با تصویب سامانه مودیان در ابتدای سال 1402 نقش همه مباحث حسابداری تغییر پید کرد و عملا کم کم نقش صورتحساب های دستی و کاغذی حذف خواهد شد و همه صورتحساب ها شکل الکترونیکی می گیرند.

یکی از دلایل مهم راه اندازی این سامانه کنترل صورتحسابهای مودیان می باشد. به صورت کلی صورتحساب ها بعد از سامانه مودیان به سه نوع تقسیم می شوند، در این مقاله قصد داریم انواع صورتحساب های سامانه مودیان را شرح دهیم.

جرائم سامانه مودیان

مودیان در صورتی که صورتحساب خود را به صورت اشتباهی در سامانه مودیان ثبت کنند ممکن است دچار جرائم متعددی شوند، بنابراین بسیار مهم است که حسابداران یا صاحبین کسب و کارها بهترین صورتحساب را با توجه به خریدار انتخاب نمائید تا از جرائم این سامانه جلوگیری کنند.

انواع صورتحساب های سامانه مودیان

  1. صورتحساب الکترونیکی

  2. صورتحساب غیر الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی

این نوع فاکتور در همه انواع معامله ها چه در معامله فروش کالا و چه خدمات باید صادر شود. صورتحساب فروش الکترونیکی خودش به سه نوع تقسیم می شود

صورتحساب نوع اول:

این نوع صورتحساب برای شرکتها یا صاحبین کسب و کار صادر می شود، در این نوع صورتحساب و البته تنها در همین صورتحساب اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای مشتری لحاظ می شود.

بنابراین فعالان اقتصادی اگر قصد دارند، از اعتبار مالیاتی خود استفاده کنند، باید از فروشنده، صورتحساب الکترونیکی نوع اول را دریافت نمایند.

در صورتحساب نوع اول موارد زیر وجود دارد:

  • نوع فروش: در این بخش مواردی مثل نوع فروش که می تواند بورس کالا، انرژی ، حق العمل کاری و ........ می باشد.
  • نوع خریدار: در اینچا باید نوع خریدار که می تواند مصرف کننده نهایی یا فعال اقتصادی باشد.
  • اطلاعات زمانی فاکتور مانند تاریخ و زمانن فاکتور
  • اطلاعات شخصی خریدار مانند اطلاعات هویتی و ....
  • مشخصات کامل کالا و .....
  • عوارض و مالیات ارزش افزوده

یک مزیت بزرگ نوع اول صورتحساب این می باشد که اعتبار مالیاتی ارزش افزوده خریدار از سمت سازمان امور مالیاتی مورد قبول می باشد.

صورتحساب نوع دوم

در این نوع صورتحساب فقط اطلاعات کالا و خدمات و همچنین اطلاعات فروشنده قید شده است.

از انجاییکه این نوع صورتحساب صرفا برای مصرف کنند نهایی صادر می شود، صاحبین کسب و کار با دریافت این صورتحساب اعتبار مالیاتی برای آنها لحاظ نمی شود.

در این نوع صورتحساب اطلاعات خریدار قید نمی شود و به همین دلیل است که اعتبار مالیاتی برای صاحبین کسب و کار لحاظ نمی شود.

در این نوع صورتحساب روش پرداخت از طرف سازمان امور مالیاتی نقد تلقی می شود و سازمان از شما نسیه بودن فاکتور را نمی پذیرد.

صورتحساب نوع سوم

ای صورتحساب صرفا رسید کارتخوان می باشد. همانطور که در صورتحساب نوع دوم به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ نمی شود، در صورتحساب نوع سوم هم همین اتفاق می افتد و صورتحساب صادره از کارتخوان یا پایانه های فروشگاهی به عنوان اعتبار مالیاتی برای خرید لحاظ نمی شود.

در این صورتحساب موارد زیر مشاهده می شود.

  • مبلغ خرید
  • شماره پذیرنده فروشگاه
  • شماره های پایانه
  • شماره پیگیری و .....

ما می توانیم بعد از صادر کردن صورتحساب آن ها را تغییر یا اصلاح کنیم.

این صورتحساب از قبیل زیر می باشند:

صورتحسابهای سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی:

قبلاٌ صورتحساب اصلاحی مرسوم نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال و فاکتور جدید صادر میشد یک از دلایل آن هم امکان اصلاح در فاکتورهای چاپی وجود نداشت با توجه به الکترونیکی شدن صورتحساب ها و امکان ردیابی صورتحساب ها و صورتحساب های اصلاحی از طریق شماره ردگیری آنها، این امکان هم اضافه شده است که پس از صدور صورتحساب اصلی اگر نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی، شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار وهم چنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت شامل: شناسه کالا/خدمت باشد، صادر کننده صورتحساب الکترونیکی باشد مؤدی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این‌صورت نیازی به تایید ندارد.

صورتحساب الکترونیکی ابطالی:

در سامانه مالیاتی این امکان وجود ندارد که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی مؤدی مالیاتی بتواند آن را حذف کند و اگر بنا به دلیلی مؤدی مالیاتی بخواهد صورتحسابی را حذف کند باید آن را ابطال نماید مواردی که باعث می شود نیاز باشه تا صورتحساب اصلی یا صورتحساب اصلاحی را ابطال کرد می تواند شامل اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مانند: شماره اقتصادی و شناسه کالا/خدمت و تاریخ صدور صورتحساب تغییر یابد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم استفاده از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی می باشد.

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش:

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا/خدمت ( از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می نماید. صورتحساب برگشت از فروش، جهت صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل صدور می باشد.
لازم به ذکر است مؤدیان مالیاتی باید ظرف مدت 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی به کارپوشه خودشان مراجعه و نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند در غیر این‌صورت ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب می باشد.

صورتحساب شمس چیست؟

صورتحساب شمس، در واقع صورتحساب کاغذی می باشد، البته صورتحسابی که توسط سازمان دارایی طراحی شده است، این صورتحساب در صورتی که حادثه ای وجود داشته باشد یا به هر دلیلی نقص فنی اتفاق بیفتد باید مودیان از صورتحساب شمس استفاده کنند.

بعد از اینکه مشکل فنی یا نقص رفع شود مودیان موظف هستند که صورتحساب خود را در سامانه مودیان ثبت کنند در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهند شد.

نکته ای که باید مصرف کنندگان به آن توجه کنند این است که بسیار مهم می باشد که صورتحساب درست و مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید و موقع خرید از فروشنده گانی خرید کنید که حتما از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند

گزینه بعدی این است که اگر خطایی در صورتحساب شما وجود دارد حتما از فروشنده درخواست کنید که صورتحساب شما را اصلاح یا باطل نماید

.در انتها از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراه من بودید برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از مشاور مشاره رایگان ما استفاده نمائید

منبع : https://markazeamoozeshi.com