شهر کاشان قدمتی 7500 ساله دارد و بنابراین گنجینه‌ای از تمدن‌های انسانی در آن دیده می‌شود. از جاذبه‌های تاریخی تا طبیعی و مذهبی و سنتی همگی در این شهر گرد هم آمدند تا دل هر بازدیدکننده‌ای را حسابی سر ذوق بیاورند. دیدنی‌ها در این شهر بی‌شمار هستند و برای همین صف بلیط قطار کاشان همیشه طولانی است. خانه‌های تاریخی این شهر آنقدر جذابند که ورود به آن‌ها آدمی را سال‌ها به عقب پرت می‌کند. داشتن اطلاعات درباره جاذبه‌های گردشگری کاشان برای یک سفر برنامه‌ریزی شده لازم است.

جاذبه‌های گردشگری کاشان: از باغ فین تا خانه‌های تاریخی

جاذبه‌های گردشگری کاشان

در این بخش تعدادی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان را معرفی می‌کنیم:

عمارت بهشتی باغ فین کاشان

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشان که قدمت بسیار زیادی دارد باغ فین است. گفته می‌شود که حکم ساخت باغ فین را جمشید پادشاه ایرانی صادر کرد. اکنون این باغ زیبا که در طول سالیان دراز چندین بار توسط فرمانروایان دوره‌های مختلف مرمت شده به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

قتلگاه امیرکبیر، حمام فین

در باغ فین یک‌ حمام معروف وجود دارد که بیشتر کسانی که بلیط قطار کاشان می‌گیرند آن را می‌شناسند و برای بازدید از آن لحظه‌شماری می‌کنند. حمام فین حمامی برای اشراف‌زاده‌ها بود و فرمان ساخت آن توسط فتحعلی شاه صادر شد. امیرکبیر، وزیر محبوب و پردستاورد ایران در این حمام به قتل رسید.

قمصر کاشان و گلاب مشهورش

قمصر کاشان و مراسم گلاب‌گیری آن زبان‌زد خاص و عام است. این جاذبه گردشگری در فصل بهار افراد بسیاری را از سرتاسر ایران و حتی جهان به کاشان می‌رساند تا شاهد فرآیند گلاب‌گیری باشند. وجود گل‌های محمدی زیبا و عطر دلنشینی که در فضا پخش می‌شود حس بسیار آرامش‌بخشی است که هرکسی آرزوی تجربه آن را دارد.

جاذبه‌های گردشگری کاشان: از باغ فین تا خانه‌های تاریخی

موزه خیمه شب بازی و اسباب‌بازی

اگر بلیط قطار گرفته‌اید ولی هنوز برای گردشگری برنامه‌ریزی نکرده‌اید، حتما بازدید از موزه خیمه شب بازی را در برنامه خود بگنجانید. موزه خیمه شب بازی جزو آثار ملی ایران است و در محله سلطان امیر احمد قرار دارد.

در این موزه عروسک‌های بسیار قدیمی به قدمت 150 سال نگهداری می‌شوند. در موزه خیمه شب بازی امکاناتی مانند شربت‌خانه، کافه، پرده نمایش و فروشگاه عروسک و اسباب‌بازی دست‌ساز وجود دارد. طبقه اول موزه هم به یک اقامتگاه سنتی تبدیل شده است.

مسجد آقابزرگ

از جاهای دیدنی و جاذبه‌های کاشان که صحبت می‌کنیم نباید مسجد و مدرسه آقابزرگ را از قلم بیندازیم. این بنای زیبا و قاجاری بسیار بزرگ است و بخش‌های مختلفی در آن وجود دارد. گفته می‌شود که برای ساخت این بنا، حاج محمدتقی خانبان کمک‌های مالی زیادی رسانده است.

از جمله بخش‌های موجود در مسجد آقابزرگ می‌توان به سردر، مقصوره، صحن مرکزی، چندین شبستان و هشتی ورودی اشاره کرد. ساخت این بنا به طرز هوشمندانه‌ای انجام گرفته تا در تابستان هوای داخل بنا خنک و مطبوع باشد. اگر بلیط قطار کاشان را در تابستان تهیه می‌کنید حتما سری به مدرسه آقابزرگ بزنید و از نزدیک با معماری جذاب آن آشنا شوید.

طبیعت زیبای کاشان با آبشار نیاسر

یکی دیگر از جاذبه‌های معروف کاشان آبشار نیاسر است که در نزدیکی شهر کاشان قرار گرفته و 25 متر ارتفاع دارد. مقدار آب آبشار در تابستان و پاییز به کمترین و در فصل زمستان و بهار به بیشترین حد خود می‌رسد. منحصربه‌فردترین ویژگی آبشار نیاسر بدنه آهکی و رسوبی آن است. در آب آبشار نیاسر آهک وجود دارد که در طول سالیان متمادی این آهک به‌صورت لایه لایه درآمده و به شکل قندیل روی هم انباشته شده است.

آب‌وهوای نیاسر با آب‌وهوای کاشان و شهرهای اطراف آن بسیار متفاوت است. هر چقدر که آب‌وهوای کاشان گرم خشک و کویری است، آب‌وهوای نزدیک آبشار نیاسر سرد و کوهستانی حس می‌شود.

کویر ابوزیدآباد

اگر از آن دسته افرادی هستید که به کویرگردی علاقمند هستند، پس از تهیه بلیط قطار کاشان حتما سری به کویر ابوزید آباد بزنید. از نظر موقعیت جغرافیایی، کویر ابوزیدآباد در بخش شمال شرقی شهر کاشان و بیابان بزرگ معروف به بند ریگ قرار گرفته است.

در این کویر شما شاهد چندین بنای باستانی زیرزمینی هم خواهید بود. یکی از این بناهای زیرزمینی شهر زیرزمینی نوش آباد است که دیدن آن خالی از لطف نیست. البته در حین بیابانگردی در کویر ابوزیدآباد، بازدید از کاروانسرای صفوی را هم فراموش نکنید.

خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان که توسط فردی به نام حاج میرزا آقا احسان ساخته شد یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخ کاشان به شمار می‌رود. در سال 1380 این خانه توسط مهندس محمد مروج حسینی خریداری و مرمت شد. از امکانات رفاهی خانه تاریخی احسان می‌توان به سالن اجتماعات، تالار فیلم، تئاتر، کارگاه سفالگری، کرایه دوچرخه و کتابخانه اشاره کرد.

در خانه تاریخی احسان موزه‌ای وجود دارد که آثار منوچهر شیبانی در آن نگهداری می‌شود. پس از بازدید از خانه احسان می‌توانید از خانه منوچهری، تیمچه امین‌الدوله، کوشک صفی و خانه تاریخی اشرافی هم بازدید کنید.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها

خانه تاریخی طباطبایی‌ها شاهکار معماری ایرانی با 200 سال قدمت است. این عمارت مجلل از سه بخش اندرونی، بیرونی و مخصوص خدمه تشکیل شده که هر کدام تزیینات مجلل و با شکوهی دارند. پس از تهیه بلیط قطار کاشان و سفر به این شهر زیبا از خانه تاریخی طباطبایی‌ها هم دیدن کنید تا شما هم مجذوب شکوه و جلال این اثر تاریخی شوید.

جاذبه‌های گردشگری کاشان: از باغ فین تا خانه‌های تاریخی

خانه تاریخی عباسیان

معماری فوق‌العاده و اصیل خانه تاریخی عباسیان همیشه گردشگران زیادی را از داخل و خارج از ایران به سمت خود می‌کشاند. به دلیل زیبایی خارق‌العاده، خانه تاریخی عباسیان توانست جایزه زیباترین بنای ایرانی اسلامی را به خود اختصاص دهد. در کنار خانه عباسیان یک رستوران وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد در کنار مشاهده این اثر هنری ویژه، غذای مورد علاقه‌تان را هم میل کنید.

جاذبه‌های گردشگری کاشان: از باغ فین تا خانه‌های تاریخی

جمع‌بندی

جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی شهر کاشان آنقدر زیاد هستند که ذکر همه آن‌ها در یک مقال نمی‌گنجد. انواع جاذبه‌های تاریخی مثل حمام و باغ فین، جاذبه‌های مذهبی مثل مسجد آقابزرگ، جاذبه‌های طبیعی مثل آبشار نیاسر و کویر ابوزید آباد و خانه‌های تاریخی مثل خانه طباطبایی‌ها و عباسیان تنها بخشی از زیبایی‌های کاشان هستند. پس از تهیه بلیط قطار کاشان جوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید از همه جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کنید.