طراحی لوگو یکی از مراحل مهم طراحی هویت بصری برند است، مخصوصاً اگر این لوگو متعلق به یک برند صنعتی باشد. لوگو برندهای صنعتی صرفاً منعکس کننده زیبایی یا نمایی از محصول یا خدمات یک کسب و کار نیستند. این سبک لوگوها، پرسونای برند را به نمایش میگذارند. یک لوگو صنعتی حرفهای باید تا حد امکان ویژگیهای اختصاصی آن صنعت را منعکس کند و در عین حال نمایانگر ارزشهای برند هم باشد.
اگر در مراحل اولیه طراحی لوگوی صنعتی هستید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله، به بررسی اصول و نکات حیاتی در طراحی لوگوهای صنعتی میپردازیم و از سادگی در طراحی تا انتخاب رنگهای مناسب، هر آنچه برای طراحی یک لوگوی صنعتی قدرتمند و جذاب نیاز است، به شما خواهیم گفت. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
صنعت و حوزه محصولات یا خدمات کسب و کار را بشناسید
در اولین قدم، طراح باید صنعت و حوزه خدمات و محصولات برند مورد نظر را به دقت مطالعه کند. لوگو باید در نگاه اول قابل فهم باشد و نشان دهد که مرتبط با کدام صنعت است. این شناخت به مخاطبان کمک میکند که به سرعت متوجه شوند شما در کدام زمینه فعالیت می کنید. لوگو همچنین باید احساسات و ارزشهای برند را بازتاب دهد. رنگ لوگو هم باید متناسب با حوزه کسب و کار باشد.
با توجه به این نکات، برای طراحی لوگو صنعتی متناسب با این ویژگیها باید به شناخت کاملی درباره برند برسید. درباره محصولات و خدمات، بازار هدف و مشتریان آن حوزه تحقیق کنید. هر چقدر طراحی لوگو ساده، قابل فهم و در عین متفاوت باشد، راحتتر میتوانید گروه مخاطبان هدف را به سمت خود جذب کنید. به این ترتیب تاثیرگذاری بیشتری هم خواهید داشت.
سادگی و اصالت را در طراحی لوگو در نظر بگیرید
در اولین قدم، طراحی لوگو باید ساده و به دور از جزئیات بیش از حد باشد. یک لوگوی ساده به راحتی شناخته میشود، راحتتر در ذهن مخاطب ثبت شده و در انتقال پیام برند شما در یک نگاه موثرتر است. لوگویی که طراحی میکنید باید منحصر به فرد و به یاد ماندنی باشد. باید برند شما را از رقبا متمایز کند و از هرگونه سردرگمی یا شباهت احتمالی با لوگوی رقبا جلوگیری کند.
تحت هر شرایطی در طراحی خود اصالت را حفظ کنید. لوگویی که بتواند پرسونای برند شما را قدرتمند و کاریزماتیک جلوه دهد، قطعا کمک شایانی به برندینگ و تاثیرگذاری شما در بازار خواهد داشت. سعی کنید پیش از طراحی، المانهای بصری که مرتبط با حوزه کسب و کارتان هستند را لیست کنید و آنهایی را که میتوانند در طراحی یک لوگوی مینیمال به شما کنند، در اتودهای مختلف استفاده کنید. سادگی به لوگوی شما کمک میکند که در گذر زمان و تغییر سبکهای طراحی لوگو، جایگاه خود را از دست ندهد و همچنان جذابیت خود را داشته باشد.
تناسب هویت برند با طراحی لوگو را در نظر بگیرید
طراحی لوگو را متناسب با هویت برند و هدف سازمان خود پیاده سازی کنید. باید مخاطبان و صنعت هدف خود را در نظر بگیرید تا موضوع کسب و کار شما در طراحی نمایان شود و به آنها کمک کند که از روی لوگو، پی به خدمات یا محصولات شما ببرند. تأثیر روانی رنگها روی مخاطب را در نظر بگیرید و در کنارش از فونتهایی استفاده کنید که رسمی، خوانا و مناسب هستند.
برندی که قدمت طولانی دارد و رهبر بازار محسوب میشود، باید لوگویی رسمی داشته باشد که رهبری و اصالت را نشان دهد. شاید بتوان برای یک برند جدید و نوپا از لوگوهای ترندی و فونتهای خاص استفاده کرد، ولی در مورد برندهای قدیمی نمیتوان این سبک طراحی لوگو را انتخاب کرد.
لوگو را مقیاس پذیر طراحی کنید
لوگوی کسب و کارهای صنعتی باید مقیاس پذیر باشد. یعنی برای سایت، شبکههای اجتماعی، ست اداری و... قابل استفاه باشد. بنابراین در زمان طراحی اطمینان حاصل کنید که طرح در اندازهها، فرمتها و کاربردهای مختلف واضح و قابل تشخیص باشد. لوگوی شما باید در جهات مختلف مقیاس پذیر باشد، بدون اینکه خوانایی یا تاثیر بصری خود را از دست بدهد. بهترین لوگوها همه کاره هستند و در همه جا میتوان از آنها استفاده کرد.
زیبایی شناسی لوگو را فراموش نکنید
زیبایی شناسی در طراحی لوگو یک اصل مهم است و به طراحان کمک میکند که با درک اصول زیبایی، طراحی کنند. توجه به تعادل، جزئیات، هارمونی، کنتراست و رنگ از مهمترین مباحث زیبایی شناسی در طراحی لوگو است. رعایت اصلی زیبایی شناسی باعث ایجاد وحدت و هماهنگی در طراحی میشود و طراح کمک میکند که از زاویههای مختلف به طراحی خود نگاه کند.
رنگ و فونت مناسب را انتخاب کنید
رنگ و فونت دو عنصر بسیار اساسی در طراحی لوگو هستند. انتخاب رنگ و فونت مناسب باعث میشود که لوگو به سرعت توسط مخاطبان شناسایی شده و به یاد مانده باشد. چون رنگها احساسات و حالتهای مختلف را منتقل میکنند و حتی روی هویت و ارزشهای برند هم تاثیرگذار است. رنگها و فونتهای هماهنگ در طرح ایجاد یکپارچگی و هارمونی میکنند. برای انتخاب فونت، موضوع خوانایی را هم باید در نظر بگیرید.
خلاق باشید و متفاوت طراحی کنید
آخرین نکته خلاقیت است! در طراحی لوگو صنعتی به دنبال ایدههای جدید و خارج از مدلهای رایج باشید. البته که آشنایی با سایر ترندهای طراحی لوگو موفق و درک روند رقابتی در صنعت مورد نظر، ایدههای نوآورانهتری را برای شما ایجاد خواهد کرد. ولی در مجموع از نمادها و المانهای بصری خلاقانه استفاده و مفهومهای مختلف را امتحان کنید از ترکیب آنها با هم نترسید، چون در نهایت این تلفیقات میتوانند به خلق چیزهای جدید و جالب کمک کنند.
از لوگوهای موفق الهام بگیرید
در پایان توصیه میکنیم قبل از شروع به کار لوگوهای موفق دنیا را ببینید. دیدن نمونههای مختلف به شما در ایده پردازی و گرم شدن ذهنتان کمک میکند. حتی میتوانید لوگوی شرکتهای رقیب را هم آنالیز کنید. بعضی از لوگوها المانهای بصری جذابی دارند که شاید با کمی تغییر بتوانید طرحهای جذابی را از آنها بیرون بکشید.
سیارهی آیتی