بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ آبرسانی دستگاهی میباشد که از چندین موتور پمپ که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است. با توجه به این که مقدار آب مصرفی متغیر میباشد و از الگوی خاصی پیروی نمی کند، در سیستم های پمپاژ ثابت شامل یک یا چند الکتروپمپ که به صورت مداوم مقدار مشخصی آب به داخل لوله ها پمپاژ می شود، احتمال دارد فشار آب درون لوله ها به شکل ناگهانی کم یا زیاد شود. بنابراین به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله های آب، شیر آلات و احتمال قطعی آب در بعضی نقاط شهر یا ساختمان در اثر نواسانات فشار آب میبایست این افزایش و کاهش فشار، کنترل و تنظیم شود. به همین منظور از بوستر پمپ که وظیفه ی تنظیم فشار آب مصرفی لوله ها را دارد استفاده می شود، انواع بوستر پمپ جهت تامین آب شرب مراکز اداری و تجاری، تفریحی و ورزشی و همچنین در صنعت کشاورزی در سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه ها و همچنین باغات کشاورزی با سیستم کشت صنعتی کاربرد بسیاری دارد و همچنین در سیستم اطفا حریق به عنوان بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی مصرف فراوانی دارد. گروه مستر جهت نحوه انتخاب بوستر پمپ و فروش بوستر پمپ، بوستر پمپ آبرسانی، بوستر پمپ آتش نشانی و انواع پمپ آتش نشانی اطفاء حریق آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد.

عموما زمانی که آب شهری نتواند فشار مدنظر بلندترین واحد مصرف کننده در ساختمان با حداقل 30 Psi را تامین کند از بوستر پمپ ها استفاده می کنیم. یک بوستر می تواند فقط شامل یک پمپ سانتریفیوژ، منبع تحت فشار، Pressure Switch، مانومتر و اتصالات ورودی و خروجی باشد.

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ

با افزایش جمعیت و رونق ساخت و ساز مجتمع های مسکونی به سختی می توان آب مورد نیاز تمام واحد های یک ساختمان خصوصا واحد های مستقر در طبقات فوقانی را تامین نمود. لذا جهت تامین فشار آب مصرفی تمامی واحدها از انواع مختلف پمپ آب خانگی استفاده می گردد. برای تامین دبی مورد نیاز مجتمع های بزرگ تجاری و مسکونی بهتر است به جای استفاده از یک پمپ آب از چندین پمپ که بصورت موازی به یکدیگر متصل شده اند استفاده کرد که در این مجموعه هر پمپ به تنهایی قادر به تامین تمام فشار مورد نیاز است و دبی بین پمپ ها تقسیم می شود. استفاده از چند پمپ باعث کاهش مصرف انرژی، استهلاک و هزینه نگهداری می شود.

انواع بوستر پمپ

می توان به صورت زیر بوستر پمپ ها را دسته بندی کنیم:

تک پمپ

  • دور ثابت
  • دور متغیر

چند پمپ

  • دور ثابت (همراه با پمپ پیشرو (جوکی پمپ) و بدون پمپ پیشرو (جوکی پمپ))
  • دور متغیر
  • دور ثابت و متغیر

بوستر پمپ تک پمپه به منظور مصارف آب بهداشتی کم و متوسط در آبرسانی و امور صنعتی کاربرد دارد. این نوع بوستر پمپ ها کاملا یکپارچه میباشد و جهت استفاده از آن تنها لازم است که کلکتور ورودی آن به منبع تغذیه آب و کلکتور خروجی آن به شبکه مصرفی متصل شوند و برق مورد نیاز آن نیز از تابلوی کنترل فرمان تامین می شود.

بوستر پمپ دور متغیر (دبی متغیر)

توسط تکنولوژی و فناوری روز در بوستر پمپ دور متغیر، امکان تنظیم سرعت گردش پمپ بوسیله اینورترهای تابلو فرمان فراهم می شود. استارت آنی پمپ از جمله معایب پمپ ها میباشد که سبب کاهش عمر آن و افزایش لرزش های پمپ می شود، اما در بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر به علت سیستم راه اندازی نرم الکتروپمپ این مسئله حل شده است. بوستر پمپ های دور متغیر از لحاظ شکل ظاهر با بوستر پمپ های دور ثابت، یکسان میباشد، در این نوع سیستم تغییرات در تابلو برق ایجاد میشود. این تغییر استفاده از (اینورتر) دستگاه کنترل دور است. سیستم دبی و فشار مورد نیاز انتخاب شده را بوسیله تغییر سرعت الکتروموتور ایجاد می کند. همچنین لازم به ذکر است در سیستم کنترل یک مجموعه بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر، همواره مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه تابلو برق بوستر پمپ از حائز اهمیت ترین بخش های آن به حساب می آیند.

این بوستر پمپ ها دارای سیستم درایو فرکانس متغیر VDF میباشد و میتواند سرعت دورانی پمپ را با توجه به هد و دبی مورد نیاز تغییر دهد.

دستگاه اینورتر دارای امکان برنامه نویسی میباشد و می توان برای آن یک برنامه مناسب شرایط تعریف کرد. استفاده از اینورتر کاهش مصرف برق و هزینه های مربوط به نگهداری و استهلاک پمپ را در بردارد. ثابت ماندن فشار و حذف ضربات هیدرولیکی نیز از شاخصه های این سیستم است. گفتنی است، هزینه تهیه این سیستم نسبت به سیستم دور ثابت بالاتر میباشد ولی در طول زمان با هزینه مربوط به نگهداری و مصرف برق آن برابری می کند.

بوستر پمپ دور ثابت

در بوستر پمپ دور ثابت، پرشر سوییچ نصب شده روی آن، به پمپ ها به شکل نوبتی فرمان صادر میکند تا بر اساس نیاز خطوط لوله را تامین نمایند. در این نوع بوستر پمپ، هر پمپ با دیگری دارای 0.5 بار اختلاف فشار می باشد تا بتواند دبی و فشار مدار بوستر پمپ را در بهترین شکل تامین کند. در این بوستر پمپ ها بوسیله پرشرسویچ های نصب شده بر روی پوستر امکان فرمان نوبتی پمپ ها بر اساس نیاز موجود در خطوط لوله فراهم می شود.

مهم ترین تفاوت بوستر پمپ ها در این دو دسته هوشمند بودن دسته دور متغیر میباشد. در این دسته، از اینورتر و سنسور ویژه ای جهت دریافت اطلاعات و به کار انداختن پمپ ها استفاده می شود. بدین شکل که اگر در ساختمانی تنها تعدای از شیرها باز شوند، پمپ با ماکزیمم سرعت و توان خود کار نمی کند و به میزان مصرف ساختمان مقدار فشار را تعیین می کند. همچنین هر چقدر مصرف ساختمان بیشتر یا کمتر شود، سنسور آن را محاسبه میکند و فرمان هوشمند به تابلو میفرستد و از آنجا سرعت و قدرت پمپ و یا پمپ ها کاهش و یا افزایش می یابد. اما در بوستر پمپ های دور ثابت این فرایند دیده نمی شود.

خیلی از بوستر پمپ های دور ثابت با اتوماتیک و منبع های تحت فشار معمولی طراحی و تولید می شوند و تنها بوسیله یک تابلو فرمان نیمه هوشمند کنترل می شوند. به شکلی که پمپ اول در ماکزیمم قدرت به کار میفتد و آب مورد نیاز را تامین می کند و اگر این فشار کم بود پمپ بعدی نیز با بیشترین قدرت خود شروع به کار میکند.

واضح است که تمرکز و تاکید ما بر روی بوستر پمپ های کاملا هوشمند و دور متغیر میباشد. این مدل پمپ ها برق بسیار کمتری مصرف میکنند و استهلاک بسیار کمتری نیز دارند و صدای آنها بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی میباشد.

مزایای بوستر پمپ دور متغیر نسبت به دور ثابت

  • ثابت بودن کامل فشار سیستم که شاخصه اصلی بوستر پمپ های دور متغیر میباشد.
  • بوستر پمپ دور متغیر بنا به دلایل زیر به منبع دیافراگمی احتیاج ندارد:
  • حذف ضربه قوچ در شبکه مصرف به علت روشن و خاموش نشدن آنی الکترو پمپ ها
  • معادل بودن مقدار آب پمپاژ شده توسط بوستر پمپ ها با مقدار آب مصرفی
  • ثابت بودن کامل فشار سیستم و عدم نیاز به ذخیره سازی آب در حد فاصل دو فشار در مقایسه با بوستر پمپ های دور ثابت
  • کاهش فضای اشغال موتور خانه با حذف منبع دیافراگمی
  • کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکترو پمپ ها
  • افزایش عمر مفید بوستر پمپ و اجزا تشکیل دهنده آن
  • کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
  • کاهش هزینه های مستمر برق مصرفی تا ۳۰% به علت متناسب بودن شدت جریان برق مصرفی با دور الکتروموتور و حذف شدن جریان راه اندازی در مقایسه با بوستر پمپ های دور ثابت زمان روشن شدن آنی الکترو پمپ ها
  • دارای سیستم حفاظتی یکپارچه و ایمن