یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ارایه کردن پروژه و ساخت پرزنتیشن برای ارایه در جلسات، PowerPoint مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت است. مایکروسافت در سال‌های اخیر به ارایه کردن سرویس‌های ابری و نرم‌افزارهای آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل گرایش پیدا کرده است و Sway یکی از محصولات جدید این غول نرم‌افزاری است. اپلیکیشن تحت وب Sway در واقع جایگزینی ساده و جالب برای پاورپوینت است و به خصوص استفاده کردن از آن ساده‌تر است.

در این مقاله به معرفی Sway و روش استفاده از آن می‌پردازیم.

آیا استفاده از Sway مزیتی نسبت به PowerPoint دارد؟

قبل از توضیح روش کار با Sway، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که آیا اساساً به جایگزینی برای پاورپوینت نیاز داریم؟

نرم‌افزار PowerPoint یکی از اپلیکیشن‌های Office است که طبعاً ساده و کاربردی طراحی شده اما نه به سادگی اپلیکیشن‌های موبایل و سرویس‌های تحت وب امروزی. در واقع این روزها کاربران مبتدی که تجربه‌ی کار با اپلیکیشن‌های امروزی را ندارند، به راحتی از اپ‌های موبایل استفاده می‌کنند و یادگیری بسیار ساده و سریع شده است.

Sway نیز یک اپلیکیشن بسیار ساده، سبک و آنلاین است. لذا استفاده از آن در سیستم عامل‌های مختلف از طریق مرورگرهای اینترنت امکان‌پذیر است و به علاوه همه‌ی کاربران می‌توانند سریعاً به کمک آن پرزنتیشن بسازند.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

برای استفاده کردن از Sway مایکروسافت، لازم است یک حساب کاربری رایگان در وب‌سایت مایکروسافت ایجاد کنید. کاربران سرویس آفیس ۳۶۵ نیز می‌توانند از این سرویس تحت وب استفاده کنند و در این صورت امکانات کمی بیشتر است. کاربرانی که از نسخه‌ی رایگان استفاده می‌کنند، امکانات محدودتری در اختیار دارند اما تفاوت‌ها قابل‌توجه نیست. به عنوان مثال قابلیت رمز گذاشتن روی داکیومنت‌های Sway در نسخه‌ی رایگان وجود ندارد و نمی‌توانید فوتر را حذف کنید و همین‌طور مقدار محتوایی که در یک Sway جای می‌گیرد، محدودتر است.

به داکیومنت‌هایی که با Sway ساخته می‌شود، پرزنتیشن گفته نمی‌شود بلکه نامشان Sway است! هر Sway نیز حاوی اسلاید نیست بلکه شامل تعدادی کارت و خط داستانی یا Storyline است. 

آموزش کار با Sway مایکروسافت

یکی از مشکلات کاربران پاورپوینت و همین‌طور Word این است که پس از ایجاد یک فایل جدید، نمی‌دانند کار را از کجا شروع کنن و چه مطلبی بنویسند. البته این کاربران می‌توانند از قالب یا Template نیز استفاده کنند و کار را کمی ساده‌تر کنند.

مایکروسافت در سرویس تحت وب Sway، این معضل را حل کرده و در حال حاضر ۱۸ تمپلیت برای انواع پرزنتیشن ارایه کرده است. لذا کاربر در انتخاب طرح کلی و شروع نگارش مطالب، سریع‌تر پیش می‌رود. تمپلیت‌هایی برای کاربری‌های مشاغل و تجارت، رزومه و نمونه کار شرکت‌ها، اخبار و مقالات و همین‌طور تعدادی پرزنتیشن برای الهام گرفتن، از مواردی است که مایکروسافت پیش‌بینی کرده است.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

با نگاهی به نمونه کارها، می‌توانید از توانمندی‌های Sway اطلاعات اولیه کسب کنید.

برای شروع کار می‌توانید از Start From a Topic استفاده کنید و موضوع کلی داکیومنت جدید را با کمک این بخش انتخاب کنید. کافی است در مورد کلمات کلیدی موردنظرتان جستجو کنید.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

به عنوان مثال اگر لغت technology را جستجو کنید، Sway بخش چکیده و خلاصه‌ی مقاله را برایتان طراحی می‌کند. تعاریف، کاربردها، موضوعات، موضوعات مرتبط پیشنهادی، عکس‌ها و موارد دیگر به سرعت با استفاده از مطالب ویکی‌پدیا گردآوری می‌شود و لینک به صفحات منبع نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز مطالب را دقیق‌تر و بهتر بنویسید. این قابلیت Sway برای تهیه کردن پرزنتیشن‌ها بسیار عالی و کاربردی است، به خصوص برای افراد مبتدی.

تمرکز Sway بر روایت کردن است و نه ارایه کردن. لذا تهیه کردن محتوا بسیار ساده‌تر از پاورپوینت است و اسلایدها یا دقیق‌تر بگوییم، Storyline کلی حالت پله‌پله ندارد بلکه شبیه مسافرت از شروع تا پایان به نظر می‌رسند. می‌توانید چیدمان را به صورت چپ به راست یا بالا به پایین انتخاب کنید. با چرخش چرخ موس می‌توانید صفحات یک Sway را مرور کنید در حالی که در پاورپوینت، از کلیک موس برای این مهم استفاده می‌شود.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

در Sway برای اضافه کردن محتوا به صورت دستی، می‌بایست Card جدید اضافه کنید. در واقع به جای واژه‌ی اسلاید از کارت استفاده شده است.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، کارت‌ها چند نوع مختلف دارند: کارت از نوع متن، عکس، شبکه‌ای از محتوا، عنوان‌ها و غیره قابل انتخاب است.

پس از تکمیل کردن یک Sway یا برای آزمایش و بررسی ظاهر کلی آن، می‌بایست روی Design کلیک کنید.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

حین تدوین محتوا، می‌توانید از دکمه‌ی Styles بالای صفحه برای تغییرات ظاهری استفاده کنید و یکی از فرمت‌های موجود را انتخاب کنید. در صورت نیاز برای سفارشی‌سازی بیشتر، می‌بایست روی دکمه‌ی Customise کلیک کنید. تغییر رنگ‌بندی، رنگ پس‌زمینه و مواردی دیگر پیش‌بینی شده تا کاربر به حالت موردنظر خویش برسد.

آشنایی با Sway و طراحی اسلایدهای ساده و کاربردی به کمک آن

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، حالت اسکرول افقی و اسکرول عمودی برای تمام اسلایدها یا تک‌تک اسلایدها به صورت مجزا، قابل انتخاب است.

برای اعمال کردن ظاهری به شکل تصادفی، کافی است روی دکمه‌ی Remix کلیک کنید. اگر ظاهر موردپسند نبود می‌توانید مجدداً شانس خود را امتحان کنید.

داکومنت‌هایی که در اپلیکیشن تحت وب Sway ساخته شده، قابلیت به اشتراک‌گذاری دارد. البته فایلی برای دانلود ارایه نمی‌شود و صرفاً باید به صورت آنلاین و با دسترسی به اینترنت، از این سرویس استفاده کرد. در صورت نیاز می‌توانید کدی برای استفاده‌ی توکار یا Embed کردن Sway در صفحات سایت و وبلاگ دریافت کنید و با این روش، محتوا را به اشتراک بگذارید.