سلام خدمت شما دوستان و همراهان عزیز، در این مقاله در خدمت شما هستیم تا باهم بررسی کنیم که چه فرصت های شغلی در وب وجود دارد و چگونه می‌شود از وب به درآمد رسید. یقینا دنیای وب بسیار گسترده است و ما فقط گلچین فرصت های شغلی که در ایران نیز بسیار پر اهمیت هست را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش وبسنتر درخواست افراد متخصص در زمینه ها و فیلد های کاری مختلف وب روز به روز افزایش می‌یابد. به طور که حتی بعضا شغل های جدیدی به واسطه این گسترش به وجود می‌آید. خب سوال اینجاست این فرصت های شغلی چه هستند؟؟!

طراح سایت

قطعا یکی از شغل هایی که امروزه در دنیای وب بسیار مورد توجه قرار گرفته است طراحی سایت است. یک طراح سایت برای اینکه بتواند از شغلش درآمد کسب کند حتی می‌تواند به صورت فردی کار کند و خود را محدود به جا و مکان زمانی نبیند. فرقی نمی‌کند برای انجام طراحی سایت در بابلسر باشید یا در تهران، شیراز باشید یا مشهد. هر جای ایران که باشید فقط با داشتن یک سیستم می‌توانید از وب و تخصص خود درآمد کسب کنید.

شما حتی می‌توانید محدود به زمان هم نباشید. یعنی اگر دوست دارید شب کار کنید کارتان را در شب انجام دهید، اگر دوست دارید صبح زود کارتان را شروع کنید باز هم خودتان هستید و خودتان. این یکی از مزیت های این کار است. البته همه این فرصت ها برای شما زمانی به وجود می‌آید که اولا قصد داشته باشید به صورت فردی کار کنید و فریلنسری. دوما انقدر به مهارت و شهرت رسیده باشید که پروژه های زیادی به سمت شما بیاید. البته شهرت اصلا به اندازه مهارت مهم نیست. زیرا در مسیر کار کم‌کم آن را به دست می‌آورید.

توجه کنید ما در ادامه هم بیشتر توضیح میدهیم، ولی منظور ما اینجا از طراح سایت کسی است که کد‌نویسی نمیداند یا حداقل اطلاعات کدنویسی را دارد و صرفا با سی‌ام‌اس هایی مانند وردپرس طراحی سایت را انجام می‌دهد.

فردی که طراحی سایت با وردپرس انجام می‌دهد به طبع با داشتن دانش برنامه نویسی یا کدنویسی می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد و تخصص او بسیار بیشتر است.

برنامه نویسی

شاید بعضی از شما با خودتان بگویید که خب این چه فرقی با بالایی دارد. طراحی سایت هم همان برنامه نویسی سایت است دیگر. بگذارید برایتان توضیح دهیم. شاید این دو تا حد زیادی به هم شبیه باشند و حتی در چندین سال قبل کاملا با هم یکی بودند، ولی امروزه با به وجود آمدن سیستم های سایت سازی مانند وردپرس دیگر داستان شبیه قبل نیست. فردی که طراحی سایت می‌تواند انجام دهد دیگر لزومی ندارد از برنامه نویسی چیزی بداند زیرا پیاده سازی یک سایت با وردپرس دیگر کاملا جنبه طراحی دارد و حتی نیاز به کد نویسی های ساده html و css هم شاید نداشته باشید.

فردی که برنامه نویسی در سمت سایت انجام می‌دهد به سه نوع مهارتی می‌تواند مسلح باشد:

  • یا فرانت اند دولوپر باشید.
  • یا بک اند دولوپر باشید
  • و یا فول‌استک دولوپر.

یک فرانت اند دولوپر کسی است که در سمت رابط کاربری سایت و پیاده سازی ظاهر سایت کدنویسی می‌کند. فردی که فرانت اند دولوپر است باید به سه تکنولوژی پایه‌ای فرانت یعنی html,css,javascript  کاملا مسلط باشد. همچنین باید به چند فریم‌ورک و تکنولوژی دیگر مانند ری‌اکت،بوت استرپ و ... نیز با توجه به نوع کارش مسلط باشد. مدت زمان یادگیری فرانت اند هم کاملا بستگی به فرد دارد. شاید کسی بین 6 ماه تا یک سال زمان بگذارد، یکی یک سال تا دوسال. ولی به طور کلی فردی که می‌خواهد فرانت اند دولوپر شود باید میانگین زمانی بین 10 تا 20 ماه را صرف یادگیری و تمرین کند.

در سمت دیگر بک اند دولوپر قرار دارد که جنبه برنامه نویسی کار او بیشتر از فرانت اند دولوپر است. برای توسعه سمت بک اند تکنولوژی های زیادی وجود دارد و هر فرد بسته به سلیقه و نوع کارش می‌تواند یکی را انتخاب کند. مثلا پی‌اچ‌پی یا پایتون یا جاوا یا .. که همه اینها زبان‌های برنامه نویسی هستند که در سمت بک اند فریمورک های مطرح خود را هم دارند. زمان لازم برای یادگیری بک اند از فرانت اند معمولا کمتر است،ولی باز هم تکرار می‌کنیم که این قواعد برای هرفردی متفاوت است.

فول استک دولوپر کسی هست که هم در سمت فرانت اند تخصص دارد و هم در سمت بک‌اند. همچنین یک سری مهارت های نرم اضافی هم باید نسبت به فرانت‌اند دولوپر و بک‌اند دولوپر داشته باشد.

معمولا افرادی که در زمینه برنامه نویسی وب کار می‌کنند در شرکت ها بیشتر تمایل به کار دارند و بیشتر این افراد هم در شرکت های طراحی سایت و برنامه نویسی مشغول به کار هستند. ولی این افراد هم می‌توانند به صورت فریلنسری کار کنند و پروژه دریافت کرده انجام دهند. اگر فردی یک فول استک دولوپر باشد می‌تواند یک پروژه طراحی سایت را به صورت صفر تا صد و به صورت کدنویسی انجام دهد، ولی اگر فقط در فرانت یا بک‌اند مسلط باشد باید با مکمل خود مچ شده و کار را با یک هم تیمی به اتمام برساند.

در بالا ما برای شما چند تکنولوژی را نام بردیم. لازم است اشاره کنیم که شما چه فرانت‌اند دولوپر باشید، چه بک‌اند دولوپر باید html , css  را بلد باشید. مدت زمان یادگیری html و css  به صورت سر جمع شاید به دوماه هم نکشد که البته این هم برای هر فرد متفاوت است.

سئو سایت

سئو سایت در بابلسر، تهران، مشهد،شیراز و... مانند طراحی سایت فرقی نمی‌کند که در کجا باشید و از نظر نداشتن محدودیت زمان و مکان کاملا شبیه به طراحی سایت است.

حال بیایید در مورد سئو صحبت کنیم... یک سئوکار فردی است که وبسایتی را در کلمات کلیدی هدف و مدنظر در جایگاه بالای صفحه نتایج موتورهای جستوجو قرار می‌دهد. حال این یعنی چه؟؟

فرض کنید شما کلمه خرید موبایل را در مرورگر خود سرچ کرده اید و خب موتور جستوجوی شما هم گوگل است. وقتی صفحه نتایج گوگل یا سرپ گوگل برای شما باز شد، یکسری سایت برای شما لیست می‌شود که به ترتیب دارای رتبه 1 تا 10 در صفحه نتایج هستند. فکر می‌کند که سایتی که در نتیجه اول قرار دارد به طور اتفاقی در آنجا قرار گرفته؟

خیر. فردی که ما او را سئوکار می‌خوانیم روی کلمه کلیدی خرید موبایل در صفحه هدف که در نتایج گوگل به شما نشان داده شد، کار کرده تا به لینک یک برسد.

یک سئوکار برای اینکه به تخصص برسد بیشتر نیاز به تجربه دارد تا یادگیری. شما مباحث اولیه سئو را می‌توانید با صرف زمان یک الی چهار ماه کامل یاد بگیرید و مشکلی نخواهید داشت. ولی در سئو شاید بیشتر از هر فیلد دیگری تجربه مهم باشد و شما بیشتر یادگیری خود را در مسیر کار و از تجربه خواهید آموخت. زیرا هیچ کس درباره الگوریتم های گوگل و آپدیت‌هایش اطلاعات کاملا دقیق ندارد و همه چیز بر اساس تجربیات و حدسیات شخص بنا شده است.

خب ما سعی کردیم در این مطلب سه حوزه‌ای که در وب بسیار مطرح است را معرفی کنیم. البته که حوزه‌هایی مانند دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و ... نیز می‌تواند منبع های درآمد دیگر از وب باشد.

در ضمن اگر قصد سفارش طراحی سایت و سفارش سئو سایت دارید می‌توانید به سایت وب سنتر مراجعه کنید تا از خدمات تخصصی وب سنتر که در حوزه وب ارائه می‌دهد استفاده کنید.