حذف کردن تصادفی یک SMS مهم، اتفاقی است که شاید برای شما افتاده باشد، اگر اینطور نیست، شاید در آینده تصادفاً پیامک مهمی را دیلیت کنید و چند ثانیه بعد متوجه شوید که نباید آن را حذف می‌کردید! بهتر است پیشاپیش بازیابی پیامک حذف شده را بررسی کنید و برای روز مبادا آماده شوید.

در این مقاله می‌خواهیم موضوع بازیابی پیامک حذف شده در اندروید را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ بدهیم که آیا راهی برای بازگردانی وجود دارد یا می‌توان اپلیکیشنی نصب کرد که بازیابی را امکان‌پذیر کند؟ با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

در اغلب پیام‌رسان‌ها زمانی که پیامی را حذف می‌کنید، راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد مگر آنکه با روشی مثل کپی و پیست کردن پیام در یک فایل متنی یا ذخیره کردن بکاپ از تمام چت‌ها، باز گرداندن پیام‌ها را پیشاپیش امکان‌پذیر کرده باشید. در واقع اندروید به صورت پیش‌فرض بخشی شبیه سطل زباله ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس ندارد و نمی‌توان پیام‌های حذف شده را به راحتی بازیابی کرد. بیشتر اوقات این کار غیرممکن نیز می‌شود!

اقدامات مهم پس از حذف کردن SMS در اندروید

در اندروید زمانی که پیامک یا به عبارتی SMS دریافت شده را حذف می‌کنید، معمولاً این کار سریع و آنی انجام نمی‌شود بلکه آثار پیامک حذف شده در حافظه‌ی گوشی تا مدت نسبتاً کوتاهی باقی می‌ماند.

اما توضیح علمی‌تر:

در واقع گوشی شما متن پیامک را به شکل یک فایل ذخیره می‌کند و زمانی که پیامک حذف می‌شود، فایل موردبحث کاملاً دیلیت نمی‌شود بلکه به عنوان فایلی غیرفعال و مخفی علامت‌گذاری می‌شود. این موضوع موقتی است چرا که فایل موردبحث قابلیت بازنویسی دارد. لذا با دریافت پیامک بعدی، ممکن است فایل غیرفعال و مخفی بازنویسی شود و دیگر امکان ریکاوری وجود نداشته باشد.

درست مثل این است که روی کاغذ چیزی نوشته و سپس با پاک‌کن پاک کرده باشید. آثار متنی که نوشته بودید باقی می‌ماند اما اگر مجدداً روی کاغذ متنی بنویسید و آن را پر کنید، دیگر آثار متنی قبلی رویت نمی‌شود.

چگونه پیامک یا SMS حذف شده در اندروید را برگردانیم؟ آیا این کار ممکن است؟

آیا پیامک‌های حذف شده قابل ریکاوری است؟

با توضیحات فوق روشن است که تضمینی وجود ندارد که بتوانید پیامک‌های حذف شده را ریکاوری کنید! احتمال ریکاوری صفر نیست اما شانس کمی وجود دارد. اگر چند ساعت بعد بخواهید برای ریکاوری کردن اقدام کنید و در این بازه‌ی زمانی، گوشی روشن بوده و اپ‌ها و فایل‌هایی در حافظه‌ی آن اضافه شده باشد و پیامک‌های جدیدی دریافت شده باشد، احتمالاً پیامک حذف شده برای همیشه از بین رفته است!

بنابراین اولین کاری که پس از پاک کردن تصادفی و اشتباه یک پیامک باید انجام داد، توقف استفاده از اینترنت و اپ‌ها است تا شانس بازیابی بیشتر شود. اما متأسفانه شانس بازیابی پیامک‌های حذف شده در اندروید، بسیار پایین است! 

چگونه پیامک یا SMS حذف شده در اندروید را برگردانیم؟ آیا این کار ممکن است؟

اگر از گوشی به کلی استفاده نکنید و سیم‌کارت را خارج کنید و دسترسی به اینترنت از طریق وای-فای و USB به کلی مسدود کنید، طبعاً احتمال بازیابی شدن SMS حذف شده را افزایش داده‌اید. با اپ دوربین عکس و ویدیو ذخیره نکنید! هیچ اپلیکیشنی نصب نکنید و هیچ فایلی از طریق بلوتوث و وای-فای دریافت نکنید! حتی با اپلیکیشن‌هایی نظیر Google Docs و اپ‌های آفیس و یادداشت و غیره نیز فایل جدید نسازید و ذخیره نکنید. از اجرا کردن بازی‌ها و سیو کردن نیز پرهیز کنید. تمام این موارد ممکن است به نوشته شدن فایلی جدید در محل پیامک حذف شده بیانجامد.

تنها اپی که نصب کردن آن توصیه می‌شود، یکی از اپلیکیشن‌های ریکاوری کردن SMS است. البته این اپ‌ها هم با احتمال پایین پیامک حذف شده را برمی‌گردانند.

روش‌های بازیابی پیامک حذف شده در اندروید

چند روش برای برگرداندن پیامک حذف شده در اندروید وجود دارد که برخی نیاز به اقدامات قبلی و پیشگیرانه دارد و برخی دیگر با احتمال بسیار پایین، جواب می‌دهد. بهترین کار این است که احتمال حذف کردن تصادفی پیامک مهم در آینده را در نظر بگیرید و هر از گاهی از تمام حافظه بکاپ تهیه کنید.

چگونه پیامک یا SMS حذف شده در اندروید را برگردانیم؟ آیا این کار ممکن است؟

اما روش‌های بازیابی پیامک حذف شده:

درخواست ارسال مجدد پیام

ساده‌ترین روش این است که از فرستنده‌ی پیامک بخواهید که مجدداً همان SMS را برایتان بفرستد. اگر پیامک از سیستم‌های خودکار ارسال SMS فرستاده شده، شاید امکان ارسال مجدد وجود داشته باشد. کمی سرچ و تحقیق کنید.

مشکلات اپ‌های ریکاوری SMS

تعدادی اپلیکیشن اندرویدی برای ریکاوری پیامک‌ها منتشر شده که اغلب محدودیت‌ها و مشکلاتی دارند. برخی اپ‌ها پولی بوده و نسخه‌ای از همه‌ی پیامک‌های دریافتی را روی سرورهایی ذخیره می‌کنند تا در صورت حذف شدن تصادفی، امکان بازیابی وجود داشته باشد. پرداخت هزینه یک مشکل است و مشکل دیگر این است که شاید نخواهید پیامک‌های شما در جایی به جز گوشی خودتان ذخیره شود و نگران حریم خصوصی باشید.

برخی اپ‌های ریکاوری اس‌ام‌اس، برای اسکن کردن تمام بخش‌های حافظه‌ی گوشی نیاز به دسترسی روت دارند. اگر نخواهید گوشی یا تبلت اندرویدی را Root کنید، این اپ‌ها مفید واقع نمی‌شوند.

حتی اگر دسترسی روت را آزاد کنید هم احتمال ریکاوری پیامک حذف شده پایین خواهد بود. به خصوص که برای روت کردن ممکن است یک یا چند اپ و فایل در حافظه‌ی گوشی اضافه شود و آثار پیامک حذف شده را به کلی از بین ببرد.

برخی اپ‌ها برای ریکاوری کردن نیاز به استفاده از پروتکل USB Mass Storage دارند که شاید کامپیوتر و لپ‌تاپی نداشته باشید و این مورد برایتان مقدور نباشد.

چگونه پیامک یا SMS حذف شده در اندروید را برگردانیم؟ آیا این کار ممکن است؟

استفاده از بکاپ قبلی

به بهترین راهکار برای ریکاوری کردن پیامک‌های حذف شده می‌رسیم که استفاده از بکاپ قبلی است. کسانی که محتاط هستند و اطلاعات مهمی روی کامپیوتر، گوشی و سایر وسایل خویش ذخیره می‌کنند، همواره یک یا چند نسخه‌ی کپی از فایل‌ها در محل‌های مختلف نگه می‌دارند تا احتمال از دست رفتن فایل‌های مهم و حیاتی، تقریباً صفر شود!

اگر پیامک‌های مهمی دریافت و ارسال می‌کنید، توصیه‌ی ما این است که از اندروید بکاپ کامل تهیه کنید. به عبارت دیگر از تمام آن چیزی که روی حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت اندرویدی شما موجود است، بکاپ بگیرید. برای این کار می‌توانید از سرویس ابری گوگل درایو استفاده کنید. اپلیکیشن تنظیمات اندروید را اجرا کنید و به دنبال گزینه و بخشی به اسم Google Backup بگردید و در مراحل بکاپ‌گیری، تیک گزینه‌ی SMS را بزنید.

این احتمال وجود دارد که پس از ستاپ اولیه‌ی اندروید و ورود به حساب کاربری گوگل، به صورت خودکار بکاپی از اطلاعات شما روی سرورهای گوگل ذخیره شده باشد. اگر همیشه گوشی شما به اینترنت متصل است، گوگل درایو هر ۱۲ یا ۲۴ ساعت یک بکاپ جدید از آن ذخیره می‌کند و شانس بازگشت پیامک حذف شده وجود دارد.

محدودیت این روش، ذخیره شدن تمام داده‌ها به صورت یک آرشیو کلی است. لذا امکان چک کردن تک‌تک پیامک‌های موجود در فایل بکاپ وجود ندارد. می‌بایست گوشی را پاکسازی و ری‌استور کنید تا مشخص شود که پیامک موردنظر برمی‌گردد یا خیر.

سوابق نوتیفیکیشن‌های مربوط به اپ پیامک را چک کنید

یک روش جالب دیگر برای رویت کردن متن پیامکی که تصادفاً حذف کرده‌اید، چک کردن نوتیفیکیشن مربوطه است. در نسخه‌های جدید اندروید می‌توانید ویجتی برای چک کردن Log یا گزارش نوتیفیکیشن‌ها روی صفحه قرار بدهید و نیازی به اپ مجزا نیست اما اپ‌هایی برای چک کردن نوتیفیکیشن‌های حذف شده وجود دارد که قبلاً در مقاله‌ای به آن پرداختیم. می‌توانید شانس خود را با استفاده از این نوع اپلیکیشن‌ها امتحان کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش چک کردن نوتیفیکیشن‌های اخیر در اندروید به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید: