در یک سازمان و کارهای تیمی اش، بهترین راه برای رسیدن به موفقیت چیست؟ چگونه می توان به راه حل های کارآمد برای مشکلات به وجود آمده رسید؟ آیا کار تیمی و حل مسئله تاثیری در رسیدن به موفقیت در سازمان دارد؟ آیا می توان به صورت فردی در سازمان مسائل را بررسی و به دنبال راه حل بود یا حتماً به یک تیم نیاز خواهیم داشت؟ برای پاسخ دادن به این سوال ها این مطلب را از دست ندهید.

مقدمه کار تیمی و حل مسئله

همیشه در طول زندگی به ما گوشزد کرده اند که مشورت کردن قبل از تصمیم گیری موجب می شود تا تصمیمات بهتری بگیریم یا در حل مسائل، بهتر می توانیم به راه حل برسیم. کسب تجربه در چنین مسائلی به ما ثابت کرده است که افراد در یک گروه یا تیم بهتر می توانند ایده های خود را روی هم بگذارند و به نتایج مطلوب برسند، بنابراین کار تیمی در اینجا اهمیت زیادی پیدا می کند.

شاید بتوان گفت در یک سازمان هیچ چیزی به اندازه کار تیمی و حل مسئله اهمیت ندارد! چرا که کار تیمی موجب همفکری و پیدا کردن راه حل های کارآمد برای حل مسئله می شود و در مقابل فعالیت به صورت انفرادی می تواند برای پیدا کردن راه حل سخت باشد، زیرا در این صورت نیازمند تلاش بیشتر و صرف انرژی زیاد هستیم. بیایید قبل از اینکه درمورد کار تیمی و حل مسئله بیشتر صحبت کنیم، ابتدا بدانیم حل مسئله چیست، سپس مجدد درمورد کار تیمی و تاثیر آن بر حل مسئله صحبت خواهیم کرد.

قبل از اینکه بخواهیم درمورد جزئیات مطلب صحبت کنیم، مایل هستیم یک آموزش ویدیویی درمورد مهارت تصمیم گیری و حل مسئله از فرادرس به شما معرفی کنیم که افراد در صورت برخورد با مشکلات بتوانند به تنها نیز تصمیمات درستی بگیرند و مسائل خود را حل نمایند. برای مشاهده سرفصل ها و اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

حل مسئله چیست؟

در حالت عادی، اگر با مشکل یا مسئله ای روبرو شوید چکار می کنید؟ آیا می دانید که چگونه به کمک روش های حل مسئله، مشکلات بسیاری را حل کنید؟ طبیعی است اگر به این سوال پاسخ خیر بدهید؛ زیرا متاسفانه آن گونه که باید درمورد حل مسئله و راه های آن مطالعه نداشته ایم. پس ما اینجاییم تا با ارائه روش هایی این کار را برای شما آسان کنیم.

حل مسئله چیست؟

وقتی مشکل یا مسئله ای برای شما پیش بیاید و در واقع نتوانید از این مانع به وجود آمده رد شوید، باید به دنبال روش های حل مسئله باشید. از نظر روانشناسی افرادی که دارای تجارب بالاتری باشند بهتر می توانند به راه حل های مسئله برسند. در سازمان ها نیز، مدیران و کارفرمایان به دنبال کارمندی هستند که بتوانند از قدرت حل مسئله برخوردار باشند زیرا در محیط کار نیز ممکن است با موارد زیادی از مسائل روبرو شوید. به همین دلیل است که کار تیمی و حل مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرقی نمی کند مسئله شما از چه نوعی باشد، همه مسائل از دو بخش مشترک تشکیل شده اند که در حل مسئله تاثیر دارند. این دو مورد هدف ها و موانع هستند که یک وجه اشتراکی در حل مسائل می باشند. در مسئله ای که برای شما یا هر فرد دیگری ممکن است به وجود بیاید، همیشه یک هدف از حل مسئله داریم! چرا که اگر هدف نداشته باشیم عملاً حل کردن آن مسئله بی اهمیت خواهد بود.

در سازمان ها، هدف اصلی از حل مسائل رسیدن به بهره وری بیشتر و پیشرفت است. اگر در یک مسیر مانعی وجود نداشته باشد دیگری نیازی به حل مسئله نخواهیم داشت زیرا اصلاً مسئله ای وجود ندارد! مانع ها موجب عدم رسیدن به اهداف می شوند و در حل مسئله، برای رسیدن به هدف باید موانع را حذف یا دور بزنید. چنانچه موفق به انجام این کار شوید در واقع مسئله را حل کرده اید.

6 نکته مهم در کار تیمی و حل مسئله

در بخش زیر درمورد راه های حل مسئله صحبت کردیم. اگر فکر می کنید نمی توانید به خوبی مسائل را حل کنید پس حتماً نیازمند راهنمایی و کمک گرفتن از هم تیمی های خود هستید. نکات زیر می توانند در کار تیمی و حل مسئله تاثیر مثبتی داشته باشند.

تحقیق کنید

پیش از هر چیزی مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که تحقیق کنید. همیشه تحقیق کردن موجب دستیابی به ایده های خاص و پیدا کردن علت اصلی مسئله می شود. اگر بتوانید به صورت انفرادی یا حتی به صورت تیمی درمورد یک مسئله تحقیق کنید در واقع بیش از پنجاه درصد مسیر را طی خواهید کرد.

انتقاد پذیر باشید

دوستان و همکاران شما می توانند از روش حل مسئله شما انتقاد کنند یا روش های دیگری را پیشنهاد کنند. در این صورت به جای عصبانی شدن بهتر است که پیشنهادات آن ها بپذیرید و بر روی آن تحقیق کنید. کمک های دیگران و روی هم گذاشتن ایده ها می تواند در رسیدن به حل مسئله تاثیر مثبت داشته باشد.

6 نکته مهم در کار تیمی و حل مسئله

مشاهدات خود را افزایش دهید

ببینید که دیگران در حین به وجود آمدن مسئله چگونه می توانند آن را حل کنند و از آن ها الگو بگیرید. پرسیدن سوال از روش های حل مسئله از همکاران خود که قبلاً تجربه حل مسئله داشته اند می تواند تاثیر گذار باشد. به مشاهدات خود ادامه دهید و از افراد با تجربه تر و ماهرتر درخواست کمک کنید.

مسئله را بزرگ نکنید!

به جای بزرگ کردن مسئله، به ساده کردن آن بیاندیشید، معمولاً انسان ها در موقعیت هایی که مسئله ای برایشان رخ می دهد، مشکل خود را بزرگ تر از واقعیت تصور می کنند و ناخودآگاه به جای نزدیک شدن به هدف، از آن دورتر می شوند. برای حل مسئله ابتدا مشکل را ساده کنید، سپس با همفکری به دنبال ساده ترین راه حل ها بگردید.

یکدیگر را حمایت و تشویق کنید

در برخی موارد ممکن است مسئله به اندازه ای سخت باشد که همه اعضای تیم را از پا بیاندازد. در این صورت سعی کنید با تشویق کردن یکدیگر و نشان دادن حمایت خود روحیه خود و دیگر اعضا را تقویت کنید. یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکن است در یک کار تیمی رخ دهد، عدم حمایت از یکدیگر است. اگر به عنوان هم تیمی از یکدیگر حمایت کنید نمی توانید انتظار کمک از دیگران داشته باشید.

در بسیاری از موارد افراد از این که ایده خود را با شما به اشتراک بگذارند خجالت می کشند یا تردید دارند که ایده به اندازه کافی خوب باشد یا اصلاً به درد بخورد یا نه! در چنین مواقعی اگر این فرد حمایت اعضای تیم خود را داشته باشد با خیال راحت به گفت و گو خواهد پیوست و می تواند ایده های خود را با دیگر اعضای تیم به اشتراک بگذارد، هرچند ممکن است آن ایده اصلاً کاربردی نداشته باشد یا برعکس، بسیار مهم باشد!

به دیدگاه های یکدیگر احترام بگذارید

همیشه در یک کار تیمی، تفاوت تفکر و فرهنگ ها باعث به وجود آمدن ایده های متفاوت و در نهایت راه حل های جدید شود، اما کار تیمی جنبه دیگری نیز دارد و آن اختلاف نظر و احتمال به وجود آمدن تنش ها و تعارض به دیدگاه های یکدیگر است. یکی از راه های عدم به وجود آمدن چنین مسائلی، آموزش دادن و داشتن رفتار سازمانی است. آموزش دادن باعث می شود افراد بتوانند حداقل بهتر با یکدیگر کنار بیایند و درک کنند. درست است که کار تیمی می تواند در حل کردن مسائل کمک کند، اما اگر بخواهیم در بین اعضای تیم تنش ها را تحمل کنیم از هدف اصلی یعنی حل مسئله دور می شویم و شانس خود را برای رسیدن به موفقیت و بهره وری از دست می دهیم.

راه های حل مسئله وتاثیر آن بر سازمان

دلایل شکست خوردن در کار تیمی و حل مسئله

در بخش قبلی درمورد نکات مهم که عامل موفقیت در حل مسئله می شوند صحبت کردیم، اما آیا به این مورد فکر کرده اید که چیزی باعث می شود تا یک کار تیمی با شکست مواجه شود؟ اصلاً اگر کار تیمی شکست بخورد چه اتفاقی می افتد؟

همگی می دانیم که شکست خوردن یک پروژه تا چه حد می تواند موجب آسیب رساندن به سازمان و منابع شود، به همین دلیل باید مواظب باشیم تا در تشکیل تیم و انتخاب کارمندان به عنوان ستون های تیم دقت لازم داشته باشیم. اگر واقعاً می خواهید یک تیم قوی تشکیل دهید و به دنبال آن مسائل مختلف را حل کنید، باید کارمندان متخصص و مسئولیت پذیر استخدام کنید. در ادامه می خواهیم درمورد دلایل اصلی شکست در یک تیم را توضیح دهیم.

انتخاب مدیر نامناسب

مهم ترین بخش تشکیل یک تیم، انتخاب مدیر مناسب است! اگر مدیر یک تیم فردی با تجربه و لایق انتخاب نشود، ممکن است هرگز تیم نتواند به سمت موفقیت پیش برود و حتی احتمال از بین رفتن تیم نیز وجود دارد. در بسیاری از موارد که فعالیت یک تیم منجر به شکست می شود، مهم ترین دلیل عدم انتخاب مدیری مناسب است. در مهم ترین مرحله کار تیمی و حل مسئله موفق شدن یا نشدن تیم به انتخاب مدیر وابسته است و ارتباط مستقیمی با آن دارد.

انتخاب کارمندان اشتباه به عنوان اعضای تیم

برخی از کارمندان ممکن است مناسب فعالیت کردن به عنوان یکی از اعضای تیم نباشند، به همین دلیل انتخاب درست کارمندان نیز به همان اندازه انتخاب مدیر مهم و اهمیت فراوانی دارد. برخی از افراد ممکن است کارمندان خوبی باشند اما روحیه کار تیمی نداشته باشند و نه تنها حضور آن ها در تیم موجب پیشرفت نمی شود، بلکه باعث دردسر و از دست رفتن انرژی است.

عدم اعتماد اعضای تیم به یکدیگر

اگر اعضای تیم شناخت کاملی از هم نداشته باشند و نتوانند با یکدیگر به خوبی ارتباط بگیرند، نمی توانند به هم اعتماد کنند و در نهایت منجر به عدم موفقیت در تیم خواهد شد. عدم اعتماد به یکدیگر در تیم موجب پایین آمدن بهره وری در سازمان می شود و باعث شکست خوردن در حل مسئله می شود.

دلایل شکست خوردن در کار تیمی دلایل شکست خوردن در کار تیمی

نداشتن مهارت ارتباط موثر با یکدیگر

از جمله مهم ترین دلایل عدم اعتماد اعضای تیم به یکدیگر عدم ارتباط درست با یکدیگر است. نداشتن رفتار سازمانی و عدم بهره مندی از اخلاق حرفه ای در سازمان موجب می شود افراد نتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در نهایت منجر به نابود شدن تیم می شود. چنانچه اعضای تیم مهارت ارتباط درست با یکدیگر را دارا باشند می توانند با همفکری و دادن ایده های جدید قدم مثبتی در حل مسائل بردارند.

وجود اختلاف و خصومت شخصی

چنانچه اعضای تیم به درستی انتخاب نشوند، ممکن است اختلافاتی بین اعضای تیم به وجود بیاید که غیر قابل جبران باشند. در این صورت نه می توان کارمند مربوطه را از تیم حذف کرد و نه می توان اجازه داد به همان منوال قبلی به فعالیت ادامه دهند. وجود چنین افرادی در تیم موجب به وجود آمدن روحیه منفی و جو بد می شود و بر روی دیگر اعضای تیم نیز تاثیر می گذارد. وجود چنین افرادی تیم را به سمت نابودی خواهد کشید، پس بهتر است در انتخاب کارمندان دقت کرد و یا کارمندانی که با یکدیگر اختلاف دارند از تیم حذف کرد.

عدم آموزش مناسب

در بحث کار تیمی و حل مسئله باید به آموزش نیز اهمیت داد. هر تیم نوپایی همانند دیگر حوزه ها نیازمند آموزش است. این آموزش ها معمولاً توسط مدیر تیم انتخاب می شوند، متاسفانه در بسیاری از سازمان ها به آموزش توجه زیادی نمی شود و به همین دلیل در بسیاری از موارد تیم منجر به شکست می شود. اگر آموزش مناسب برای سازمان ها تهیه شود دیگر مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

آموزش سازمانی فرادرس

معرفی منابع آموزش سازمانی

گفتیم که آموزش یکی از مهم ترین بخش های مدیریت یک تیم است و برای اینکه بتوانیم به عنوان مدیر افراد مناسبی را برای تیم انتخاب کنیم، نیازمند دانش هستیم. این دانش ممکن است از طریق تجربه های چندین ساله و یا توسط آموزش های سازمانی به دست آمده باشد. مهم ترین بخش این قضیه، تهیه آموزش های مناسب است که بتواند انتظارات کارمندان را برآورده سازد، به همین دلیل ما منبع آموزشی را به شما معرفی می کنیم که از این بابت نگرانی نداشته باشید.

مجموعه آموزشی فرادرس یکی از دانشگاه های مجازی فارسی زبان به شمار می رود که همه نوع آموزش در هر زمینه‌ای را داراست و می توانید آموزش های مورد نیاز برای کارمندان را از همینجا دریافت نمایید. فرادرس برای راحتی کار مدیران و کارفرمایان یک طرح آموزشی جدید با عنوان طرح آموزش سازمانی فرادرس ایجاد کرده است که در آن چند پلن مالی برای تهیه آموزش ها تعریف شده تا هزینه تهیه آموزش ها برای همه منصفانه باشد. برای مشاهده شرایط استفاده از طرح آموزش سازمانی فرادرس و کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سخن آخر درمورد کار تیمی و حل مسئله

همانطور که اشاره کردیم، کار تیمی و حل مسئله ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، چرا که حل مسئله به صورت انفرادی می تواند کمی مشکل باشد، به همین دلیل معمولاً در سازمان ها، مسائل را فقط به یک نفر ارجاع نمی دهند و توسط یک تیم حل و فصل می شود. در این مطلب سعی کردیم درمورد راه های حل مسئله و تاثیر کار تیمی بر آن صحبت کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.