ارزهای دیجیتال، از همان ابتدا به‌عنوان روشی سریع، امن و قابل اعتماد برای انجام انواع تراکنش‌های مالی به دنیا معرفی شدند. این قابلیت‌های فوق‌العاده، ایده‌آل به نظر می‌رسیدند، اما انگار همیشه امکان یافتن روش‌های بهتر، سریع‌تر و امن‌تر وجود دارد. این‌جا است که نسل سوم ارزهای دیجیتال مثل فانتوم، وارد عمل شدند. فانتوم یکی از سریع‌ترین و امن‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین است که با داشتن مزیت‌های بی‌نظیر، توجه همگان را به خود جلب کرده است. اگر قصد خرید فانتوم دارید و نسبت به تغییرات قیمتی فانتوم در آینده مردد هستید، همراه ما باشید تا همه چیز راجع به این کریپتوکارنسی را با هم بررسی کنیم!

فانتوم چیست؟

فانتوم در سال 2018 توسط دانشمند علوم کامپیوتر یعنی دکتر آن بی انگ ایک، تاسیس شد. هدف اصلی و اولیه این شبکه بلاک‌چین، رفع مشکلات دیگر شبکه‌های بلاک‌چین مثل اتریوم 1.0 بود که مقیاس‌پذیری کمتری داشتند. به همین خاطر، اولین و مهم‌ترین مزیت فانتوم، قابلیت مقیاس‌پذیری آن است که همراه با سرعت و امنیت بسیار بالا، به مشخصه‌های اصلی این شبکه تبدیل شدند.

فانتوم یک بلاک‌چین قرارداد هوشمند و متن باز است که برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال و البته راه‌اندازی و استفاده از انواع dApp، ارائه شد. این شبکه با رفع مشکلاتی که در بلاک‌چین‌های دیگر وجود داشت، خیلی سریع توانست به یکی از انتخاب‌های اصلی تریدرها و سرمایه‌گذاران تبدیل شود. اخذ کارمزد بسیار کم همراه با سرعت بسیار بالا برای انجام هزاران تراکنش تنها در کمتر از یک ثانیه، همه از مشخصه‌های اصلی این شبکه هستند.

شبکه اصلی فانتوم، اپرا است و نکته مهمی که باید درباره آن بدانید این است که اپرا، سازگاری کاملی با ماشین مجازی اتریوم دارد. به همین خاطر، به‌راحتی می‌توان dApp موجود در بلاک‌چین اتریوم را به فانتوم و برعکس، منتقل کرد. مکانیزم مورد استفاده در فانتوم، اثبات سهام است که از سیستم aBFT استفاده می‌کند.

بنابراین تمام شبکه بدون هیچ نقطه مرکزی مدیریت می‌شود و هر گره به‌صورت مستقل می‌تواند تراکنش‌ها را تایید کند. سپس این تراکنش‌ها به‌صورت دسته‌ای در بلاک‌های نهایی کامپایل می‌شوند تا در شبکه بزرگ فانتوم تایید شوند. این بلاک‌چین کارآمد، توکن اختصاصی خود یعنی فانتوم را هم دارد که با حروف اختصاری FTM نمایش داده می‌شود. رمزارز فانتوم مزایا و کاربردهای زیادی دارد که در بخش بعد به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال فانتوم چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

در صورتی که قصد خرید فانتوم را دارید، بهتر است که با برخی از مزایای مهم این شبکه بلاک‌چین آشنا شوید. مهم‌ترین مشخصه‌های فانتوم شامل موارد زیر هستند:

سرعت بسیار بالا

فانتوم بدون شک و بر اساس گفته موسسه‌های معتبر شاغل در حوزه کریپتوکارنسی، یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین دنیا است. این بلاک‌چین با استفاده از مکانیزم Asynchronous Byzantine Fault Tolerance که به‌اختصار aBFT نامیده می‌شود، مدت زمان اجرای هر تراکنش و اعطای مجوز برای اجرای آن را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. به همین خاطر، همه می‌توانند در کسری از ثانیه، تراکنش خود را انجام دهند و در هر لحظه، صدها و در واقع هزاران تراکنش در این بلاک‌چین انجام می‌شود.

کارمزد خیلی کم

کارمزد خیلی کم فانتوم

اخذ کارمزد، مهم‌ترین هزینه‌ای است که در طی هر تراکنش مالی باید پرداخت کنید و این موضوع در معامله‌های متعدد و در مبالغ بالا، به یک چالش واقعی تبدیل خواهند شد. خوشبختانه فانتوم در عین فراهم کردن امنیت خارق‌العاده و سرعت بسیار خوب، کارمزد بسیار کمی دارد. کارمزد انجام معاملات در این شبکه، 0.01 دلار است که می‌توان رقم آن را نسبت به کارمزد دیگر شبکه‌ها، نزدیک به صفر در نظر گرفت.

دسترسی‌پذیری و مقیاس‌پذیری عالی

فانتوم در تمام صرافی‌های بزرگ و معتبر جهان وجود دارد. به همین خاطر در هر نقطه از دنیا و تنها با داشتن اتصال اینترنت، می‌توانید خرید یا فروش فانتوم را به‌راحتی انجام دهید. دارایی خود را به این رمزارز تبدیل کرده یا آن را به دیگر ارزهای دیجیتال یا فیات، مبدل کنید. مقیاس‌پذیری فوق‌العاده نیز دیگر مشخصه مهم این بلاک‌چین است.

با وجود همه این مشخصه‌های عالی شبکه فانتوم، بد نیست که نیم‌نگاهی به مشخصه‌های رمزارز فانتوم نیز بیندازیم. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال فانتوم شامل موارد زیر هستند:

  • امنیت شبکه: نودهای اعتبارسنج باید حداقل دارای 3.175 میلیون توکن فانتوم باشند تا بتوانند در فرآیند اعتبارسنجی فعالیت کنند. در ازای این فعالیت به نودها پاداش داده می‌شود.
  • کارمزد: برای ایجاد قرارداد هوشمند، انجام تراکنش جدید یا ایجاد شبکه جدید، کارمزد باید از طریق رمزارز فانتوم پرداخت شود.
  • استیکینگ: دیگر کاربرد ارز دیجیتال فانتوم، قفل‌کردن سرمایه دیجیتال توسط Validator یا همان اعتبارسنج و دریافت پاداش بر اساس آن است که این فرآیند استیکینگ نام دارد.
  • حاکمیت: کاربران دارای فانتوم می‌توانند برای تغییرهای آتی اکوسیستم، رای داده و در تغییرات مشارکت داشته باشند.

با وجود همه این مشخصه‌ها، اگر شما هم به خرید فانتوم و البته سرمایه‌گذاری در آن علاقه‌مند شده‌اید، بهتر است پیش از هر چیز نیم‌نگاهی به تاریخچه تغییرات قیمت این رمزارز بیندازید.

تاریخچه قیمت فانتوم

نظر تحلیلگران کریپتو درباره آینده قیمت فانتوم

در زمان عرضه اولیه، هر توکن فانتوم 0.024 دلار ارزش داشت. این قیمت از سال 2018 تا اوایل سال 2021 ثابت ماند. در سال 2021 بود که رکوردشکنی‌های این رمزارز آغاز شد و یک تغییر شگرف در تاریخچه قیمت فانتوم رخ داد. اولین افزایش قیمت این رمزارز باعث شد که فانتوم به قیمت 1.21 دلار برسد.

این تنها ابتدای مسیر بود، زیرا در ادامه سال 2021، فانتوم دوباره با یک افزایش قیمت عالی روبه‌رو شد و ارزش آن به 3.39 دلار رسید. این رقم، بالاترین قیمت خرید فانتوم بود و تا به امروز یعنی در اواسط سال 2024، فانتوم هنوز نتوانسته که رکورد پیشین خود را رد کند.

آینده قیمت فانتوم در سال‌های آتی

در مقاله بررسی آینده قیمتی فانتوم نیز اشاره شده است که با وجود قیمت نسبتا کم این رمزارز که حدودا نیم دلار است، اغلب کارشناسان در تحلیل فانتوم خوش‌بین هستند. سایت Changelly مدعی است که قیمت فانتوم در سال 2025 به رقم 0.95 دلار می‌رسد. کارشناسان این مجموعه، در سال 2023 نیز انتظار قیمت 6.44 دلار برای فانتوم دارند.

سایت کوین‌پدیا، رقم بالاتری را برای سال 2025 پیش‌بینی کرده و مدعی است که این رمزارز در این سال می‌تواند حداکثر به رقم 2.75 دلار برسد. بر طبق تحلیل این سایت، در سال 2030 نیز ارزش فانتوم به 6.25 دلار خواهد رسید.

تحلیلگران سایت Coincodex، پیش‌بینی محتاطانه‌تری داشته و مدعی هستند که ارزش این رمزارز در سال 2025 به میزان 2.29 درصد بیشتر خواهد شد. در سال 2025 نیز به رقم 4.58 دلار می‌رسد.

با وجود همه این پیش‌بینی‌های جذاب و خوش‌بینانه، باید در نظر داشته باشید که محتوای این مطلب تنها برای افزایش اطلاعات کلی شما است و نباید بر اساس آن، تصمیم‌های کلان بگیرید.

فانتوم، رمزارز سریع و کاربردی دنیای کریپتو

فانتوم با مشخصه‌های بی‌نظیر خود مثل سرعت بالا، مقیاس‌پذیری عالی، دسترسی‌پذیری و البته امنیت فوق‌العاده، توانست در مدت زمان کمی به یکی از کاربردی‌ترین شبکه‌ها تبدیل شود. خرید فانتوم در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش قیمت ناگهانی آن در سال 2021، طرفداران زیادی پیدا کرد. اغلب کارشناسان نیز با خوش‌بینی کامل، آینده فانتوم را پیش‌بینی می‌کنند و همه انتظار افزایش قیمت فانتوم را دارند.