توسعه علم کامپیوتر و کاربرد گسترده آن در تمام حوزه‌های زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. تکنولوژی و ارتباطات کارها را آسان کرده‌اند و صنعت گردشگری نیز از این موهبت بی‌نصیب نمانده است. در اینجا به برخی از کاربردهای علم کامپیوتر در حوزه گردشگری می‌پردازیم. در ضمن اگر به دیدن مکان‌های جذاب و بکر ایران علاقه‌مندید، احتمالا حضور در جنگل ابر برای‌تان جذاب باشد. این مکان‌ها که در قسمت‌هایی از کوه‌های البرز واقع شده‌اند، از بهترین جاذبه های گردشگری ایران به‌شمار می‌روند. در انتهای مقاله، یکی از راه‌های آسان برای رزرو بهترین اقامتگاه‌ها در جنگل‌های ابر را نیز معرفی خواهیم کرد.

تأثیر علم کامپیوتر در صنعت گردشگری و هتلداری

صنعت گردشگری از زمان تأسیس اولین هتل در سن لوئیس اوبیسپو کالیفرنیا در سال ۱۹۲۵ تاکنون، تغییرات زیادی داشته و روند رشد آن ازلحاظ عملیاتی، چالش‌ها و پیچیدگی‌های زیادی را به خود دیده‌است. اگرچه این صنعت ازلحاظ درآمدزایی در جایگاه سوم جهان قرار می‌گیرد، اما رکود اقتصادی سال‌های اخیر باعث شده‌است که بسیاری از مردم تمایل کمتری به سفر رفتن داشته باشند.

درواقع رکود اقتصادی منجر به کاهش میزان درآمد حاصل از صنعت گردشگری، اخراج کارکنان و تنگ‌ شدن بازار کار شد. بااین‌حال ورود کامپیوترها به حوزه گردشگری و توریسم دوباره آن را رونق بخشیده است. آژانس‌های مسافرتی، ایرلاین‌ها و هتلداران با استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای کاربردی، به سطح جدیدی از مدیریت و ارائه خدمات دست یافته‌اند که درنهایت به‌راحتی و افزایش رضایت‌مندی مشتریان منتج شده‌است.

کاربردهای عینی کامپیوتر در صنعت هتلداری و گردشگری

با وجود چالش‌ها و پیچیدگی‌های متعددی که هنوز هم در حوزه گردشگری وجود دارند، تعداد مقاصد گردشگری جهان و شمار گردشگران افزایش یافته‌است. امروزه بسیاری از بازوهای این حوزه و فناوری به هم مرتبط هستند. اکنون خرید بلیط هواپیما، اجاره ماشین، رزرو هتل و تورها با وجود سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای کاربردی بسیار آسان‌تر از گذشته شده‌اند.

در دنیای کنونی، کامپیوترها در واحدهای عملیاتی و عملکردی سازمان‌های گردشگری مختلف، ازجمله هتل‌ها کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. این کاربردها شامل دفتر کار، بازاریابی و فروش، خرید، خدمات F&B، نظارت امنیتی، مدیریت منابع انسانی و... است.

در ادامه برخی از سیستم‌های کامپیوتری که مکانیزیم مدیریتی آسان و کارآمدی در اختیار مدیران هتل‌ها قرار داده‌اند را توضیح داده‌ایم:

سیستم‌ CRS

سیستم‌ CRS مخفف عبارت Central Reservation System، یک نرم‌افزار مدیریتی کارامد یا همان سیستم رزرواسیون مرکزی است که تمامی فرایندهای مربوط به رزرو هتل را مدیریت می‌کند. این برنامه اطلاعاتی همچون ویژگی‌های اتاق‌ها، دسترسی‌پذیری و قیمت رزرو هتل را در تمام کانال‌های توزیع به اشتراک می‌گذارد و رزروهای انجام‌شده را ساماندهی می‌کند.

کاربرد علم کامپیوتر در صنعت گردشگری

سیستم‌های GDS در گردشگری و آژانس‌های مسافرتی

سیستم‌های GDS (Global Distribution System) که در دهه ۱۹۶۰ راه‌اندازی شد، یک سیستم رزرواسیون جهانی است و به‌عنوان رابط میان مشتری و ارائه‌دهندگان خدمات عمل می‌کند. این برنامه اطلاعاتی ازجمله قیمت بلیط‌ها و در دسترس بودن آن‌ها را به آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های رزرو آنلاین ارسال می‌کند. این سیستم بیشتر برای آژانس‌های مسافرتی توسعه داده شده‌است، زیرا این قابلیت را دارد که هتل‌ها، پروازها و اجاره ماشین را در یک رابط ساده قرار دهد و امکان استفاده‌ راحت از این خدمات را برای کاربران فراهم کرده‌است.

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم برای گردشگری (DSS)

سیستم‌های DSS (Decision Support System) زیرمجموعه‌ای از هوش تجاری هستند. درواقع به‌عنوان نوعی سیستم اطلاعاتی، به مدیران رده میانی و بالاتر کمک می‌کنند تا درمورد مشکلات سازمان و روش‌های حل آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

این برنامه در حوزه‌های مختلفی ازجمله تشخیص پزشکی، تأیید اعتبار وام، ارزیابی پیشنهاد پروژه‌های مهندسی کشاورزی کاربرد دارد. همچنین برای توسعه گردشگری و هتلداری نیز بسیار کارآمد است.

DSS به مدیران هتل کمک می‌کند تا از طریق داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها، درمورد شاخص‌های عملکرد کلیدی همچون قیمت اتاق‌‌های هتل، درآمد حاصل از هر اتاق در دسترس و... تصمیم‌گیری کنند.

کاربرد علم کامپیوتر در صنعت گردشگری

نرم‌افزار مدیریت هتل (PMS)

نرم‌افزار مدیریت هتل PMS (Progress Measurement System) یکی دیگر از سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده در حوزه گردشگری است. استفاده از این نرم‌افزار مزایای متعددی برای هتلداران به‌همراه دارد. یک نرم‌افزار PMSمی‌تواند کارهای زیادی ازجمله مدیریت رزرو و ورود و خروج مسافران، مدیریت نرخ اتاق‌ها، کلیه گردش‌های کاری، صورتحساب و... را انجام دهد.

سیستم‌های مدیریت اطلاعات (MIS)

سیستم‌های MIS (management information system) برنامه‌ای برای گردآوری، کنترل و پالایش اطلاعات موردنیاز سازمان هستند. مدیران سازمانی از اطلاعاتی که MIS در اختیارشان می‌گذارد، برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و کنترل فرایندها بهره می‌برند. MIS در سازمان‌های مرتبط به گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد و منجر به حداکثر رساندن سود آن‌ها خواهد شد.

با ورود فناوری کامپیوتر به صنعت گردشگری، نقش نیروی انسانی چه می‌شود؟

در دنیایی که هر روز شاهد توسعه، تغییر و تحول با شدت و سرعت بیشتری هستیم، توسعه گردشگری نیز به‌عنوان بخشی جدانشدنی از زندگی امری بدیهی است. تکنولوژی ارتباطات، رشد و تغییر صنعت گردشگری را سرعت بخشیده است و بخش زیادی از نیازهای گردشگران را برآورده می‌کند.

در هر صنعتی که فعالیت دارید، باید به کار خود عشق بورزید و با توسعه و پیشرفت، در نهایت بتوانید مشتری را راضی کنید. امروزه با پیشرفت در فناوری کامپیوتر، ارائه خدمات کارآمد و مؤثر به مشتریان کیفیت و سرعت بیشتری پیدا کرده‌است.

شایان ذکر است که با وجود برنامه‌های کاربردی کامپیوتری، صنعت گردشگری هنوز هم به نیروی انسانی نیاز دارد. بسیاری از افراد در پشت صحنه این صنعت کار می‌کنند و کسانی مانند کارمندان هتل‌ها و آژانس‌های هواپیمایی، راهنمایان تور، پرسنل پروازهای هوایی و زمینی، هنوز هم بخشی از صنعت گردشگری نوین هستند.

کاربرد علم کامپیوتر در صنعت گردشگری

اجاره اقامتگاه در جنگل ابر از فلای تودی

امروزه سایت‌های اینترنتی جایگزین آژانس‌های مسافرتی شده‌اند و اکثر امور سفر از قبیل رزرو هتل، رزرو و خرید بلیط از طریق سایت انجام می‌شود؛ برای مثال می‌توانید برای اجاره اقامتگاه در جنگل ابر مازندران، تهران یا شمال، به «سایت فلای تودی» بروید.

فلای تودی به‌عنوان معتبرترین و بزرگ‌ترین مرجع رزرواسیون آنلاین هتل و خرید بلیط برای سفرهای داخلی و خارجی، انجام امور قبل و بعد از سفر را برای کاربران آسان کرده‌است. این سایت رابط کاربری آسانی دارد و اطلاعاتی از قبیل بلیط‌های در دسترس، بلیط‌های ارزان هواپیما و قطار، اطلاعات مربوط به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران تنها با چند کلیک ساده می‌توانند گزینه موردنظر خود را انتخاب و رزرو کنند.