نوار منو در بالای صفحه و داک در پایین صفحه، دو بخش مهم و مفید مک‌او‌اس است اما گاهی اوقات کاربر ترجیح می‌دهد که این دو بخش مخفی شوند و تنها در زمانی که موس روی لبه‌ی بالا یا پایین صفحه قرار گرفت، ظاهر شوند. اپل این قابلیت را در تنظیمات macOS پیش‌بینی کرده است و بدون استفاده از اپ‌های جانبی می‌توانید هر دو را به صورت خودکار، مخفی و ظاهر کنید.

در ادامه به تنظیمات مخفی شدن خودکار نوار منو و Dock در مک‌‌بوک و آی‌مک می‌پردازیم.

مخفی کردن خودکار نوار منو بالای صفحه در مک‌او‌اس

تنظیمات مربوط به مخفی شدن خودکار نوار منو و داک، در System Preferences مک‌او‌اس قرار دارد، درست مثل اغلب تنظیمات سیستمی دیگر. بنابراین در منوی بالای صفحه روی لوگوی اپل یا سیب و سپس گزینه‌ی System Preferences کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده روی General کلیک کنید. در این بخش گزینه‌ای به اسم Automatically hide and show the menu bar موجود است که اگر تیک آن را بزنید، نوار منو در بالای صفحه به صورت خودکار در زمان بی‌کاری، مخفی می‌شود و زمانی که موس را به بالای صفحه ببرید، به صورت خودکار ظاهر می‌شود.

چگونه نوار منو و داک را در مک‌او‌اس به صورت خودکار مخفی و ظاهر کنیم؟

پنهان کردن Dock در زمان بی‌کاری

برای مخفی کردن داک در زمان بی‌کاری، پنجره‌ی System Preferences را باز کنید و روی Dock کلیک کنید. تیک گزینه‌ی Automatically hide and show the Dock را بزنید. به این ترتیب زمانی که از داک استفاده نمی‌کنید، مخفی می‌شود و با قرار گرفتن موس در پایین صفحه، به صورت خودکار ظاهر می‌شود.

می‌توانید موقعیت داک را تغییر بدهید. برای این مهم یکی از گزینه‌‌های Right یا راست و Left یا چپ که روبروی Position on screen قرار گرفته را به جای گزینه‌ی پیش‌فرض که Bottom یا پایین است، انتخاب کنید.

چگونه نوار منو و داک را در مک‌او‌اس به صورت خودکار مخفی و ظاهر کنیم؟

با مخفی کردن خودکار منوی بالای صفحه و داک پایین صفحه، زمانی که از اپلیکیشنی به صورت پنجره‌ای استفاده می‌کنید، دستاپ مک‌او‌اس ساده‌تر و خلوت‌تر خواهد بود که برای بعضی از کاربران جالب‌تر است. در عین حال دسترسی به هر دو بخش ساده و سریع است.

چگونه نوار منو و داک را در مک‌او‌اس به صورت خودکار مخفی و ظاهر کنیم؟

در سیستم عامل ویندوز هم می‌توانید نوار وظیفه یا Taskbar که در پایین صفحه نمایش داده می‌شود را به صورت خودکار مخفی کنید: