افراد زیادی از کیبورد گوگل برای اندروید یا همان Gboard معروف استفاده می‌کنند که قابلیت تایپ صوتی نیز دارد. البته برای تایپ صوتی اندروید فارسی یا انگلیسی، برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد. برای تایپ صوتی، لازم است که دسترسی جیبورد به میکروفون مجاز باشد چرا که در غیر این صورت صدای کاربر را دریافت نمی‌کند. اگر با پیام ارور No Permission to Enable: Voice Typing روبرو شده‌اید یا برایتان سوال شده که چرا تایپ صوتی کار نمیکند، دسترسی‌های اپلیکیشن جیبورد یا کیبوردی که قابلیت تایپ صوتی دارد را بررسی کنید. ترفندهای دیگری نیز برای حل مشکل تایپ صوتی وجود دارد.

در ادامه به نحوه مجاز کردن دسترسی به میکروفون توسط برنامه کیبورد می‌پردازیم و سایر روش‌های رفع مشکل تایپ صوتی را توضیح می‌دهیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

تفاوت برنامه تایپ صوتی و کیبورد با قابلیت تایپ صوتی

برای تایپ صوتی فایل متنی معمولاً برنامه‌هایی مثل Google Docs مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این برنامه و اپ‌های مشابه، گزینه‌ی تایپ صوتی وجود دارد و با لمس کردن آن، می‌توانید متن را واضح و بلند بیان کنید و برنامه آن را تایپ کند. شاید برایتان سوال است که آیا تایپ صوتی گوگل فارسی نیز پشتیبانی می‌شود؟ پاسخ مثبت است. در کنار گوگل، بعضی از سرویس‌های ایرانی نیز قابلیت تبدیل گفتار به متن فارسی را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند.

اما شاید منظور شما از تایپ صوتی، تایپ کردن فایلی شبیه به ورد و اکسل نباشد بلکه بخواهید در برنامه‌ها و سایت‌های مختلف از قابلیت تایپ صوتی استفاده کنید. برای این کار به کیبوردی نیاز دارید که امکان نوشتن پیام به صورت صوتی را داشته باشد و در نتیجه در هر برنامه و سایتی امکان تایپ کردن گفتاری را داشته باشید. اپلیکیشن Google Keyboard یا به عبارت دیگر Gboard این قابلیت را دارد و در مجموع امکانات متعدد و جامعی دارد. به همین علت است که بسیاری از کاربران اندروید، به جای انواع و اقسام اپ کیبورد، جیبورد را انتخاب می‌کنند.

قبل از بررسی روش فعال سازی تایپ صوتی فارسی سامسونگ و شیائومی و غیره، به دو حالت فوق فکر کنید و ببینید که آیا اپ برای تایپ صوتی لازم دارید یا کیبورد با قابلیت تایپ صوتی موردنیاز است.

فعال بودن دسترسی به اینترنت برای تایپ صوتی فارسی

بعضی از برنامه‌ها و سایت‌ها برای تبدیل کردن گفتار به متن، اطلاعات کاربر را توسط سرورهای خودشان پردازش می‌کنند. به عنوان مثال در جستجو کردن با گوگل، می‌توانید از تایپ صوتی استفاده کنید و تایپ صوتی گوگل فارسی با آپلود کردن صدایی که از میکروفون دریافت شده، صورت می‌گیرد. اگر در این فرآیند، اینترنت قطع شود، طبعاً اطلاعات به سرورهای گوگل نمی‌رسد.

طبعاً در استفاده از سایت‌های تبدیل گفتار به متن فارسی، وصل بودن اینترنت ضروری است، ممکن است اپ کیبوردی که نصب کرده‌اید نیز به همین شکل کار کند و در نتیجه در صورت وصل نبودن اینترنت، تایپ صوتی کار نکند.

فعال سازی google voice typing با مجاز کردن دسترسی میکروفون

در تصویر زیر ارور مربوط به دسترسی میکروفون در برنامه جیبورد را مشاهده می‌کنید، البته ارور No Permission to Enable: Voice Typing مختص جیبورد نیست و ممکن است حین کار با کیبوردها و برنامه‌هایی که قابلیت تایپ صوتی دارند هم این ارور یا پیام مشابهی ظاهر شود. در هر صورت معنی این پیام‌ها، مجاز نبودن دسترسی یا به زبان دیگر Permission است.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

اما مقوله‌ی دسترسی به میکروفون و اینکه چگونه تایپ صوتی سامسونگ را فعال کنیم، برنامه تنظیمات اندروید را اجرا کنید و روی گزینه‌ی Apps‌ یا Applications و یا گزینه‌ای مشابه تپ کنید تا لیستی از برنامه‌ها ظاهر شود.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

در لیست برنامه‌ها روی Gboard یا هر کیبوردی که به عنوان پیش‌فرض نصب شده و استفاده می‌کنید، تپ کنید. دقت کنید که کیبورد موردنظر، قابلیت تایپ صوتی یا تایپ صوتی فارسی داشته باشد.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

در صفحه App info یا اطلاعات برنامه روی گزینه‌ی دسترسی‌ها یا مجوزها و یا Permissions تپ کنید.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

اکنون در لیست مجوزهای برنامه، روی میکروفون تپ کنید.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

آخرین مرحله‌ی فعال سازی google voice typing یا فعالسازی تایپ صوتی در سایر کیبوردها، مجاز کردن دسترسی به میکروفون است. گزینه‌ی Allow only while using the app به این معنی است که تنها در زمان استفاده از اپ کیبورد، دسترسی به میکروفون مجاز می‌شود و زمانی که کیبورد باز نیست، نمی‌تواند در پس‌زمینه به صورت پنهانی از میکروفون صدا دریافت کند.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

البته در گزینه‌های قدیمی اندروید مقوله‌ی مدیریت دسترسی‌ها ساده‌تر و گزینه‌ها کمتر بوده است اما به هر حال اگر ارور مرتبط با دسترسی به میکروفون نمایش داده شده، برای نوشتن پیام به صورت صوتی لازم است که دسترسی‌ها را بررسی کنید.

فعال سازی تایپ صوتی اندروید فارسی با پاکسازی کش

گاهی اوقات مجوزهای برنامه صحیح است و مشکلی از این جهت وجود ندارد اما در عین حال کاربر در تایپ صوتی دچار مشکل می‌شود. نکته‌ی اول این است که بررسی کنید که آیا تایپ کردن به زبان فارسی در برنامه کیبورد پشتیبانی شده است یا خیر. نکته‌ی بعدی این است که با صدای بلند و واضح صحبت کنید و نکته‌ی سوم این است که دقت کنید که میکروفون گوشی مسدود نشده باشد و در واقع با مکالمه و ضبط کردن ویس، میکروفون را تست کنید.

در نهایت اگر مشکل حل نشده، کش اپلیکیشن کیبورد را پاکسازی کنید. برای این کار صفحه اطلاعات اپ را با روشی که ذکر شد باز کنید و روی گزینه‌ی ذخیره‌سازی یا Storage تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی Clear cache تپ کنید.

چگونه تایپ صوتی فارسی اندروید را فعال کنیم؟

پاکسازی کش موجب حذف شدن داده‌های موقت می‌شود و ممکن است اشکال هر برنامه‌ای با این روش ساده حل شود.

بروزرسانی کیبورد اندروید برای فعالسازی تایپ صوتی

یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به سوال چرا تایپ صوتی کار نمیکند ، داد، این است که شاید نسخه‌ی خاصی از برنامه که باگ یا اشکال نرم‌افزاری دارد، نصب شده است. چاره چیست؟ آپدیت کردن به آخرین نسخه بهترین راهکار است. برای آپدیت کردن جیبورد یا هر کیبورد دیگری که قابلیت تایپ صوتی دارد، به گوگل پلی مراجعه کنید یا آخرین نسخه را از سایت‌های دانلود اپ اندروید دریافت کرده و نصب کنید.