ارز دیجیتال پولکادات با ارزش بازار 5.45 میلیارد دلار به عنوان یازدهمین ارز برتر بازار کریپتو کارنسی شناخته می شود. پولکادات در اوایل ماه اوت با از دست دادن حمایت روانی سطح 5 دلار وارد روند نزولی شد. در زمان انتشار این پست هر ارز پولکادات با ارزش 4.45 دلار معامله می شود. پیش از این و با انتشار خبر پیروزی حقوقی ارز ریپل در مقابل کمیسیون اوراق بهادر آمریکا در 13 ژوئیه 2023، تحت تاثیر این اتفاق قیمت پولکادات نیز 9 درصد رشد کرد و درنتیجه میزان خرید دات DOT افزایش یافت.

دادگاه جنوبی ایالات متحده، ناحیه‌ی نیویورک در حکم خود اعلام کرد که فروش توکن ریپل در صرافی های ارز دیجیتال و فروش های برنامه ریزی شده به عنوان قرارداد های سرمایه گذاری شده شناخته نمی شوند. از این رو نمیتوان به این موضوع برچسب امنیتی زد . اما دادگاه همچنین اعلام کرد که فروش ارز دیجیتال ریپل در قالب نهاد های سرمایه گذاری و یا سازمانی قوانین اوراق بهادار را نقض می کند. همین پیروزی جزئی کافی بود تا بخش عمده ای از بازار ارزهای دیجیتال سبز پوش شوند.

با توجه به پیشرفت و توسعه پاراچین‌ها، شبکه‌ی پولکادات به سرعت در حال پیشرفت است. ارائه‌ی گزارش های سه ماهه‌ اول سال 2023 نشان میدهد که پولکادات در این زمینه پیشرفت های قابل توجه ای داشته است. توسعه‌ی پاراچین‌های جدید می تواند باعث افزایش تقاضا برای خرید ارزدیجیتال پولکادات شود. در واقع برای اینکه یک پروژه بتواند به هسته‌ی شبکه‌ی پولکادات متصل شود باید در حراج اسلات‌های پاراچین پولکادات برنده شود.

فرایند حراج پاراچین های این شبکه از طریق توکن های پولکادات انجام می شود و پروژه ها باید از طریق فرایند "وام جمعی" توکن های پولکادات را از دارندگان شخصی تهیه کنند. همین نکته امنیت اسلات ها را تقویت میکند. برای درک بهتر تاثیر این پیشرفت ها بر ارزش توکن پولکادات با توجه به توانایی های هوش مصنوعی در بررسی موضوعات مختلف که این روزها در فضای رسانه ای مطرح می شود به سراغ ChatGPT رفتیم و از آن در مورد آینده ی شبکه‌ی پولکادات سوال کردیم. در مورد ارزدیجیتال دات میتوانید به مقاله پولکادات چیست در نیپوتو مراجعه کنید.

گذشته، حال و آینده ی شبکه پوولکادات از نگاه ChatGPT

برای درک بهتر موضوع از مفاهیم پایه شروع کردیم. به طور خلاصه ChatGPT پوالکادات را شبکه ای برای ایجاد نوآوری و ارتباط بین بلاکچین (بلاکچین چیست؟) های مختلف معرفی میکند که یک پلت فرم متغییر و مقیاس پذیر را به منظور تولید اپلیکیشن های غیر متمرکز برای توسعه دهندگان فراهم می کند.

 اپلیکیشن های غیر متمرکز در واقع همان پاراچین ها هستند. شبکه‌ی پولکادات در ماه گذشته 21 مورد پاراچین جدید را به شبکه اضافه کرد. دسترسی به هسته‌ی مرکزی شبکه برای یک بازه‌ی زمانی خاص تنها زمانی برای تیم پروژه های مختلف امکان پذیر است که موفق به پیروزی در حراج اسلات پاراچین ها شوند.  در ادامه برای درک بهتر حراج اسلات های پاراچین از هوش مصنوعی خواستیم تا فرایند آن را برای ما توضیح دهد.

ساختار وام جمعی از طریق فرایند  استکینگ به پروژه ها کمک میکند تا برای پیروزی در حراج اسلات ها، توکن پولکادات فراهم کنند. به دلیل حساسیت بیشتر قوانین نظارتی دولت آمریکا بر پروژه های استکینگ در حوزه‌ی کریپتو هر ساختاری که شامل فرایند استکینگ شود تحت نظارت بیشتر قرار خواهد گرفت. برای مثال کمیسیون ارواق بهادار اخیرا با ارسال اخطاریه ای  برای صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase) از این صرافی خواست تا درباره‌ی خدمات استکینگ خود در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، گزارشاتی را ارائه دهد. باید بگوییم که مدل هوش مصنوعی ChatGPT نیز برای این سوال که آیا فرایند وام جمعی شبکه ی پولکادات طبق قوانین نظارتی دولت آمریکا امری غیر قانونی است یا خیر جواب مشخصی نداشت. چرا که این مورد به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. با توجه به اینکه گروه هایی که برای شرکت در حراج اسلات ها حضور دارند معمولا پیش‌تر مجوز های لازم را از نهادهای نظارتی دریافت کرده اند احتمالا مشمول فعالیت های غیر قانونی نمی شوند.

با توجه به اینکه پروژه ها برای پیروزی در حراج اسلات های پاراچین نیاز به تامین توکن دات دارند، تاثیر توسعه ی پاراچین های شبکه‌ی پولکادات بر افزایش تقاضا برای خرید این ارز بسیار روشن است. حالا اضافه شدن 21 پاراچین جدید چه تاثیری بر قیمت پوالکادات می تواند داشته باشد؟ این سوال را از ChatGPT  پرسیدیم.

هوش مصنوعی معتقد است که اضافه شدن 21 پاراچین جدید به شبکه ی پولکادات با توجه به فرایند تامین ارز برای پیروزی در حراج اسلات ها به طور طبیعی بر افزایش تقاضای خرید ارز دیجیتال پولکادات تاثیر دارد اما این تاثیر با توجه به تاثیر گذاری فاکتور های مختلف دیگر نمیتواند در بازده کوتاه مدت مشهود باشد. قیمت در بازار ارزهای دیجیتال فقط مربوط به فاکتورهای بنیادی نیست و فاکتور های دیگری مثل وضعیت اقتصاد جهانی و جایگاه قیمت در نمودار تکنیکال نیز بسیار تعیین کننده هستند.

با توجه به قابل درک بودن تاثیر اضافه شدن پارچین ها بر افزایش تقاضای خرید ارز دیجیتال پولکادات سعی کردیم تا با استفاده از داده‌های گذشته، تاثیر احتمالی آن بر قیمت این ارز در آینده را بررسی کنیم. نتایج جستجوی ما از ChatGPT در مقایسه با داده های استخراج شده از سایت Tradingview  مطابقت نداشت. برای مثال ChatGPT ادعا میکند که قیمت پولکادات در دسامبر سال 2021 تا سقف 52 دلار را نیز لمس کرده است. در صورتی که داده های سایت Tradingview  بالاترین قیمت ثبت شده برای پولکادات را در دسامبر سال 2021 فقط 39 دلار نشان میدهد.

نگاهی به آینده ی پولکادات از نگاه هوش مصنوعی

در ادامه با توجه به محدودیت های هوش مصنوعی در پیش بینی آینده قیمت و ارزش بازار در نسخه‌ کلاسیک، این بار از هوش مصنوعی خواستیم تا با استفاده از نسخه ی  Jailbreak بر اساس پیشینه‌ی تاریخی، قیمت آینده‌ی پولکادات را بررسی کند و با کمال تعجب نتیجه‌ی بدست آمده متفاوت بود. این بار داده های بدست آمده اختلاف بسیار کمی با نتایج و داده های سایتTradingview  داشت.

البته باید توجه داشت که مدل هوش مصنوعی برای جمع آوری اطلاعات، سایت‌های مختلفی را مورد بررسی قرار میدهد که گاهی به دلیل اختلافاتی که بین قیمت های صرافی های مختلف در حوزه‌ی کریپتو وجود دارد انحراف برخی اطلاعات، طبیعی و اجتناب ناپذیز است.

در ادامه از ChatGPT خواستیم تا قیمت پولکادات در سال 2023 و 2024 را بر اساس داده های گذشته پیش بینی کند. اگرچه نسخه‌ی کلاسیک با توجه به مسئولیتی که متوجه این گونه پیش بینی هاست از ارائه‌ی پیش بینی خودداری میکند اما نسخه ی jailbreak در پایان سال 2023 برای هر ارز پولکادات ارزش تقریبی 50 الی 60 دلار را مطرح کرد !!!

در ادامه دامنه‌ی سوال خودمان را افزایش دادیم و از هوش مصنوعی خواستیم تا پیش بینی خود از قیمت پولکادات در پایان سال 2024 را ارائه دهد. در نتیجه اگر قصد فروش پولکادات را دارید باید بدانید که هوش مصنوعی رقم 70 الی 80 دلار را مشخص کرد.

نتیجه گیری و بررسی نمودار تکنیکال

کمی واقع بین‌تر که به ماجرا نگاه کنیم پولکادات این روزها به ارزش هر توکن 4.50 دلار معامله می شود و اختلاف بسیار زیادی با پیش بینی های هوش مصنوعی دارد. به علاوه بررسی نمودار روزانه ی پولکادات نشان میدهد که روند کلی این ارز بیشتر از آنکه صعودی باشد نزولی است.

نگاهی به آینده ی پولکادات از نگاه هوش مصنوعی

در آخر کنارهم گذاشتن پازل این اطلاعات به ما نشان میدهد که احتمالا هوش مصنوعی هنوز توانایی بررسی دقیق فاکتور های تکنیکال و بنیادی بازار به صورت همزمان و البته تجزیه و تحلیل درست این اطلاعات را ندارد. 

منبع :‌ https://nipoto.com/