شاید شما هم تا به حال به راه اندازی یک وب سایت اینترنتی برای کسب و کار خود اندیشیده اید. طراحی یک سایت اینترنتی می‌تواند به روش های گوناگونی انجام شود. استفاده از سایت ساز های آماده گرفته تا سیستم های مدیریت محتوا و کدنویسی اختصاصی و…. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و بر اساس نیازمندی شما یکی از این گزینه ها می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای وب سایت در جهان است. به گفته منابع غیر رسمی، بیش از ۴۰ میلیون وب سایت در سراسر دنیا از وردپرس استفاده کرده اند. در این مطلب به بررسی تخصصی مزایا و معایب وردپرس خواهیم پرداخت.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک نرم افزار تحت وب است که با نصب آن بر روی هاست و سرور های میزبان، می توان محتوای سایت را کنترل و مدیریت کرد. به کمک وردپرس، می‌توان به سادگی سایت های محتوا محور را ایجاد کرد و مدیران وب سایت بدون دردسر های اضافی می‌توانند به انتشار و مدیریت محتوا بپردازند. ساختار پویای وردپرس و هسته قدرتمند آن به شما کمک می‌کند هر نوع وب سایتی را در کمترین زمان ممکن راه اندازی کنید.

وردپرس توسط جامعه ای بزرگ از توسعه دهندگان در سرتاسر دنیا توسعه داده می‌شود و دائما بر قابلیت های آن افزوده می‌شود. اگر نیاز به راه اندازی یک وب سایت محتوا محور مانند بلاگ، وب سایت خبری، شرکتی، تجاری یا… دارید، وردپرس یکی از گزینه های اصلی برای شماست.

مزایای طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس مزایای بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به مهمترین مزایای طراحی وب سایت با وردپرس اشاره خواهیم کرد.

سهولت در راه اندازی وب سایت

وردپرس یک نرم افزار آماده، رایگان و متن باز است. به همین دلیل راه اندازی وب سایت به کمک آن می‌تواند در زمان بسیار کم انجام شود. این مسئله می‌تواند گزینه مناسبی برای استارت آپ ها و ارائه MVP اولیه برای کسب و کارها باشد. برای کسانی که نیاز دارند در کمترین زمان ممکن ایده خود را پیاده سازی کرده و کارکرد آن را تست کنند وردپرس می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

به سادگی می‌توانید وردپرس را از وب سایت اصلی آن دانلود کرده و در عرض چند دقیقه بر روی هاست خود نصب کنید. راه اندازی یک سایت جدید با وردپرس ممکن است کمتر از نیم ساعت از شما زمان ببرد!

راه اندازی سایت با کمترین هزینه

همانطور که گفته شد وردپرس رایگان است و به سادگی می توانید آن را از سایت اصلی دانلود کرده و استفاده نمایید. بنابراین برای راه اندازی یک وب سایت با وردپرس تنها نیاز دارید هزینه هاست و دامنه را پرداخت نمایید که به نسبت روش های دیگر طراحی سایت بسیار به صرفه تر است

پوسته ها و پلاگین های رایگان

افزونه های وردپرس

وردپرس به دلیل گسترده بودن جامعه توسعه دهندگان، از پلاگین ها و پوسته های آماده زیادی برخوردار است. اگر تمایل دارید ظاهر و تم وب سایت خود را تغییر دهید میتوانید از میان هزاران پوسته آماده انتخاب نمایید و به سادگی یک کلیک آن را بر روی وب سایت خود نصب نمایید.

همچنین بیشتر نیاز ها توسط افزونه های وردپرس به خوبی پوشش داده شده اند. به عنوان مثال اگر تمایل دارید در وب سایت خود فرم های حرفه ای ایجاد کنید، یا فروشگاه اینترنتی خود را راه آوازی کنید یا… تنها با نصب یک پلاگین میتوانید به خواسته خود دست پیدا کنید.

هزاران پوسته آماده و ده ها هزار افزونه مختلف که نیاز های شما را پوشش می‌دهند می‌توانند مدیریت وب سایت را برای شما بسیار ساده و لذت بخش نمایند.

تعداد زیادی از افزونه ها و پوسته های وردپرس بصورت رایگان در دسترس هستند و تعداد زیادی را هم با پرداخت هزینه اندک می‌توان خریداری و استفاده نمود.

توسعه پذیری و انعطاف پذیری بالا

هسته وردپرس بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر توسعه داده شده است. به این معنی که شما اگر در آینده بخواهید امکانات و ویژگی های جدید به وب سایت خود اضافه نمایید وردپرس در خدمت شماست. ساختار وردپرس به گونه ای طراحی شده است که قابلیت توسعه پذیری بسیار بالایی دارد و از طریق توابع و هوک ها می‌توان قابلیت های جدید را در وب سایت به سادگی پیاده سازی نمود.

جامعه توسعه دهندگان گسترده

اگر وب سایت شما به هر دلیلی با مشکلی روبرو شود و یا اینکه بخواهید قابلیت و ویژگی جدید به آن اضافه کنید، نیاز به پیدا کردن یک برنامه نویس و توسعه دهنده وب سایت خواهید داشت. توسعه دهنده مذکور باید به تکنولوژی استفاده شده در وب سایت شما آشنایی و تسلط کامل داشته باشد. این روز ها پیدا کردن متخصصین برنامه نویسی با تسلط بالا کار آسانی نیست و معمولا هزینه بالایی برای شما خواهد داشت. خوشبختانه وردپرس به دلیل محبوبیت بسیار بالایی که در بین توسعه دهندگان وب دارد دارای جامعه توسعه دهندگان بسیار گسترده ای است. به همین دلیل شما به سادگی می توانید یک برنامه نویس مسلط به وردپرس را در اولین مراحل جستجو پیدا کنید. این موضوع به خودی خود میتواند این اطمینان قلبی را به شما بدهد که هیچگاه دست تنها نخواهید بود.

آیا هر نوع وب سایتی را میتوان با وردپرس راه اندازی کرد؟

مزایای طراحی سایت با وردپرس

وردپرس به دلیل انعطاف پذیر بودن و ساختار قدرتمندی که از نظر نرم افزاری دارد، تقریبا میتواند هر نوع نیازی را پاسخگو باشد. به عبارت دیگر اکثر ایده ها و وب سایت های اینترنتی به کمک وردپرس قابل پیاده سازی هستند. اما نکته مهم اینجاست که ممکن است وردپرس برای بعضی از نیازهای خاص بهترین گزینه ممکن نباشد. کاربرد وردپرس بیشتر در وب سایت های محتوا محور مانند موارد زیر نمایان میشود:

  • وبلاگ ها
  • وب سایت های خبری و مجله ای
  • وب سایت های شرکتی و تجاری
  • وب سایت های فروشگاهی با ابعاد کوچک و متوسط
  • وب سایت های شخصی و نمونه کار
  • و …

بنابراین اگر قصد راه اندازی یک پرتال سازمانی، سامانه حضور و غیاب کارکنان یا وب اپلیکیشن های پیچیده را دارید، وردپرس انتخاب مناسبی برای پروژه شما نخواهد بود.

تشخیص اینکه در هر پروژه، باید از چه نرم افزار و سیستمی استفاده نمود بر عهده طراح وب سایت شما خواهد بود. معمولا در فرایند نیازسنجی و تحلیل کسب و کار شما، طراح وب سایت سعی میکند بهترین تکنولوژی و ابزار را برای پیاده سازی وب سایت شما انتخاب کند.

 

پرکاربردترین افزونه ها برای سایت های وردپرسی

همانطور که گفته شد وردپرس دارای تعداد زیادی افزونه آماده میباشد که شما به کمک آنها میتوانید هر نوع قابلیتی را در وب سایت خود به سادگی پیاده سازی کنید. در اینجا به چند مورد از مشهورترین و پرکاربرد ترین افزونه های وردپرسی اشاره خواهیم کرد:

افزونه فروشگاه ساز ووکامرس

ووکامرس یکی از پرکاربردترین افزونه های وردپرس است که برای ساخت فروشگاه های اینترنتی به کار میرود. با نصب ووکامرس و فقط با چند کلیک ساده فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید! به کمک افزونه ووکامرس قابلیت های زیر به وب سایت شما اضافه میشوند:

  • قابلیت افزودن محصولات و مدیریت آنها
  • قابلیت تعیین قیمت و کد تخفیف و ...
  • قابلیت مدیریت موجودی انبار محصولات و ...
  • قابلیت اتصال به درگاه های پرداخت بانکی جهت پرداخت آنلاین
  • قابلیت مدیریت تراکنش ها
  • و ...

افزونه فرم ساز Gravity forms

به کمک افزونه فرم ساز گرویتی فرم، شما میتوانید هر گونه فرمی را در وب سایت خود پیاده سازی کنید. این افزونه برای طراحی و ساخت فرم های پیچیده و چند مرحله ای و ... کاربرد فراوان دارد. به کمک این افزونه میتوانید در صفحات خود فرم های مختلف ایجاد کرده و اطلاعات مختلفی را از کاربران خود دریافت نمایید. رابط گرافیکی ساده و بسیار حرفه ای این افزونه باعث میشود هر شخصی بدون داشتن هیچگونه دانش فنی بتواند فرم های مورد نظر خود را در وب سایت ایجاد نماید.

افزونه مدیریت سئو Yoast SEO

مبحث سئو برای وب سایت های محتوا محور و فروشگاه های اینترنتی موضوعی حیاتی و بسیار مهم به شمار می رود. اگر میخواهید وب سایت شما در نتایج گوگل رتبه های بهتری دریافت کند باید در محتوای وب سایت خود اصول سئو را به درستی رعایت نمایید. افزونه یوست سئو به کمک قابلیت های زیادی که دارد به شما کمک میکند تا محتوای وب سایت خود را سئو شده و استاندارد بنویسید.

افزونه افزایش سرعت لود وب سایت W3 Total cache

با استفاده از افزونه توتال کش سرعت وب سایت خود را به بیشترین حد ممکن برسانید! این وب سایت به کمک روش های کش کردن مختلف سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما را برای کاربرانتان به طور کاملا محسوسی افزایش داده و بار وارد شده بر روی سرور را کاهش میدهد.

افزونه دانلود به ازای پرداخت Easy digital downloads

اگر قصد راه اندازی وب سایت فروش فایل های دانلودی یا دوره های آموزشی را دارید این پلاگین بهترین انتخاب برای شماست. به کمک این افزونه میتوانید محصولات دیجیتال خود مانند دوره های آموزشی یا فایل های قابل فروش را در وبسایت خود قرار داده تا کاربران بعد از پرداخت هزینه تعیین شده بتوانند این فایل ها را دانلود نمایند. این افزونه به تمامی درگاه های بانکی ایران متصل شده و به آسانی و بدون دردسر شروع به کار میکند.

افزونه امنیتی Wordfence

این افزونه، خیال شما را از بابت امنیت وبسایتتان راحت کرد. این افزونه به کمک روش های حرفه ای امنیت وب سایت های وردپرسی را افزایش داده و از هک آن ها جلوگیری می نماید. روش هایی مانند ایجاد فایروال قدرتمند و جلوگیری از نفوذ هکری میتواند تا حدود زیادی خیال شما را آسوده کند.