کنید. حتی ثبت نام و تأیید شماره تماس یا ایمیل هم در برخی سرویس‌های تحت وب، ضروری نیست!

در این مقاله به معرفی ۵ اپ پیام‌رسان متنی و همین‌طور تماس ویدیویی می‌پردازیم که بدون ثبت نام قابل استفاده هستند.

در اپ‌های پیام‌رسان قدیمی مثل Skype‌ برای شروع چت و گفت‌وگوی متنی یا ویدیویی و یا صوتی، می‌بایست حساب کاربری ساخته می‌شد و مراحل تأیید ایمیل یا شماره تلفن انجام می‌شد. اکنون برخی سرویس‌های پیام‌رسان دارای نسخه‌ی تحت وب هستند و به عبارت دیگر بدون نصب کردن اپ یا نرم‌افزار مربوطه هم می‌توان از آنها استفاده کرد که نمونه‌های معروف آن، اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام است. اما دسته‌ی دیگر وب‌اپلیکیشن‌های مدرنی هستند که برای شروع گفت‌وگو، به حساب کاربری و ثبت نام نیاز ندارند.

بنابراین در فضای اینترنت امروزی، کاربر بدون نصب کردن اپ و نرم‌افزار و بدون ثبت نام می‌تواند چت ویدیویی را آغاز کند. تنها چیزی که لازم است، یک مرورگر خوب و توانمند مثل Google Chrome یا Mozilla Firefox است. در ادامه به معرفی ۵ وب‌اپلیکیشن چت متنی، ویدیویی و صوتی می‌پردازیم.

JumpChat: جایگزینی برای اسکایپ و ویدیو کنفرانس

در سرویس اینترنتی JumpChat بدون ساخت حساب کاربری می‌توانید چتی را شروع کنید و لینک یکتای آن را در اختیار دوستان قرار بدهید تا آنها نیز وارد چت ویدیویی شوند. البته می‌توانید از چت صوتی برای مکالمه‌ی اینترنتی استفاده کنید. به علاوه راه‌اندازی چت گروهی حداکثر ۸ نفره، امکان‌پذیر است.

معرفی ۵ سرویس چت و گفت‌وگوی متنی و ویدیویی که ثبت نام نیاز ندارند

جامپ‌چت قابلیت‌های جالب دیگری هم دارد، به عنوان مثال می‌توانید اسکرین بدهید یا به زبان دیگر، صفحه‌ی کامپیوتر خود را برای دیگران مخابره کنید. به کمک JumpChat حتی ارسال فایل هم امکان‌پذیر است و البته این کار به صورت Peer-To-Peer صورت می‌گیرد. منظور از Peer-to-Peer‌ یا P2P‌، ارتباط بین دو کامپیوتر در شبکه‌ی جهانی اینترنت به صورت نقطه به نقطه است و در حقیقت سرور مرکزی در کار نیست. بنابراین فایل‌های شما امنیت بیشتری خواهند داشت.

اگر به وفور از این وب‌سرویس رایگان استفاده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر اپلیکیشن آن را روی اندروید یا iOS نصب کنید تا استفاده از این سرویس در گوشی‌های اندروید و آیفون، ساده‌تر شود.

Webroom: سرویس ویدیو کنفرانس برای تیم‌های کوچک

سرویس اینترنتی Webroom هم بدون ثبت نام و حساب کاربری قابل استفاده است اما برای استفاده از آن باید آدرس ایمیل صحیح و واقعی وارد کنید. خوشبختانه فقط درخواست ایمیل می‌شود و قرار نیست حساب کاربری ایجاد شود و در واقع پس از وارد کردن مشخصات و ایمیل، می‌توانید Room بسازید و حداکثر ۸ نفر را برای ویدیو کنفرانس دعوت کنید. لذا Webroom یکی از سرویس‌های تحت وب برای چت ویدیویی تیم‌های کوچک است.

در سرویس Webroom‌ قابلیت به اشتراک گذاشتن فایل بین تمام افراد وجود دارد و حتی می‌توانید فایل‌های Google Docs یا Sheets و پرزنتیشن‌ها را باز کرده و به صورت گروهی روی آن کار کنید. علاوه بر کار روی فایل‌های آفیس گوگل، می‌توانید از Whiteboard یا تخته وایت‌بورد آن استفاده کنید و ایده‌های و نکات مطرح‌شده را به صورت گروهی بررسی کرده و یادداشت کنید.

تماشا کردن ویدیوهای یوتیوب و پخش کردن فایل‌های ویدیویی و صوتی در این سرویس نیز امکان‌پذیر است و همه‌ی افراد می‌توانند ویدیو را تماشا کنند.

معرفی ۵ سرویس چت و گفت‌وگوی متنی و ویدیویی که ثبت نام نیاز ندارند

سرویس اینترنتی Webroom قابلیت ایجاد حساب کاربری برای استفاده از امکانات بیشتر مثل سوابق استفاده و تنظیم تاریخ قرارهای آنلاین را نیز دارد.

Volafile برای چت و به اشتراک‌گذاری فایل

در گذشته معمولاً اپ‌ها و سرویس‌های چت و به اشتراک‌گذاری فایل دو مقوله‌ی مجزا بوده اما اکنون سرویس‌هایی مثل Volafile وجود دارد که هر دو را ترکیب می‌کند. در سرویس اینترنتی Volafile می‌توانید فایلی را به اشتراک گذاشته و از امکانات چت برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید. این کار در Room یا فضای گفت‌وگو صورت می‌گیرد. پس از ایجاد روم می‌توانید لینک یکتای آن را برای دیگران بفرستید تا به چت آنلاین ملحق شوند. نکته‌ی جالب این است که می‌توانید فایل‌هایی با حجم حداکثر ۲۰ گیگابایت را به اشتراک بگذارید. فایل‌ها تا ۴۸ ساعت آینده آنلاین خواهند بود و پس از آن به صورت خودکار حذف می‌شوند.

معرفی ۵ سرویس چت و گفت‌وگوی متنی و ویدیویی که ثبت نام نیاز ندارند

هر یک از اعضای اتاق گفت‌وگو می‌توانید فایل‌ها را فیلتر کند و فقط نوعی از فایل مثل ویدیو، عکس، داکیومنت، فایل‌های فشرده یا آرشیو و همین‌طور فایل‌های موسیقی را بررسی کند. به علاوه ابزار سرچ نیز برای پیدا کردن سریع‌تر فایل‌ها پیش‌بینی شده است.

در سرویس اینترنتی Volafile همه‌چیز به صورت ناشناس قابل‌استفاده است و در نتیجه حریم خصوصی افراد به خوبی حفظ می‌شود. سازنده مدعی است که هیچ یک از فایل‌ها را باز نمی‌کند اما به هر حال بهتر است برای به اشتراک گذاشتن فایل‌های مهم، آنها را آرشیو کرده و روی فایل زیپ، RAR یا غیره، پسورد بگذارید.

گفت‌وگوی دونفره و رمزگذاری شده با Cyph

سرویس چت و گفت‌وگوی Cyph برای چت کردن دو نفره و به اشتراک‌گذاری انواع محتوا کاربرد دارد. در حقیقت Cyph برای رقابت با مسنجر فیس‌بوک و برخی سرویس‌های مشابه معرفی شده و با رمزگذاری کردن همه‌چیز، امنیت و حریم خصوصی را به خوبی حفظ می‌کند و این ویژگی اصلی Cyph است.

در کنار چت و گفت‌وگوی صوتی و متنی و همین‌طور ویدیویی، می‌توانید محتوایی مثل فایل‌های ویدیویی را هم به اشتراک بگذارید. هر داکیومنت، موسیقی یا ویدیویی که به اشتراک می‌گذارید هم رمزگذاری می‌شود و برای طرف مقابل ارسال می‌شود.

معرفی ۵ سرویس چت و گفت‌وگوی متنی و ویدیویی که ثبت نام نیاز ندارند

متأسفانه Cyph قابلیت چت ویدیویی ندارد اما اگر هزینه‌ای پرداخت کنید و نسخه‌ی تجاری آن را خریداری کنید، این قابلیت هم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

Chatzy: چت‌روم رایگان، سریع و پر از امکانات متعدد برای گفت‌وگوی متنی

سرویس اینترنتی Chatzy یکی از سرویس‌های چت و گفت‌وگوی ساده است که فقط از چت متنی پشتیبانی می‌کند اما امکانات امروزی متعددی در آن پیاده‌سازی شده است. به عنوان مثال می‌توانید نوتیفیکیشنی در مورد استفاده از یک لغت یا ایموجی خاص توسط دیگران دریافت کنید و همین‌طور از گسترش متن و تنظیمات آن استفاده کنید. در سرویس اینترنتی Chatzy بخشی به اسم تنظیمات پیشرفته وجود دارد که تعداد زیادی گزینه در آن است.

معرفی ۵ سرویس چت و گفت‌وگوی متنی و ویدیویی که ثبت نام نیاز ندارند

در سرویس Chatzy امکانات زیادی پیش‌بینی شده که آن را شبیه به سرویس‌های جالبی مثل Slack می‌کند ولیکن برای استفاده از آن نیاز به ایجاد حساب کاربری نیست. می‌توانید به صورت ناشناس و با حفظ حریم شخصی از این سرویس چت استفاده کنید.