احتمالا در فیلم و سریال ها دیده اید که صداهای افراد را به طور نامحسوس شنود میکنند، اما تا حالا به این فکر کرده اید که صدای شما هم توسط بقیه افراد شنیده شود؟ همانطور که ما در خیلی از مکان ها توسط انواع دوربین مداربسته تحت نظارت هستیم، در بسیاری از مواقع علاوه بر تصویر ما صدای ما هم توسط دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا کنترل میشود. البته این همیشه چیز بدی نیست و اگر با اطلاع قبلی باشد میتواند بسیار مفید باشد.

شاید افراد این اتفاق را تجاوز به حریم خصوصی بدانند ولی در ادامه به بررسی کامل این مورد، و همینطوربه نحوه تشخیص دوربین مداربسته ای که قابلیت ضبط صدا دارد، میپردازیم. اگر قصد خرید این نوع دوربین مداربسته را دارید یا حتی میخواهید کامل با این وسیله جذاب آشنا شوید تا انتهای این متن همراه ما باشید.

 تشخیص دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

اولین کاری باید بکنیم این است که بفهمیم آیا اصلا یک دوربین مداربسته قابلیت ضبط صدا را دارد یا خیر، و اینکه اگر یک دوربین مداربسته مشاهده کردیم که با مواردی که در ادامه خواهیم گفت همخوانی داشت، دلیل بر ضبط کردن صدا نیست و صرفا این ویژگی را دارد. پس الکی استرس نگیرید و به زندگی عادی خود ادامه بدین.

یکی از دسته بندی های دوربین مداربسته دوگانگی آنالوگ و IP است. نحوه شناسایی این قابلیت در هر کدام از این دسته ها متفاوت است.

شناسایی قابلیت ضبط در دوربین های آنالوگ

دوربین های آنالوگ در دسته دوربین مدار بسته ارزان قیمت قرار میگیرند، برای ضبط تصویر به دو کابل نیاز دارند که یکی برای تامین برق و دیگری برای انتقال تصویر است. اما اگر این دو کابل به سه تبدیل شود آن دوربین قابلیت ضبط صدا را خواهد داشت که یکی از آن ها مربوط به میکروفون خواهد بود.

میکروفون دوربین مداربسته آنالوگ

در بعضی از مواقع دوربین مداربسته جوری نصب شده است که کابل های خروجی دیده میشوند و از آنجا میتوان تشخیص داد که این دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا است یا این ویژگی را ندارد. اما اگر کابل ها قابل مشاهده نبود با نگاهی به اطراف شاید بتوان میکروفون را پیدا کرد چون صدای ضبط شده باید مربوط به تصویر باشد پس میکروفون را جای دوری قرار نمیدهند. اما خب کسانی که بخواهند میکروفون دیده نشود هم راه هایی دارند برای مثال قرار دادن میکروفون در قاب دوربین مداربسته و خب در آن حالت تشخیص این مورد بسیار سخت میشود.

و راه آخر برای تشخیص دوربین مداربسته آنالوگ با قابلیت ضبط صدا گوگل است. اگر شما بتوانید مدل دوربین مداربسته مورد نظر را پیدا کنید میتوانید با یک سرچ ساده و سریع به این موضوع دست پیدا کنید که این دوربین چه قابلیت هایی دارد.

تشخیص قابلیت ضبط صدا در دوربین های IP

این مدل از دوربیین های مداربسته دارای میکروفون داخلی هستند. اما از کجا باید متوجه شویم که میکروفون داخل آن ها قرار دارد؟ راه تشخیص این مورد این است که اگر وسط کیس دوربین سوراخی وجود داشته باشد به احتمال زیاد دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا خواهد بود.

میکروفون دوربین مداربسته IP

بعضی از مدل های دوربین مداربسته IP در آخر پارت نامبر خود دارای حرف S هستند که مخفف Sound Support است به این معنی که این دوربین ها میتوانند به میکروفون های خارجی متصل شوند. معمولا در اطراف این دوربین ها تا شعاع یک متری، در حفره یا سوراخی میکروفون جایگذاری شده است و این میکروفون ها به انواع دستگاه ضبط دوربین مدار بسته با قابلیت ضبط صدا متصل هستند.

شناخت انواع میکروفون

حالا که به شناخت دوربین مداربسته با قابلیت ضبط پرداختیم و فهمیدیم چطور آنها را تشخیص بدیم. حالا میخواهیم باهم انواع میکروفون ها را بشناسیم.

به طور کلی اگر بخواهیم میکروفون های خارجی را تقسیم بندی کنیم به سه دسته کلی خواهیم رسید:

میکروفون گلفی:

فکر کنم از اسم این میکروفون واضح است که ظاهر این وسیله شباهتی به توپ گلف دارد. دلیل استفاده از این میکروفون حجم کم و سبک بودن آن است. این میکروفون با ولتاژ ۶ الی ۱۲ ولت کار میکند.

میکروفون سوزنی:

این مدل میکروفون ساختار بسیار ظریفی دارند و بسیار کوچک هستند برای همین به آنها میکروفون مخفی هم میگویند. از ابعاد این میکروفون بخواهم بگویم میشود گفت این میکروفون داخل داکت جا میگیرد.

میکروفون باکس:

میکروفون های باکس بدنه ای مستطیل شکل دارند و دارای پیچی برای تنظیم صدا بر روی بدنه ی خود هستند. این مدل میکروفون نسبت به بقیه قیمت بالاتری دارد.

انواع میکروفون دوربین مداربسته

شناسایی میکروفون دوربین مداربسته با استفاده از دستگاه میکروفون یاب

یک راه دیگر برای شناسایی میکروفون های اطرافمان وجود دارد که دیگر بر پایه مشاهدات ما نیست. این روش توسط یک وسیله موجود در بازار انجام میشود. راه و روش کار دستگاه میکروفون یاب با سیگنال ها و فرکانس ها میباشد. با ارسال فرکانس های مختلف این دستگاه میتواند دستگاه های اطراف خود را تشخیص بدهد، دستگاه هایی مانند لپتاپ، موبایل، مودم و ... را شناسایی میکند، پس برای اینکه به ما فقط میکروفون را نشان بدهد بهتر است بقیه وسایل رادیویی را خاموش کنیم.

وقتی که میکروفون شناسایی شد این دستگاه یا صدایی از خود تولید میکند که هرچی نزدیک تر شوید بلند تر میشود یا چراغ چشمک زنی دارد که با نزدیک شدن سریع تر چشمک میزند.

کیفیت ضبط صدا توسط دوربین های مداربسته

در کل کیفیت ضبط صدا توسط دوربین های مدار بسته آنالوگ و IP قابل قبول است ولی با توجه به نوع برند و قیمت دوربین میتواند کیفیت متفاوت باشد. از طرفی کیفیت ضبط صداهایی که توسط میکروفون خارجی ضبط شده اند بسیار بهتر است و اگر که نیاز دارید صدایی را با کیفیت ضبط کنید از میکروفون های خارجی استفاده کنید و به میکروفون های خود دوربین ها بسنده نکنید.

این کیفیت به فاصله افراد از میکروفون هم بستگی دارد. بعضی از میکروفون ها تا فاصله ۶ متری را میتوانند پوشش بدهند و صداها را ضبط کنند. اگر منبع صدا در جایی باشد که فردی در نزدیکی دوربین مداربسته آن را نشوند، میکروفون دوربین مداربسته هم نمیتواند آن را تشخیص دهد و ضبط کند.

مزایای استفاده از دوربین مداربسته آیریویژن با قابلیت ضبط صدا

به بررسی کامل این ویژگی در دوربین های مداربسته پرداختیم حالا میخواهیم به مزایای این قابلیت برسیم.

این ویژگی مثل یک چاقو است که میتواند از آن استفاده خوب و بد شود و فقط شرایط تعیین میکند که این ویژگی مثبت است یا منفی. ضبط صدا در مواردی میتواند باعث دستگیری سارقانی شود که صورت خود را پوشانده اند و در مواردی میتواند به حریم شخصی افراد تجاوز کند. از مزایای این اتفاق میشود به بررسی بیشتر روی کارکنان یک شرکت یا مغازه، دستگیری راحت تر سارقین و کمک به روند آن، نظارت بر نقاطی که در دید دوربین های مداربسته نیستند. دوربین های مداربسته آیریویژن با استفاده از میکروفون های داخلی پیشرفته بهترین کیفیت صدا را میتواند برای بهترین استفاده ها ضبط کند. قیمت دوربین مدار بسته آیریویژن با قابلیت ضبط صدا نسبت به هم رده های خود مناسب است و یکی از با کیفیت ترین تصاویر و صدا ها را برای خریداران به همراه دارد.

آیا ضبط صدا توسط دوربین مداربسته کاری قانونی به حساب می آید؟

استفاده از دوربین مداربسته چه با میکروفون چه بی میکروفون اگر که برای نظارت غیرقانونی بر زندگی دیگران باشد خلاف قانون میباشد، و هرموقع که زندگی خصوصی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد کاری غیرقانونی رخ داده است.

قانون استفاده از میکروفون دوربین مداربسته

حالا در چه زمانی استفاده از این وسیله غیرقانونی به حساب نمی آید؟ زمانی که برای استفاده از این نوع دوربین مداربسته از قبل به افراد حاضر در مکان مورد نظر اطلاع داده شده باشد و آنها بدانند که صدا و تصویرشان در حال ضبط شدن است، یک شرایط دیگر هم است که مشکلی برای استفاده از این وسیله مشکلی وجود نخواهد داشت، آن هم استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا در محدوده های ملک شخصی است.

جمع بندی

دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا میتواند بسیار وسیله خطرناک و در عین حال وسیله ای بسیار کاربردی و مفید باشد. اگر قرار باشد از این وسیله با پتانسیل های بالا استفاده شود بهتر است از دوربینی استفاده شود که صدا را به بهترین شکل ضبط کند تا بشود استفاده های خوبی از صدای ضبط شده کرد.

شما میتوانید با مراجعه به سایت دوربین مدار بسته آیریویژن دوربین های مداربسته ای را مشاهده کنید که دارای میکروفون های داخلی پیشرفته هستند و میتوانند صداها را با بهترین کیفیت ضبط کنند.