گوگل در اندروید که سیستم عامل محبوبی در میان عموم افراد است، تنظیماتی برای بهینه‌سازی رنگ ویژه‌ی افراد کوررنگ در نظر گرفته است که استفاده از اندروید را ساده‌تر می‌کند. در حقیقت در اندروید برخی تنظیمات صرفاً برای افرادی که مشکل شنوایی یا مشکل بینایی دارند، وجود دارد که شاید عموم کاربران از آن اطلاع نداشته باشند و یا استفاده‌ای نکنند.

در این مقاله به تنظیمات مربوط به تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید می‌پردازیم که برای افراد کوررنگ مفید است.

برخی از مشکلات بینایی مثل کوررنگی یا Color Blindness قابل درمان نیست و در واقع هنوز درمانی برای آن کشف نشده است. مشکل کوررنگی در حدود ۸ درصد آقایان و ۰.۵ درصد بانوان وجود دارد و یکی از مشکلات متداول در جوامع بشری است. در سیستم عامل‌های مختلف، تنظیماتی به منظور تغییر رنگ‌ها و بهینه‌سازی ویژه‌ی این افراد در نظر گرفته شده است و خوشبختانه در اندروید هم این قابلیت وجود دارد.

منظور از  Color correction یا تصحیح رنگ‌ها، بهبود دقت رنگ صفحه نمایش نیست بلکه بهینه‌سازی رنگ‌ها متناسب با نوع کوررنگی افراد است. قبل از بررسی تنظیماتی که گوگل در اندروید برای افراد کوررنگ در نظر گرفته، بهتر است به معرفی انواع کوررنگی بپردازیم.

انواع کوررنگی

یک انسان معمولی می‌تواند بیش از ۱۰۰ رنگ مختلف را به راحتی از هم تمیز بدهد اما افرادی که مشکل کوررنگی دارند، حدود ۲۰ رنگ را از هم تفکیک می‌کنند و در واقع نمی‌توانند به سرعت تفاوت رنگ‌های بیشتری را تشخیص بدهند!

سه نوع کوررنگی در افراد متداول است که در ادامه به هر نوع اشاره می‌کنیم.

کوررنگی سبز قرمز

در این نوع کوررنگی، شخص نمی‌تواند تفاوت رنگ قرمز و سبز را تشخیص بدهد. این کوررنگی متداول‌ترین نوع کوررنگی است که خود به انواع دیگری تقسیم می‌شود. مهم‌ترین موارد به این صورت است:

  • سبزدشواربینی یا Deuteranomaly: شخص رنگ سبز را قرمز می‌بیند.
  • قرمزدشواربینی یا Protanomaly: برعکس حالت قبلی است و شخص رنگ قرمز را سبز می‌بیند.
  • سرخ‌کوری یا Protanopia: افراد مبتلا به این کوررنگی، رنگ قرمز را نمی‌بیند و به عبارت دیگر آن را به شکل سبز تیره رویت می‌کند.
  • سبزکوری یا Deuteranopia: در این نوع کوررنگی، فرد نمی‌تواند رنگ سبز را از رنگ سرخ یا زرد تمیز بدهد و شایع‌ترین نوع کوررنگی در میان افراد است.

کوررنگی آبی زرد

این نوع کوررنگی در حد کوررنگی قرمز سبز متداول نیست اما به هر حال افراد زیادی به آن مبتلا هستند. افراد مبتلا در تفکیک رنگ زرد از قرمز و آبی از سبز مشکل دارند. ۲ نوع متداول این نوع کوررنگی موارد زیر است:

 

  • آبی‌دشواربینی یا Tritanomaly: در این حالت شخص تفاوت رنگ آبی و سبز و یا تفاوت رنگ زرد و قرمز را تشخیص نمی‌دهد.
  • آبی‌کوری یا Tritanopia: در این حالت شخص تفاوت بین رنگ زرد و صورتی و یا تفاوت بین رنگ بنفش و قرمز را تشخیص نمی‌دهد.

کوررنگی کامل!

کوررنگی کامل یا به عبارت دیگر Monochromacy نوع نادری از کوررنگی است که در آن شخص نمی‌تواند رنگ‌ها را تشخیص بدهد و در واقع همه چیز را مثل فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی می‌بیند!

تنظیمات تصحیح رنگ در اندروید

اگر متوجه شده‌اید که تفاوت بین رنگ‌ها را مثل دیگران تشخیص نمی‌دهید و مشکلی در بینایی شما وجود دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا نوع کوررنگی شما دقیقاً مشخص شود. با مشخص شدن نوع کوررنگی، می‌توانید در مورد تنظیمات ویندوز، اندروید و غیره برای افراد کوررنگ جستجو کنید و تغییرات لازم را انجام بدهید تا استفاده از این سیستم عامل‌ها ساده‌تر شود.

در اندروید برای دسترسی به تنظیمات تصحیح رنگ ویژه‌ی افراد کوررنگ، ابتدا اپلیکیشن Settings را از کشوی اپ‌ها اجرا کنید. روش دیگر پایین کشیدن نوار وضعیت از بالای صفحه و در ادامه تپ کردن روی آیکون چرخدنده است. به این ترتیب اپ تنظیمات اجرا می‌شود.

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

در اپ تنظیمات اسکرول کنید و در اواخر لیست روی گزینه‌ی Accessibility تپ کنید. در صفحه‌ی باز شده روی Color correction تپ کنید.

اگر چینش گزینه‌ها در اپ ستینگس گوشی یا تبلت شما شبیه به اندروید خام گوگل نیست، می‌توانید از کادر جستجو برای یافتن گزینه‌ی Color correction استفاده کنید.

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

در صفحه‌ی بعدی سوییچ فعال کردن تصحیح رنگ یا Use color correction را در حالت فعال قرار بدهید. گام بعدی انتخاب کردن نوع کوررنگی است. بنابراین روی گزینه‌ی Correction mode تپ کنید.

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

نوع کوررنگی را در صفحه‌ی بعدی انتخاب کنید. گوگل تنها چند گزینه برای افراد مبتدا به Deuteranomaly و Protanomaly و Tritanomaly  در نسخه‌ی فعلی اندروید پیش‌بینی کرده است. با تپ روی دکمه‌ی بازگشت، تغییرات اعمال می‌شود و رنگ‌ها کمی تغییر می‌کند.

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

آموزش فعال کردن تصحیح رنگ یا Color Correction اندروید برای افراد کوررنگ

توجه کنید که تغییر در رنگ‌ها، صرفاً در صفحه نمایش گوشی شما و حین نمایش محتوا اتفاق می‌افتد و لذا عکس و ویدیوهایی که ثبت کرده‌اید، بازی‌ها، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی همه‌ی محتوای موجود در گوشی شما، بدون تغییر می‌ماند. لذا اگر عکسی را به اشتراک بگذارید، دیگران آن را به شکل عادی می‌بینند و هیچ تفاوتی با واقعیت ندارد.