پلتفرم های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را با نام «صرافی» می‌شناسند. با هر مرتبه رشد نجومی بازار رمز ارزها در بازه‌های زمانی دو الی چهار ساله، بسترهای جدیدی برای گرفتن سهمی از این حوزه پررونق ظهور می‌کنند، اما بعد از هر مرتبه اصلاح بازار، تعدادی نیز از صحنه محو می‌شوند. مشکل دیگر، نبود یک چارچوب قانونمند برای نظارت بر آن‌ها است. این مشکل نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا وجود دارد؛ دولت‌ها در مواجهه با حوزه کریپتو به چالش کشیده شده‌اند. همین موضوع سبب شده در کل جهان، تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال بدون دریافت مجوز از مراجع قانونی در کشورهای خود مشغول فعالیت باشند.

بیت کوین به عنوان یک پول غیر متمرکز، به دور از دست هر فرد، شرکت، نهاد یا مخصوصا دولت، متولد شد. پایه و اساس آن کنترل‌ناپذیر است، به همین دلیل تحت کنترل درآوردن بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال که اغلب ساختاری مشابه آن دارند، کار راحتی نیست. این چالش به بسترهای تبادل رمز ارزها گسترش یافته و قانونمند کردن آن‌ها را سخت کرده است. شاید تصور کنید نیازی به این کار نیست، چرا که از اساس با مفهوم پول غیر متمرکز در تعارض است. اگرچه تحت کنترل در آوردن رمز ارزها آن‌ها را از چشم‌انداز اصلی خود دور و رفته رفته متمرکز می‌کند، اما نکته اینجاست که بدون نظارت، احتمال کلاهبرداری افزایش پیدا خواهد کرد.

طی چند سال اخیر صرافی های ارز دیجیتال متعددی در دنیا بدون داشتن مجوز شروع به فعالیت کرده و بعد از مدتی ناگهان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. برخی حتی قصدی برای کلاهبرداری نداشته‌اند، اما به خاطر ضعف در سیستم و مشکل در استراتژی‌های کسب و کار، در نهایت با شکست مواجه شده‌اند. این موضوع ضرورت پیدا کردن صرافی های ارز دیجیتال دارای مجوز را چند برابر می‌کند.

وضعیت صرافی های رمز ارز در ایران چگونه است؟

قدمت برخی پلتفرم‌های ایرانی خرید و فروش ارزهای دیجیتال بیش از 5 سال است و اکنون چند صد هزار کاربر فعال دارند. حجم تراکنش‌های روزانه در صرافی های ایرانی تبادل رمز ارز به چند صد میلیارد تومان می‌رسد که نشان‌دهنده سرمایه گذاری سنگین و فعالیت گسترده مردم کشور در این بازار است. با این حال، مشابه بسیاری از کشورهای دنیا حتی پیشرفته‌ترین مناطق جهان، هنوز چارچوب قانونی مشخصی برای این حوزه در نظر گرفته نشده است. نهادی که باید روی فعالیت آن‌ها نظارت داشته باشد بانک مرکزی است، اما مرجع نام برده تا کنون اقدام خاصی در این راستا نداشته است.

آیا صرافی های ارز دیجیتال مجوز دارند؟

در چنین شرایطی، باید بر اساس قدمت و اعتبار از بین پلتفرم‌های داخلی دست به انتخاب زد و دیگر مدارک و مجوزهای آن‌ها (به جز مجوز بانک مرکزی) را در نظر گرفت. به عنوان نمونه می‌توان به چند صرافی ایرانی ارز دیجیتال با مجوز دانش بنیان اشاره کرد که تعداد انگشت‌شماری دارند. آن‌ها بعد از طی مراحلی طولانی و سخت، موفق به ثبت خود به عنوان یک شرکت دانش بنیان شده‌اند. این نشان می‌دهد صرافی مذکور صرفا بستری برای پول‌سازی با واسطه‌گری در بازار ارزهای دیجیتال نیست و مجموعه، تحقیق، توسعه و پیشرفت کشور در حوزه بلاک چین را جزو اهداف اصلی خود قرار داده است.

یک فاکتور مهم دیگر برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال در شرایط نبود مجوز بانک مرکزی، قدمت و اعتبار مجموعه است؛ چند سال از زمان تاسیس یک صرافی می‌گذرد؟ چه اعتباری نزد فعالان حوزه کریپتو در ایران دارد؟ آیا نظر کاربران درباره آن خوب است یا به طور مستمر از یک سری مشکلات گله می‌کنند؟ صرافی چه تعداد کاربران فعال دارد و حجم معاملات روزانه در آن چقدر است؟ هر چه یک وب سایت یا اپلیکیشن خرید و فروش رمز ارزها جدیدتر، کوچکتر و ناشناخته‌تر باشد، اعتماد کردن به آن سخت‌تر می‌شود.

معرفی بیت 24، یک صرافی ارز دیجیتال با مجوز دانش بنیان

بیت 24 در تابستان سال 1398 تاسیس شد و هدف خود را برطرف کردن چالش‌های بازار رمز ارز در آن زمان تعیین کرد. نمونه‌ای از این چالش‌ها دستی بودن تسویه‌های ارزی و ریالی در پلتفرم‌های داخلی و همچنین خرید و فروش تعداد محدودی رمز ارز بود.

صرافی بیت 24 به جرات یکی از نخستین پلتفرم‌های ایرانی خودکار است که در آن تسویه‌ها، ارزی و ریالی، به صورت سیستمی انجام می‌شوند. اگرچه همواره تعدادی اپراتور انسانی روی سفارش‌ها، درخواست‌ها و تراکنش‌ها نظارت دارند، اما اعمال روی هم رفته به شکل خودکار صورت می‌گیرند. اهمیت این موضوع با مقایسه زمان تسویه بیت 24 با دیگر صرافی های ایرانی مشخص می‌شود؛ در بازار پرنوسان کریپتو، دقیقه‌ها سرنوشت‌ساز هستند، به طوری که ممکن است با چند دقیقه تاخیر در تسویه، یک فرصت کسب سود را از دست بدهید یا وارد وضعیت ضرر شوید. در چنین شرایطی، چند ساعت انتظار برای دریافت کوین‌ها و توکن‌های خریداری شده داخل کیف پول خود، آزاردهنده است!

آیا صرافی های ارز دیجیتال مجوز دارند؟

بیت 24 فعالیت خود را در قالب یک پلتفرم خرید و فروش مستقیم (OTC) شروع کرد، اما بازار معاملاتی (P2P) آن نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود. هر دو پلتفرم از نظر تعدد رمز ارزها و بازارهای پشتیبانی شده جزو بهترین‌های ایران هستند؛ در بستر OTC می‌توانید حدود 500 رمز ارز مختلف را خرید و فروش کنید. بستر P2P صرافی بیت 24 هم متشکل از حدود 200 بازار معاملاتی است. این تعداد به صورت مستمر افزایش پیدا خواهد کرد.

بیت 24 تا امروز موفق به جلب اعتماد بیش از 500 هزار کاربر شده است و این تعداد روز به روز بیشتر می‌شود. یکی دیگر از جنبه‌های مثبت این صرافی ارز دیجیتال داشتن یک آکادمی قوی است که آموزش‌های مبتدی تا حرفه‌ای و حتی تخصصی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

برای شروع خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این صرافی می‌توانید به وب سایت bit24.cash مراجعه یا اپلیکیشن موبایل آن را برای اندروید یا آی‌او‌اس دریافت کنید. لینک دانلود نرم افزارها از گوگل پلی استور و اپ استور داخل وب سایت قرار گرفته است. کافی است یک سری اطلاعات اولیه ارائه و احراز هویت خود را کامل کنید. این مراحل را طی کمتر از پانزده دقیقه طی خواهید کرد. در نظر داشته باشید در تمام صرافی های ارز دیجیتال معتبر صرف نظر از داشتن یا نداشتن مجوز احراز هویت کاربران از نظر قانونی ضروری است.