سمعک وسیله ای است که از آن برای بهبود حس شنیداری افراد استفاده می شود و صدا ها را تقویت می کند. افرادی که کم شنوا هستند با استفاده از سمعک صدا ها را بهتر می شنوند. درواقع سمعک یک دستگاه الکترونیک کوچک است که از میکروفون , تقویت کننده و بلندگو تشکیل شده است. سمعک ها دارای انواع مختلفی هستند که مطابق با نوع و میزان کم شنوایی افراد و با توجه به نیاز آن ها تجویز می شوند. سمعک ها پشت گوش و یا داخل مجرای گوش جای می گیرند. استفاده از سمعک حتما باید با تجویزو تشخیص پزشک متخصص انجام شود.

در ادامه مقاله به بررسی موضوعات زیر می پردازیم:

- انواع سمعک

- عوامل موثر بر خرابی سمعک

- نکات مهم در مراقبت و نگهداری از سمعک

عوامل موثر بر خرابی سمعک

انواع سمعک ها به شرح زیر هستند

سمعک ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام طبق نیاز و نوع کم شنوایی فرد طراحی و تجویز می شود. استفاده از سمعک برای افراد کم شنوا علاوه بر بهبود شنوایی و شنیدن صدا های آهسته موجب جلوگیری از شنیدن  صدا های آزار دهنده و بسیار بلند می شود. سمعک ها به لحاظ شکل ظاهری به سمعک های پشت گوش و داخل گوش تقسیم بندی می شوند. سمعک های داخل گوش که شامل سمعک درون گوشی یا ITE , سمعک درون مجرا یا ITC , سمعک نامرئی درون مجرا یا IIC , سمعک نامرئی کامل درون مجرا یا CIC . سمعک های پشت گوش که شامل سمعک RITE , سمعک RIC , سمعک پشت گوش یا BTE , سمعک پشت گوش میکرو یا MICRO BTE .

  • سمعک درون گوشی یا ITE : این نوع سمعک ها جزو بزرگ ترین سمعک های درون گوشی هستند. این مدل سمعک در قسمت صدف لاله گوش و قسمت ناوی شکل لاله گوش قرار می گیرد. سایز باتری این مدل سمعک 312 یا 313 است.
  • سمعک نامرئی درون مجرا یا IIC : سایز این مدل سمعک از سمعک CIC کوچک تر است و به صورت نامرئی درون مجرای گوش قرار می گیرد.
  • سمعک نامرئی کامل درون مجرا یا CIC : این مدل سمعک کاملا داخل مجرای گوش قرار می گیرد و به صورت مخفی است. سایز این نوع سمعک نیز کوچک است.
  • سمعک درون مجرا یا ITC : سایز این نوع سمعک از سمعک های CIC بزرگ تر است و در قسمت صدف لاله گوش قرار می گیرد. باتری این نوع سمعک سایز 312 است.
  • سمعک پشت گوش یا BTE : این نوع سمعک در پشت گوش قرار می گیرد و مناسب استفاده برای کودکان , نوزادان و سالمندان است.
  • سمعک بلندگو داخل کانال RIC و  RITE : این نوع سمعک ها در قسمت پشت گوش جای می گیرند و به صورت مسقیم امواج صوتی را به درون گوش انتقال می دهند. سایز این مدل سمعک ها بسیار کوچک است.

سمعک ها به لحاظ تکنولوژی نیز به سمعک های پایه , متوسط , پیشرفته و عالی تقسیم بندی می شوند.

عوامل موثر بر خرابی و آسیب سمعک به شرح زیر است

از جمله مواردی که موجب آسیب رسیدن به سمعک و در نتیجه خرابی و از کار افتادن آن می شود رعایت نکردی مواردی مانند تمیز نکردن به موقع سمعک , عدم تعویض به موقع فیلتر , قرار دادن سمعک در محیط گرم و مرطوب , قرار دادن باتری سمعک در دسترس کودکان , حیوانات خانگی و ... است.

عوامل موثر بر خرابی سمعک

نکات مهم در مراقبت و نگهداری از سمعک به شرح زیر است

در نگهداری از سمعک باید نکاتی را رعایت کنید از جمله این نکات می توان به تعویض به موقع فیلتر سمعک اشاره کرد. دقت کنید که فیلتر سمعک را به موقع عوض کنید. زمانی که از سمعک استفاده نمی کنید باید آن را خاموش کنید. دقت داشته باشید که سمعک را همیشه تمیز کنید و از تجمع جرم و ترشح گوش روی آن جلوگیری کنید. اگر باتری سمعک شما تمام شده است باید سریع آن را عوض کنید. مراقب باشید که باتری سمعک از دسترس کودکان و حیوانات خانگی به دور باشد. سمعک ها را در جایی که گرما و رطوبت دارد قرار ندهید. زمانی که از اسپری مو استفاده می کنید سمعک را از گوش خارج کنید و همچنین  قبل از رفتن به حمام , استخر و ... نیز حتما سمعک را از گوش خارج کنید و از آن استفاده نکنید. اگر موارد گفته شده را به خوبی رعایت کنید سمعک شما آسیب نمی بیند و خراب نمی شود.

سخن پایانی

اگر دارای مشکل کم شنوایی هستید و به دنبال یک منبع خوب برای خرید سمعک در چالوس , خرید سمعک در آمل و خرید سمعک در بابل هستید پیشنهاد ما به شما عزیزان سایت آوا اودیولوژی است. سایت اینترنتی آوا اودیولوژی یکی از بهترین منابع جهت خرید انواع سمعک های با کیفیت با قیمت مناسب است. برای خرید سمعک در آمل , چالوس و بابل به سایت آوا اودیولوژی مراجعه نمایید.