امنیت استیبل‌کوین تتر (USDT) در بازار ارزهای دیجیتال همواره با شک و شبهه‌هایی همراه است. سرمایه‌گذاران از این رمزارز برای حفظ ارزش دارایی در نوسانات شدید یا دوران نزولی بازار استفاده می‌کنند. معامله‌گران برای اینکه بتوانند از گزند ریزش رمزارزها در امان بمانند، بخشی از دارایی خود را به استیبل‌کوین تبدیل می‌کنند. چند ماه پیش با دیپ شدن ارز UST ضررهای زیادی به دارندگان این رمزارز وارد شد. با توجه به مشکلاتی که در مورد پشتوانه تتر وجود دارد، پس از فروپاشی ارز UST همه نگاه‌ها به این استیبل‌کوین معطوف شده است که آیا تتر امن است و یا بهترین کار فروش تتر است؟

در این نوشتار می‌خواهیم یک نگاه کلی به وضعیت تتر از منظر کلاهبرداری بودن بیندازیم و ببینیم آیا این ارز دیجیتال یک پروژه کلاهبرداری است یا نه.

چرا برخی معتقدند تتر کلاهبرداری است؟

تتر به‌عنوان یک استیبل‌کوین محبوب می‌بایست اعتماد کاربران خود را جلب کند و این اعتماد زمانی جلب خواهد شد که ثابت شود پشتوانه دلاری برای تتر وجود دارد. در اواخر سال ۲۰۱۸ تیم توسعه‌دهنده تتر مدعی شدند پشتوانه دلاری این کوین در بانک “Deltec” قرار دارد. در آن زمان ایرادات زیادی به پشتوانه دلاری تتر وارد بود؛ اما پس از منتشرشدن این خبر و تصویر سندی که بانک Deltec تأیید کرده بود، عده‌ای از این رمزارز حمایت کردند. برخی از کاربران نیز این سند را جعلی خواندند و همچنان معتقدند تتر کلاهبرداری است.

در سندی که بانک Deltec منتشر کرده نشان می‌دهد که تتر حدود ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه نزد این بانک دارد. در انتهای این سند نیز یک امضا مشاهده می‌شود که هیچ شباهتی به امضا ندارد. بسیاری از منتقدین بر این باورند که این سند با فتوشاپ درست شده است و در انتهای آن یک خط با یک نقطه کشیده‌اند.

در این میان نکته‌ای وجود دارد، بانک Deltec حتی بین ۱۰ بانک برتر باماهاس هم نیست. باماهاس یک جزیره کوچک با جمعیتی حدود ۳۵۰ هزار نفر است. چرا تتر باید سرمایه خود را که در حقیقت پشتوانه دارایی مردم است، در این بانک سپرده کند؟ انتظار می‌رفت که تیم توسعه ارز تتر از بانک معتبرتری برای نگهداری از سرمایه کاربران استفاده کند. خیلی از منتقدین بر این باورند که تتر به دنبال فریب کاربران است و هیچ پشتوانه دلاری برای کوین خود ندارد.

ذخایر تتر قابل اعتماد هستند؟

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

تیم تتر به‌صورت ماهانه آماری از ذخایر خود منتشر می‌کنند. شرکت “BDO” مسئول بررس عملکرد این رمزارز است و در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ طی یک گزارش میزان ذخایر تتر را بیان کرد. این آمار نسبت به گزارش‌های قبلی تغییرات چشمگیری داشت. در سندی که سال ۲۰۲۱ منتشر شد، سهم اوراق خزانه در ذخایر دارایی تتر حدود ۲۹ درصد بود، اما این عدد در آخرین سند به ۵۴ درصد افزایش‌یافته است. همچنین تتر اعلام کرده بود قصد دارد میزان ذخایر اوراق تجاری (Commercial paper) را کاهش دهد.

طبق آخرین سند، سه اوراق تجاری در ذخایر تتر حدود ۱۵.۹ درصد است یکی از انتقادهایی که همیشه از این رمزارز می‌شود، سهم بالای این نوع پشتوانه در سبد تتر است. دلیل آن نیز قابلیت نقدشوندگی پایین اوراق تجاری است؛ زیرا این اوراق پشتوانه‌ای ندارند و بازپرداخت آنها به‌وسیله دارایی خاصی تضمین نمی‌شود.

حدود ۷۹ درصد از پشتوانه توکن تتر را پول نقد، اوراق مشتقه معادل پول نقد، سپرده‌های کوتاه‌مدت، اوراق‌قرضه، فلزات گران‌بها، دارایی کریپتویی و وام‌های اعطایی تشکیل می‌دهد. تتر مدعی بود که تمامی پشتوانه این کوین پول نقد است که حالا مشخص شده تنها ۱۰.۲۵ درصد آن پول نقد است. در نهایت می‌توان گفت که رمزارز تتر پشتوانه دارد، اما پشتوانه آن دلار آمریکا و پول نقد نیست.

آیا تتر امن است؟

رمزارز تتر توسط نهادهای متمرکز اداره می‌شود و می‌تواند برخی از کاربران خود را در” Blacklist” قرار دهد و یا سرمایه آنها را مصادره کند. خبرهایی مبنی بر مسدودسازی و بلوکه کردن تتر کاربرانی که متضاد با قوانین و تحریم‌های آمریکا هستند وجود دارد که موجب نگرانی کاربران شده است.

بیشتر معامله‌گران زمانی که می‌خواهند سرمایه خود را از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خارج کنند، از استیبل‌کوین‌ها کمک می‌گیرند؛ بنابراین زمان نگهداری سرمایه‌شان طولانی‌تر خواهد بود که در این زمان مهم‌ترین مسئله است. با درنظرگرفتن این شرط، انتخاب رمزارز تتر شاید گزینه مناسبی نباشد، زیرا اطلاعات این شرکت اصلاً واضح نیست و ذخایر آن شفاف نیستند.

تتر مدعی است، افراد می‌توانند با مراجعه به شرکت تتر در ازای ارز دیجیتال خود اسکناس دلار دریافت کنند. با یک بررسی می‌توانید به این نتیجه برسید که این اتفاق شدنی نیست؛ زیرا تتر ذخایر نقدی کافی را ندارد. در حقیقت بخشی از توکن‌های این رمزارز در بازار پپشتوانه‌ای ندارند. کلیه این موارد باعث می‌شود که برخی ارز تتر را یک پروژه کلاهبرداری در نظر بگیرند.

ممکن است تتر سرنگون شود؟

اصلی‌ترین موضوعی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کاربران ارز تتر اثر می‌گذارد، عدم شفافیت لازم، متمرکز بودن و نیاز به اعتماد بیشتر است. برخی معتقدند که استیبل‌کوین تتر به‌زودی به سرنوشت UST دچار خواهد شد. مکانیسم قیمت دو استیبل‌کوین UST و USDT با یکدیگر متفاوت است. ترا از سازوکار استیبل‌کوین‌های الگوریتمی برای ثابت نگه‌داشتن رمزارز UST استفاده کرده بود، به همین دلیل با دیپگ شدن آن پروژه لونا با مشکل مواجه شد. اما شرکت تتر از مکانیسم پشتوانه ارز فیات برای ثابت نگه‌داشتن قیمت تتر استفاده می‌کند و قیمت هر واحد آن برابر ۱ دلار آمریکا است.

رمزارز تتر یک قرارداد هوشمند است. قراردادهای هوشمند به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که با قراردادن پروکسی‌های مشخص آدرس‌هایی را بلوکه یا دارایی را برداشت کنند. تتر نیز این قابلیت قرارداد هوشمند را در خود پیاده سای کرده است و می‌تواند هر مقدار استیبل‌کوین تتر را در هر کیف پول حضانتی و غیرحضانتی مسدود کند.

امنیت تتر در ایران

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

شاید شما هم مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی فکر کنید که با ذخیره و نگهداری تتر در کیف پول خود می‌توانید، مشکلی در مورد بلوکه‌شدن دارایی به وجود نمی‌آید. اما واقعیت این نیست، در حقیقت قرارداد هوشمند تتر به نحوی نوشته شده است که این کمپانی می‌تواند در هر شرایطی رمزارزهای شما را بلوکه و از نقل‌وانتقال آن جلوگیری کند. این کمپانی یک لیست سیاه دارد که از آن برای بلوکه کردن ارزهای خود استفاده می‌کند. تا به امروز این کمپانی چندین بار از قابلیت لیست سیاه خود استفاده کرده است. این اخبار می‌تواند یک زنگ خطر برای سرمایه‌گذاران ایرانی که قصد خرید تتر را دارند باشد.

با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است، طبق توافق‌نامه‌ای که در سایت تتر قرار دارد، ایران جزو کشورهایی است که این کمپانی تحریم کرده است. به همین جهت این شرکت هیچ نوع خدماتی را به ایرانی‌ها ارائه نمی‌دهد و بهتر است جانب احتیاط را تا حد ممکن رعایت کند. مسدودشدن دارایی در شبکه بلاک‌چین فرآیند پیچیده و سختی را دارد؛ اما به معنی این نیست که بلوکه کردن تتر غیرممکن است. به همین دلیل بهتر است از استیبل‌کوین‌های دیگری برای ذخیره ارزش استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله زوایای مختلف درباره امنیت تتر را بررسی کردیم. در حال حاضر تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار کریپتو است. درحالی‌که نقدینگی را برای تراکنش‌های میلیون‌دلاری تأمین می‌کند، به‌عنوان یک پناهگاه امن برای کاربران در بازار پرنوسان کریپتو عمل می‌کند. در کل پاسخ صددرصدی برای امنیت تتر وجود ندارد؛ اما باتوجه‌به قرارگرفتن ایران در لیست سیاه بهتر است از یک استیبل‌کوین دیگر برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.