مایکروسافت واسط خط دستور جدید ویندوز که PowerShell نامیده شده را برای اجرای دستورات زیادی طراحی کرده اما در عین حال تعدادی ماژول برای آن موجود است که در صورت نصب، می‌توانید کارهای بیشتری را به کمک پاورشل انجام بدهید.

نصب کردن ماژول در پاورشل بسیار ساده است اما گاهی با ارور Unable to find module repositories روبرو می‌شویم که به معنی پیدا نکردن مخازن ماژول‌ها است. این ارور به سادگی رفع می‌شود و در ادامه می‌خواهیم به روش برطرف کردن آن بپردازیم.

منظور از مخزن ماژول و به طول کلی مخزن نرم‌افزاری، سرویس تحت وب و در واقع سرورهایی است که برای جستجو کردن و دانلود نرم‌افزارها طراحی شده‌اند. بنابراین پیام خطای Unable to find module repositories به این معنی است که دسترسی به اینترنت وجود ندارد و یا آدرس‌های مخازن ماژول‌ها کامل نیست.

رفع ارور Unable to find module repositories حین کار با PowerShell‌ ویندوز

روش حل مشکل Unable to find module repositories

برای رفع مشکل پیدا نکردن مخزن ماژول‌های پاورشل، می‌توانید آدرس مخازن ماژول‌ها را مجدداً ثبت کنید. برای این منظور به پاورشل با دسترسی ادمین نیاز است. لذا ابتدا PowerShell را با راست‌کلیک روی آیکون منوی استارت یا فشار دادن کلید میانبر Win + X‌ و سپس کلیک روی Windows PowerShell (Admin)‌ اجرا کنید.

رفع ارور Unable to find module repositories حین کار با PowerShell‌ ویندوز

اکنون دستور زیر را وارد کرده و برای اجرا کلید Enter را فشار دهید:

Register-PSRepository -Default

چند ثانیه صبر کنید تا اجرای دستور تکمیل شود و مشکل موردبحث حل می‌شود.

رفع ارور Unable to find module repositories حین کار با PowerShell‌ ویندوز

از این پس می‌توانید دستور نصب کردن ماژول یا اضافه کردن مخزن ماژول‌ها را بدون مشکل خاصی اجرا کنید.

دیگر روش‌های حل مشکل نصب ماژول‌های پاورشل

روش قبلی که ثبت مجدد یا Re-Register کردن گالری مخازن ماژول‌ها بود، معمولاً مشکل را حل می‌کند اما ارور Unable to find module repositories در صورت برقرار نبودن اتصال سیستم به اینترنت هم نمایش داده می‌شود چرا که در این صورت سیستم شما مخزن ماژول‌ها را پیدا نمی‌کند. رفع مشکل ساده است، کافی است ارتباط با شبکه و اینترنت را بررسی کرده و مشکل را حل کنید.

دقت کنید که در صورت استفاده از VPN یا پراکسی نیز ممکن است دسترسی به مخزن ماژول‌ها قطع شود. لذا یک راهکار ساده، غیرفعال کردن این موارد است.

گاهی وضعیت برعکس می‌شود و به دلیل محدودیت‌هایی که برای آی‌پی‌های ایرانی یا برخی کشورها در نظر گرفته شده، می‌بایست از VPN‌ و روش‌های تغییر IP استفاده کنید و لذا فعال کردن VPN هم گاهی موجب رفع مشکل می‌شود.

اگر از نسخه‌های قدیمی پاورشل استفاده می‌کنید، آن را حذف کنید و جدیدترین نسخه را اجرا کنید. ممکن است ماژولی که می‌خواهید نصب کنید، در حال حاضر موجود نباشد، لذا بررسی کنید که آیا ماژول‌های دیگر قابل نصب است یا خیر. در صورت نصب شدن سایر ماژول‌ها، می‌بایست به دنبال ماژولی که جایگزین خوبی برای ماژول موردنظر شماست، بگردید.

برخی ماژول‌های پاورشل را می‌توان با روش‌های دیگری هم نصب کرد. لذا به صفحه‌ی معرفی ماژول و روش‌های نصب کردن آن مراجعه کنید.