شاید زمانی که می‌خواهید مقاله و متنی را در نرم‌افزار Word مطالعه کنید، از حالت تمرکز یا Focus Mode استفاده می‌کنید. زمانی که این حالت را فعال می‌کنید، صفحه خلوت می‌شود و بیشتر فضای مانیتور به نمایش محتوا اختصاص پیدا می‌کند.

نکته‌ی جالب این است که می‌توانید تم و در واقع رنگ پس‌زمینه‌ی حالت فوکوس را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید از رنگ مشکی استفاده کنید تا چشم شما در معرض روشنایی کمتری قرار گیرد و خستگی چشم کاهش پیدا کند. در ادامه نحوه‌ی تغییر رنگ حالت تمرکز را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با حالت تمرکز یا Focus Mode در Word

حالت فوکوس یا تمرکز، یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار Word مایکروسافت است که برای چک کردن مقاله و مطالعه کردن طراحی شده است. زمانی که این حالت را فعال می‌کنید، صفحه ساده و خلوت می‌شود. لذا از فضای صفحه‌ی نمایش، استفاده‌ی بهینه‌تری می‌شود.

چگونه رنگ حالت Focus Mode ورد را تغییر دهیم؟

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، با فعال کردن Focus Mode، نوار ابزار بالای صفحه و نوار وضعیت پایین صفحه ناپدید شده است.

همان‌طور که می‌دانید تغییر رنگ‌بندی نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت امکان‌پذیر است. همان‌طور که می‌توانید تم حالت معمولی را تغییر دهید، رنگ حالت فوکوس هم قابل تغییر است.

تغییر رنگ پس‌زمینه مربوط به حالت تمرکز ورد

برای تغییر دادن رنگ پس‌زمینه‌ی حالت فوکوس، ابتدا نرم‌افزار Word را اجرا کنید و فایلی را باز کنید. سپس روی آیکون Focus Mode که در نوار وضعیت پایین صفحه دیده می‌شود، کلیک کنید. ظاهر آیکون و محل آن در تصویر زیر نمایش داده شده است:

چگونه رنگ حالت Focus Mode ورد را تغییر دهیم؟

اما یک نکته‌ی مهم در پاسخ به کاربرانی که می‌گویند چرا تغییر رنگ پس‌زمینه‌ی حالت Focus امکان‌پذیر نیست:

دقت کنید که زمانی که حالت استاندارد و عادی ورد فعال است، نمی‌توانید رنگ پس‌زمینه مربوط به حالت تمرکز را تغییر دهید. لذا فعال کردن Focus Mode ضروری است. علاوه بر این دقت کنید که چیدمان صفحات روی حالت پرینت تنظیم شده باشد و به عبارت دیگر Print Layout فعال باشد.

برای تغییر رنگ پس‌زمینه، موس را به بالای صفحه ببرید و روی آیکون سه‌نقطه‌ای بالای صفحه مکث کنید. به این ترتیب نوار ابزاری که مخفی شده، ظاهر می‌شود.

چگونه رنگ حالت Focus Mode ورد را تغییر دهیم؟

اکنون روی تب View کلیک کنید. سپس روی گزینه‌ی Background که کنار آیکون Focus موجود است، کلیک کنید. از منوی باز شده یکی از رنگ‌ها را انتخاب کنید تا بلافاصله اعمال شود.

چگونه رنگ حالت Focus Mode ورد را تغییر دهیم؟

متأسفانه مایکروسافت فعلاً گزینه‌ی انتخاب رنگ دلخواه را اضافه نکرده و فقط می‌توانید یکی از رنگ‌های ارایه شده را انتخاب کنید که البته شامل رنگ‌های متنوع تیره و روشن می‌شود. لذا مشکل خاصی وجود ندارد.

برای خروج از حالت تمرکز می‌توانید از کلید Esc گوشه‌ی چپ و بالای کیبورد استفاده کنید. کلیک روی آیکون آن هم روش دیگری برای سوییچ کردن به حالت استاندارد است.