UTM در واقع مخفف Universal Transverse Mercator می‌باشد که آن را میتوان یک سیستم تصویر به شمار آورد. مطابق با این سیستم هر نقشه از نقاط جهان سیستم مختصات خاص خود را دارد. نقشه‌های UTM بسیار دقیق هستند و با تعیین مختصات توسط آن ها گوشه‌های یک ملک و همچنین موقعیت‌های آن بر اساس سانتی‌متر مشخص می‌شود. این نقشه‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارد و توانسته است به کمک مهندسان زیادی بیاید.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد این نوع نقشه‌ها بپردازیم.

هر کسی که گذرش به شهرداری، اداره ثبت و هر اداره این چنینی خورده باشد، مطمئنا نام این نقشه را شنیده است و این سوال که نقشه یو تی ام چیست برایش پیش آمده است.

اگر بخواهیم بگوییم که یو تی ام جیست و یا کاربرد نقشه یو تی ام چیست باید بگوییم، از این نقشه ها برای تعیین کردن حدود چهارگانه ملک استفاده می‌شود و بر اساس تعیین موقعیت اقدام به پلاک گذاری بر روی ملک می‌کنند. یو تی ام در واقع به نقشه‌ای می‌گویند که به آن مختصات داده شده است تا تعیین موقعیت و حد و حدود به خوبی انجام شود.

روش تهیه نقشه یو تی ام نیز علی رغم پیچیدگی های خود توسط مهندسین با تجربه ما بسیار آسان گشته است.

برای دریافت خدمات و کمترین قیمت نقشه یو تی ام در استان البرز با ما تماس بگیرید.

شما با استفاده از طراحی و تهیه نقشه یو تی ام می‌توانید متوجه شوید که هر نقطه از کره زمین در چه مختصاتی قرار گرفته است. برای طراحی و دریافت نقشه utm از دستگاه‌های مخصوصی مانند جی پی اس یک فرکانسه یا جی پی اس مولتی فرکانس استفاده می‌کنند.

به وسیله این دستگاه‌ها می‌توانید مختصات دقیق را مشاهده نمایید. البته برای استفاده از این دستگاه‌ها باید طرز استفاده از آن‌ها را بلد باشید زیرا در غیر اینصورت نتیجه مطلوبی نخواهید یافت.

توجه داشته باشید که این نوع دستگاه‌ها در همه زمین‌ها کار نمی‌کنند. به عنوان مثال زمین‌های جنگلی و زمین‌هایی که درختان زیادی دارد، استفاده از این دستگاه‌ها در آن‌ها امکان پذیر نیست.

در چنین موقعیت‌هایی باید از دستگاه‌های مخصوص این کار استفاده کرد. وجود دستگاه‌های مولتی فرکانس باعث شد که این مشکل تا حد بسیار زیادی برطرف شود و نقشه‌ها با کم‌ترین میزان خطا یعنی 5 میلی متر و 5.1 میلی متر تولید شوند. کسانی قادر به طراحی نقشه یو تی ام هستند که مهارت و تخصص بالایی در این زمینه داشته باشند.

نقشه UTM در ثبت اسناد

همانطور که گفتیم تهیه نقشه یو تی ام براساس سیستم مختصات جهانی تهیه شده است و بر روی آن هر نقطه از کره زمین مختصات خاص خود را دارد. دقت تهیه نقشه‌ utm براساس سانتی‌متر می‌باشد بنابراین دارای مختصاتی واحد هستند و نمیتوان ملکی را بر روی کره زمین پیدا کرده که مختصات آن با موقعیت مورد نظر شما یکی باشد. با استفاده از کاربرد نقشه‌ یو تی ام هیچکس نمی‌تواند به ملک شما تعرض کند و آن را حق خود بداند.

این نقشه‌ها به کمک مالکان آمده و منجر به حل مشکلات تداخل زمین‌های آن‌ها می‌شود. با استفاده از دریافت نقشه‌های UTM امکان ثبت چندین سند برای یک ملک نیز غیر ممکن می‌شود. درنتیجه با استفاده از این نوع نقشه‌ها امکان کلاهبرداری‌های ملکی به حداقل می‌رسد.

اگر قصد تهیه سند تک برگی را دارید باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کنید و با ارائه نقشه UTM که در آن حد و حدود چهارگانه ملک مشخص است، اقدام به تهیه سند تک برگی ملک خود کنید.

از مزایای دیگر این روش این است که مختصات چهارگوشه ملک در سیستم بایگانی اداره ثبت اسناد به عنوان مدرکی محکم ثبت می‌شود و دیگر شخصی نمی‌تواند با استفاده از مختصات ملک شما در هر نقطه از کره زمین سند ملکی را ثبت کند.

با تهیه نقشه‌های UTM توانست‌اند کلاهبرداری‌های ملکی و زمین خواری‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. اگر به دنبال تیمی حرفه‌ای و مجرب برای انجام این کار هستید، ما انجام دهنده کار می‌باشیم و می‌توانید با ما تماس بگیرید. گروه ژئودیتا با انجام با انجام انواع خدمات مانند تهیه نقشه utm زمین کشاورزی و انجام نقشه برداری utm، به صورت ویژه قیمت تهیه نقشه utm در استان البرز را کاهش داده است.

اهمیت نقشه UTM

نقشه UTM در دسته نقشه‌های جهانی جای می‌گیرند. شما به وسیله این نقشه‌ها می‌توانید به مختصات دقیق ملک، خصوصیات اربعه آن، موقعیت دقیق ملک و همچنین اطلاع از ملک‌های مجاور ملک آگاهی داشته باشید. از مزایای دقیق بودن این نقشه در حد سانتی‌متر این است که اگر قصد فروش ملک را داشته باشید، برای فروش آن مشکلی یا اختلافی به وجود نیاید.

به وسیله نقشه یو تی ام شهرداری که توسط ما تهیه می شود، می‌توانید ملک را با دقت بیش‌تری موقعیت یابی کنید و بتوانید مکان آن را به صورت بسیار دقیق تعیین کنید. نقشه‌های UTM برای اداره ثبا اسناد و شهرداری‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند.

برای امور مربوط به ملک اداره‌های ثبت اسناد و شهرداری به نقشه‌های UTM نیاز دارند. شما به وسیله این نقشه می‌توانید اقدام به تعیین مساحت دقیق ملک کنید. این موضوع از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. اگر مساحت ملک به طور دقیق مشخص باشد، از تداخل حدود و تعرض به ملک جلوگیری می‌شود.

با در دست داشتن این نقشه‌ها می‌توانید اتز زمین خواری‌ها، جعل اسناد و تصرف غیر قانونی جلوگیری کنید. از آنجحا که به وسیله این نقشه‌ها حدود ملک به خوبی مشخص می‌شود در صورت تعرض می‌توانید به اداره ثبت اسناد گزارش دهید تا برخورد شود.

با استفاده از این نوع نقشه‌ها میتوان به پلاک ثبتی دسترسی داشت. به این صورت که نقشه‌ها با مقیاس 2000/1 جانمایی می‌شود و به وسیله آن موقعیت آن به درستی تعیین می‌شود که به این کار جانمایی پلاک ثبتی می‌گویند.

شرکت نقشه برداری ژئودیت با تهیه نقشه utm کارشناس رسمی دادگستری دقیق ترین خروجی کار را ارائه می دهد.

مختصات UTM

قبل از دانستن در مورد مختصات یو تی ام باید اطلاعاتی در مورد سیستم مختصات بدست آورید. اگر بخواهیم سیستم مختصات را با مثال ساده برای شما بیان کنیم می‌توانیم بگوییم که در نظر داشته باشید، وسیله‌ای در وسط آشپزخانه قرار دارد.

در مرحله باید باید فاصله این وسیله را به صورت افقی و عمودی محاسبه کنید. هنگامی که اندازه گیری‌ها انجام شد متوجه می‌شوید که در آشپزخانه تنها یک وسیله با چنین اندازه‌هایی وجود دارد و آن تنها وسیله شماست که در وسط آشپزخانه قرار گرفته است

. سیستم‌های مختصات بیانگر این موضوع هستند که هر جسمی موقعیت و مختصات مختص به خود را دارد و غیر ممکن است که جسم دیگری با آن مختص وجود داشته باشد. این قضیه بیانگر سیستم مختصات می‌باشد. بر همین اساس سیستم مختصات بسیاری در دنیا وجود دارد که شامل سیستم مختصات قطبی و سیستم مختصات استوانه‌ای می‌باشند. هرکدام از این سیستم‌های مختصاتی در موقعیتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند

سیستم مختصات UTM تفاوت‌هایی با سایر سیستم مختصات‌ها می‌کند و آن این است که این سیستم مختصات، جز سیستم مختصات‌های معکوس به حساب می‌آیند. به کمک این نوع سیستم مختصاتی می‌توانید که موقعیت جغرافیایی بخشی از کره زمین را بر روی یک نقشه دو بعدی پیاده سازی کنید. برای این کار از پارامتر‌هایی مانند زون، طول x و عرض y  استفاده می‌شود.

در این نوع سیستم مختصات طول شامل یک عدد 6 رقمی و عرض شامل یک عدد 7 رقمی می‌باشد. زون‌هایی که مختص کشور ایران است، 38، 39، 40 و 41 می‌باشد.

روش‌های مختلف طراحی و تهیه نقشه UTM

برای تهیه و طراحی نقشه‌های UTM از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای تهیه این نقشه‌ها میتوان از پهباد، دوربین‌های نقشه برداری، جی پی است‌های تک فرکانس و مولتی فرکانس استفاده کرد. البته برای اینکه این کار به بهترین نتیجه برسد، داشتن یک تیم حرفه‌ای و متخصص اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر از متخصصان این حوزه استفاده شود، احتمال بروز خطا به کم‌ترین میزان خود می‌رسد.

در روش تهیه و طراحی نقشه‌های UTM با استفاده از دوربین‌های نقشه برداری می‌توانیم بگوییم که این کار بدون استفاده از از GPS انجام می‌شود. دوربین ‌‌های نقشه برداری مورد استفاده در این روش، دوربین‌های توتال استیشن می‌باشند. با استفاده از دوربین‌های توتال استیشن و نرم‌افزار‌های این حوزه می‌توانند مختصات نقشه‌ها را به صورت 2000/1 تنظیم کنند.

اگر شما هم می خواهید بدانید که چگونه نقشه utm تهیه کنیم توصیه میکنیم تا با ما تماس بگیرید. با ما شاهد حداقل قیمت تهیه نقشه utm باشید.

یو تی ام در استان البرز – تهیه نقشه utm در کرج و البرز

گاهی برای تهیه از دستگاه GPS دو یا چند فرکانسه استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید از وضعیت و موقعیت ملک برداشت کنید. این برداشت شامل ابعاد و مختصات زمین مورد نظر می‌باشد. از طریق این روش و توسط GPS‌های دو یا چند فرکانسه وضعیت زمین نقشه برداری می‌شود.

در هنگام استفاده از GPS پس از اینکه چهار طرف ملک اندازه گیری شد، ابعاد آن به وسیله نرم‌افزار‌های این حوزه محاسبه می‌شود. در این روش نیز میتوان موقعیت ملک را بر روی نقشه‌های پایه جاگذاری کرد.

گاهی اوقات برای طراحی و نقشه‌های یو تی ام هم از دوربین‌های نقشه برداری و هم از GPS استفاده می‌شود. از آنجا که در این روش از دو ابزار و روش استفاده می‌شود دقت بسیار بالایی نیز دارد. این روش بیش‌تر برای ملک‌هایی به کار می‌رود که دچار شکستگی‌های زیادی در اعیان هستند.

میتوانیم بگوییم که استفاده از دوربین نقشه برداری و جی پی اس برای زمین‌های جنگلی و یو تی ام زمین هایی که درخت زیادی دارند، مناسب است. درست است که نقشه‌های UTM از جمله نقشه‌های بسیار دقیق هستند اما باید به این نکته توجه داشت که داشتن افرادی متخصص و ماهر برای تهیه این نقشه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب می‌شود که دقت این نقشه‌ها نیز بیش‌تر شود.

داده‌های بدست آمده از نقشه‌های UTM

همانطور که اشاره کردیم، نقشه‌های یو تی ام بسیار پرکاربرد می‌باشند و میتوان از آن‌ها در موارد بسیار زیادی استفاده کرد. پس از تعیین مختصات و تهیه کروکی میتوان اقدام به تهیه نقشه‌های UTM کرد. با داشتن این نقشه‌ها میتوان جانمایی ملک را تعیین کرد. همچنین این نقشه‌ها کمک بسیار زیادی برای مشخص شدن وضعیت املاکی که سند ندارند، می‌کنند.

از طریق تهیه نقشه‌های UTM کارشناس رسمی دادگستری در کرج میتوان صورت مجلسی برای تفکیک انواع آپارتمان‌ها تعیین کرد و همچنین اقدام به دریافت سند‌های رسمی مالکیت کرد.

در دعاوی زمین‌های کشاورزی با بهره گیری از نقشه‌های UTM میتوان اقدام به تعیین مختصات یو تی ام زمین های بایر یا کشاورزی کرد. تفسیر عکس‌های هوایی با استفاده از این نقشه‌ها بسیار راحت تر شده و میتوان به وسیله آن بسیاری از قنات‌ها، چاه‌ها، حد و حدود زمین‌های کشاورزی و بسیاری از موارد دیگر را متوجه شد.

علت نیاز به نقشه UTM

بسیاری از سازمان‌ها مانند شهرداری، منابع طبیعی، سازمان ثبت اسناد، جهاد کشاورزی و … به این نقشه ‌ها اهمیت بسیاری می‌دهند. علت این کار این است که این نقشه‌ها شامل اطلاعات مهمی از جمله ابعاد و مختصات دقیق میلی متر می‌باشند. ادارات دولتی مالکان را به گرفتن این نقشه‌ها ملزم می‌کنند. در اصطلاح به نقشه‌های UTM، چهار میخ گفته می‌شود. آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که این نقشه‌ها باید توسط مجموعه‌ای ماهر و متخصص تهیه شوند.

عوامل تعیین کننده بر قیمت تهیه نقشه UTM

یو تی ام در استان البرز – تهیه نقشه utm در کرج و البرز

هزینه تهیه این نقشه‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال ابتدا باید وضعیت ملک را بررسی کنند و سپس اقدام به نقشه برداری از ملک مورد نظر کنند. هزینه تهیه این نوع نقشه‌ها به عواملی مانند متراژ ملک و همچنین نوع پروژه آن بستگی دارد. به همین علت میتوان گفت مهندسان و متخصصان این حوزه باتوجه به توپوگرافی منطقه و متراژ ملک برای تهیه نقشه‌های UTM قیمت تعیین می‌کنند. همچنین عواملی مانند ناهمواری‌های زمین، مساحت زمین و تعداد افرا

دی که در تهیه این نقشه‌ها مشغول به فعالیت هستند، نیز در تعیین قیمت این نقشه‌ها تاثیر بسیار مهمی دارند. درنتیجه میتوان گفت عوامل بسیار زیادی بر قیمت تهیه نقشه‌های توپوگرافی تاثیرگذار است که برخی از این عوامل همواره تاثیر گذار و ثابت می‌باشد و برخی دیگر نیز باتوجه به شرایط متغیر است. پرداختی‌ها برای تهیه این نقشه‌ها به دو روش پیش پرداخت و پرداخت کامل هزینه‌ها پس از تهیه کامل نقشه UTM می باشد. البته در روش دوم نقشه‌ها باید در عرض یه هفته آماده شوند.

کاربرد نقشه UTM

یو تی ام در استان البرز – تهیه نقشه utm در کرج و البرز

تا به اینجا متوجه شدید که استفاده از نقشه‌های UTM چه تاثیری در زندگی ما داشته است. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های نقشه‌های UTM این است که مالکان می‌توانند اطلاعات دقیقی از مشخصات ملک و مختصات دقیق آن داشته باشند.

در این صورت مالکین می‌توانند اقدام به اخذ سند مالکیت باتوجه به نقشه UTM کنند. مختصات و اطلاعات دقیق بدست آمده از نقشه‌های UTM در سند مالکیت ثبت می‌شود. بنابراین دقت لازم هنگام جمع آوری این داده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. نقشه‌های UTM کاربرد‌های مختلفی دارند که هر اداره‌ای متناسب با شرح وظایف خود می‌تواند از این نقشه‌ها استفاده کند.

سایر خدمات: ماده 12 ساختمان

 مثلا برای گرفتن مجوز ساخت از شهرداری، ارائه این نقشه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در سازمان ثبت اسناد از این نقشه‌ها برای صدور سند تک برگی استفاده می‌شود. بنابراین می‌توانیم بگوییم که این نقشه‌ها در شهرداری، سازمان ثبت اسناد، منابع طبیعی، دادگاه‌های حل اختلافات ملکی و … کاربرد‌های مختلفی دارند. توجه داشته باشید که این نقشه‌ها باید تمام استاندارد‌های کلی یک نقشه را داشته باشد و در آن اطلاعات مورد نیاز برای هر سازمانی ذکر شده باشد.

روش دوم در انجام، روش سنجش از دور می‌باشد. در این روش محققان با استفاده از ابزارهایی مانند رادارهای پیشرفته، ماهواره‌های هوا فضا، تصویر برداری هوایی و فتوگرامتر می‌توانند از راه دور از پدیده‌های سطح زمین عکس‌برداری کرده و آن را در قالب یک نقشه ارائه دهند.

حال اطلاعاتی که از این طریق به وجود آمده‌است را در قالب یک نقشه‌ برای هدایت آب‌های سطحی و دیگر امور مربوطه به کار می‌گیرند. توپوگرافی انواع مختلفی دارد که با توجه به هدف محقق، انتخاب می‌شود.

انواع توپوگرافی عبارتند از:توپوگرافی کارستی، توپوگرافی گیاهی، توپوگرافی کوهستانی، توپوگرافی بارانی و توپوگرافی ارتفاعی

توپوگرافی یک ابزار همگانی و پرکاربرد به شمار می‌رود که در آن تمام اطلاعات مربوط به عوارض طبیعی زمین و عوارض مصنوعی زمین ثبت شده‌است.

برای نمایش دادن پستی‌ها و بلندی‌ها و دیگر عوارض موجود بر روی زمین بر روی طرح توپوگرافی زمین، از رنگ‌های مختلفی  استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها نمایانگر یکی از اجزای طبیعت می‌باشد.

نقشه‌های توپوگرافی در بیشتر پروژه‌های کاری به عنوان یک نقشه‌ی اصلی و پایه به شمار می‌روند که می‌توان نقشه‌های دیگر را بر اساس آن‌ها طراحی کرد.

همان‌طور که گفتیم، یکی از اموری که در آن از این ابزار استفاده می‌شود، هدایت آب‌های سطحی می باشد که ما در ادامه‌ی این مقاله کاربرد نقشه‌ی توپوگرافی در هدایت آب‌های سطحی را برایتان توضیح می‌دهیم.

طبق گفته‌های پیشین، نقشه‌های توپوگرافی طرح هایی هستند که در آن انواع پدیده‌های طبیعی و مصنوعی نمایش داده می شود. نقشه‌های topography در علوم و حوزه‌های مختلفی مانند حوزه‌ی  علوم زمین شناسی و علوم مهندسی کاربرد دارند.

در زمین شناسی از topographic map برای علومی همچون آب شناسی، خاک شناسی،  زمین شناسی، علم ژئومورفولوژی و جغرافیا استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود. در این علوم، استفاده از این ابزار یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ترین کار به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌توان سطح زمین را به راحتی مطالعه کرد.

در علوم مهندسی نیز از آن در شاخه‌هایی همچون علوم معماری، علوم فنی مهندسی، علم معدن و علم نقشه‌برداری استفاده‌ی گسترده‌ای می‌شود. در چنین علومی تهیه‌ی نقشه‌ی توپوگرافی یکی از اصلی‌ترین کارها برای انجام عملیات مختلف به شمار می‌رود.

سایر خدمات:  تفکیک اراضی و قطعه بندی

علاوه بر این از آن ها در مدیریت شهرها،  بهره‌برداری از محیط زیست و جنگل‌ها، علوم مربوط به نظام و دیگر حوزه‌ها استفاده می‌شود.

امروزه یکی از موضوعات اصلی و مشغله‌ی مدیران برنامه‌ریزی امور طبیعی، هدایت آب‌های سطحی به سوی سدها می‌باشد. این مدیران چاره‌اندیش برای هدایت آب‌های سطحی نیازمند نقشه‌های مخصوصی هستند تا بتوانند با استفاده از آن عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در سطح زمین را شناسایی کرده و با توجه به آن‌ها آب‌های سطحی را هدایت کنند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه‌ی نقشه‌ی توپوگرافی توسط مهندسین برجسته‌ی ما، با ما در تماس باشید.

سایر خدمات:  تهیه نقشه های یو تی ام

موقعیت مکانی پوشش‌های گیاهی با استفاده از مقیاس قابل نمایش است. پوشش‌های گیاهی این نقشه شامل انواع گیاهان موجود در جنگل‌ها و دیگر نواحی سطح زمین می‌شود.

سایر خدمات:  توپوگرافی و هدایت آب های سطحی

چند سالی است که قانون مصوبه در زمینه‌ی ارائه‌ی سند تک برگ، نیازمند مشخصات جغرافیایی ملک مربوطه است تا بتواند بر اساس آن، پلاک ثبتی و سند مربوط به ملک را به متقاضی ارائه دهد. از این رو ترسیم نقشه‌ی یو‌تی‌ام اهمیت زیادی دارد.