برخی تلویزیون‌های جدید سامسونگ دارای قابلیتی به اسم Auto Motion Plus هستند که در حقیقت یک تکنولوژی نرم‌افزاری برای روان‌تر کردن حرکات در ویدیوها است. روش نرم‌افزاری در برخی انواع ویدیو و محتوای ویدیوی اثر مثبتی دارد و در برخی ویدیوهای دیگر، اثر مطلوبی ندارد و حتی بهتر است غیرفعال شود.

در این مقاله به روش غیرفعال کردن قابلیت Auto Motion Plus در تلویزیون‌های سامسونگ می‌پردازیم.

قابلیت Auto Motion Plus چیست؟

قابلیتی موسوم به Auto Motion Plus در محصولات سامسونگ، در حقیقت روشی نرم‌افزاری برای افزایش تعداد فریم‌ها در هر ثانیه یا به زبان دیگر، فریم‌ریت است. در واقع ویدیوهای معمولی شامل ۲۴ فریم یا ۳۰ فریم در ثانیه هستند در حالی که نرخ نوسازی تصویر یا به زبان دیگر، Refresh Rate در تلویزیون و مانیتور و اغلب نمایشگرها، ۵۰ یا ۶۰ هرتز است. برخی مدل‌های پیشرفته‌تر که به خصوص برای بازی‌ها و ویدیوهای اکشن طراحی شده‌اند، ریفرش ریت بالاتری مثل ۱۲۰ فریم بر ثانیه دارند.

در صورت نمایش ویدیوها معمولی در تلویزیون‌ها، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر فریم‌ریت ویدیو پایین‌تر از نرخ نوسازی تصویر در تلویزیون و مانیتور باشد، نرم‌افزار تلویزیون به صورت خودکار فریم‌هایی را به صورت تکراری پخش می‌کند تا تعداد فریم‌های دریافتی معادل تعداد نوسازی‌های تصویر شود.

در برخی محصولات سامسونگ و البته دیگر کمپانی‌ها، برای تکثیر فریم‌ها، از الگوریتم‌هایی استفاده می‌شود که در حقیقت میانگینی از فریم‌ها به عنوان فریم جدید ایجاد می‌کنند. به این روش، نرم و روان کردن حرکت گفته می‌شود.

آشنایی با Auto Motion Plus و روش غیرفعال کردن آن در تلویزیون‌های سامسونگ

برخی کاربرانی که از تلویزیون‌های سامسونگ با قابلیت Motion Smoothing استفاده کرده‌اند، اثر فعال و غیرفعال کردن آن را به خوبی تجربه کرده‌اند و می‌دانند که بهتر است برای چه نوع ویدیوهایی این ویژگی فعال شود و برای چه محتوای ویدیویی مناسب نیست و بهتر است غیرفعال شود. معمولاً برای ویدیوهای ورزشی و بازی‌ها، این قابلیت نرم‌افزار مطلوب است اما در مورد فیلم‌های ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه‌ای، معمولاً بهتر است از این روش استفاده نشود چرا که موجب کمی تار و مات شدن تصویر می‌شود.

روش غیرفعال کردن روان‌سازی حرکت یا Motion Smoothing ‌در محصولات سامسونگ

برای غیرفعال کردن این قابلیت نرم‌افزاری، می‌بایست در منوی تنظیمات به بخش تنظیمات تصویر یا Picture رجوع کنید. در این بخش گزینه‌ی Expert Settings را انتخاب کنید تا تنظیمات پیشرفته مربوط به تصویر نمایان شود.

آشنایی با Auto Motion Plus و روش غیرفعال کردن آن در تلویزیون‌های سامسونگ

در صفحه‌ی بعدی گزینه‌ای به اسم Auto Motion Plus را پیدا کنید و منوی کرکره‌ای آن را باز کنید. به جای حالت Auto یا خودکار، حالت Off را انتخاب کنید تا به کلی غیرفعال شود.

آشنایی با Auto Motion Plus و روش غیرفعال کردن آن در تلویزیون‌های سامسونگ

به جای حالت غیرفعال می‌توانید حالت Custom که به معنی تنظیمات سفارشی است را انتخاب کنید و در این صورت تنظیمات بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این روش در برخی محصولات سامسونگ که منوی تنظیمات ظاهر و دسته‌بندی متفاوتی دارد، کمی متفاوت است و در واقع اگر گزینه‌ی Auto Motion Plus در بخش Picture موجود نباشد، می‌بایست سایر بخش‌ها را جستجو کنید. البته اگر تلویزیون شما این قابلیت را نداشته باشد، طبعاً گزینه‌ای در کار نخواهد بود اما برای اطمینان بیشتر، می‌توانید به سایت رسمی سامسونگ و یا فروم‌ها مراجعه کنید و اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.