نکات کاربردی برای تجهیز استودیو صدابرداری

تجهیزات استودیویی و خرید بهترین گزینه‌ها باتوجه به نوع کاربری و بودجه همیشه از موارد مهم و حائز اهمیت برای آهنگسازها، خواننده‌ها، استریمرها و پادکسترها و … بوده است. تهیه تجهیزات استودیویی مناسب ممکن است ساده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. این مطلب به‌طور خلاصه به شما کمک می‌کند تا تمام تجهیزاتی را که در دو سال ابتدایی فعالیت خود نیاز خواهید داشت، تهیه کنید. از مزایا داشتن تجهیزات استودیویی استفاده راحت و آسان بدون دردسر است که دست شما را برای تولید کارهای خود باز می‌گذارد.

کارت صدا استودیویی

کارت صدا استودیویی از مهم‌ترین تجهیزات استودیویی رکورد صدا است که سازها و میکروفون‌های کاندنسر/داینامیک شما را به کامپیوتر متصل می‌کند و به‌عنوان رابط بین تجهیزات صوتی و کامپیوتر عمل می‌کند.

به‌عنوان مثال، اگر قصد رکورد صدای یک خواننده را دارید، ابتدا باید یک میکروفون خود را برای این کار به کارت صدا متصل کنید تا به کمک کارت صدا بتوانید سیگنال‌های آنالوگ تولید شده توسط میکروفون را به سیگنال‌های دیجیتال قابل استفاده بر روی کامپیوتر تبدیل کنید. سپس کارت صدا سیگنال را از میکروفون به کامپیوتر و به DAW یا همان نرم افزار میزبان شما ارسال می‌کند.

سیگنال‌های صدایی که از کامپیوتر شما خارج می‌شود تحت تأثیر مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ(D/A) در کارت صدای شما قرار می‌گیرد، به‌همین دلیل کیفیت رکوردهای شما به شدت وابسته به کیفیت پری امپ کارت صدای شما است. خوشبختانه این روزها می‌توانید کارت صداهایی با مبدل‌های باکیفیت را با هزینه کمتری خریداری کنید، برای مشاوره دقیق‌تر با کارشناسان ما در تماس باشید.

گزینه‌های زیادی برای خرید کارت صدا استودیویی در هر بازه قیمتی وجود دارد که فقط نگاه کردن به آنها باعث سر در گمی شما می‌شود، شما می‌توانید در این زمینه با کارشناسان صوت پلاس در ارتباط باشید تا بهترین گزینه باتوجه به شرایط خود را انتخاب کنید.

هدفون استودیویی

از آنجایی که داشتن یک صدای مطلوب به شرایط آکوستیکی اتاق شما بستگی دارد، اگر در یک اتاقی هستید که از لحاظ آکوستیکی شرایط مناسبی ندارد، توصیه می‌کنیم برای مانیتور صدا به جای اسپیکرهای مانیتورینگ از هدفون استودیویی استفاده کنید. سعی کنید از هدفون‌های پشت باز(Open back) برای کاربری‌های نظیر تولید، میکس و مسترینگ استفاده کنید.

حتی اگر از اسپیکرهای مانیتورینگ برای مانیتور صدا استفاده می‌کنید، همچنان به یک هدفون برای استفاده در هنگام ضبط نیاز دارید. برای این منظور باید به دنبال هدفون پشت بسته (Closed back) باشید که ایزولیشن مناسب و کمترین نشتی صدا را داشته باشد.

هدفون‌های پشت باز اجازه می‌دهند فرکانس‌های bass از هدفون خارج شوند که موجب low-end شفاف‌تر و دقیق می‌شود. نقطه ضعف آنها این است که صدای زیادی از آنها نشت می‌کند، بنابراین برای استفاده در فضاهای عمومی یا هنگام رکورد پشت میکروفون ایده‌آل نیستند و باید به سراغ هدفون‌های پشت بسته برویم.

هدفون‌های معمولی برای ایجاد صدای خوب درنظر گرفته شده‌اند. آنها پاسخ فرکانسی موسیقی را دستکاری می‌کنند تا فرکانس‌های خاصی را برجسته کنند و هیجان بیشتری را به مخاطب القا کنند. هدفون‌های بیت‌ و سونی WHM به دلیل داشتن پاسخ‌های بیس قدرتمند (تا حدی سرسام‌آور) بدنام هستند، در حالی که هدفون‌های دیگر کان دارای شیب متوسطی هستند که وضوح صدا را به ارمغان می‌آورد اما صدای گیتار را از بین می‌برد.

مانند یک اسپیکر مانیتورینگ، هدف یک هدفون استودیویی این است که میکس را تا حد امکان صاف و دقیق به نمایش بگذارد. برخلاف هدفون‌های معمولی، هدفون‌های استودیویی بعید است که بر طیف‌های فرکانس خاصی تأکید کنند تا شما را در مرحله میکس به غلط می‌اندازند.

راهنمای تجهیز استودیو صدابرداری به همراه نکات مهم

میکروفون استودیویی

موسیقی

ضبط ساز

ضبط ساز با میکروفون یک بحث جالب و تا حدودی موضوعی در صنعت موسیقی است. پیشرفت مداوم نرم افزار VST، ابزارهای دیجیتال یکپارچه و مبدل های آنالوگ-دیجیتال از نظر تئوری نیاز به ضبط هر سازی غیر از وکال را از بین برده است. به راحتی می توان پرسید: اصلاً چرا خودمان را به زحمت بی اندازیم؟ در صورتیکه می توانیم یک VST برای سل و ترومپت بگیریم، یا می توانیم یک آمپ گیتار را شبیه سازی کنیم و گیتار خود را مستقیماً به جک لاین اینترفیس صوتی خود وصل کنیم.

بسیاری از نوازندگان و مهندسین صدا معتقدند که هیچ چیز بهتر از صدای سازها و آمپرهای واقعی نیست. پویایی‌های خاص، حس موسیقیایی خاص، جذابیت آنالوگ خاصی که در صدای واقعی خود ساز ها وجود دارد قابل مدل سازی نیست. پیشنهاد میکنیم با توجه به نوع ساز که در اختیار دارید با کارشناسان ما برای انتخاب بهترین گزینه در ارتباط باشید.

رکورد وکال

انتخاب میکروفون استودیویی برای رکورد وکال نیازمند بررسی پارامتر های متعددی از جمله نوع سبک موسیقی، جنس صدای خواننده، میزان بودجه در اختیار و … است. ممکن است میکروفونی که برای دوست شما به  خوبی کار می کند و صدای عالی دارد برای جنس صدای شما عالی عمل نکند و نتیجه مطلوب را در اختیار شما قرار ندهد. برخی از میکروفون‌ها پاسخ‌های روشن‌تری دارند، برخی صدای گرم‌تری دارند به همین جهت حتما قبل از خرید از تجربه کارشناسان ما بهره مند شوید.

راهنمای تجهیز استودیو صدابرداری به همراه نکات مهم

مرجع مشاوره و فروش تجهیزات استودیویی

فروشگاه صوت پلاس یکی از مراجع فروش تجهیزات استودیویی در ایران به شمار می‌آید، شما می‌توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان فروشگاه صوت پلاس بهره‌مند شوید.