در طول تاریخ همواره مخترعان برجسته ایده‌هایی را در ذهن می‌پروراندند که تا زمان تبدیل شدن به یک طرح مجسم، برای عموم مردم غیر قابل درک بودند. کوچک‌ترین و ساده‌ترین ابزار و وسایل ساخت دست بشر تا زمانی که تنها یک حرف بودند، از جانب مردم پذیرفته نمی‌شدند؛ چرا که در اغلب مواقع ذهن انسان چیزی را می‌پذیرد که بتواند آن را با چشم ببیند. بنابراین همیشه به واسطه‌ای میان ذهن مخترع و عموم مردم نیاز بوده است. از زمانی که انسان‌ها ترسیم تصورات خود را آموختند، نقاشی و طراحی به عنوان این واسطه پذیرفته شد. آن‌ها آن چه در ذهنشان می‌گذشت را بر پرده خیال ترسیم کرده و یک کپی از آن را بر صفحه نقاشی می‌انداختند. به این ترتیب سایرین نیز توانایی مشاهده طرح‌ها را به دست می‌آورند. بنابراین می‌توان گفت که طراحی، نقشی مهم و کاربردی در زندگی انسان داشته است. از طراحی صنعتی و طراح محصول گرفته تا طراحی رئال به عنوان یک هنر، همگی در زندگی انسان حائز اهمیت هستند. در این مقاله به یک موضوع مهم یعنی تفاوت میان طراحی دو بعدی و سه بعدی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

آشنایی با طراحی دو بعدی و کاربردهای آن

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برا اغلب افراد فعال در حوزه گرافیک که به تازگی این کار را شروع کرده‌اند ایجاد می‌شود، فرق طراحی دو بعدی و سه بعدی است. طراحی دو بعدی در علوم کامپیوتر، به عنوان «گرافیک کامپیوتری» شناخته می‌شود. این حیطه در واقع یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم کامپیوتر است که به ترسیم، تغییر و کار با تصاویر از طریق شیوه‌های محاسباتی و رایانه‌ای می‌پردازد.

در یک تعریف کلی از گرافیک دو بعدی باید گفت که گرافیک دو بعدی تمام تصاویر ثبت شده به وسیله رایانه است که از یک نمای ثابت به دست آمده و قدیمی‌ترین راه ویرایش تصویر به کمک رایانه است. مهم‌ترین ویژگی درباره گرافیک دو بعدی این است که تصویر به دست آمده حتماً از یک نما خواهد بود. طراحی دو بعدی نیز بر اساس این تعریف، نوعی طراحی است که در آن تنها از یک زاویه به سوژه نگاه کرده و آن را ثبت می‌کنیم. حجم‌ها در این نوع طراحی مفهومی ندارند.

برای انتخاب نرم‌افزار مناسب برای طراحی دو بعدی، انتخاب نرم‌افزار پیکسلی و یا نرم‌افزارهای بر پایه وکتور و بردار مسئله مهمی است که ممکن است ذهن شما را به خود درگیرکرده باشد. پیشنهاد ما این است که برای فراگیری هر دوی این نرم‌افزارها اقدام کرده و در جهت حرفه‌ای شدن تلاش کنید. با این حال، افرادی که به ادیت تصاویر علاقمندند، بهتر است نرم‌افزار فتوشاپ را یاد بگیرند و آن‌ها که به طراحی علاقمندند، می‌توانند به یادگیری کورل دراو و ایلاستریتور مشغول شوند.

باید بدانید که طراحی دو بعدی در وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای معمولی کاربرد داشته و به سیستم قوی و پیچیده‌ای نیاز ندارد. در سیستم‌های معمولی نیز می‌توانید طراحی دو بعدی را انجام دهید.

طراحی 2 بعدی

طراحی سه بعدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر کمی تاریخ را به سمت حال طی کنیم، پس از گسترش کاربرد طراحی دو بعدی که به طرح‌ها از لنز یک دوربین ثابت نگاه می‌کرد، طراحی‌های سه بعدی وارد دنیای بی‌انتهای طراحی و نقاشی شدند. طراحی‌های سه بعدی چیزی شبیه به آن چه که در دنیای واقعی می‌بینیم پدید می‌آوند. نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی بر پایه هندسه و محاسبات ریاضی استوارند و هر چیزی که ترسیم می‌شود، در سه جهت X، Y و Z شکل می‌گیرد. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان تصاویری خلق کرد که دارای حجم بوده و جذابیت بصری بیشتری دارند.

طراحی سه بعدی کاربردهای گسترده‌ای دارد. به هر جای زندگی و صنایع گوناگون که نگاه کنید، ردی از طراحی سه بعدی را می‌بینید. چند مورد از کاربردهای این هنر ارزشمند را در ادامه نام برده‌ایم:

  • طراحی کاتالوگ
  • طراحی بیلبورد
  • ساخت انیمیشن‌های سه بعدی
  • طراحی بازی‌های کامپیوتری
  • استفاده در طراحی داخلی و معماری
  • تبلیغات
  • نمایش طلا و جواهرات
  • استفاده در علم پزشکی

ساخت بازی

برای بهره‌مند شدن از هر یک از این ویژگی‌ها باید بر نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی مسلط باشید. چند مورد از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را در این قسمت نام برده‌ایم:

  • نرم افزار SKETCHUP

  • نرم افزار BLENDER

  • نرم افزار اتوکد

  • نرم افزار راینو

  • نرم افزار REVIT

  • نرم افزار 3DMAX

نرم افزار اسکچاپ

تفاوت میان طراحی دو بعدی و سه بعدی

حال که با تعاریف طراحی دو بعدی و سه بعد یو همچنین کاربردهای آن‌ها آشنا شدید، بیایید به پرسش ابتدای متن یعنی فرق طراحی دو بعدی و سه بعدی پاسخ دهیم. با توجه به چیزهایی که در متن گفته شد، می‌توانید به آسانی وجه تمایز این دو را بیان کنید.

اصلی‌ترین وجه تمایز طراحی دو بعد و سه بعدی همان طور که انتظار می‌رود، تعداد ابعاد آن‌هاست. طراحی دو بعدی تنها بعد طول و ارتفاع را شامل می‌شود. این در حالی است که طراحی سه بعدی، بعد سومی به نام عرض را نیز دارد که باعث حجم گرفتن اشکال می‌شود. در مدل‌سازی‌ها اغلب از طراحی سه بعدی استفاده می‌شود تا بتوان ابعاد مختلف یک طرح را بررسی کرد. اگر علاقمند به طراحی سه بعدی هستید، می‌توانید همین حالا با یادگیری یکی از نرم‌افزارهای این حوزه کار را شروع کنید.

طراحی سه بعدی

کلام آخر

طراحی می‌تواند به عنوان پیوندی میان تصور و تصویر، نقش مهمی در جای جای زندگی ایفا کند. اگر می‌خواهید با ورود به این حوزه، قدم در مسیر هنر بگذارید، بهتر است پیش از هرچیز اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کرده و سپس به یادگیری نرم‌افزارها مشغول شوید. امیدواریم از مطالب این مقاله اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید.