پس از این که دوربین مدار بسته مناسب و متناسب با کاربرد مورد نظرتان را خریداری کردید، نوبت به نصب آن و تهیه تجهیزات لازم برای راهنمای نصب دوربین مدار بسته است. در واقع اهمیت نصب صحیح و راه اندازی دوربین مدار بسته تا حدی است که حتی اگر بهترین برند دوربین را خریداری کرده باشید، نمی توانید کاربردهایی که از آن انتظار دارید یا به دنبال آن هستید را مشاهده و دریافت کنید. به همین دلیل برای نصب و کار با دوربین مدار بسته اگر مهارت، یا زمان کافی برای نصب را ندارید، از یک نصاب حرفه ای و کار بلد کمک بگیرید. اما در صورتی که علاقه به این کار دارید، همراه ما باشید؛ با راهنمای نصب دوربین مدار بسته به طور کامل آشنا شوید.

اقدامات لازم قبل از نصب دوربین مدار بسته

در اولین مرحله باید قسمت هایی از ورودی ها و خروجی هایی که قصد نصب کردن دوربین مدار بسته را روی آن دارید، در نظر بگیرید و مشخص کنید. سپس متناسب با متراژ محل نصب یا سایر تمهیداتی که مد نظر دارید، تجهیزات کامل را خریداری کنید. نکته حائز اهمیت این است که برای نصب دوربین ها و همچنین سیم کشی ها، لازم است که یک حفره روی دیوار ایجاد شود. پس از آن برای پوشاندن این حفره می توان از داکت، لوله، سینی کابل، و ... استفاده کرد تا ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد. بدین صورت که با استفاده از گذراندن سیم ها از کناف، زیر نما، دو پوش، سقف های کاذب و یا سیم کشی های زیر زمین و ... می توان به راحتی سیم کشی ها یا حفره های ایجاد شده را از دید سایر افراد مخفی کرد. در برخی موارد نیز انواع دوربین های مدار بسته به صورت بسته های بی سیم تولید و عرضه می شوند. بنابراین نصب آن ها در مکان های کوچک و با متراژ کم باعث ایجاد مشکل یا ظاهر نا مطلوبی نمی شود. 

مراحل نصب دوربین مدار بسته

با توجه به این که امروزه انواع دوربین های مدار بسته با ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای مختلفی دارد، در قدم اول جهت نصب دوربین مدار بسته، دوربین مناسب و متناسب با نیازتان را خریداری کنید. برای این کار اگر اطلاعات کافی در مورد دوربین ها ندارید، از یک کارشناس و فروشنده حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. پس از آن برای نصب دوربین مدار بسته مراحل زیر را انجام دهید:

  • طراحی نقشه برای نصب

با توجه به نوع دوربینی که انتخاب می کنید و زوایایی که دوربین پوشش می دهد، لازم است که اقدام به طراحی نقشه برای نصب کنید. برای این کار به کلیه مسیرها و ورودی ها و خروجی هایی که ممکن است افراد رفت و آمد کنند، توجه کنید. طراحی نقشه کمک می کند که بهتر بتوانید ابزار و تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده و برای نصب اقدام کنید. 

  • انتخاب و خرید تجهیزات

برای نصب دوربین مدار بسته با توجه به نوع دوربین لازم است که تجهیزات لازم را هم خریداری کنید. سپس بر اساس متراژ محل نصب باید وسایلی از جمله داکت، سیم، و ... را تهیه نمایید. زمان انتخاب تجهیزات، بهترین مدل و برندها را خریداری کنید تا نیازی به تعویض یا خرید مجدد وسایل و صرف هزینه های زیاد نباشد. از طرفی این کار باعث افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده هم می شود. 

  • تعیین محل نصب تجهیزات

پس از این که محل نصب دوربین را مشخص کردید، سپس باید محل نصب تجهیزات مختلف از جمله دوربین‌ ها، کابل ‌ها و دستگاه ‌های DVR را هم مشخص کنید. نکته مهم در انتخاب محل نصب تجهیزات این است که باید مکانی را انتخاب کنید که سارقین نتوانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را از کار بیاندازند. برای مثال باید حتی الامکان نقاط بلند را انتخاب کنید تا امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد. همچنین نصب تجهیزات باعث تاثیر بد در محیط ظاهری نشود. 

  • کابل کشی کردن برای برقراری مدارها

با توجه به نوع دوربین لازم است که از سیستم ها و کابل ها و مدارهای مرتبط و مخصوص همان دوربین استفاده شود. برای مثال برای دوربین های مدار بسته آنالوگ لازم است که از کابل های  RG۱۱، RG۶، RG۵۹ استفاده کنید. اما در دوربین های مدار بسته مدل تحت شبکه باید از دوربین ‌های تحت شبکه یا آی پی،  NVR و همچنین سوئیچ شبکه استفاده نمایید. برای دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیازی به کابل کشی کردن و صرف کردن هزینه های زیاد برای خرید تجهیزات نیست. 

  • اجرای تنظیمات لازم 

بر اساس نوع دوربین، ابتدا اطمینان حاصل کنید که نصب دوربین ها صحیح انجام شده باشد. سپس بر اساس نوع دوربین از نرم افزار مناسب برای اجرا و اعمال کردن تنظیمات مورد نظر استفاده کنید. در واقع هدف از استفاده از نرم افزار ذخیره کردن و نمایش صحیح و با کیفیت تصاویر روی تلفن همراه یا سیستم کامپیوتر است. 

برای نصب دوربین مدار بسته چه کار کنم؟

تجهیزات لازم برای نصب دوربین مدار بسته

همان طور که در پاراگراف های پیش هم ذکر شد، برای نصب کردن دوربین ها با توجه به نوع دوربین به تجهیزات مختلفی نیاز است. اما به طور کلی برای دریافت و ذخیره و مشاهده کردن تصاویر در دوربین مدار بسته لازم است تجهیزات زیر را خریداری و استفاده نمایید:

  • دستگاه (DVR): برای ضبط تصاویر و مدیریت کردن دوربین های آنالوگ و AHD 
  • هارد دیسک :HDD به منظور داشتن فضای کافی و لازم برای ضبط تصاویر و فیلم های دوربین های مدار بسته
  • بسته کابل RG59 برای متصل کردن و انتقال تصاویر دوربین به DVR
  • کابل CAT5 و CAT6  : برای ایجاد اتصال و انتقال تصاویر دوربین تحت شبکه IP  به NVR
  • اداپتور یا منبع تغذیه :به منظور تامین کردن برق دوربین های مدار بسته و دستگاه DVR یا NVR 
  • فیش BNC: برای سیم کشی کردن و نصب دوربین مدار بسته آنالوگ و نصب دوربین مدار بسته AHD 
  • میکروفون: برای ضبط صداهای اطراف هر دوربین مدار بسته
  • مانیتور، نمایشگر یا تلویزیون: برای امکان مشاهده کردن تصاویر دوربین ها و مشاهده تنظیمات آن ها

جمع بندی

امروزه نیاز به نصب دوربین مدار بسته و راه اندازی آن در محیط های مختلف بیش از پیش احساس می شود. به همین منظور در این مقاله به بررسی کامل نحوه نصب دوربین مدار بسته و سایر تجهیزات لازم برای نصب پرداخته شد.