شاید تاکنون نام پایتون را از زبان دانشجویان و برنامه‌نویسان شنیده باشید و برایتان سوال شده که این زبان برنامه‌نویسی چه مزیتی نسبت به دیگر زبان‌ها دارد و چرا در سال‌های اخیر محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. می‌توانید از سایت‌هایی نظیر فرادرس که در عرصه‌ی آموزش آنلاین فعالیت می‌کنند، برای یادگیری هر چه سریع‌تر پایتون استفاده کنید. ویژگی اصلی پایتون این است که یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا محسوب می‌شود و در نتیجه یادگیری آن ساده‌تر و حتی افرادی که تجربه‌ی چندانی در عرصه‌ی برنامه‌نویسی ندارند، در مدت زمانی نسبتاً کوتاه با آموزش‌های مختصر و مفید آن را یاد می‌گیرند.

در ادامه‌ی مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چرا یادگیری پایتون مفید است و چه کاربردهایی دارد و همین‌طور در مورد آموزش برنامه نویسی پایتون صحبت می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

آشنایی با پایتون (Python) و مزایای آن نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی

این روزها برنامه‌نویسی بسیار گسترده و پرکاربرد شده است. برای برنامه‌نویسی کامپیوتر، توسعه‌ی بازی‌ها، توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌نویسی وب و همین‌طور برنامه‌نویسی برای تحلیل و آنالیز مسائل ریاضی و مهندسی، زبان‌ها و محیط‌های برنامه‌نویسی و همین‌طور فریم‌ورک‌های بسیار متنوعی ابداع شده که هر یک نقاط ضعف و قوتی دارد. یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده، Python‌ است. پایتون نه تنها برای برنامه‌نویسی نرم‌افزار مفید است بلکه در میان مهندسین رشته‌های مختلف نیز محبوب شده چرا که یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا محسوب می‌شود.

اما منظور از زبان سطح بالا چیست؟ منظور از زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، زبانی است که کدنویسی را برای برنامه‌نویس ساده‌تر می‌کند و در واقع درک کردن سینتکس‌ها و نوشتن برنامه ساده‌تر است. زبان سطح پایین به زبان ماشین نزدیک‌تر است و در نتیجه برای کارهای ساده، می‌بایست خطوط بیشتری کد بنویسید در حالی که در زبان سطح بالا، نوشتن برنامه سریع‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود.

پایتون مزایای دیگری نیز دارد که موجب محبوبیت آن شده است. به عنوان مثال برنامه‌نویس می‌تواند در محیط ویندوز، مک‌او‌اس، لینوکس و همین‌طور پلتفرم‌های نرم‌افزاری دیگر نظیر رزبری پای از زبان پایتون برای برنامه‌نویسی استفاده کند. به عنوان مثال می‌توانید برای پروژه‌های رباتیک و هوشمندسازی از رزبری پای استفاده کنید و برنامه را با زبان پایتون بنویسید.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی پایتون و مزایای آن و مراحل یادگیری پایتون

در عین حال می‌توانید با استفاده از پایتون و کتابخانه‌های مفید آن، یک نرم‌افزار پخش موسیقی برای ویندوز طراحی کنید!

یک مزیت مهم دیگر پایتون، قابلیت اجرا کردن سریع کد و بررسی نتیجه است که این موضوع نیز به پیشرفت سریع‌تر پروژه‌ی برنامه‌نویسی کمک می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت که پایتون مزایای زیادی دارد و محدودیت‌های آن اندک است. به همین علت کاربرد آن نیز گسترده است. به عنوان مثال می‌توانید برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب، اتصال به پایگاه داده و دریافت و نوشتن داده از آن استفاده کنید. با توجه به سادگی سینتکس‌ها، استفاده از پایتون برای مهندسینی که به دنبال تحلیل و آنالیز مسائل پیچیده هستند، ساده‌تر از اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی است. لذا این روزها دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی، کم و بیش با زبان Python آشنایی دارند.

چطور پایتون یاد بگیریم؟

اصولاً پایتون از نظر سینتکس‌ها، بسیار ساده است و یادگیری آن برای کسانی که قبلاً با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی سر و کار داشته‌اند، کار ساده و سریع است. در زبان پایتون حلقه‌ها و عبارت‌های شرطی مشابه اغلب زبان‌ها کاربرد دارد و به عنوان مثال می‌توانید یک حلقه‌ی ساده با for تعریف کنید و در آن شرط اجرای فرآیند را با if بنویسید.

برای یادگیری پایتون می‌بایست ابتدا نحوه‌ی نصب کردن آن را یاد بگیرید که بسیار ساده است. ابتدا به سایت رسمی Python مراجعه کنید و بسته‌ی مخصوص ویندوز را دانلود کنید. سپس فایل نصبی را اجرا کنید. می‌توانید با کلیک روی Install Now، همه‌چیز را به سرعت نصب کنید اما برای سفارشی کردن تنظیمات و نصب سفارشی، می‌بایست روی Customize installation کلیک کنید.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی پایتون و مزایای آن و مراحل یادگیری پایتون

در مرحله‌ی آخر نصب، در مورد رفع محدودیت ۲۶۰ کاراکتری مسیرها سوال می‌شود. با کلیک روی Disable path length limit محدودیت از بین می‌رود.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی پایتون و مزایای آن و مراحل یادگیری پایتون

اگر مدتی با پایتون کار کرده باشید، احتمالاً به محیط مجازی برای مدیریت کردن پروژه‌های برنامه‌نویسی نیاز پیدا می‌کنید که نیاز به تنظیمات اضافی دارد.

استفاده از فریم‌ورک‌های متعدد و کاربردی پایتون

پایتون مشابه اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌هایی برای ساده‌تر شدن برنامه‌نویسی دارد. می‌توانید علاوه بر کتابخانه‌های استاندارد، کتابخانه‌های اضافی نصب کنید. به عنوان مثال اگر در کاربرد خاصی، رسم کردن نمودارهای زیبا و حرفه‌ای موردنظر باشد، به جای نوشتن کدهای پیچیده برای رسم کردن نمودار، می‌توانید از کتابخانه‌ی Matplotlib استفاده کنید. رسم نمودار ستونی یا میله‌ای، پله‌ای، دایره‌ای، هیستوگرام و غیره با استفاده از این کتابخانه بسیار ساده است. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت آموزشی فرادرس مراجعه فرمایید:

با گسترده‌تر شدن کاربرد پایتون، فریم‌ورک‌های جالب و خاصی برای آن طراحی شده است. به عنوان مثال اگر هدف برنامه‌نویس، نوشتن برنامه‌های ویندوزی و همین‌طور اپ‌های موبایل باشد، می‌تواند از فریم‌ورک کیوی استفاده کند.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی پایتون و مزایای آن و مراحل یادگیری پایتون

این فریم‌ورک متن باز در سال ۲۰۱۱ معرفی شده و امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی برای توسعه‌ی نرم‌افزار ویژه‌ی همه‌ی پلتفرم‌ها دارد و حتی از اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند.

اگر مدتی است از پایتون استفاده می‌کنید و با برخی از کتابخانه‌های آن آشنایی دارید، بهتر است قبل از شروع هر پروژه‌ی جدیدی، در مورد کتابخانه‌ها جستجو کنید چرا که ممکن است موارد جدیدی برای پروژه‌ی خاصی که شروع کرده‌اید، موجود باشد. به عنوان مثال برای طراحی کردن بازی‌ها، کتابخانه‌ی Pygame موجود است اما در عین حال برای برنامه‌نویسی بازی‌های سبک آرکید، کتابخانه‌ی دیگری به اسم Arcade نیز طراحی شده است.

با استفاده از پایتون می‌توانید فایل‌های اکسل، فایل‌های متنی و همین‌طور فایل‌های JSON را به راحتی بخوانید و اطلاعات جدید در این فایل‌ها بنویسید. البته انجام دادن این امور برای اولین بار کم و بیش مشکل است ولیکن در صورت استفاده از بسته‌های آموزشی، می‌توانید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، امور برنامه‌نویسی خاصی که مدنظر دارید را با استفاده از زبان پایتون و فریم‌ورک‌های متنوع و قدرتمندی که برای آن طراحی شده، انجام دهید. جالب است بدانید که یکی از کاربردهای پایتون، نوشتن ربات تلگرام است! به همین ترتیب می‌توانید اپلیکیشن‌های تحت وب به کمک پایتون و فریم‌ورک Django طراحی کنید. برای اطلاعات بیشتر به آموزش فریم‌ورک جنگو در سایت فرادرس توجه فرمایید.

پایتون زبانی قدرتمند و ساده با کاربرد گسترده

پایتون زبان برنامه‌نویسی ساده‌ای است و با وجود سادگی آن، کتابخانه‌های متعددی برای ساده‌تر کردن پروژه‌های مختلف طراحی شده است که به برخی موارد اشاره کردیم. برای یادگیری پایتون و همین‌طور زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، می‌توانید از صفحه‌ی آموزش برنامه‌نویسی در سایت فرادرس که عملاً یک دانشگاه آنلاین برای دروس دانشگاهی و غیردانشگاهی محسوب می‌شود، استفاده کنید. خوشبختانه در سایت فرادرس، تعداد زیادی آموزش پروژه‌محور پایتون نیز موجود است که در حقیقت این زبان را با توضیح دادن مراحل نوشتن یک برنامه یا پروژه، به کاربر آموزش می‌دهد. چنین آموزش‌هایی در پیشرفت سریع‌تر پروژه بسیار موثر است.