در پاسخ به این سوال که تبلت خوب چی بخرم؟ ابتدا باید در مورد سیستم عامل تصمیم گرفت. بیشتر افراد سراغ ویندوز و سیستم عامل‌های کمتر شناخته شده نمی‌روند. تنوع تبلت‌های اندروید و آیپدها زیاد است و معمولاً افراد یکی از ۲ سیستم عامل محبوب اندروید و iPadOS را انتخاب می‌کنند.

با توجه به متنوع بودن مدل‌ها، شاید تصمیم‌گیری دشوار باشد و لذا در این راهنمای خرید، می‌خواهیم بهترین تبلت ارزان و بهترین تبلت تا 20 میلیون و بهترین تبلت‌های رده‌اول و گران‌قیمت را معرفی کنیم.

بهترین مارک تبلت برای کودکان

خلاصه بگوییم: قیمت تبلت‌های چینی که برند معروفی ندارند، پایین است و برای افراد مبتدی که استفاده‌ی چندانی از تبلت نمی‌کنند و همین‌طور کودکان که شاید در نگهداری وسایل دقت نکنند، مناسب است اما برای استفاده طولانی و حرفه‌ای‌تر، سراغ اپل و سامسونگ و غیره بروید.

سابقه اپل و سامسونگ در تولید تبلت خوب است و به همین علت است که بسیاری از افراد سراغ بهترین تبلت های سامسونگ و بهترین آیپد می‌روند و متناسب با بودجه‌ای که دارند، یکی از مدل‌ها را انتخاب می‌کنند. خوشبختانه کمپانی‌های معروف دیگری نیز در عرصه تولید تبلت فعالیت دارند و محصولات خوبی ارایه می‌کنند.

شاید بهترین مارک تبلت برای کودکان، لنوو یا برندهای چینی کمتر شناخته شده باشد که مدل‌های ارزان روانه‌ی بازار می‌کنند اما اگر محدودیت بودجه نداشته باشید، بهتر است سراغ برندهای برتر نظیر اپل بروید تا خیالتان از جهت کیفیت ساخت و همین‌طور سیستم عامل و سرعت تبلت و رفع مشکلات جزئی نرم‌افزاری راحت باشد.

گاهی اوقات یک اشکال نرم‌افزاری یا به اصطلاح باگ، موجب بالا رفتن مصرف باتری یا هنگ کردن و بسته شدن ناگهانی برنامه‌ها می‌شود و یک مشکل جدی محسوب می‌شود. نکته‌ی مهم این است که اپل و سامسونگ و برندهای معروف، مرتباً آپدیت‌های نرم‌افزاری برای محصولات منتشر می‌کنند تا باگ‌های نرم‌افزاری و همین‌طور مشکلات امنیتی برطرف شود. بهترین آیپد ارزان و بهترین تبلت سامسونگ با قیمت مناسب معمولاً ۲ برابر تبلت‌های ارزان چینی قیمت دارد اما کیفیت راضی‌کننده است.

بهترین تبلت اندروید در سال ۲۰۲۴: سامسونگ گلکسی تب S9 اولترا

اگر هدف شما خرید بهترین تبلت تا ۴۰ میلیون و کمتر است، نمی‌توانید سراغ مدل‌های رده اول بروید اما اگر محدودیت بودجه ندارید و می‌توانید بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید، یکی از بهترین تبلت های سامسونگ در سال ۲۰۲۴، تبلت Samsung Galaxy Tab S9 Ultra است که از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل ۲ بهره می‌برد. این پردازنده در گوشی‌های رده اول نظیر گلکسی اس۲۳ اولترا به کار رفته و قدرت پردازشی آن برای اجرا کردن سریع برنامه‌ها و بازی‌ها عالی است.

سامسونگ در گران‌ترین مدل، در کنار این تراشه‌ی قوی از ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی استفاده کرده است و ۲ کانفیگ ارزان‌تر نیز تولید شده:مدل ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی که هر دو ۱۲ گیگابایت حافظه RAM دارند.

صفحه نمایش ۱۴.۶ اینچی این تبلت برای عمومی کاربری‌ها کمی بیش از حد بزرگ است اما در عین حال برای تماشای فیلم و طراحی و نقاشی و باز کردن چند اپ در کنار هم، بسیار عالی است. فراموش نکنید که این تبلت به همراه قلم نوری S Pen عرضه می‌شود که کاربردهای فراوانی دارد. صفحه نمایش از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. سامسونگ از اسپیکرهای قدرتمندی استفاده کرده تا گواهی Dolby Atmos را دریافت کند. گلسی تب اس۹ اولترا دارای ۴ دوربین است، ۲ دوربین در جلو و ۲ دوربین دیگر در پشت تبلت و کیفیت عکاسی  و فیلم‌برداری آن خوب است. حتی امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد.

در نهایت باتری تبلت ۱۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و نفوذ آب و مایعات با توجه به اینکه گواهی IP68 دریافت شده، دشوار است.

بهترین تبلت ارزان اندروید: وان‌پلاس پد

کمپانی OnePlus گوشی‌های متنوعی تولید نمی‌کند بلکه تنوع کم اما کیفیت خوب را ترجیح می‌دهد. اگر از کیفیت گوشی‌های وان‌پلاس راضی هستید و هدف شما خرید بهترین تبلت تا 30 میلیون است، تبلت وان‌پلاس پد را توصیه می‌کنیم.

از مشخصات مهم تبلت وان‌پلاس پد می‌توان به پردازنده Dimensity 9000 مدیاتک اشاره کرد که جزو تراشه‌های قدرتمند برای گوشی‌ها و تبلت‌های رده اول است. وان‌پلاس برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی از ۱۲ گیگابایت رم و در مدل‌هایی که حافظه کمتر دارند از ۸ گیگابایت رم استفاده کرده است.

راهنمای خرید بهترین تبلت تا ۳۰ میلیون و بالاتر در سال ۲۰۲۴

این تبلت از نمایشگر ۱۱.۶ اینچی با رزولوشن ۲۸۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل بهره می‌برد و خوشبختانه نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی شده است. دوربین اصلی و سلفی ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی است و خوشبختانه امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم‌ بر ثانیه وجود دارد.

در این تبلت از باتری ۹۵۱۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده شده است و دقت کنید که فقط می‌توانید از اینترنت وای-فای استفاده کنید چرا که اسلات سیم‌کارت و همین‌طور اسلات کارت حافظه در آن دیده نمی‌شود.

بهترین تبلت اندروید برای بازی: لنوو Legion Y700

شاید لنوو را بیشتر با تبلت‌های ارزان برای کودکان بشناسید اما جالب است بدانید که تبلت‌های سری Legion لنوو، مثل لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری لژیون دارای سخت‌افزار خوبی است. البته قیمت این تبلت ۳۳۰ دلار است که با این قیمت، وان‌پلاس پد و برخی تبلت‌های شیائومی نظیر Mi Pad 6 Pro گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود.

راهنمای خرید بهترین تبلت تا ۳۰ میلیون و بالاتر در سال ۲۰۲۴

تبلت گیمینگ لنوو Legion Y700 از نمایشگر IPS با قطر 8.8 اینچ و رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل بهره می‌برد و در آن از تراشه اسنپدراگون 870 استفاده شده است که از نظر قدرت پردازشی جزو مدل‌های برتر است ولیکن ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و ۳ است. حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت است و در این ۳ مدل به ترتیب از ۸ و ۱۲ و ۱۶ گیگابایت حافظه RAM استفاده شده است.

تبلت گیمینگ لژیون Y700 لنوو نیز دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی دارد اما امکان فیلم‌برداری 4K وجود ندارد، حتی قابلیت فیلم‌برداری فول اچ‌دی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود ندارد. دوربین سلفی آن نیز ۸ مگاپیکسلی است.

باتری این تبلت ۶۵۵۰ میلی‌آمپرساعتی است و از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند. این تبلت اسلات سیم‌کارت نیز دارد. لنوو قول انتشار آپدیت تا ۳ را را داده و از جهت نرم‌افزاری نیز این تبلت تأیید می‌شود.

بهترین تبلت اندروید برای طراحی و نقاشی: سامسونگ Tab S9 FE+

بهترین تبلت برای نقاشی و گرافیک، تبلتی است که لااقل ۱۲ اینچی باشد و صفحه نمایش خوبی داشته باشد. تبلت Tab S9 FE+ سامسونگ یکی از تبلت‌های رده اول با قیمت ۳۵۰ دلار یا حدود ۳ میلیون تومان است و برای طراحی و نقاشی توصیه می‌شود. در این مدل از صفحه نمایش 12.9 اینچی با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز استفاده شده است، البته صفحه نمایش این مدل، برخلاف بیشتر محصولات این کمپانی از نوع AMOLED نیست بلکه IPS است و رزولوشن آن 2560 در 1600 پیکسل است.

راهنمای خرید بهترین تبلت تا ۳۰ میلیون و بالاتر در سال ۲۰۲۴

تراشه‌ی مرکزی این تبلت، اکسینوس 1850 سامسونگ است که یک تراشه‌ی ۸ هسته‌ای با ۴ هسته‌ی قوی و ۴ هسته ضعیف است. در بخش گرافیک نیز از Mali-G68 MP5 استفاده شده که قدرت پردازشی خوبی دارد.

سامسونگ از دوربین ۸ و ۱۲ مگاپیکسلی در این محصول استفاده کرده و امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه وجود دارد. باتری 10090 میلی‌آمپرساعتی و امکان شارژ سریع ۴۵ وات نیز از جمله ویژگی‌های مهم این تبلت است.