دندان‌های ما از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اعضای بدن ما هستند. این عضو نه تنها در زیبایی ظاهری بلکه در سلامت بدن انسان هم نقش دارند. همه ما به دلایل مختلفی و در زمان‌های گوناگونی درد دندان را به نحوی تجربه کرده‌ایم. دردی که می‌تواند شدت مختلفی داشته باشد و از همه مهم‌تر به قدری باشد که ما را از زندگی روزمره و انجام فعالیت‌ها باز دارد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد روش‌های درمان درد صحبت کنیم، هم روش‌های خانگی و هم پزشکی. البته که بیشتر منظورمان روش‌هایی بوده که اثرگذاری سریعی داشته باشند و در مواقع اورژانسی کمی از درد دندان بکاهند. همراه ما باشید.

درد دندان و علت آن

وقتی از دندان درد صحبت می‌کنیم منظورمان درد و احساس ناخوشایندی بوده که در اطراف دندان و لثه احساس می‌کنید. گاهی اوقات درد دندان خفیف بوده و می‌توان در خانه آن را درمان کرد. اما وقتی پای دردهای شدیدتر در میان باشد نمی‌توانید خیلی روی راه‌کارهای خانگی حساب باز کنید و باید به سراغ کمک‌های تخصصی بروید. از طرفی انواع مختلفی از دندان درد وجود داشته که هر کدام هم علت مشخصی دارند. به طور کلی از شایع‌ترین علل بروز دندان درد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آبسه دندانی
  • بیماری‌های لثه
  • دندان ترک خورده
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • دندان عقل و انواع آن
  • ترمیم دندان آسیب دیده
  • حفره‌ها و سوراخ‌های دندانی
  • دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها بر روی یکدیگر

علائم دندان درد کدام‌اند؟

با توجه به اینکه مدل‌های مختلفی دندان درد داریم در نتیجه علائم هر کدام هم می‌تواند متفاوت باشد. با این حال از متداول‌ترین علائم و نشانه‌های دندان درد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • درد تیز و کوبنده
  • بو یا طعم بد دهان
  • حساسیت دندان‌ها
  • تورم شدید در لثه‌ها
  • درد ضربان‌دار در دندان
  • دردی مداوم که از بین نمی‌رود

هیچ راهی وجود ندارد تا نشان دهد درد دندان چقدر طول می‌کشد. این موضوع بسته به علت بروز دندان درد متفاوت است. اگر گاهی اوقات التهاب لثه را تجربه می‌کنید به احتمال زیاد بعد از چند روز از بین می‌رود. از طرفی اگر دندان‌تان آبسه کرده باشد درد مزمن بوده و گاهی نمایان شده و گاهی هم ناپدید می‌شود، اما مسئله این است که هیچوقت به طور کامل از بین نمی‌رود. پیشنهاد ما این است که در صورت تجربه درد مزمن حتما به سراغ پزشک بروید. اگر به دنبال دکتر دندانپزشکی تهران هستید سری به سایت درمانکده بزنید.

روش درمان دندان درد چیست؟

روش درمان دندان درد چیست؟

روش‌های درمان دندان درد با توجه به علت آن متفاوت هستند. اما به طور کلی برخی روش‌های خانگی می‌توانند شما را از شر دردهای متوسط و خفیف نجات دهند. گاهی اوقات هم روش‌های خانگی نتیجه‌ای ندارند و برای درمان حتما باید به سراغ دندانپزشک و روش‌های تخصصی بروید. در ادامه برخی از راه‌کارهای درمانی را بررسی خواهیم کرد:

دارو درمانی

آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها می‌توانند برخی اوقات علائم و درد ناشی از مشکلات دندانی را به صورت موقتی برطرف کنند. دقت کنید که آنتی‌بیوتیک به منظور از بین بردن عفونت دندانی تجویز می‌شود و درد دندان ممکن است بعد از برطرف شدن عفونت مجدد تکرار شود. با این حال شما می‌توانید تا زمان معاینه پزشک از مسکن استفاده کرده و درد را مدیریت کنید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان به منظور پر کردن حفره‌های دندانی انجام می‌شود. در این روش ابتدا تمامی قسمت‌های آسیب‌دیده دندان برداشته شده و سپس به وسیله مواد مخصوص جای خالی دندان پر می‌شود.

روکش دندان

گاهی اوقات مشکلات دندانی به طور کل ساختار و نمای دندان را از بین می‌برند. در این صورت دندانپزشک باید به کمک روکش‌های دندانی بخش آسیب دیده را احیا کند. این روکش‌ها با توجه به رنگ دندان‌های بیمار انتخاب شده و جنس مقاوم و محکمی دارند.

درمان ریشه

برخی اوقات باکتری‌ها و عفونت دندانی به ریشه دندان آسیب می‌زنند. در این صورت تنها باید به کمک کانال کشی اعصاب ملتهب و آسیب دیده دندان را درمان کرد یا نهایتا آن را خارج کرد. بعد از این کار سطح دندان تمیز شده و بخش‌های خالی با مواد خاص پر می‌شوند. به علاوه اینکه به منظور حفاظت از دندان عصب‌کشی شده حتما باید آن را روکش کنید.

کشیدن دندان

اکثر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند تا جای ممکن دندان‌های طبیعی را حفظ کنند. اما گاهی اوقات این امر امکان‌پذیر نیست. اگر دندانی به شدت آسیب‌دیده باشد مجبور به کشیدن آن می‌شوید. در طی این روش دندانپزشک با دقت و ظرافت دندان آسیب‌دیده را از حفره آن بیرون آورده و هر گونه عفونت را پاک می‌کند.

درمان‌های خانگی دندان درد

در ادامه برخی از روش‌های رایج خانگی برای کاهش درد دندان را معرفی می‌کنیم، روش‌هایی که برای دردها و التهاب‌های خفیف نتیجه مثبتی دارند:

شستشو با آب نمک

نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است. شستشو با آب و نمک می‌تواند التهاب دندان و لثه را کاهش دهد. برای این کار نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و برای 30 ثانیه در دهان بچرخانید.

شستشو با هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید درد و التهاب ناشی از مشکلات دندان و لثه را کاهش می‌دهد. به علاوه اینکه می‌تواند خونریزی لثه را کنترل کند. دقت کنید که هیچوقت نباید دهان و دندان را با هیدروژن پراکسید خالص بشویید. برای این کار باید حتما آن را با آب رقیق کنید. به علاوه اینکه آن را قورت ندهید و بعد از شستشو آن را بیرون بریزید.

کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه آسیب‌دیده باعث شده که رگ‌های خونی باریک‌تر شده و درد و التهاب به قدر چشمگیری کمتر شوند. برای اینکار از کمپرس‌های پزشکی استفاده کنید یا می‌توانید یک بسته سبزیجات یخ‌زده را برای 20 دقیقه بر روی فک خود قرار دهید و در روز این کار را با فاصله تکرار کنید.

استفاده از پک چای نعناع

چای کیسه‌ای نعناع می‌تواند برای بی‌حسی دندان و درد لثه موثر باشد. قبل از استفاده ابتدا اجازه دهید چای کیسه‌ای کمی خنک شود. سپس آن را برای چند دقیقه بر روی دندان قرار دهید.

سیر

هزاران سال از سیر به عنوان یک داروی طبیعی ضد باکتری استفاده می‌شود. سیر نه تنها باکتری‌های مضر را از بین می‌برد بلکه از ایجاد پلاک‌های دندانی جلوگیری می‌کند. همچنین به عنوان یک مسکن قوی عمل می‌کند. برای استفاده از سیر ابتدا یک حبه را له کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد. سپس آن را بر روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

روش درمان دندان درد چیست؟

سخن پایانی

همان طور که دیدید روش‌های زیادی به منظور کاهش درد دندان وجود دارد. روش‌هایی که برخی از آن‌ها موقتی و برخی هم دائمی هستند. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده لیست کاملی از اطلاعات پزشکان معتبر را در اختیارتان می‌گذارد، از بهترین دکتر فوق تخصص گوارش در تهران گرفته تا متخصص اطفال. به علاوه اینکه دارای مطالب پزشکی گوناگونی است، از روش درمان دلپیچه گرفته تا درمان‌های خانگی.