احتمالا شما هم تاکنون یک ‌بار درد مبهم و ناشناخته‌ ای را در ستون فقرات کمری خود احساس کرده‌ اید. این درد می‌ تواند ناشی از انجام فعالیت سنگین ، آسیب به مهره ‌های کمر یا بروز بیماری خاصی باشد. اما اکثر افراد نمی‌ دانند این درد آزار دهنده دیسک کمر است یا به‌ دلیل اسپاسم عضلات کمری کم و زیاد می‌ شود. در این صورت دکتر ارتوپد یا پزشک متخصص مغز و اعصاب معمولا بیماری فتق دیسک تشخیص می‌ دهد. برای آشنایی بیشتر با این‌ که دیسک کمر کجاست و این بیماری چه علائم مشخصی دارد ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

متاسفانه اکثریت سالمندان از درد های مفصلی بخصوص کمر درد و زانو درد رنج می‌ برند و این درد ها توان آنها را برای انجام کار های شخصی گرفته یا حتی برخی از این بزرگواران را زمین گیر کرده است. شما عزیزان که چنین سالمندانی دارید میتوانید با بهره‌ گیری از خدمات قیمت پرستار سالمند در منزل تهران بهترین خدمات پرستار در منزل و خدمات درمانی در منزل را برای سالمند خود به ارمغان آورید.

دیسک کمر چیست ؟

دیسک کمر عارضه‌ ای است که در اثر ضربه یا فشار به عضلات کمر ایجاد می‌ شود. انسان ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد که ۴ تای آن در کمر قرار دارد و با استخوان خاجی و استخوان دنبالچه که زیر استخوان خاجی قرار دارد به پایان می‌ رسد. این مهره‌ ها به وسیله صفحات غضروفی به نام دیسک بین مهره ‌ای از هم جدا می ‌شوند. دیسک در مقابل  فشار زیاد به کمر یا آسیب ، نقش محافظتی دارد و درصورتی که ضربه یا آسیبی شدید به کمر وارد شود یا با بالارفتن سن ، این صفحه‌ ها جابجا شوند و یا بیرون بزنند فتق دیسک کمر اتفاق می ‌افتد و با درد همراه است. به این حالت دیسک کمر گفته می ‌شود که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمر است. این عارضه ربطی به جنسیت فرد مبتلا ندارد و در هر دو جنس دیده می‌ شود و درمان آن به شدت درد و آسیب وارد شده بستگی دارد.

شما میتوانید بهبود دادن به درد کمر یا دیسک کمر خود از یک مرکز درمان در منزل ، خدمات دکتر ارتوپد در منزل دریافت کنید تا در منزل توسط بهترین پزشک معاینه شوید و بهبود یابید. .

علت دیسک کمر

دلیل اصلی این اتفاق عبارت است از :

  • چاقی : منجر به افزایش فشار بر دیسک ‌های ستون فقرات می‌ شود .
  • ضربه : پرت شدن یا به شدت زمین خوردن دیسک کمر را جابه‌جا می ‌کند. .
  • تصادفات : ضربه ناشی از تصادف در ناحیه کمر باعث شکستگی دیسک می‌ شود .
  • حرکت اشتباه : بلند کردن اجسام سنگین یا به شدت چرخیدن هنگام فعالیت ورزشی می ‌تواند دیسک ستون فقرات را پاره کند .
  • افزایش سن : با بالا رفتن سن ، دیسک‌ ها به‌ طور طبیعی خشک و ضعیف می‌ شوند که باعث پارگی یا شکننده شدن آن ‌ها خواهد شد .
  • ضعف عضلات پشتی : این عضلات به استوار ماندن و درست راه رفتن فرد کمک می ‌کنند که ضعف آن ‌ها می ‌تواند فشار بر دیسکهای ستون فقرات را افزایش دهد .
  • جراحی‌ های قبلی : جراحی در ناحیه کمر باعث ایجاد تغییر ساختار کمر و تغییر در توزیع وزن بدن می ‌شود که از عوامل موثر در دیسک کمر است .

علت اصلی بروز دیسک کمر چیست ؟

 دیسک کمر چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

اصلی ‌ترین نشانه برای دیسک کمر درد است و این درد در پایین یا بالای کمر بروز می ‌کند و می‌ تواند از مچ تا باسن هم منتشر شود. علائم دیسک کمر در موارد خفیف در یک بازه‌ زمانی کوتاه از بین می ‌روند اما وقتی بیرون زدگی دیسک بر روی اعصاب نخاع فشار وارد کند ، درد آن با  نشانه‌ های زیر همراه است .

  • کرختی و گزگز کردن پاها
  • ضعف عضلانی در یک یا هر دو پا
  • در موارد شدید فلج از کمر به پایین
  • احساس گرفتگی در پاها بخصوص در پشت زانو
  • درد در پایین کمر که به علت فشار به عصب سیاتیک است و با درد در پا همراه است .